نوشداروی بعد از مرگ سهراب!

محمدصادق کلبادی، اجتماعی،   4000120041 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نوشداروی بعد از مرگ سهراب!

با آنکه امیدی به خواندن این مطالب از سوی مسولان نیست و چنین نوشتارهایی به مثابه نشستن و گریستن پای روضه خود است ولی ما می‌نویسیم تا بدانند و بگویند و بنویسند که ما گفتیم آنچه می باید می‌گفتیم. در یاداشت منتشر شده با عنوان « دموکرات نیستیم اما دموکراسی می خواهیم» بر آن بودم که نقدی بر رفتار اجتماعی مردم در مواجهه با کرونا داشته باشم و به قولی سوزنی باشد بر خویشتن خویش که با خودمحوری و نادیده انگاشتن حقوق دیگران نمی‌توان دموکرات بود و توقع بر قراری دموکراسی داشت چراکه دموکراسی مترادف با دیگرخواهی و احترام به حقوق و نظر دیگران است. اما بسیاری از مخاطبان از نحوه مدیریت بخش سلامت کشور انتقاد داشتند که انتقادی به حق است؛ هرچند معتقدم باید نقد را از خود آغاز کرد. اما اینبار نوبتی هم که باشد ، نوبت نقد بی‌سامانی در نظام مدیریت سلامت کشور است و حوالت کردن جوالدوزی به مسولانی که بر کرسی وزارت و وکالت و ریاست تکیه زده‌اند و از ابتدای بحران کرونا با تصمیم‌های دیرهنگام و متناقض کارنامه ضعیفی در مدیریت کرونا از خود بجا گذاشته‌اند. در همین خصوص به چند نمونه از عملکرد متناقض و پر ابهام ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر اشاره می‌کنم.


پس از آنکه بسیاری از استان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی گرفتار آمدند و آمار رسمی قربانیان کرونا به روزی 400 نفر رسیده بود ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به وضع قانون منع تردد شبانه گرفت. قانونی که مثل بسیاری دیگر از قوانین هیچگاه درست اجرا نشد بطوری که بسیاری از مردم بی‌آنکه عذر موجهی داشته باشند به سادگی و به واسطه همان معضل دیرینه جامعه ما یعنی آشنا‌سالاری برگه‌های مجوز تردد در جیبشان بود و در خیابان‌ها جولان می‌دادند یا به سفر می‌رفتند و هنوز هم چنین است.


اما در نیمه نخست اسفند ماه سال گذشته بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان سنجش و وزارت بهداشت دو آزمون نظام مهندسی و دستیاری پزشکی به اردیبهشت سال 1400 موکول شدند. اما به فاصله یک هفته پس از آن در تصمیمی عجیب در نیمه اسفند در حالی که خوزستان در تب کرونا می‌سوخت و مدیران بیمارستان‌ها و استاندار خوزستان به دفعات از رئیس جمهور و مسولان ذی ربط تقاضای تعطیلی چند روزه استان خوزستان را داشتند و فقط مانده بود که التماس کنند، که البته تلاشی بی‌حاصل بود، آزمون سراسری دکتری تخصصی با حدود 185هزار نفر داوطلب برگزار شد آنهم در شرایطی که به گفته بسیاری از داوطلبان بجز حوزه امتحانی که مسولان سنجش از آن دیدن کردند و عکس یادگاری گرفته شد، در برخی حوزه‌ها صندلی‌ها بگونه‌ای تعبیه شده بودند که داوطلبان نفس‌هایشان به پشت گردن هم می‌خورد و سختگیری خاصی در خصوص رعایت پروتکل ها وجود نداشت و با همان ویژگی تاریخی ما یعنی« مَشتی‌گری» و الفاظی چون «دَمِ شما گرم» و یا همشهری و هم لهجه با مراقبان جلسه بودن هرکس می‌توانست در میانه‌های جلسه ماسک خود را بردارد.
اصرار مسولان سازمان سنجش برای برگزاری آزمون دکتری و بی‌توجهی مسولان مربوطه به تقاضای انبوهی از داوطلبان که نگران سلامت خود بودند مبنی بر تعویق زمان آزمون آن هم در شرایطی که دو آزمون نظام مهندسی و دستیاری پزشکی به تعویق افتاده بودند این شائبه را ایجاد کرد که گویی خون برخی رنگینتر است و جانشان عزیزتر! با این حال هیچ مقام مسولی تا کنون توضیحی در این خصوص ارائه نکرده است!


در آن روزها پیش‌بینی وقوع شرایط بحرانی در فروردین ماه 1400 به دلیل تراکم بالای مردم در خیابان‌ها و شلوغی بازارهای شب عید و دیدو بازدیدها و سفرهای نوروزی، کار سختی نبود و همچون روز روشن بود که در کنار شلوغی‌های شب عید، صدور فله‌ای مجوزهای تردد و اصرار به برگزاری آزمون سراسری دکتری و بسنده کردن به توصیه برای ممانعت از سفر، کشور را به چه شرایط مهلکی نزدیک خواهد کرد. بطوری که از نخستین روزهای سال جدید آمار رسمی مبتلایان و قربانیان روز به روز افزایش یافت تا آنجا که این روزها بار دیگر مسولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از خواب بیدار شده‌اند و تازه فهمیده‌اند که این‌بار نیز همچون گذشته وقت آن رسیده است تا  نوش داروی بعد مرگ سهراب را آماده کنند!


در این میان عملکرد رسانه ملی به ویژه در ویژه برنامه‌های نوروزی را نباید از قلم انداخت. رسانه ملی که پیشانی تبلیغاتی نظام محسوب می‌شود و نقش برجسته‌ای در مقوله فرهنگ سازی بر عهده دارد عملکردش در برنامه‌های نوروزی به گونه‌ای بود که گویی رسانه ملی مسولیت ستاد عادی سازی کرونا را عهده دار شده است! مجریان و میهمانان برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیگانه بودند و این رفتار ناخودآگاه امر را بر مخاطبان مشتبه می‌ساخت که گویی شرایط کاملا عادی است!


حال اگر تمامی آنچه که تاکنون اشاره شد را در یک سو قرار دهیم و در سوی دیگر سخنان رئیس جمهور روحانی در هفتم فروردین ماه که به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا ، درست در روزهایی که آمار مبتلایان رشد صعودی پیدا کرده بود خبر از پایان پیک کرونا داد و مدعی شد که مقابله با آن از روز اول هم آسان‌تر شده است!  آنگاه فهمیدن وضعیت کنونی کشور چندان سخت نیست . البته مسولان در تنگنای پاسخ گویی که قرار می‌گیرند عموما از اختیارات محدود خود سخن می‌گویند و گلایه‌هایی از این دست. اما هرگز دیده یا شنیده نشده است که مسولان علیرغم اعتراف به بی‌اختیاری و کم اختیاری خود در مسند قدرت، قدری از آن کرسی ریاست فاصله بگیرند و مسولیت را به آنهایی بسپارند که شاید تدبیر و نیرو و تخصص بهتر و بیشتری داشته باشند. البته دیگر توقع آن نیست که خدایی ناکرده مسولیت را به نیروهای تازه نفس و جوان واگذار کنند چرا که نخبه کشی و آشناسالاری نهادینه شده عملا تربیت نیروی انسانی جوان باتجربه مناسب برای سطوح مدیریتی را غیرممکن کرده است و شایسته سلاری را فلج! 
کار از این حرفها گذشته و حال که باردیگر نقشه کشور قرمز پوش شده است و آمار قربانیان و مبتلایان به اوج خود رسیده مسولان ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به تجویز نوش دارو بعد مرگ سهراب و تعطیلی چند روزه کشور گرفته اند! تعطیلی از جنس همان قانون منع تردد شبانه..!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۷۶۴۴۱۲:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
وقتی تخصص و دانش ملاک نباشد و افراد خود شیفته ناتوان در مصدر امور برای حفظ مقام تقلا میکنند باید منتظر روزهای سیاهتر ی هم بود
ناشناس۱۹۰۷۶۴۶۱۲:۴۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
واکسن می خوام. فقط فایزر می خوام . فقط امریکایی می خوام.
ناشناس۱۹۰۷۶۴۷۱۲:۴۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۰
ریاست محترم قوه قضاییه همانگونه که تا به حال عده زیادی را بواسطه ترک فعل دادگاهی نموده اید از جنابعالی درخواست میشود با توجه به اهمیت موضوع مسولان ستاد کرونا را به جرم ترک فعل بدون نوبت به دادگاه احضار کنید این ترک فعل باعث شده عده زیادی از مردم کشور جان خود را از دست بدهند و بطور حتم عده زباد دیگری نیز در روزهای آتی بر اور کرونا جان خود را از دست خواهند داد که ترک فعل مسولان در آن نقش زیادی دارد
ناشناس۱۹۰۷۶۵۳۱۲:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۰
جالب است در همان روزهای اول عید آقای روحانی خودش را متخصص پزشکی می دانست و می گفت ما موج چهارم کرونا را طی کرده ایم و همین امر باعث گسترش شیوع کرونا شد
ناشناس۱۹۰۷۶۵۷۱۲:۴۷:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۰
در سر عقل می باید بی کلاهی عار نیست فرصت ایام عید بهترین زمان قرنطینه هم از لحاظ اقتصادی بود و از لحاظ اجتماعی که میشد با تدبیر از آن استفاده کرد اما حیف که بر اثر لی تدبیری مسولان ما را بسوی فاجعه ای بزرگ برد
ناشناس۱۹۰۷۶۶۱۱۲:۴۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
مدیون هستید اگه فکر کنید که صف مرغ و... و افزایش قیمت طرح ترافیک و پیامد آن که شلوغی بیش از حد مترو و اتوبوس های واقع در طرح و نداشتن واکسن و فقط انشاالله و ماشاالله کردن مسولین برای آینده ذره ایی در این آمار نقش داشته باشه!!!!!! طبق گزارشات صدا و سیما مقصرفقط مردم بودند که مسافرت رفتن!!!!!
ناشناس۱۹۰۷۶۷۴۱۲:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
شما از مسئولان گفتی بذار منهم فرازی از مردم بگم. دور پارک فرهنگیان شهر در حال وضعیت قرمز میانه نوار خطر کشیده اند. ولی دیروز جمعه پر بود از مردم. خوب در و تخته به هم میان!
ناشناس۱۹۰۷۶۷۹۱۲:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۰
# واکسن _ معتبر _ بخرید
ناشناس۱۹۰۷۶۸۰۱۲:۵۹:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
اعضای ستاد کرونا = همیاران ویروس کرونا
ناشناس۱۹۰۷۶۸۶۱۳:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۰
روحانی و نمکی و زالی به اتهام ساده انگاری و عدم اتخاذ تصمیمات موثر و نیز انجام اقدامات مقتضی در جهت کاهش شیوع بیماری کرونا باید محاکمه شوند .
ناشناس۱۹۰۷۶۸۸۱۳:۰۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
حریرچی که سکوت کرده شریک جرم کسانی هست که باعث پیک چهارم شدند
ناشناس۱۹۰۷۶۹۰۱۳:۰۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۰
بدون شک مسئولان نظام در این آمار بالای مرگ و میر بیماران کرونا مقصر هستند
ناشناس۱۹۰۷۶۹۲۱۳:۰۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
نمکی با کم کاری و نیز سلب مسئولیت از خودش میگوید ما مردم را به حضرت عباس قسم دادیم که مسافرت نروند !
تبریزی۱۹۰۷۷۰۰۱۳:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۰
"با آنکه امیدی به خواندن این مطالب از سوی مسولان نیست" الف تو که اینو می دونی برای چی این همه نظرات رو سانسور می کنی؟ مردم می خوان خودشون رو با نوشتن کامنتی که هیچ مسئولی قرار نیست بخوندش تو یه سایت داخلی تخلیه کنن ولی شما به جاش با سانسور نظرات اعصاب مردم رو بیشتر از قبل به هم می ریزید در حالی که اصلا مهم نیست مردم چی میگن یا چی نمیگن.
ناشناس۱۹۰۷۷۰۳۱۳:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
دولت انگلیس توانست با تزریق سریع واکسن استرانزنکا به مردم کشورش ، جلوی مرگ و میر بالای ناشی از این بیماری را مهار کند .
ناشناس۱۹۰۷۷۰۵۱۳:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
کاش منم امکانات شهاب حسینی رو داشتم
ناشناس۱۹۰۷۷۰۷۱۳:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۰
دوست عزیز این عنوان "نوشداروی بعد از مرگ سهراب" با موضوع این تعطیلی ارتباطی ندارد. مگر خدای نکرده همه از بین رفتند که این تصمیم تعطیلی، بیهوده باشد!؟
ناشناس۱۹۰۷۷۱۳۱۳:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
دارینم به قول خودمون هفته ای ۲ تا واکسن کرونا میسازیم !!! ولی از همه دنیا عقب تریم در تعداد تزریق واکسن
ناشناس۱۹۰۷۷۲۰۱۳:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
نمکی چی کار داری میکنی ؟ پس کو واکسن ایرانی ؟
ناشناس۱۹۰۷۷۲۳۱۳:۲۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
دوست دارم فقط دریافتی حقوق و مزایای یکسال گذشته زالی و نمکی رو به مردم نشون بدید با این وضع مدیریت شون
ناشناس۱۹۰۷۷۳۳۱۳:۳۴:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
اخوی مردم رزق شب از جیب کی در بیارن.یا فکر کردی همه کارمند دولتن که سر ماه پول مفت بگیرن
ناشناس۱۹۰۷۷۳۴۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
این مرگ ها حادثه صنعتی یا تصادف جاده ای نیستند قتل غیر عمد با سوء مدیریت هستند آیا دولتی ها بیمه مسئولیت دارند ؟
ناشناس۱۹۰۷۷۵۷۱۴:۰۳:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۰
واقعا یک بچه ده ساله بهتر می‌تونه مدیریت کنه.واضح بود با باز گذاشتن جاده ها مسافرت‌ها به راه می‌افتد و نتیجه اش را الان میبینیم.ولی حضرات در خواب تشریف داشتند و به توصیه و خواهش اکتفا کردند.قصه ی پر غصه ی واکسیناسیون که خود حدیث دیگری است.
ناشناس۱۹۰۷۸۱۳۱۵:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
مضحک ترین و بی تاثیر ترین ممنوعیت ترددشبانه از ساعت 10تا 3صبح است!!! خصوصا که ممانعت فیزیکی نیست و کنترل با دوربین و...که اصلا تاثیری ندارد بودن یا نبودنش
ناشناس۱۹۰۷۸۲۱۱۵:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
علم الهدی: ایران بهترین مدیریت کرونا را در کره زمین داشته است. 14 روز که تعطیل بود جلو مسافرت ها را نگرفتند. حالا که وقت کار است تعطیل می کنند. حدود 800 هزار دوز واکسن وارد شده ولی هنوز حتی کادر درمان هم واکسینه نشده اند
ناشناس۱۹۰۷۸۴۲۱۵:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۰
متاسفانه دولت بجای اینکه نگران کرونا باشد نگران گاندو بود !
ناشناس۱۹۰۷۸۴۳۱۵:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۰
دولتی که همه چیز را دیر می فهمد مشکلات عدیده برای مردم و کشور ایجاد کرده است.
dayani۱۹۰۷۸۶۱۱۵:۵۳:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
خوب که چی؟ همه ایرادهایی که گرفته اید جزیی از خصلت کشور داری و سیاست ورزی درایران است و به یقین با آمدن جوانهایی که به آنها اشاره دارید کار بدتر نیز خواهد شد. مگر کاندیدها خود نتیجه آشنا سالاری نیستند؟
آزاده۱۹۰۷۸۶۲۱۵:۵۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۰
دولت روحانی ودر راس آن خود روحانی و رحمانی فضلی مسبب این مسائل شدند و میبایست به جزا خودشون برسن خوشبختانه خوده رحمانی فضلی دچار کرونا شده
ناشناس۱۹۰۷۹۴۹۱۷:۱۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۰
انگلیس کرونا رو مهار کرد با فایزر دیگه اخبار خبری از کرونا در انگلیس نمیگه یا حداقل نمیگه که انگلیس کرونا رو مهار کرد
ناشناس۱۹۰۸۰۲۱۱۸:۲۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
به مسافرت ربطی نداره وقتی در سراسر کشور صف های طولانی مردمی که توان خرید گوشت را ندارند و به ناچار باید مرغ مصرف کنند و برای آن هم باید در صف های خطرناک منتظر آمدن مرغ شوند......
ناشناس۱۹۰۸۰۸۹۱۹:۴۸:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
تا زمانی که بانکها فعالند این تعطیلی ها بی فایده است.
كاوه۱۹۰۸۱۷۸۲۱:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
آموزش ركن اول پيشگيري از بيماريهاست .
ناشناس۱۹۰۸۲۳۵۲۲:۰۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
درشهرستان بروجرد لرستان با شرایط کرونایی قرمز طبق مصوبه فرمانداری تمام کارمندان ادارات موظفند هر روز بر سر کار حاضر شوندو در غیر اینصورت با انها برخورد میشود گویا هر بخشی از کشورقوانین مستقل از مرکز خود را دارد وهیچ توجهی به بخشنامه های سراسری نمیشود
ناشناس۱۹۰۸۲۹۴۲۳:۳۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
استعفای وزیر در این شرایط به صلاح نیست..بماند که نظر وزیر بهداشت و تیمش محدودیت های سفر نورووزی بود و ستاد ملی کرونا به ریاست وزیر کشور این را نپذیرفت ... پس آن مسئولانی که مخالفت کردند باید پاسخگو باشند و برکنار گردند
ناشناس۱۹۰۸۴۳۲۰۴:۵۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۲۱
با این نرخ 400 نفر در روز 500 سال طول میکشه همه مبتلا شن ایمنی جمعی! ایجاد شه. پیشنهاد میکنم همه چی رو ول کنن عادی! زندگی کنن ملت یکساله مسئله حل شه بره! جمعیت هم 4 میلیون سبک تر و جوون تر میشه! :)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین