کشف سیاره‌ای عجیب که شباهت قابل توجهی به زمین دارد

فناوری،   4000320088

سیاره‌ای عجیب که به تازگی کشف شده، دانشمندانی که به دنبال حیات فرازمینی هستند را شگفت‌زده کرده است.

کشف سیاره‌ای عجیب که شباهت قابل توجهی به زمین داردبه گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت،  محققان مرکز پیشرانه جت ناسا و دانشگاه نیو مکزیکو سیاره‌ای فراخورشیدی به نام "TOI-۱۲۳۱ b"  کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله M  یا ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.

دانشمندان توانستند ویژگی‌های ستاره و شعاع و جرم سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" را به دست بیاورند. این اطلاعات به آن‌ها در اندازه‌گیری چگالی این سیاره و رسیدن به فرضیه‌هایی درمورد اتمسفر آن کمک کرد.

این سیاره اندازه‌ای کوچک‌تر از نپتون دارد و سه برابر از زمین بزرگ‌تر است و طول مدت گردش آن در مدار ۲۴ روز است. نسبت به زمین هشت برابر به خورشید خود نزدیک‌تر است اما دمای آن مشابه سیاره ماست زیرا کوتوله قرمز قدرت کمتری دارد.

دمای جو این سیاره تقریبا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتی‌گراد) است و یکی از خنک‌ترین سیارات فراخورشیدی کوچک است که می‌توان جو آن را بررسی کرد و ممکن است در ارتفاعات آن ابر وجود داشته باشد و بتوان در سطح آن آب پیدا کرد.

به گفته‌ی جنیفر برت(Jennifer Burt)، دانشمند ناسا و دیانا دراگومیر(Diana Dragomir) دانشیار دپارتمان فیزیک و اخترشناسی دانشگاه نیومیکزیکو، مشاهدات آینده به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر احتمال دارد ابرهایی از جنس آب در سیاراتی با چنین دماهایی تشکیل شود. مطالعات آینده برای درک نحوه‌ی تشکیل آن ضروری است.

دراگومیر می‌گوید: چگالی کم سیاره "TOI-۱۲۳۱ b " نشان می‌دهد که جو قابل توجهی آن را احاطه کرده است و یک سیاره‌ی سنگی نیست. اما ترکیبات و میزان این جو هنوز مشخص نیست.

سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" می‌تواند جوی از هیدروژن یا هیدروژن-هلیوم داشته باشد و یا جو آن از بخار آب تشکیل شده باشد. هرکدام از این موارد منشا متفاوتی را نشان می‌دهند و به ستاره‌شناسان در درک نحوه‌ی تشکیل سیارات نزدیک به کوتوله قرمز و تفاوت آن‌ها با نحوه‌ی تشکیل سیارات نزدیک به خورشید کمک می‌کند.

دانشمندان می‌توانند با بررسی گازهایی که از این سیارات ساطع می‌شوند آن‌ها را بررسی کنند و در این گازها به دنبال نشانه‌هایی از وجود هیدروژن و هلیوم بگردند.

برت می‌گوید: یکی از نتایج جالب این است که در طی دو دهه گذشته، هیچ‌کدام از سیارات جدیدی که کشف کرده بودیم شبیه به سیارات منظومه‌ی شمسی نبودند.

این سیاره‌ی جدید هنوز عجیب است و کمی شبیه به سیارات همسایه ماست. در مقایسه با بیشتر سیاراتی که تاکنون کشف کرده‌ایم که دمای آن‌ها صدها و هزاران درجه فارنهایت بود، سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" تقریبا سرد است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

1. بازی با کلمات

2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»

12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند

22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی