دو راه حلِ تحلیلگران غربی جهت ارائه تضمین های برجامی به ایران

گروه جهان الف،   4001014071 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«مساله اخذ تضمین از طرف های غربی بویژه آمریکا در چهارچوب مذاکرات هسته ای وین، امری منطقی و کاملا عقلانی است که طرف ایرانی با توجه به سوسابقه آمریکا و اروپا در عمل به تعهداتِ برجامیشان، باید آن را در دستورکار قرار دهد. در این میان، توجه به تمامیِ ظرفیت ها و امکانات اخذ تضمین از آن ها، بایستی مورد توجه دستگاه دیپلماسی و دیپلمات های کشومان باشد».

دو راه حلِ تحلیلگران غربی جهت ارائه تضمین های برجامی به ایران

به گزارش الف؛ همزمان با تشدید رایزنی های دیپلماتیک در وین با محوریت معادله هسته ای ایران و احیای توافق برجام، گمانه زنی های مختلفی در مورد آینده و سرنوشت این تلاش ها مطرح می شود. برخی از نزدیک بودنِ طرف های مذاکره به انعقاد یک توافق خبر می دهند و در عین حال عده ای دیگر معتقدند که همچنان اختلافات اساسی در این رابطه میان طرف های مذاکره پابرجا هستند. در این میان، برخی ناظران و تحلیلگران سعی کرده‌اند تا نقطه اصلی تمرکز خود را بر موانع اصلی که مانع از انعقاد یک توافق می شوند معطوف سازند. در این راستا، یکی از مهمترین نکاتی که مد نظر بوده، درخواست های جدی ایران از طرف های غربی و به خصوص دولت آمریکا مبنی بر ارائه تضمین های لازم به تهران جهت نقض نشدنِ مجدد توافق برجام توسط دولت های آتی این کشو(نظیر آنچه دولت ترامپ در سال 2018 کرد و به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های گسترده ای را علیه ایران در قالب "کارزار فشار حداکثری" وضع کرد) می باشد. دغدغه ای که توجه به آن از سوی طرفِ ایرانی کاملا بِجا و درست است و اساسا تا وقتی تضمین های لازم در این زمینه اخذ نشود، احیای توافق برجام و توافق در این زمینه برای تهران، امری مضر خواهد بود. زیرا عملا بار دیگر امکان وارد آمدن خسارات جدی به منافع ملی کشورمان، مخصوصا با توجه به تهدیدات جدی جمهوریخواهان آمریکایی مبنی بر اینکه به محض ورود آن ها به کاخ سفید اقدام به خروج از برجام می کنند، وجود دارد. البته که منطقی هم نیست وقتی ایران در چهارچوب یک توافق، از یک نقطه مشخص آسیب دیده، بار دیگر و بدون رفعِ آن نقطه ضعف بخواهد با خوش بینی به مساله نگاه کند و چالش های آتی علیه خود را به جان بخرد. 

در این راستا، دولت بایدن اعلام کرده که قادر نیست از جانب دولت های آتی آمریکا، تعهد و تضمینی را مبنی بر احترام به توافق برجام و وفاداری به آن ارائه کند. از سوی دیگر، موقعیت سیاسی بایدن و حزب دموکرات در نهادهایی نظیر سنایِ آمریکا نیز به نحوی نیست که بتواند زمینه را برای تصویب برجام در قالب یک "معاهده" در این نهادها فراهم کند(زیرا حدودا نیمی از سنای آمریکا در کنترل جمهوری‌خواهان است و آن ها مخالف با برجام هستند). 

دراین میان، ناظران و تحلیلگران مختلف، در مدت اخیر به طور خاص روی دو مساله اساسی جهت ایجاد سازوکاری برای مطمئن شدن ایران مبنی بر اینکه هرگونه نقض برجام در آینده برای دولت آمریکا هزینه زا خواهد بود کار کرده اند و در این رابطه دو پیشنهاد مشخص را نیز ارائه کرده اند. 

1: وارد کردن "دیوان بین المللی دادگستری" به معادله برجام 

یکی از پیشنهادهایی که به طرف های مذاکراتی در وین، در مورد نگرانی اصلی ایران مبنی بر اینکه بایستی یک ضمانت محکم به تهران در رابطه با عدم نقض مجدد توافق برجام از سوی دولت های آتی آمریکا داده شود، مورد اشاره قرار گرفته، تاکید بر این مساله بوده که بایستی "دیوان بین المللی دادگستری" را وارد معادله برجام کرد. 

این پیشنهاد به طور خاص از سوی پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی"، در قالب مقاله ای با عنوان "چگونه می توان ایران را از تعهد دولت های آتی آمریکا به توافق برجام مطمئن کرد؟ " که در تاریخ 31 دسامبر سال 2021 میلادی منتشر شده، ارائه گشته است. 

در چهارچوبِ این پیشنهاد، کشورهای عضو برجام عملا صلاحیت حقوق بین الملل را بالاتر از حقوق داخلی دانسته و هرگونه مناقشه ای را در چهارچوب معادله برجام، به این محکمه ارجاع می دهند. همگی اعضای برجام نیز توافق می کنند هر چه حکم نهایی دیوان بود را کاملا بپذیرند و آن را الزام آور ارزیابی کنند. در این چهارچوب، در صورت اراده هر دولتی در آمریکا جهت خروج از توافق برجام، ایران می‌تواند به "دیوان بین المللی دادگستری" طرح شکایت کند و  ادعای دریافت خسارت را از این کشور داشته باشد. مساله ای که در نوع خود یک "بازدارندگی حقوقی" را علیه آمریکا و هر کشوری که بخواهد برجام را نقض کند، ایجاد می کند و عملا نقضِ برجام را به اقدامی پُرهزینه برای طرف های مختلف برجامی تبدیل می کند. 

2: تعریف "دوره تنفس جهت خروج از توافق برجام" 

یکی از راهکارهای دیگری که با هدف پیش بینی پذیر کردنِ معادله برجام در آینده و در عین حال کاستن از احتمال نقض و یا خروج غیرمنطقی عضوی نظیر آمریکا از آن مورد اشاره قرار می گیرد، گنجاندن بندی با عنوان "دوره تنفس جهت خروج از توافق برجام" است. 

این پیشنهاد نیز از سوی پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست"، در جریان گزارشی در ماه جولای سال 2021 با عنوانِ "دوره تنفس جهت خروج، راهکاری عملیاتی برای احیای برجام؟ "ارائه شده است. 

در چهارچوب این پیشنهاد که البته در مقایسه با پیشنهاد نخست، ابعاد محدودتری دارد، به طور خاص در متن هرگونه توافق جدید گنجانده می شود که هرکدام از طرف های توافق برجام که در آینده بنا به خروج از این توافق داشته باشد، بایستی نیت خود را اعلام و حداقل تا یک سال همچنان به تعهدات برجامی خود به درستی عمل کند. در واقع، یکچنین کشوری پس از یک سال مجاز به خروج از برجام خواهد بود. از این منظر، این مساله به دیگر طرف های برجامی این اجازه را خواهد داد تا خود را متناسب با شرایط جدید آماده کنند و به نوعی مانع از وارد آمدن فشارها و آسیب های جدی به خود شوند. 

حامیان این راه حل، به طور خاص به دوره ترامپ و ابتکار دولت وی جهت خروج از سازمان بهداشت جهانی اشاره می کنند. در این راستا، دولت آمریکا مطابق با تعهدات بین المللی خود که آن ها را در چهارچوب سازمان بهداشت جهانی پذیرفته بود، موظف بود تا یک سال قبل از خروج از سازمان مذکور، این مساله را به اطلاع آن برساند و البته تا یک سال به تعهدات خود در ابعاد مختلف در قبال این سازمان به طور کامل عمل کند. امری که البته از سوی دولت ترامپ نیز انجام شد اما پایان یافتن دوره یکساله جهت خروجِ آمریکا از سازمان بهداشت جهانی در دوره ترامپ، مصادف با انتخاب "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا شد. امری که عملا این دستورکار را از اولویت های اصلی دولت جدید آمریکا خارج ساخت. 

البته که دو پیشنهادِ ذکر شده در این مقاله که نقطه اصلی تاکیدِ تحلیلگران بین المللی جهت ایجاد اطمینان برای طرف ایرانی و دریافت تضمین از سوی آمریکایی ها است، به طور کامل تامین کننده درخواست های جمهوری اسلامی ایران نیستند. با این حال، کار کردن در مورد ابعاد مختلفِ اخذ ضمانت از طرف های غربی بویژه آمریکایی‌ها، مساله ای کاملا عقلانی است و اساسا احیای برجام بدون اخذ تضمین از طرف هایی که به وضوح یک مرتبه برجام را نقض کرده اند، امری کاملا غیرمنطقی است و نباید هیچ کوتاهی در این زمینه صورت گیرد. در این راستا، کار کردن رویِ تمامی ظرفیت های اخذ تضمین از غربی ها، بایستی مورد توجه دستگاه دیپلماسی و دیپلمات‌های کشورمان باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۲۰۲۲۰۴:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
بهترین تضمین اینه که ما دست از دشمنی با جهان برداریم و به جای مرگ بر گفتن‌ها، تعامل سازنده بر اساس منافع ملی رو جایگزین کنیم. وگرنه یا هیچ‌وقت راه‌حلی نخواهیم داشت یا زود اون راه‌حل مثل برجام فرومی‌پاشه و از بین میره.
ناشناس۲۳۶۲۱۹۸۰۹:۳۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
نظر یک شست و شوی مغزی رسانه بین دشمن که به قول معروف با تحریف حق و باطل را برای او عوض می کنند
ناشناس۲۳۶۲۳۵۸۱۱:۲۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
تا کی میخواید شعار بدبد ؟ ضمنا دنیا باطل و کافر نیست و شما حق مطلق !
ناشناس۲۳۶۲۳۸۶۱۱:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
شعار!!! چشمات را بازکن اگر مغرض نیستی
ناشناس۲۳۶۲۴۴۱۱۲:۲۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی که از رژیم کودک کش صهیونیستی و داعش و جنایات ال سعود در یمن حمایت می کنند باطل هستن شک نکن.
موسی۲۳۶۲۴۵۳۱۲:۳۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
شروط 12 گانه پمپئو را جستجو کن و بخوان... ببین کجا گفته جرم شما این است که دنیا را باطل می دانید...
ناشناس۲۳۶۲۵۵۳۱۴:۰۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
1320 که رضاشاه رو با لگد از ایران انداختن بیرون، با کسی دشمنی داشتیم؟! 1332 که علیه دولت مصدق کودتا کردند با کسی دشمنی داشتیم؟! ایران زیر بار زور نمی رود و حقش را با زبان قدرت خواهد گرفت.
ناشناس۲۳۶۲۳۵۹۱۱:۲۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
والبته به همراه برخی رسانه های داخلی که پادو دشمن هستند
ناشناس۲۳۶۲۲۲۸۰۹:۵۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
در قانون ان پی تی همه چیز آن مشخص است ولی با برجام و سعد اباد بیش از آن قانون نجام می‌دهید ولی کدخدای تو بمب اتم دار چون می خواهد تمام نوامیس کشور را بگیرد تا حمله نظامی و نقشه تجزیه کشور در جهت اسرائیل عملیاتی کند بهانه خیالی درست می‌کند برای آن اهداف شومش ولی کورخواندین
ناشناس۲۳۶۲۲۴۵۰۹:۵۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
مذاکرات مستند مستدل مفید مثبت سازنده و رو به جلو بود برد برد این دیالوگ‌حفظ شده گروه جدید است برای هشت سال اینده
ناشناس۲۳۶۲۲۶۷۱۰:۱۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ما با جهان دشمنی نداریم. آن‌هایند که ما را می‌کشند یا تحریم می‌کنند. سالیان سال است که اروپا و آمریکا به برخی کشورها در آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی حمله کرده و هرچه دارند غارت می‌کنند و توطئه می‌چینند و… مسئلهٔ الماس سیاه، برده‌داری شرکت‌های فناوری به‌خاطر مواد معدنی در آفریقا و تاریخ دویست سال گذشتهٔ هند و ایران و… را دنبال کنید. چرا جنبشی شکل نمی‌گیرد که این دروغ «دشمنی ایران با…» را برچیند؟
ناشناس۲۳۶۲۳۰۳۱۰:۳۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
مطمئن باش مشکل اونها با ما یک مرگ بر گفتن نیست. واقعا نمی بینید اونها میخوان ما پیشرفت نکنیم.مگر اینکه یقین کنند سلاحی در دست خودشون هستیم.پس استقلال ما چی؟ در زندگی شخصیت حاضری اینکارو کنی که برای آینده کشورت این ذلت رو میخوای؟
ناشناس۲۳۶۲۳۸۳۱۱:۴۰:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خوب شما شما مرگ بر رو نگو و کشوری رو هم تعدید به محو از نقشه نکن.
ناشناس۲۳۶۲۴۱۴۱۲:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی باید از روی نقشه کره زمین محو بشود.
ناشناس۲۳۶۲۴۱۸۱۲:۱۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
آیا گفتن مرگ بر حکومت ستمگر عیبی داره؟ آیا متجاوز به فلسطین، حقی داره؟
ناشناس۲۳۶۲۴۲۹۱۲:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
آنها از 50 سال قبل دنبال تجزیه ایران هستند!
ناشناس۲۳۶۲۴۳۸۱۲:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
به قول خودتان شعار است فقط!!!!
ناشناس۲۳۶۲۳۴۶۱۱:۰۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خیر باید با تمام قدرتهای زورگو تا آخرین قطره خون بجنگیم تا دشمن نابود شود
ناشناس۲۳۶۲۴۵۹۱۲:۴۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
مگر برجام دست دوستی نبود.؟
ناشناس۲۳۶۲۴۶۴۱۲:۵۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
کد خدا تاکامل تسلیم نشوید فشار می آورد. اول خلع سلاح بعد حمله. عراق لیبی سوریه ....
ناشناس۲۳۶۲۵۷۹۱۴:۳۹:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ما با کسي دشمن نيستيم اما اگر کسي وارد دشمني با ما شد حتما مقابلش مي ايستيم
ناشناس۲۳۶۲۰۲۹۰۵:۵۷:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
بسیار عالی و خوبه که حداقل مذاکرات از رفت و آمدها داره بسمت راه حل‌های عملی منتهی میشه تا بلکه وضع اقتصادی کشور هم سر وسامان بیشتری بگیره.
ناشناس۲۳۶۲۰۴۳۰۶:۵۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
چرا شما با جمهوریخواهان مذاکره نمیکنید . برجام را به سنای آمریکا بفرستید . نترسید .
ناشناس۲۳۶۲۰۴۷۰۷:۰۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
دفعه قبل هم خود ترامپ نزدیک به دو سال درخواست جلسه رو در رو میکرد و بعد خارج شد و عملا دو سال تنفس داد!!!.... واقعیت این هست که قدرت رییس جمهور مستقر در آمریکا به حدی است که میتواند هر کاری بکند، پس بهتر این نیست که مشکلاتمان را با آمریکا حل کنیم؟؟؟
ناشناس۲۳۶۲۲۵۹۱۰:۰۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
مشکل خود آمریکا هست که نمی‌خواهد حل بشود!!! البته مشکل هم نیست برای این که می‌خواهد بحران درست کند تا خوی استعمارگری را همچنان بتازد
ناشناس۲۳۶۲۰۷۱۰۷:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
پنیر لیقوان شده کیلویی ۱۴۰ هزار تومن !!!! سریع فوری مذاکره کنید مردم احساس آرامش کنند
ناشناس۲۳۶۲۲۰۴۰۹:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
با رفع تحریم فقط می توانی از موتور به 3 چرخ برسی ولی کار درون را درست کنید از موتور به بنز می رسید انتخاب با خودتان است تازه اولی هر چند سال یکبار دوباره نقض می شود و باز بر می گردی به موتور!
ناشناس۲۳۶۲۳۷۴۱۱:۳۳:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اگر این موتور است به ما ۳ چرخ پلاستیکی بدهید . ما موتور نخواستیم
ناشناس۲۳۶۲۴۴۴۱۲:۳۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اینی که هست یک موتور هزار برا اقازاده ها و دامادهاست و یک فرقون برای امت همیشه در صحنه
مهدی۲۳۶۲۵۶۹۱۴:۲۵:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خیلی کوته بینی متاسفم برات
ناشناس۲۳۶۲۱۱۸۰۸:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
باید نظام قدرتهای جهانی را به رسمیت بشناسیم و در آن چارچوب بازی کرد
ناشناس۲۳۶۲۱۵۰۰۸:۵۷:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: لغو تحریم‌ها فقط همگام با کاهش اقدامات هسته‌ای ایران میسر خواهد بود.
ناشناس۲۳۶۲۴۳۰۱۲:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
در سال 94 روحانی تمام تعهدات برجامی ایران را یکطرفه اجرا کرد اما از لغو تحریم ها خبری نشد این بار کاهش اقدامات هسته ای ما بعد از راستی ازمایی لغو تحریم ها خواهد بود.
ناشناس۲۳۶۲۱۵۲۰۸:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
سخنگوی بوریس جانسون: زمان ایران برای توافق رو به پایان است.
ناشناس۲۳۶۲۱۷۲۰۹:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
فقط جنگ
ناشناس۲۳۶۲۲۷۰۱۰:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
جنگ این قابلیت رو داره که تمام مشکلات طرفین رو در کمتر از یک ماه بصورت کامل مرتفع کنه
ناشناس۲۳۶۲۴۲۷۱۲:۲۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
پنجره مذاکره همیشه برای امریکا و اروپا باز نخواهد بود اگر با ایران توافق نکنند شاهد پیشرفت چشمگیر صنعت هسته ای ما خواهند بود که مغایر خواست امریکا و متحدانش است.
ناشناس۲۳۶۲۲۱۱۰۹:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
زمان برای باج دادن رو به پایان است
ناشناس۲۳۶۲۲۹۰۱۰:۲۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اسراییل چهار تا های! کرد عربستان دوبار گفته بد! جیبوتی بود! اونم اخم کرده خلاصه اوضاع خرابه هر چی گفتن بگو چشم
میلاد حمیدی۲۳۶۲۱۲۴۰۸:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اروپایی ها باید امضا کنند و تعهد دهند در صورت خروج آمریکا از برجام بدون کم و کاست برجام را اجرا کنند و دولتی که خارج شده حق ندارد آنها را از اجرای تعهداتشان منع کند. باید در متن جدید ساز و کار این موضوع سنجیده و توسط اروپایی ها تضمین شود.
ناشناس۲۳۶۲۲۴۳۰۹:۵۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
این ها برای توافقات برابر تضمین نمی دهند و می زنند زیرش این توافق که ناموس فروشی و یک طرفه است تضمین بدهند؟ کلا ول معطل هستید
ناشناس۲۳۶۲۳۴۳۱۱:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
باور کنید اروپا قدرتی نداره.آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس۲۳۶۲۱۳۱۰۸:۴۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
در مذاكرات فعلي امريكادر طرف مقابل ايران حضور ندارد لذا چگونه مي توان از امريكا تضمين لازم براي عدم خروج از برجام را گرفت،اينكه ايران مصر است امريكا وارد مذاكره نشود عملا موجب طولاني شدن مذاكرات شده ونمي تواند در خواست تضمين هاي لازم را مستقيما به امريكا منتقل كند ودر واقع طرف اصلي هم امريكا است نه بقيه اعضاء
ناشناس۲۳۶۲۳۶۶۱۱:۲۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خودش بیرون رفته و همزمان تحریم مجدد، می‌خواهد برگردد بسیار خوب همزمان تحریم را بردارد و راستی آزمایی شود و بیاید در برجام
ناشناس۲۳۶۲۱۳۹۰۸:۴۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
احیای برجام ممکن است منافع کوتاه مدتی داشته باشد؛ اما در دراز مدت به ضرر ایران خواهد بود.
ناشناس۲۳۶۲۲۷۵۱۰:۱۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
یعنی شما که در سیاست نیستی فهمیدی این ها که مدعی هستند زیر بار حرف زور نمی روند نفهمیدن!
ناشناس۲۳۶۲۱۴۹۰۸:۵۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
از انجایی که آمریکا به پیمانهای بین المللی پایبند نیست و اروپا نیز دنباله رو تصمیمات آمریکاست , بنظر میرسد این سازو کارها و تضمین ها هم کارساز نخواهد بود . بهترین راه این هست که بندی در برجام گنجانده شود که [ هر گونه کار شکنی و قصور در اجرای برجام از طرف آمریکا و اروپا به ایران این اجازه را میدهد که اقدام به ساخت سلاح اتمی کند ] .
ناشناس۲۳۶۲۱۵۷۰۹:۰۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
آخر هم مجبور می شوند تا توافقنامه عراقچی را امضا کنند. فقط چندین ماه ماه به مملکت خسارت وارد کرده و مردم را سر کار گذاشته اند.
ناشناس۲۳۶۲۴۲۱۱۲:۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
در مذاکرات عراقچی فقط به موضوع اجرای تعهدات برجامی ایران پرداخته شده بود و اصلا"به موضوع لغو تحریم ها توجه نشده بود.
ناشناس۲۳۶۲۱۷۶۰۹:۱۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
کلید رفع تمام مشکلات ما در دوستی صمیمانه با کدخداست
ناشناس۲۳۶۲۲۴۶۰۹:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
دوستی خاله خرسه
ناشناس۲۳۶۲۲۶۱۱۰:۰۸:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
تنها چاره کار ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد و بس
ناشناس۲۳۶۲۲۷۳۱۰:۱۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
عملا داریم میبینیم دیگه که مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی با تغییر این و اون حل نمیشه
ناشناس۲۳۶۲۲۰۲۰۹:۳۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
یعنی بچه گانه ترین چیزها را می بینم بر برفرض اجرایی شد اما برجام چند سال دیگر تمام می شود و باید دست از شرارت علیه ما بردارند و مانند کشور عادی محدودیت های هسته ای لغو شود آن وقت فکر می کنی بی خیال می شوند و یا روز از نو؟
ناشناس۲۳۶۲۲۲۰۰۹:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
با اعجوبه هایی که ایران دارد و 20 سال کشور را بازیچه دشمنان خودش کرده آن هم غیر قانونی و فراتر از قانون نهاد بین المللی عمل کردن و طرف مقابل هم خوب بازی می‌دهد شما را هیچ چشم انداز خوبی ندارید
محمود۲۳۶۲۲۳۹۰۹:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ما یک بار در برجام فریب امریکا را خوردیم دیگر نباید تکرار شود اینکه مذاکره کنیم و طبق خواسته انها به توافق برسیم کاری ندارد مثل کاری که تیم قبلی انجام داد اگر قرار است هسته ای را تعطیل کنیم و تحریم ها باقی بماند یک ساعته هم می شود توافق کرد و خیلی از ساده لوحان را خوشحال کرد
مهدی۲۳۶۲۲۶۹۱۰:۱۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
با سلام به نظر من یکی از تضمین هایی که می توان گرفت این است که در توافق بصورت صریح ذکر شود: 1- در صورت خروج یکجانبه هر یک از طرف های غربی از توافق، کلیه محدودیت های وضع شده لغو شده و ایران اجازه دارد در هر سطح و با هر هدفی به غنی سازی پرداخته و محدودیتی در استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. 2- در صورت برگشت مجدد طرفین به توافق، شرایط و وضعیت فنی و صنعتی روز ایران در آن روز، پایه و مبنای هر توافق بعدی خواهد بود.
ناشناس۲۳۶۲۲۷۸۱۰:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
با عوض کردن اسم مذاکره به رفع تحریم ها نمی‌توانید سر همه کلاه بگذارید
ناشناس۲۳۶۲۴۳۶۱۲:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ما كه نميتوانيم دوستي وتعامل كنيم يك بند اضافه كنند كه هر كشوري خارج شود مثلا ١٠٠٠ ميليارد دلار به ايران بپردازد راه ديگري نيست
ناشناس۲۳۶۲۵۱۳۱۳:۳۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
یک مبلغی در حساب بانکی یا صندوق بین المللی خارج از آمریکا و اروپا به عنوان ضمانت بهترین تضمین است
ناشناس۲۳۶۲۴۹۲۱۳:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ایران دنبال برجام ‌و توافقه انشالله که توافقی بشه وضعیت مردم یکم بهتربشه
ناشناس۲۳۶۲۵۰۶۱۳:۲۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
با التماس برجام را مجددا خواهید پذیرفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین