می خواهم وکیل داشته باشم !

اجتماعی،   3991206101 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از علل معیوب بودن ساختار بازار وکالت و کمبود وکیل، ایجاد ساز وکار ظرفیت محور برای آزمون وکالت است به طوری که طبق آمار سالانه تنها ۴ درصد از داوطلبان آزمون کانون وکلا موفق به قبولی می‌شوند که با توجه به کمبود شدید وکیل در کشور این آمار قابل قبول نیست.

می خواهم وکیل داشته باشم !

به گزارش الف سال گذشته حدود 7 میلیون پرونده جدید،  وارد محاکم کشور شده که روز به روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ورود این حجم از پرونده به محاکم کشور نشان از وجود یک ساختار درمان محور در حوزه خدمات حقوقی کشور دارد که تاکنون هیچ سازوکار مشخص و کارآمدی برای پیشگیری از ایجاد پرونده جدید برای آن ایجاد نشده است. با این وجود طبق گزارش Legal Services Global Market Report در سال 2018 ،حدود 70 درصد از بازار خدمات حقوقی جهان در فضایی غیر از محاکم قضایی جریان داشته است. ایجاد ساختار درمان محور به جای پیشگیری محور در ساختار خدمات حقوقی کشور علاوه بر آنکه موجب ورود حجم بالایی از پرونده به قوه قضائیه شده ، توسعه عدالت اجتماعی در کشور را نیز با مشکل مواجه کرده است.

معضلات عدم توسعه خدمات حقوقی

از آنجایی که بازار خدمات حقوقی نیز همچون دیگر بازارهای موجود از قاعده عرضه و تقاضا پیروی می‌کند لذا کم بودن تعداد افراد ارائه‌دهنده خدمت(وکلا) در مقابل دریافت‌کنندگان خدمت(مردم)، علاوه بر آنکه موجب بالا رفتن هزینه به کارگیری وکیل می‌شود، کاهش کیفیت خدمات ارائه شده را نیز در پی دارد. این موضوع را اخیرا رئیس قوه قضائیه در دیداری که با جمعی از اعضای کانون وکلا داشت مطرح کرد. آیت الله رئیسی در بخشی از این دیدار گفت:« دسترسی به وکیل نباید سخت باشد به طوری که وقتی مردم اسم وکیل را بشوند، بترسند و نتوانند وکیل بگیرند.» رئیس قوه عدلیه همچنین با اشاره به لزوم دسترسی آسان مردم به خدمات حقوقی به عنوان یکی از عوامل توسعه عدالت اجتماعی گفت:«دسترسی آسان مردم به وکیل بحث بسیار مهمی است. ما باید برای آنکه مردم بتوانند بیشتر با مسائل حقوقی آشنا شوند و به دنبال آن پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه نیز کاهش پیدا کند، دسترسی مردم به وکیل را تسهیل کنیم.»

سند تحول قضایی، راهی برای توسعه عدالت اجتماعی

در این بین وکلا به عنوان یکی از پایه‌های مهم بازار خدمات حقوقی در کشور بایستی وظیفه خود را در رشد بیش از پیش عدالت اجتماعی انجام دهند. با این وجود اما به دلایلی همچون کم بودن سرانه وکیل در کشور که یک سوم متوسط جهانی است، نبود زیرساخت‌های قانونی و اجرایی لازم برای ارائه خدمات حقوقی ، تعادل میان عرضه و تقاضای بازار خدمات حقوقی به هم خورده و این حوزه به بازاری کاملا انحصاری برای وکلا تبدیل شده است. این بازار انحصاری که موجب بوجود آمدن بازاری تضمین شده برای وکلا گشته، مانع از ایجاد انگیره در وکلا برای بهبود خدماتی که ارائه می‌دهند شده است. انحصار در بازار وکالت باعث شده است تا وکلا که بایستی اصلی‌ترین نقش را برای پیشگیری از تشکیل پرونده و حل و فصل دعاوی پیش از ورود به محاکم داشته باشند، این وظیفه اخلاقی خود را نادیده گرفته و منفعت خویش را در افزایش پرونده‌های قضایی ببینند. 

وجود این مشکلات در حوزه خدمات حقوقی باعث شد، سند تحول قضایی که چندی پیش توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد، در قالب یکی از ماموریت‌های خود به این موضوع مهم بپردازد. یکی از ماموریت‌های قوه قضائیه در راستی ایجاد تحوق قضایی،« پیشگیری از وقوق دعاوی و جرائم» است که ذیل آن به بررسی سه چالش اساسی « تزلزل در روابط حقوقی افراد» ، « ضعف در حذف عوامل اصلی شکل گیری جرائم و دعاوی» و « پایین بودن تبعات ارتکاب جرم پرداخته شده است.

عدم تعیین ظرفیت برای آزمون وکالت 

طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، یکی از علل معیوب بودن ساختار بازار وکالت و کمبود وکیل، ایجاد ساز وکار ظرفیت محور برای آزمون وکالت است. طبق آمار سالانه تنها 4 درصد از داوطلبان آزمون کانون وکلا موفق به قبولی می‌شوند که با توجه به کمبود شدید وکیل در کشور این آمار قابل قبول نیست. در این بین اما می‌توان به نقش مثبت مرکز وکلای قوه قضائیه در سال‌های اخیر اشاره کرد که توانست با اقدامات خود قدری بازار وکالت را بهبود بخشد و آمار وکلای کشور را افزایش دهد. با این وجود اما وکلا این نهاد را هم که بر ضد منافع صنفی و انحصاری خود می‌دانند برنمی‌تابند و قصد دارند با تضعیف این نهاد، انحصار خود را تشدید کنند؛ به طوری که اخیرا رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان با انتقاد از ماهیت وجود مرکز وکلای قوه قضائیه تلویحا خواستار انحلال این نهاد شد و گفت:« بایستی با موازی کاری مقابله شود.» این در حالی است که چنانچه مرکز وکلای قوه قضائیه نبود، وضع بازار وکالت از شرایط کنونی نیز فاجعه بارتر می‌شد. با توجه به اهمیت موضوع سنجش توانایی علمی و عملی افراد پذیرفته شده در آزمون وکالت و همچنین پایین بودن سرانه وکیل در کشور، یکی از راهکارهایی که در سند تحول قضایی برای دسترسی عمومی به خدمات حقوقی ذکر شده و اخیرا در دیداری که رئیس قوه قضائیه با نمایندگان کانون وکلا داشت به آن اشاره کرد، موضوع حذف ظرفیت عددی از آزمون وکالت و ساماندهی نحوه ورود به حوزه وکالت است. در این راهکار پیشنهاد شده با اصلاح نظام جذب وکیل، ضمن حذف ظرفیت از آزمون وکالت، صلاحیت علمی داوطلبان حرفه‌ی وکالت مورد سنجش قرار گیرد. معیارهای سنجش این صلاحیت نیز بایستی به دور از منافع صنفی و طبق نظر کارشناسان تعیین شود و چنانچه این امر به ذی نفعان وکالت واگذار شود می‌تواند منجر به تشدید انحصار در این حوزه نیز بشود. این راه حل می‌تواند ضمن تضمین توانایی علمی افراد جذب شده در حرفه وکالت، فارغ التحصیلان مستعد رشته حقوق را که صرفا به دلیل ضعف در مهارت تست زنی از ورود به وکالت باز مانده‌اند به مقصودشان برساند. افزایش تعداد وکلای دارای صلاحیت علمی، ضمن دسترسی آسان و کم هزینه مردم به وکیل، سبب رشد عدالت اجتماعی و کاهش وقوع جرائم و به دنبال آن تشکیل پرونده جدید در محاکم قضایی کشور خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد مجلس شورای اسلامی می‌تواند با بررسی سریع‌تر و تصویب طرح‌های جاری مرتبط با خدمات حقوقی، قوه قضائیه را در مبارزه با فساد یاری کرده و عزم جدی خود را در مقابله با هرگونه انحصار طلبی مخالف با منافع ملی نشان دهد.

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۱۸۳۹۳۸۱۰۱:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۷
چرا نمیگی اینها اونقدر سواد ندارن که بتونن قاضی بشن و چرا ق ق جذب قضات رو بیشتر نمیکنه؟ مگه ق ق خودش مرکز وکلا تاسیس نکرده چرا اونجا سالی بیست هزار نفر جذب نمیکنه؟ به اسم عدالتخواهی به استقلال کانون وکلا حمله نکنید این یک رسم دیرین و جهانی است که نهاد قضاوت و وکالت جدا باشند این به عدالت نزدیک تره ان شالله غرض ورزی ها کنار بره
ناشناس۱۸۳۹۶۴۴۱۱:۴۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۷
باید طرحی ارائه شود که همه فارغ التحصیلان حقوق دانشگاههای دولتی که معدل الف دارند، بدون آزمون پذیرش شوند و مابقی با شرکت در آزمون و کسب حداقل 70 درصد نمره، بدون محدودیت ، وکیل شوند.
ناشناس۱۸۴۰۲۹۴۲۰:۵۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۷
من دنبال وکیل ارزان تر هستم. شما استقلالتو حفظ کن و وکیل ما نشو.
ناشناس۱۸۴۰۴۱۸۲۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۷
درود به این مجلس مجلس لاریجانی فقط نظاره گر بود
ناشناس۱۸۴۰۴۷۶۰۰:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۸
دم مجلس گرم بعد دهها سال انحصار کانون وکلا رو شکست
ناشناس۱۸۳۹۳۹۲۰۱:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۷
انحصار و تعارض منافع دو کلید فساد در سیستم اداری ایران است.
ناشناس۱۸۳۹۳۹۸۰۱:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۷
مي خواهم وكيل داشته باشم !! ... تيتر !! -------- خدا رحمت كنه قدما را ... خير خواه ، باصداقت ، صاف و ساده ، ..خيلي و يا اصلاً احتياج به وكيل نداشتند ، بيشتر اختلاف ها با كد خدا منشي ، پادر مياني ريش سفيدي و يا چند تا از بزرگترها ، حل و فصل مي شد و اگر هم احتياج به وكيل بود ، تنها يك وكيل بود كه آن يك وكيل هم مورد قبول همه بود و آن وكيل « حضرت عباس » بود !! --- حسين آقا حضرت عباس وكيلي اگر غير از آنچه گفتم ، مورد ديگري باشد !! --- محمود آقا حضرت عباس وكيلي بيشتر از همين مبلغي كه گفتم سود نمي كنم !! --- اكبر آقا حضرت عباس وكيلي بگذار دختر خانمت عروس ما شود !! -- آقا رضا حضرت عباس وكيلي تو اين معامله اين جور كه مي فرمايي ضرر مي كنم !! -- عمو صفر .. --- مش غضنفر ! حضرت عباس وكيلي ، اگر پشت اين ساعت باز شده باشه ، اگر يك قطره آب داخلش رفته باشه ... خيالت تخت ... مثل تخم چشم ازش مواظبت كردم ، يك ثانيه عقب و جلو رفت مال خودم !! بله ! و عجبا كه همين يك وكيل ، همين يك وكيل غايب همه جا كفايت مي كرد !!
عمران۱۸۳۹۴۱۹۰۲:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۷
تخصص مهم است! تا کی باید سر این موضوع بحث کنیم؟ ظرفیت بایستی محدود باشد تا افرادی که توان تحصیلی، علمی، و حرفه ای ضعیفی دارند به راحتی پروانه وکالت نگیرند. از طرفی دانشگاههای ضعیف و مدارک تقلبی تا حدی زیاد شده که اگر آزمون جدی وجود نداشته باشد تمام اعتبار کار حرفه ای مبتذل میشود. تمام دنیا برای رشته های حرفه ای مثل وکالت، پزشکی، مهندسی از یک نهاد حرفه ای پروانه صادر میشود.
اتفاقا چون تخصص مهم است ..۱۸۳۹۷۰۰۱۲:۲۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۷
اتفاقا چون تخصص مهم است باید ظرفیت برداشته شود . حد نصاب قبولی باید جایش را بگیرد . مثل آزمون نظام مهندسی ساختمان . اگر وکیلی بتواند مثلا ۷۰ درصد نمره آزمون را کسب کند میتواند پرونده وکالت داشته باشد . با این روش فرضا اگر در یک سال ۱۵۰ نفر با ضریب هوشی پایین شرکت کنند از بین آن ها ۱۰۰ نفر وکیل می شوند. حالا مهم نیست که چه نمره ای داشته باشند. دو سال بعد ۱۰۰۰ نفر باهوش شرکت میکنند ولی باز هم از بین این ها ۱۰۰ نفر قبول می شوند. التماس تفکر - میدونم که با این کار بازار وکلا بهم میخوره و قطعا با رقابتی که پیش میاد درآمد وکیلایی که تا دیروز برای هیچی پول میگرفتند خیلی کم میشه اما نفعش برای جامعه خیلی خیلی زیاده . برای تامین منافع یک صنف که نباید جامعه ضرر بده و خدمات حقوقی پایین با قیمت بالا رو تحویل بگیره.
ناشناس۱۸۴۰۰۳۱۱۶:۵۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۷
وکالت تخصص نمیخواد .تااونجایی که ما دیدیم حق الوکاله خودتو چه پرونده به نتیجه برسه یا نرسه کامل میگیرین . نشان از عدم نیاز تخصص است
ناشناس۱۸۴۰۳۰۹۲۱:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۷
بله ظرفیت محدود باشد تا برای موضوعی که یک جلسه دادگاه دارد ۱۰ میلیون تومان مطالبه کنند و کسی که پول نداشته باشد و طرف مقابلش پولدار و وکیل دار باشد بازنده شود. این از نظر شما عدالت است؟
ناشناس۱۸۳۹۴۵۱۰۶:۰۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۷
مثل اینه که برای فارغ التحصیلان حوزه های علمیه ظرفیت بگزارن برای معمم شدن
وهاب۱۸۳۹۴۹۱۰۸:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۷
انحصار همواره فساد میآورد مانند همه کشورهای دیگر عمل کنید انحصار را بردارید
ناشناس۱۸۳۹۴۹۶۰۸:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۷
وکیل های بیسواد و غیر قابل اعتماد
ناشناس۱۸۳۹۵۲۵۰۹:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۷
با همین دیدگاه ظرفیت های دانشگاهی در دوره ای به شدت افزایش یافت و الان هم ادامه دارد. نتیجه آن مرگ ساحت دانشگاه از طریق تولید بی حد و حصر مدرک تحصیلی است. نمیگم ظرفیت زیاد نشه، با افزایش با ضابطه موافقم ولی شما با این روشی که در پیش گرفته اید فاتحه وکالت را بخوانید. نتیجه این رفتارها کاهش شدید کیفیت خواهد بود.
ناشناس۱۸۳۹۵۳۴۰۹:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۷
پزشکی هم درگیر محدودیت ظرفیت هست برای همین خدمات پزشکی گران و صف های مطب دکتر های متخصص طویل است.‌مجلس باید یه فکری هم برای ظرفیت پذیرش دانشگاهها در پزشکی بکنه. ما به نسبت کل دنیا خیلی پزشک کم داریم و این انحصار ایجاد کرده
ناشناس۱۸۳۹۵۳۵۰۹:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۷
وقتی یک دفاع وکیل چند میلیاردی نفع برایش دارد آیا راضی می شود این چند میلیارد را با کس دیگری تقسیم کند؟؟؟در ضمن وکالت بیشتر جاها یک چیز اضافه است.با هوشمند کردن سیستم ها ،سیستم های رایانه ای می توانند جایگزین وکالت شوند با شفاف کردن راهکارهای قانونی.
ناشناس۱۸۳۹۵۴۳۰۹:۴۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۷
خودتون خسته نکنید از کره بخار بلند میشه ولی از اینا..
ناشناس۱۸۳۹۵۵۵۱۰:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۷
مگر در صدر اسلام وکیل وجود داشته ؟ وظیفه دستگاه قضا است که عدالت را در دعاوی جاری کند.
ناشناس۱۸۴۰۳۷۲۲۲:۱۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۷
مگر در صدر اسلام موبایل و اینترنت وجود داشت؟ برو مطالبتو تو بازار داد بزن
ایرج۱۸۳۹۵۶۳۱۰:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۷
خدایا پروردگارا ایزدا و..قبل از اینکه من از دنیا بروم این انحصارها از کشور ایران بروند بخدا خسته شدیم
ناشناس۱۸۳۹۹۱۳۱۵:۰۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۷
یک بار خیانت وکیل پایه یک کانون وکلا را دیدم دیگر حاضر نیستم وکیل داشته باشم.
وحید۱۸۴۰۱۵۱۱۸:۲۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۷
دلم خوش بود یه وکیل گرفتم کارم پیش میره نامرد یه جلسه دادگاه رفت از پرونده ایراد شکلی گرفته و رای موفقیت به نفع ما منم قبلش قرارداد امضا کردم آمد بهم گفتم موفق شدیم خوشحال بودم گفتم به زمینم میرسم نگو رای هیچ تاثیری به مال نداشت ۲۷ میلیون ازم گرفت رفت خدا ازش نگذره
لیلا۱۸۴۰۲۵۴۲۰:۰۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۷
واقعا برای سوادتون .. کمتون متاسفم و بس
بینام۱۸۴۰۵۵۳۰۶:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۸
دولت به فکرجذب مودی مالیاتی بیشتره اگه ۵۰ هزارنفرجذب بشن سالی۵میلیون مالیات بدن حساب کنید میزان مالیات دریافتی رو.تازه به اون رقم مبلغ یک میلیون تومان بابت تمبرتمدید پروانه رو هم حساب کنیددوستان ذوق زده نشیداگه الان بیکارهستید لااقل مالیات نمیدید.
مجید۱۸۴۰۵۵۸۰۶:۳۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۸
خدا رحم کنه. از این پس مردم باید مشکلات قضایی شان را با افرادی که فقط مدرک وکالت دارن و سواد این کار را ندارن حل کنند !!!!! نتیجه مدرک گرایی همینه. مشکلات حقوقیمون را باید بدیم به یه مشت بی سواد که توان علمی شرکت در آزمون وکالت که (درسشو خواندن) را ندارند.
ناشناس۱۸۴۰۶۳۱۰۹:۲۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۸
لازم نیست با این بهانه وکلای مارو .. بی سواد کنید هر کس سواد کافی داشته باشه توی آزمون وکالت قبول میشه نداشته باشه هم سالهای بعد .با دادن مدرک بدون سواد ب دست ملت ب جایی نمیرسیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین