چند کارگر در تهران مشغول کارند؟

  4011114031

بر اساس آمارها بیش از ۲۳۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در تهران وجود دارد و بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر و ۲۳۵ هزار کارگاه در سطح استان تهران فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر ایجاد و توسعه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به عنوان بازوان قدرتمند و توانمند وزارت کار می‌توانند موجب افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی شوند.

بی‌تردید حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در مراجع تصمیم‌گیر اعم از شورای عالی کار، سازمان تامین اجتماعی، شورای عالی حفاظت فنی، شورای عالی اشتغال و مراجع تشخیص و حل اختلاف می‌تواند در دفاع از حقوق و مطالبات جامعه کارگری و کارفرمایی مثمرثمر باشد.

در همین راستا، حامد ویس کرمی - مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به تازگی آماری از تعداد کارگاه‌ها و کارگران فعال در تهران ارائه کرده و از وجود بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر و ۲۳۵ هزار کارگاه در سطح استان تهران خبر داده است.

وی گفته است در استان تهران بیش از ۲۳۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی وجود دارد که با توجه به چنین ظرفیت و پتانسیلی باید بیش از گذشته در راستای ارتقاء فرهنگ کار حرکت کنند.

پیشتر علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تشکل کارگری در کشور خبر داده و گفته بود همچنان که جامعه کارگری مطالبات به حقی دارد، جامعه کارفرمایی هم به حمایت‌هایی نیاز دارد لذا این دو ضلع لازم و ملزوم هم هستند و باید میان آنها توازن برقرار کرد.

به گفته وی، تشکل‌های کارگری باید روی اساسنامه خود بازنگری کنند تا انحصارها شکسته و افراد برای عضویت در تشکل‌ها ترغیب شوند.

در حال حاضر تشکل‌های کارگری در تحقق مطالبات کارگران اعم از وضعیت معیشت، حقوق و دستمزد، بیمه و قراردادهای کار و تشکل‌های کارفرمایی در پیگیری و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و مطالبات کارفرمایان از دولت نقش بسزایی دارند.

کارشناسان برخی قوانین و مقررات مربوط به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را نیازمند اصلاح دانسته و معتقدند هرگونه اصلاح در قانون باید با مشارکت کارگران و کارفرمایان صورت گیرد.

در این باره حمید حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش موثر تشکل‌ها در حوزه روابط کار می‌گوید: تشکل‌های کارفرمایی و کارگری ظرفیت‌های بالایی دارند که می‌توان در جهت آموزش نیروهای کار، بهره‌وری و مدیریت بنگاه‌ها، شناسایی کارگاه‌های غیرمجاز و واحدهای فعال و نیمه تعطیل از این ظرفیت استفاده کرد.

به گفته وی، بنگاه‌هایی که به ایجاد انجمن صنفی یا تشکل کارگری و کارفرمایی اقدام کرده‌اند، در پیگیری حقوق و مطالبات صنفی کارگران و پیگیری و حل مشکلات بنگاه‌ها عملکرد موفقی داشته‌اند.

این کارشناس حوزه کار معتقد است با توجه به تاکید وزارت کار بر اهمیت موضوع سه‌جانبه‌گرایی و مشارکت دادن تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید از ظرفیت تشکل‌ها به نحو شایسته بهره‌برداری کرد.

به گفته حاج اسماعیلی، تشکل‌ها به دلیل تعامل و ارتباط نزدیک با کارگران و کارفرمایان و اشراف و اطلاع از مسایل روز اقتصاد و جامعه بهتر می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نقش آفرینی کنند.

گفتنی است برابر ماده ۱۳۱ قانون کار، کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند برای تشکیل انجمن‌های صنفی اقدام کنند. مطابق ابلاغیه وزارت کار، همه واحدهای تابعه وزارتخانه مطابق فصل ششم قانون کار و ماده ۱۳۱ این قانون باید به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان، نسبت به ایجاد و گسترش تشکل در واحدها اقدام کنند تا تشکل‌ها بتوانند از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  12. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین