رمزگشایی از مواضع اخیر امیر عبداللهیان

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000704015 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه ایران در حاشیه حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل از آمادگی ایران برای شروع مذاکرات و اقدامات ایران برای بررسی سوابق مذاکرات در دولت سیزدهم صحبت می‌کند در حالی‌که توجه به برخی نکات در صحبت‌های وی مسیر مدنظرش را بهتر نشان می‌دهد.

 رمزگشایی از مواضع اخیر امیر عبداللهیان

 این روزها حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده بود خبرسازترین چهره سیاست ایران است که اظهارات او به شدت در محافل رسانه‌ای و اندیشکده‌های بین‌المللی مختلف مورد نقد و توجه است. 

امیر عبداللهیان: انشاالله در اولین فرصت به مذاکرات باز می‌گردیم

در واقع وزیر امور خارجه ایران بعد از پخش اظهارات ویدئویی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و ابراز گلایه از رفتار آمریکا در موضوع برجام به تشریح و تبیین مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. امیر عبداللهیان در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران از کشورهای مختلف گفت: تهران در حال بررسی رویکردها و مطالعه پرونده برجام است، انشاالله در اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت، اما میز مذاکره ای که نتیجه بخش و ثمربخش باشد.

این اظهارات امیر عبداللیان باوجودی که قابل تفسیر به تمایل ایران به میز مذاکره است اما به صراحت با شرط و شروطی همراه است و مشخص می‌شود حضور ایران با کشورهای دیگر یک مسیر همواری نخواهد بود. به عنوان مثال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گزارشی از نشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه به نقل از امیر عبداللهیان نوشت: ما فعلا با اعضای 1+4 مذاکره نخواهیم داشت. بصورت فردی و دو طرفه با طرف‌های مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم. زمانی که بررسی‌ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد، در میز مذاکره مطالب و دیدگاه‌ها تبادل خواهد شد.

گلایه دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم از آمریکا

امیر عبداللهیان در واکنش به طرف‌های غربی مذاکرات که تمایل بیشتری برای نشستن دور میز مذاکره ابراز کرده‌اند موضوع افغانستان را پیش کشیده و گفته است:‌ طرف‌های مقابل ما خیلی اصرار دارند که زمان بازگشت به میز مذاکره نباید طولانی باشد. من به آنها توضیح دادم علیرغمی که ما دولت جدید هستیم، با بحران افغانستان مواجهیم که بخشی از مسائل مرزی کشور ما را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

اصلی‌ترین پیامی که امیر عبداللهیان به جهان صادر کرد و با پیام ویدیویی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل قابل تطبیق حداکثری است را موقعی می‌بینیم که او درباره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صحبت می‌کند. وزیر امور خارجه ایران گفت: مگر می‌شود آقای بایدن از یک طرف از ایران بخواهد به میز مذاکره برگردد، گاهی اوقات پیام‌هایی را ارسال کنند که ما حاضریم دو جانبه با هم گفتگو کنیم و همزمان در حالی که آمریکا مدعی است می‌خواهد به تعهداتش و برجام بازگردد، تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی و مردم کشورمان اعمال می کنند.

خط قرمز ایران برای مذاکرات آتی چیست؟

وزیر امور خارجه ایران با این صحبت‌ها تلویحا اعلام کرده که خط قرمز ایران در موضوع ادامه مذاکرات وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکاست. امیرعبداللهیان در واقع شرطی گذاشته که آمریکا را بر سر دوراهی وضع تحریم جدید و بازگشت به میز مذاکره قرار می‌دهد. 

این شکل از موضع‌گیری و حساسیت‌های ایران در خلال صحبت‌های امیر عبداللهیان نسبت به رفتار آمریکا را می‌توان در صحبت با دبیر کل سازمان ملل متحد به شکل بهتری درک کرد. 

وی در گفت‌وگو با دبیر کل سازمان ملل متحد که به شکل تلفنی انجام شده از او خوسته طرف‌های مذاکره با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند. آنتونیو گوترش در این گفت‌وگو بر موضوع از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد و سازمان ملل را حامی توافق و گفت‌وگو دانست. 

آمریکا دچار سوء محاسبه است

امیر عبداللهیان در این گفت‌وگو با گوترش ضمن اعلام آمادگی ایران برای حل مشکلات افغانستان درباره موضوع برجام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی‌های لازم در این زمینه در دولت است، پایبندی به گفت‌وگو و مذاکره به عنوان ابزار دیپلماسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها با تداوم‌ تحریم‌های غیرقانونی خود دچار یک سوء محاسبه شده‌اند و تصور می‌کنند می‌توانند از آن به عنوان اهرم‌ مذاکراتی استفاده کنند. طرفهای مذاکره باید با درکی واقع بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال پرونده قاسم سلیمانی

وزیر امور خارجه ایران در همین گفت‌وگوی تلفنی درباره یکی از موضوعات مناقشه برانگیز بین ایران و آمریکا یعنی ترور سردار قاسم سلیمانی هم به طرح موضوع پرداخت و در خصوص پیگیری حقوقی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرونده این ترور اظهارکرد : پرونده ترور سردار سلیمانی را در ابعاد حقوقی و بین‌المللی با جدیت دنبال میکنیم و آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت قطعی خودش در ترور سردار و قهرمان بزرگ‌ مبارزه با تروریسم سرباز بزند.

در همین گفت‌وگو بین وزیر امور خارجه ایران و دبیر کل سازمان ملل متحد موضوعات دیگری همچون جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان هم مطرح شد که در جای خود حکایت از دشواری صد چندان مسیر مذاکرات پیش‌رو دارد. 

ایران آماده گفت‌وگوی «نتیجه محور»

امیر عبداللهیان در همین روزها نشستی هم با حضور محققان دانشگاهی و نمایندگان ارشد اندیشکده‌های آمریکایی داشت که در آن به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت و خود را در مقام پاسخگو به سوالات این افراد قرار داد. وزیر امور خارجه در این نشست از عبارت کلیدی «آمادگی ایران برای گفت‌وگوهای نتیجه محور» استفاده کرد. 

وی با طرح این موضوع که جمهوری اسلامی ایران به رغم بدعهدی های آمریکا در موضوع برجام که از زمان دولت اوباما تا کنون ادامه داشته، و همچنین بی عملی اروپا، بر اساس اصول خود به دیپلماسی پایبند بوده تاکید کرد که ایران آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌محور است که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.

با این حال موضع‌گیری‌هایی که امیرعبداللهیان طی روزهای اخیر در تریبون‌های جهانی و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اتخاذ کرده به نحوی است که به نظر می‌آید جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدام طرف مقابل نیست و مقامات ایران در دستگاه دیپلماسی مشغول برنامه‌ریزی‌هایی هستند. 

ایران می‌گوید رفتار غیر سازنده آمریکا را نمی‌پذیرد. این موضوع را می‌توان از خلال صحبت‌های وزیر امور خارجه در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استنباط کرد. او فردی است که اگر باب مذاکرات ایران با غربی‌ها یکبار دیگر باز شود به طور حتم فرد کلیدی خواهد بود و امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه تهران با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی است و دولت جدید گفت‌وگوها را از سر خواهد گرفت به او گفت: دولت جدید ایران نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

با توجه به آنچه در بالا مطرح شد می‌توان حدس زد منظور رفتار غیر سازنده آمریکا چیست اما اینکه چقدر این صحبت‌ها در عمل محقق شود هنوز مشخص نیست. امیر عبداللهیان در همین دیدار به بورل گفت که دولت ابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است.

به عبارتی بعد از حدود سه ماه از توقف مذاکرات ایران با اعضای باقیمانده برجام که از سوی طرف ایرانی صورت گرفت امروز وزیر خارجه از تاکید بر خواست ایران در این مذاکرات بر اساس دو شاخص اصول ایران و عملگرایی طرف مقابل حرف می‌زند. 

تشخیص اصول ایران که وزیر خارجه از آن حرف می‌زند چندان سخت نیست و بعد از چندین سال مذاکرات فرسایشی ایران و صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره خواست‌های ایران در موضوع مذاکرات می‌توان دانست در این بخش چه حد و حدودی مدنظر است: رفع تحریم ها و به رسمیت شناختن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک فعالیت صلح آمیز در عرصه جهانی و حق غنی سازی اورانیوم و ذخیره آن تا آن حد که سازمان جهانی انرژی اتمی اجازه می‌دهد. 

 راستی آزمایی طرف مقابل

اما صحبت از عملگرایی امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نظر نمی‌رسد فقط مربوط به آمریکا باشد. به عنوان مثال او در جایی از این دیدار با قدردانی از تلاش های بورل برای پیگیری روند مذاکرات برجام، گفت که بریتانیا، فرانسه و آلمان به جای فشار به «آمریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش»، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند.

وی در همین دیدار تاکید کرد: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم.

آمادگی برای توقف اقدامات جبرانی که امیر عبداللهیان از آن حرف می‌زند را می‌توان به نوعی قرار گرفتن ایران در چهارچوب‌هایی دانست که مذاکرات آتی آن را تعیین خواهد کرد. اما با بررسی صحبت‌های وی در این چند روز می‌توان استنباط کرد وزیر امور خارجه ایران به نمایندگی از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در جریان مذاکرات آینده طرحی نو دراندازد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۴۷۱۲۰۹:۳۱:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۴
به شهادت تاریخ سیاسی چند دهه اخیر، در تمام مسایل و مناقشات سیاسی بین المللی بد عمل کرده ایم و از این رهگذر خسارت های فراوان دیده ایم.
ناشناس۲۲۱۴۷۸۶۱۰:۲۲:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
همانطور که قطعنامه 598 را پذیرفتیم، یک روزی هم در مورد هسته ای همچین کاری را خواهیم کرد.
ناشناس۲۲۱۴۹۰۲۱۱:۳۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۴
وقتی دشمن را از خاک کشور بیرون کردیم قطعنامه را بپذیرفتیم آن وقت با برجامتون دقیقا بر عکس انجام دادین و دشمن را...!
ناشناس۲۲۱۵۰۸۶۱۳:۴۲:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۴
جای غرامت گرفتن از عراق گاز و برق میدین پول نمیده بهتون
ناشناس۲۲۱۵۲۰۴۱۵:۰۵:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
غرامت زمانی می گیریم که علیه هم شدیم این یعنی سیاست
ناشناس۲۲۱۵۳۲۷۱۶:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
دشمن را ۶ سال قبل از قطعنامه بیرون کرده بودیم و موقع قطعنامه عراق مثل روزهای اول جنگ در داخل خاک ما بود!!!!
ناشناس۲۲۱۵۶۸۰۲۲:۴۹:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
جهت اطلاع بعد از قطعنامه حمله کرد عراق و باز آنها را عقب راندیم
ناشناس۲۲۱۵۶۸۶۲۲:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۴
عزیزم تاریخ را تحریف نکن بعد از قطعنامه که صادر شد عراق دوباره امد ولی سریع عقب رفت
ناشناس۲۲۱۴۹۱۲۱۱:۴۵:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
ملت ایران هرگز از حق مسلم خود در استفاده از فناوری صلح امیز هسته ای کوتاه نخواهد امد.
ناشناس۲۲۱۴۹۲۴۱۱:۵۲:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام نشان داد که عقب نشینی در بحث هسته ای منجر به زیاده خواهی دشمنان در مباحث موشکی و منطقه ای شد لذا تسلیم شدن و واداده گی عاقلانه نیست.
ناشناس۲۲۱۵۲۰۹۱۵:۱۰:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۴
حق مسلم ما زندگی آبرومندانه است از کارگر و معلم و بازنشسته در زیر خط فقر آبرویی کسب نمیشود .
ناشناس۲۲۱۵۷۰۲۲۳:۱۱:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
اون وقت مطمینی هسته ای نداشته باشیم تحریم ها رو بر می دارن؟
ناشناس۲۲۱۴۹۵۷۱۲:۱۷:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۴
درختی (برجام) که 8 سال ثمر نداد هرگز ثمر نخواهد داد ازموده را دوباره ازمودن خطاست.
ناشناس۲۲۱۵۱۱۱۱۳:۵۸:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۴
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۲۱۵۳۴۴۱۶:۵۸:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۴
اونایی که مانع میوه دهی اون درخت میشدن حالا خودشون باغبانند و این تنها درخت باغشونه
ناشناس۲۲۱۵۶۸۷۲۲:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
خیلی پررو هستید تاراج می کنید 2 سال هم منتظر اروپا هنوز...
ناشناس۲۲۱۵۸۷۴۰۶:۴۲:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۵
برای یادآوری: یکی از ثمرات برجام این بود که مردم خودروهای سایپا و ایران خودرو را حتی قسطی نمیخریدند و روی دستشان باد کرده بود الان داشتن همان جنس بنجل برای خیلی ها آرزوی دست نیافتنی است
ناشناس۲۲۱۴۷۸۸۱۰:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۴
همیشه با تاخیر فراوان در دقیقه +90 تصمیم می گیریم. وقتی که راه های انتخاب محدود می شوند.
ناشناس۲۲۱۴۹۲۵۱۱:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام نشان داد که امریکا و اروپا به هیچ وجهی قابل اعتماد نیستن و مذاکره با اونها بی فایده است.
سینا۲۲۱۵۳۶۳۱۷:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۴
پس لطفا از مجلس و دولت انقلابی بخواهید همین امروز برجام را پاره کند و هرگونه مذاکره را نفی کند
ناشناس۲۲۱۵۶۸۸۲۳:۰۱:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۴
دوستانت طوری برجام نوشتند که نه می شود خارج شد ونه حق کشور را گرفت
ناشناس۲۲۱۴۹۳۴۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
این دقایق را غرب زده ها که سر کار می آمدن انجام می دادن! وگرنه هیچ اتفاقی نمی افتاد
ناشناس۲۲۱۴۹۳۵۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام چک بلا محل است و قابل نقد کردن نیست مذاکره با دشمنان قسم خورده ملت ایران فرصت سوزی است.
ناشناس۲۲۱۴۹۷۵۱۲:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام اگر قابل نقد شدن بود خود روحانی و ظریف انرا نقد می کردند.
محمد۲۲۱۵۸۹۸۰۷:۵۱:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۵
کدوم فرصت را بابت برجام از دست دادیم میشه روشنگری بفرمایید!!!
ناشناس۲۲۱۴۸۴۱۱۰:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۴
اگه نویسنده اون تاریخ بی‌بی‌سی باشه حق با شماست!!
ناشناس۲۲۱۴۸۹۵۱۱:۳۶:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
برای کسی که خواندن و نوشتن بلد نیست، تاریخ یا جغرافی یا ریاضی فرقی نمی کند.
ناشناس۲۲۱۵۱۱۰۱۳:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۴
متن برجام توسط اندیشکده های امریکا نوشته شده بود و مذاکره کنندگان ایرانی بدون خواندن انرا دیکته کردند.
ناشناس۲۲۱۴۸۴۳۱۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
چند دهه بد عمل کردیم، الان اسرائیل رو رسوندیم به لبه پرتگاه، اگه درست عمل می‌کردیم چی می‌شد!؟
ناشناس۲۲۱۴۸۹۹۱۱:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر چند دهه خوب عمل می کردیم و منافع ملی را مقدم می داشتیم، الان از خیلی از کشورها جلوتر بودیم.
ناشناس۲۲۱۴۹۲۷۱۱:۵۵:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
منافع ملی بود که جلوی اسرائیل گرفته شد تا از تجزیه کشور جلوگیری شود
ناشناس۲۲۱۴۹۵۴۱۲:۱۲:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۴
این صرفا یک بهانه است. از ابتدا هم هیچ کسی نمی توانست و نمی تواندایران را تجزیه کند.
ناشناس۲۲۱۴۹۷۷۱۲:۲۸:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
چي ميزني دقيقا ؟
ناشناس۲۲۱۵۰۰۹۱۲:۵۲:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۴
عجب کسی نتوانسته تجزیه کند؟!!! یا نقشه آمریکا 50 سال قبل برای تجزیه کشورها هم کشک بوده؟
ناشناس۲۲۱۵۰۱۵۱۲:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
بهانه ای بیشتر از این که شعار اصلی نیل تا فرات سر میدادن و کشور گشایی؟
ناشناس۲۲۱۴۹۳۳۱۱:۵۹:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۴
34 سال بعد از انقلاب اصلاحات و کارگزاران زمام اداره امور جاری کشور را بعهده داشتن و سیاست های غلط اونها وضع کشور را به این روز رسانده است.
ناشناس۲۲۱۵۰۰۰۱۲:۴۲:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۴
کشوری که هیچ جایی در دنیا گوش شنوایی برایش وجود ندارد با چه هدفی به پای میز قرارداد می رود و چه اطمینانی است که با لغو تحریمها ، سایر کشور های متحد امریکا به آن پایبند باشند!!! نظام باید یک پوست اندازی اساسی بکند تا اعتبارش را در جهان مجدداً بدست بیاورد تا در سایر قراردادها حرفی برای گفتن داشته باشیم
ناشناس۲۲۱۴۷۱۶۰۹:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۴
آشکار است که سیاست فعلی ایران در رابطه با هسته ای، کش دادن زمان برای برگشت به پشت میز مذاکره است. فکر می کنند که گذشت زمان به نفع آنها است!
ناشناس۲۲۱۴۷۹۵۱۰:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۴
البته فکر می کنند که هر چه ذخایر اورانیوم غنی شده بیشتر شود، پشتوانه چانه زدن مستحکم تر می شود!
ناشناس۲۲۱۴۸۴۷۱۱:۰۰:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
هر چی بگذرد و از نفت فاصله بگیرید آینده بهتری در انتظار است ولی با این برجام و امثال آن بدبختی شما پایانی نخواهد داشت و تحریم مجدد خواهید شد
ناشناس۲۲۱۴۸۵۲۱۱:۰۴:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۴
وقتی غربیها اینقدر اصرار به ادامه مذاکره دارن یعنی حتما به نفع ماست! ضمنا دولت جدید فقط یک ماه هست که سر کار اومده!
ناشناس۲۲۱۴۸۵۵۱۱:۰۵:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۴
اینکه گفتی آشکار است خیلی با حال بود!! فکر کنم از این جمله وزیر خارجه که گفت به زودی به مذاکرات برمی‌گردیم اینو فهمیدی!!! آخه معمولا همه چیز رو برعکس متوجه میشی!!
ناشناس۲۲۱۴۹۲۶۱۱:۵۵:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۴
وقتی امریکا و اروپا برای بازگشت ایران به میز مذاکره التماس می کنند یعنی گذشت زمان به نفع ما و به ضرر غرب است.
ناشناس۲۲۱۴۹۳۷۱۲:۰۲:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
بله که به نفع ما هست چون آمریکا دیگر نمی تواند ما را محدود کند و اثرات تحریم هم یکی یکی دارد خنثی می شود
ناشناس۲۲۱۴۷۲۱۰۹:۳۶:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۴
لغو بالمره همه تحریم ها و تامین منافع ملی ایران پیش شرط احیای برجام است.
ناشناس۲۲۱۴۷۷۵۱۰:۱۵:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۴
بزرگان عالم پیش شرط اینجوری رو قبول ندارن
ناشناس۲۲۱۴۹۲۸۱۱:۵۷:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
شیطان بزرگ که از برجام خارج شده و تحریم ها را تشدید کرده حق ندارد برای ایران شرط و شروط بگذارد.
ناشناس۲۲۱۴۷۸۱۱۰:۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۴
ما به مذاکره نیاز مبرم داریم نه اونا ما هویج رو میخریم ۱۵۰۰۰ نه اونا ما پراید رو میخریم ۱۵۵ میلیون نه اونا ما برنج رو میخریم کیلویی ۴۸ هزار نه اونا تورم ما ۸۵ درصده نه اونا ما تخم مرع رو میخریم شونه ای ۵۲ هزار نه اونا اقنصاد ما روی هواست نه اونا ما نیاز مبرم به مذاکره فوری داریم نه اونا
ناشناس۲۲۱۴۹۵۶۱۲:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
جناب هویج اول برو اقتصاد یاد بگیر تا هر چیزی را به هم ربط ندهی
ناشناس۲۲۱۵۴۹۵۱۹:۳۷:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۴
جناب اقتصاددان! اقتصاد یعنی تعادل جیب من و بازار ولی خیلی وقته که بازار برجیب من میچربد. بخصوص در یک ماه اخیر، گرانیها نفس بازنشستگان را بریده.
ناشناس۲۲۱۵۶۹۰۲۳:۰۲:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۴
الان چه ربطی به برجام داشت؟ نکند باز فکر کردی با برجام خبری می شود؟
ناشناس۲۲۱۴۹۶۰۱۲:۱۹:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و برنج 4 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود با برجام قیمت همه اقلام 10 برابر شد و تحریم ها هم 10 برابر بیشتر شد.
ناشناس۲۲۱۵۳۹۰۱۷:۳۳:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۴
نه جانم راستش اینه که بگی در زمان برجام قیمتها پایین بود و بعد از خروج آمریکا از برجام ودرخواست پاره کردن .. آن از طرف مخالفان داخلی وعدم اجازه به اجرایی شدن آن قیمتها افزایش یافت .
ناشناس۲۲۱۵۴۹۷۱۹:۴۲:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۴
لطفا تعصب را کنار بگذارید ..! عزیز دل برادر! درستش اینه که بعد از خروج آمریکا از برجام واعمال تحریمها که البته از دید دوستان موهبت است! دلار بالا رفت و به تبع آن دومینوی گرانی شروع شد.
ناشناس۲۲۱۵۶۹۵۲۳:۰۵:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
تعصب این است که نادانسته حرف بزنی! مثلا سرکوب اقتصادی در 4 سال اول بکنی و درسال 96بازار آماده انفجار تورمی که آمریکا راپر رنگ بکنی!
ناشناس۲۲۱۵۷۳۰۲۳:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۴
حافظه ماهی گلی داری؟؟؟؟
ناشناس۲۲۱۴۹۶۸۱۲:۲۵:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
شما جزو همان ساده لوحانی هستی که شب امضاء برجام با اسکناس یک دلاری و 500 تومانی تو خیابون رقص و پایکوبی می کردند و خیال می کردند با توافق هسته ای دلار مفت میشه و پراید 7 میلیون میشه !
ناشناس۲۲۱۵۰۳۲۱۳:۱۳:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۴
خب هویج و پیاز و برنج و تورم که همه بعد از مذاکره اتفاق افتاد، قبلش که اینطوری نبود!!
ناشناس۲۲۱۵۲۰۷۱۵:۰۸:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
قبل برجام هم دلار 2 سال تکون نمی خورد!
ناشناس۲۲۱۴۷۹۷۱۰:۲۷:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۴
برای کسی که در موضع برتر قرار دارد نمی توان تعیین تکلیف کرد.
ناشناس۲۲۱۴۹۱۶۱۱:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان نشان داد که امریکا در موضع ضعف قرار دارد.
ناشناس۲۲۱۴۹۷۰۱۲:۲۶:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۴
بایدن مسئولیت شکست مفتضحانه در افغانستان را پذیرفت روحانی چرا مسئولیت شکست برجام را نپذیرفت ؟!
ناشناس۲۲۱۵۰۳۴۱۳:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۴
پس چرا میخوان برای ما تعیین تکلیف کنن!؟!؟
امیر۲۲۱۴۸۲۱۱۰:۴۰:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۴
به نظر من امریکا نه میخواهد ونه می‌تواند تضمین اجرای برجام را بدهد بنابراین بهترین راه حل کنونی اجرای توقف در برابر توقف)Freez vs Freez( میباشد یعنی امریکا تمامی تحریم‌ها را متوقف یا تعلیق کند وایران هم ادامه غنی سازی وسایر عملیات را مطابق برجام متوقف کند ولی هیچگونه مواد وتجهیزاتی رااز مدار ویا کشور خارج نکند که در صورت خلف وعده وشکستن عهد امریکا بتواند سریعا وارد غنی سازی شده وبه نقطه صفر بازنگردد اشکال عمده توافق قبلی نادیده گرفتن همین مطلب بود که بایستی نقطه گریز هسته ای کمتر از یکی دوماه باشد
ناشناس۲۲۱۴۸۲۳۱۰:۴۲:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۴
بابا این بالمره رو که دیگه *دکتر* روحانی فرموده بودند!
ناشناس۲۲۱۴۹۳۶۱۲:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۴
روحانی و برجامش کشور را 200 سال به عقب برد.
ناشناس۲۲۱۴۹۸۰۱۲:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۴
هُنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۲۱۵۴۲۴۱۸:۱۹:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۴
تا پیشرفت رو چی تعریف کنیم
ناشناس۲۲۱۵۵۹۵۲۱:۲۹:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر الف کامنت منو در جوابت منتشر کنه باید بدونی مشکلات نه به خاطر برجام بلکه به خاطر لغو برجام از طرف آمریکا وپاره کردن.. از طرف مخالفای داخلی به وجود امد پس اگر برجام عملی می شد الان این همه مشکل نداشتیم .
ناشناس۲۲۱۵۶۸۴۲۲:۵۶:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۴
مگه برجام هم عملی شده بود؟ فقط ما عملی کرده بودیم و فروش نفت بقیه اش تقریبا کشک
ناشناس۲۲۱۴۸۳۱۱۰:۵۱:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۴
نظر شما درسته البته برای طرف تحریم کننده نه تحریم شونده
ناشناس۲۲۱۴۹۳۸۱۲:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۴
هدف اصلی برجام برای ما لغو تحریمهاست اگر محقق نشود احیای برجام هیچ سودی برای ایران ندارد.
ناشناس۲۲۱۴۷۲۷۰۹:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر انتظار دارید کسانی که در موضع قدرت بوده و تحریم های فلج کننده را به اجرا گذاشته اند، به عقب برگردند، در اشتباه هستی
ناشناس۲۲۱۴۸۳۳۱۰:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۴
تا زمانی که ایران دنبال گدایی باشد و نه خنثی سازی تحریم ها وضع همین است
ناشناس۲۲۱۴۸۴۶۱۱:۰۰:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۴
پس قبول داری که برجام و دلار ۱۰۰۰تونی و ... سرابی بیش نبود!؟
ناشناس۲۲۱۴۸۵۶۱۱:۰۶:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۴
یعنی مذاکره فایده نداره!؟
ناشناس۲۲۱۴۹۴۰۱۲:۰۴:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۴
حالا روحانی که 8 سال مذاکره کرد کجا رو گرفت ؟!
ناشناس۲۲۱۴۹۷۹۱۲:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۴
یک بار 8 سال بود و قبل آن هم مسوول سعادت آباد بود و شکست خوردن
ناشناس۲۲۱۴۹۶۲۱۲:۲۰:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۱۴۹۴۳۱۲:۰۶:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود اگر مجدد مذاکره نکنیم و امتیاز ندهیم دیوار تحریمها فرو خواهد ریخت.
ناشناس۲۲۱۴۷۳۰۰۹:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۴
مردم هنوز حرکت خاصی از دولت رئیسی چه در عرصه داخلی و چه عرصه بین المللی ندیده اند. فقط همه چیز روز به روز گرانتر می شوند. از شانگهای هم چیزی به ما نمی ماسه.
ناشناس۲۲۱۴۸۵۰۱۱:۰۲:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۴
بهتره به جای مردم نظر ندی شما که ۸سال پای وعده و وعید روحانی و ظریف نشستی الان یکماهه توقع معجزه داری!؟ فعلا واکسن بزن کرونا نگیری!!!
ناشناس۲۲۱۴۸۶۸۱۱:۱۴:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۴
من جای شما بودم فقط از طرف خودم نظر می‌دادم نه مردم!! ضمنا شما ناراحت نباش دور بعد دوباره روحانی و ظریف میان، برجام و احیا میکنن، دلار میشه ۱۰۰۰تومن، سیب و گلابی رایگان درب منزل تحویل می‌دن !! یعنی آنچنان رونق اقتصادی در ۱۰۰روز ایجاد میکنن که هفته‌ای دوساعت برق وصل بشه یکساعت آب!! باور کن!!
ناشناس۲۲۱۴۹۱۷۱۱:۴۹:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۴
مهم ترین اقدام دولت رئیسی تسریع در واردات واکسن بود و البته کاهش نرخ سیمان و میلگرد و شیرخشک و ذخیره کالاهای اساسی جزو اقدامات دولت ایشان است.
ناشناس۲۲۱۵۱۰۴۱۳:۵۵:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
روحانی عُرضه نداشت واکسن بخرد اما رئیسی هنوز نیامده واکسن خرید.
ناشناس۲۲۱۴۹۲۱۱۱:۵۰:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۴
عضویت در شانگهای منجر به خنثی سازی تحریمهای ظالمانه امریکا می شود.
ناشناس۲۲۱۴۹۲۲۱۱:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۴
کی میگه نمی رسد ؟! هر که با تاجیکستان ارتباط تجاری داشت به شکوفائی رسید !
ناشناس۲۲۱۴۹۶۳۱۲:۲۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
روابط اقتصادی و تجاری با چین و روسیه و هند و پاکستان و تاجیکستان و ارمنستان و ترکیه و غیره منجر به خنثی و بی اثر شدن تحریم ها می شود.
ناشناس۲۲۱۵۱۰۵۱۳:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
تاجیکستان که عددی نیست، ارتباط با آمریکا مهمه، الان افغانستان و عراق و مصر و لیبی و مکزیک و .... که آمریکا حضور مستقیم در اونها داشت با ۲۰سال پیش قابل مقایسه نیستن، آمریکا الان نگرانه که این کشورها جای اونو تو دنیا نگیرن!!! ما هم باید دقیقا مثل عراق و افغانستان عمل کنیم!!
ناشناس۲۲۱۴۹۴۶۱۲:۰۷:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۴
تورم 1000 درصدی که دولت روحانی ایجاد کرده در کمتر از یکسال قابل مهار و کنترل نیست.
ناشناس۲۲۱۴۹۴۸۱۲:۰۸:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۴
شماها که تا دیروز میگفتین دولت تدارکاتچی و هیچکاره است !!! چی شد حالا دولت همه کاره شد ؟!
ناشناس۲۲۱۴۹۶۴۱۲:۲۳:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
با روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد.
ناشناس۲۲۱۴۹۸۲۱۲:۳۱:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۴
اصلاح طلبان در 8 سال گذشته مملکت را شخم زدند و زمین سوخته تحویل دادند برای بازسازی خرابی ها حداقل 16 سال زمان لازم است از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
ناشناس۲۲۱۵۰۱۸۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
ارتباط با تاجیکستان خیلی مهمه میشه فناوری از این کشور وارد کرد
ناشناس۲۲۱۴۷۵۹۱۰:۰۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
یک بچه هم می‌داند آمریکا خواهان گرفتن همه نوامیس کشور است تا بتواند حمله نظامی کند
ناشناس۲۲۱۴۸۱۰۱۰:۳۱:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۴
مرگ بر روسیه کمونیست و همه عواملش
ناشناس۲۲۱۴۹۱۹۱۱:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۴
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
ناشناس۲۲۱۴۹۸۳۱۲:۳۲:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۴
مــرگ بـــر امـریــکا
نوامیس۲۲۱۴۸۶۵۱۱:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۴
نوامیس تو چی خلاصه میشه ؟؟؟؟؟؟غنی سازی اورانیومی که حتی توان تامین سوخت نیروگاه بوشهر رو نداره و داره نیروگاه تعطیل میشه ؟؟؟؟
ناشناس۲۲۱۴۹۰۷۱۱:۴۳:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۴
درکش سخت نیست نوامیس شامل همه چیز کشور است حال بماند هنوز یاد نگرفتی بدونی غنی سازی یا کلا هسته ای چه کاربردی دارد در ضمن سوخت نیروگاه بوشهر طبق قرارداد از روسیه می آید و خاموش شدن که دیگر از آن حرف های پرت بود
ناشناس۲۲۱۴۹۴۱۱۲:۰۵:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۴
از یک ضد ایرانی که علیه صنعت کشور است اینطور حرف زدن بعید نیست
ناشناس۲۲۱۴۹۵۱۱۲:۱۰:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۴
نیروگاه بوشهر تعطیل نخواهد شد و با تمام ظرفیت کار می کند راکتور اراک بتن ریزی و تخریب شد.
ناشناس۲۲۱۴۸۱۱۱۰:۳۱:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۴
طول دادن اعلام زمان مذاکره شمشیر دولبه است. همانطور که امکان داردبا بالا رفتن میزان غنی سازی طرف های غربی امتیاز بالاتری به ما بدهند این امکان هم وجود دارد تا تندروهای جمهوری خواه امریکا با پشتیبانی اسرائیل و حتی کشورهای عرب خلیج فارس اقدامات نظامی محدود را جایگزین مذاکره کنند . جنگ همیشه برای همه باخت است و برنده ندارد. بخصوص که سرزمین امریکا خیلی دور است و متاسفانه مردم ما هستند که آسیب می بینند. اقتصادمان هم بدتر خواهد شد
ناشناس۲۲۱۴۸۲۹۱۰:۵۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
واقعیت این است که ما فاقد یک برنامه برای مذاکرات هستیم ‌در نتیجه آینده مبهم است این بلاتکلیفی هر روز اقتصاد ایران را بی رمق تر و مشکلات معیشتی مردم را بزرگ‌تر میکند
ناشناس۲۲۱۴۸۶۰۱۱:۰۸:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
کاری که ایران کرد مانند یک کشور شکست‌خورده از جنگ بود که نوامیس کشور را تاراج کرد کره شمالی ضعیف تر از شما هم این کار را نکرد چون سیاستمداران غرب زده نداشت
ناشناس۲۲۱۴۸۶۲۱۱:۰۸:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۴
دکتر ظریف صراحتا در مصاحبه‌ای که فیلمش در اینترنت هست اعلام کردن هدف از برجام اقتصادی نبود، بنابراین انتظار گشایش اقتصادی از چیزی که اصلا هدف اقتصادی نداره بی معنیه!!!
ناشناس۲۲۱۴۸۶۹۱۱:۱۶:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۴
دکتر ظریف شبانه روز در حال تلاش و فعالیت بودن و الان از اینکه ایشون رو در حال استراحت می‌بینم احساس آرامش و امید برای ایران دارم!!
ناشناس۲۲۱۴۸۸۰۱۱:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
درود بر انقلاب اسلامی
علی۲۲۱۴۸۸۹۱۱:۳۲:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۴
با فرض موفقیت در برجام ایا کنگره امریکا قانون ایسا و کاتسا را لغو میکند مسیولین لطفا به مردم جواب دهند هشت سال است در این مورد سکوت کرده اند
ناشناس۲۲۱۴۹۰۱۱۱:۳۹:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۴
متاسفانه در بسیاری از موارد، مسئولین کشور از فرصت های بدست آمده در وقت مناسب استفاده نمی کنند تا زمانی که به اصطلاح کارد به استخوان برسد،ناچار به قبول هر شرایطی می گردند.
ناشناس۲۲۱۴۹۳۲۱۱:۵۹:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
فرصت را دوبار به آنها داده اید آن هم باج به تمام معنا که هیچ کشوری نمی کند الا شکست خوردگان و هر دوبار هم دبه شد در ضمن دوستان غرب هم هر دوبار این کار را کردن
ناشناس۲۲۱۵۰۴۲۱۳:۱۷:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
داداش الان ۱۰ساله همش همین جمله رو می‌گین که!!!!!!!!!!!!!!!!! همش میگین الان بهترین فرصته!!!!!!!! اوباما همین بود ترامپ همین بود بایدن همینه امسال همینه سال دیگه همینه رئیس جمهور بعدی آمریکا همینه ما که خوندیم خسته شدیم، چطور شما از نوشتن خسته نمی‌شی!؟!؟
ناشناس۲۲۱۴۹۹۴۱۲:۳۷:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
موضع آقای امیرعبداللهیان با انتخاب آقای باقری کنی یار جلیلی کاملا مشخص شد. پنبه کردن هرآنچه رشته شده بود و قبول کردن بالاتر از برجام اما زمانی که کارد به استخوان برسد و دلار 100 هزار تومان شود
ناشناس۲۲۱۵۰۳۸۱۳:۱۵:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۴
10 برابر شدن قیمت دلار و خودرو و سکه و موبایل و غیره ثمره برجام بود بعید میدانم اوضاع از این بدتر بشود.
ناشناس۲۲۱۵۰۵۱۱۳:۲۱:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
تیم قبلی بسیار عالی بود، تمام مذاکراتش رو به جلو و سازنده بود، فقط نمیدونم بعد از اینهمه مذاکره و لبخند و هیاهو دلار به جای ۱۰۰۰ تون شد ۲۵۰۰۰تومن!
ناشناس۲۲۱۵۱۶۷۱۴:۴۰:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۴
آقا همینطور که مشغول مذاکره هستید ، یکی از بچه ها رو بفرستید شیر برداشت نفت از حوزه های مشترک با کشورهای همسایه را ببندند ظاهرا صورت حساب ترامپ برای کشورهای همسایه داره از حساب ما برداشت ، میشه .
علی کریمی۲۲۱۵۲۲۵۱۵:۲۲:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۴
کسانی که امروز دولت سیزدهم را تشکیل داده اند برجام را افتضاح و همه مشکلات کشور را نتیجه آن می دانستند بنابراین صحبت از بازگشت به مذاکرات و گفتگو در مورد برجام توسط دولت سیزدهم اصلا قابل درک نیست. انتظار می رفت این دولت برنامه جایگزینی برای برجام .. داشته باشد.
ناشناس۲۲۱۵۴۴۹۱۸:۵۳:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۴
داره از امیر عبدالهیان خوشم میاد فکر میکنم بازی سیاسی را بلد باشه به نظر میاد آدم ساده ای نیست !!!!
نقد آبادی۲۲۱۵۵۰۵۱۹:۵۳:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
دو صد گفته چون نیم کردار نیست. مذاکره کنندگان قبلی هم از پشت کوه نیامده بودند. منتظر نتیجه هستیم.نتیجه ای که برای زندگی همه مردم کشور ثبات و رفاه بیاورد‌. برجام بی اشکال نبود و انتخابی بود بین بد و بدتر. همه ارکان کشور هم در جریان توافق بودند. ولی اگر برجام پذیرفته نمی شد دلار شاید تا یک میلیون تومان هم می رفت.اگر برجام نبود از هم پاشیدگی کشور بود و جنگ بود وفقر و فلاکت. فراموش کرده اید از پر کشیدن قیمت ها پیش از برجام؟ بی صبرانه منتظر دیدن نتایج ملموس استرا تژی ایشان هستیم.منتها خروجی های قابل اندازه گیری. نه ادعاهای پیروزی هایی که فقط با پیمانه مدعیان آن قابل شمارش باشد.
ناشناس۲۲۱۵۶۶۳۲۲:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۴
خخخ شماها که میگفتین با برجام دلار 500 تومان می شود !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. حالا زمان مذاکره است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  11. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  13. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  21. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  13. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  14. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  15. سفیدشویی جنایت!

  16. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  17. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  18. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  19. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  20. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  21. ترکیه ای که من دیدم! 

  22. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  23. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  24. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  25. حل يك ابرچالش نظام

آخرین عناوین