مناظره سوم بر میزان محبوبیت کاندیداها چه تاثیری داشت؟

سیاسی،   4000324022

بررسی کلان‌داده‌‌‌ی فضای مجازی درباره مباحث مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، تصویری روشن از رویکرد و احساسات مردم نسبت به نامزدهای مختلف ریاست جمهوری را به ما نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، با پایان ماراتن نفس‌گیر مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری و نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز انتخابات، بررسی و تحلیل کلان‌داده‌های فضای مجازی تصویر روشن‌تری از رویکرد و احساسات کاربران را به ما نشان می‌دهد. از این رو «مرکز پژوهشی بتا» با داده کاوی بیش از 6 میلیون توییت،4 میلیون پست تلگرام و 3 میلیون پست اینستاگرام، در مجموع با تحلیل بیش از 13 میلیون پست منتشر شده توسط کاربران فضای مجازی بعد از سومین مناظره، به بررسی رویکرد شبکه‌های اجتماعی پیرامون نامزدهای ریاست جمهوری در بازه زمانی 22 و 23 خرداد (پس از مناظره سوم) پرداخته است. 

رویکرد کاربران شبکه‌های‌اجتماعی نسبت به نامزدهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰

شخصیت‌ها بر اساس بیشترین ضریب نفوذ (مولفه‌هایی همچون میزان محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، لایک،‌بازدید،، کامنت و ...) قرار گرفته‌اند. به عبارت بهتر ضریب نفوذ میزان تاثیر و نفوذ آن شخص بر کاربران فضای مجازی است.

میزان محبوبیت (محور سبز سمت راست) یا عدم محبوبیت (محور قرمز سمت چپ) بر اساس داده‌های کاربران و متد افکارسنجی و پیش‌بینی انتخابات انجام شده است. در حقیقت وضعیت رویکرد کاربران به شخصیت‌ها حاصل هر دو مولفه ضریب نفوذ و رویکرد کاربران می‌باشد. بنابراین برتر بودن در یکی از آن‌ها نشانه برتری و رویکرد مثبت کاربران نیست. در تصویر فوق همچنین رویکرد کاربران به هر کاندید نسبت به مناظره قبل نیز با خط‌چین مقایسه شده‌است. 

با توجه به نمودار فوق ابراهیم رئیسی کماکان بیشترین میزان محبوبیت را بین کاندیداها دارد. رییسی در هر سه مناظره صدرنشینِ افکارسنجی مرکزپژوهشی بتا بوده است. میزان محبوبیت و عدم محبوبیت عبدالناصر همتی که از حیث ضریب نفوذ و میزان تاثیر بر کاربران در رتبه دوم قرار دارد، تفاوت چندانی با مناظره دوم نداشته و هم‌چنان بیشترین میزان عدم محبوبیت را به خود اختصاص داده‌است.

چهره شاخص در مناظره سوم علیرضا زاکانی بوده که از حیث نفوذ و اثرگذاری بر کاربران، با جهش نسبت به مناظره قبل به رتبه سوم رسیده‌ و همچنین محبوبیت وی نسبت به مناظره قبل نیز بیشتر شده‌است.

سعید جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی دو کاندیدی بودند که بیشترین میزان کاهش محبوبیت را نسبت به مناظره دوم داشتند در مقابل عدم محبوبیت محسن مهرعلیزاده و محسن رضایی نسبت به مناظره قبل کاهش قابل توجهی داشته‌است. این دو کاندید از حیث ضریب نفوذ نیز افت شدیدی داشتند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین