اوج بدسلیقه‌گی! / به بهانه ساخت تندیس‌هایی از سردار دلها

دکتر مینو خانی* گروه فرهنگی الف،   3990705144 ۹۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در اینکه محبوبیت حاج قاسم فراتر از مرزهای ایران اسلامی رفته است هیچ شکی نیست، در اینکه هر کس در گوشه گوشۀ ایران علاقمند است کاری برای وی انجام دهد هم هیچ شکی نیست، ولی آیا نباید در ساخت تندیس و یادبود برای چنین شخصیتی سازماندهی خاصی صورت گیرد تا شاهد خلق و ساخت آثار هنری متناسب با جایگاه و اهمیت وی باشیم؟

اوج بدسلیقه‌گی! / به بهانه ساخت تندیس‌هایی از سردار دلها

تاریخ ساخت تندیس و سردیس از امپراتوران، صاحب‌منصبان، فرماندهان و ... به دوره یونان باستان می‌رسد، خصوصا در دوره کلاسیک که به حدود 500 سال قبل از میلاد می‌رسد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این هنر که به تمدن‌های مختلف مثل روم و ایران باستان و دوره‌های بعد خصوصا رنسانس ایتالیا و حتی تا سده نوزدهم میلادی منتقل شد، علاوه بر ایده‌آلیسم یعنی خلق تندیس در نهایت زیبایی، تعادل و تناسب، توجه به رئالیسم روحی شخصیت با تندیس و سردیس است.

رئالیسم روحی، یعنی شباهت و نزدیکی تندیس با خصلتها و شخصیت فردی که تندیس وی ساخته شده است. رافائل، یکی از معروفترین هنرمندان رنسانس ایتالیا که به خلق شخصیت‌های زیبا معروف بود، نیز به رئالیسم روحی اهمیت ویژه‌ای می‌داد. کاربردهای چنین تندیس‌سازی، اصولا برای ماندگار کردن شخصیت مورد نظر بوده است. 

مساله ساخت تندیس و سردیس انسانی در ایران در 80 سال حضور یونانیان در ایران (سلوکیان) تحت تاثیر مولفه‌های ساخت تندیس در یونان بود، یعنی توجه به ایده‌الیسم و رئالیسم روحی. سپس در دوره اشکانیان و ساسانیان قدرت می‌گیرد، ولی بعد از ورود اسلام به ایران، به دلیل برخی محدودیت‌ها از جمله پرهیز از خلق تندیسی که به انسان شباهت داشته باشد، این هنر رو به افول گذاشت. هر چند در دوره‌های مختلف به دلیل نزدیکی حاکمان به دین و مقید بودن به آن، شاهد اوج و فرودهایی در هنر تندیس و سردیس‌سازی هستیم.

بعد از انقلاب اسلامی با وجود ماهیت دینی حکومت، توجه به ساخت تندیس و سردیس در دستور کار قرار گرفت. کارکرد آن نیز همچون کارکرد اولیه، ساخت تندیس برای ماندگار کردن فرد است. چه بسیار تندیس‌ها و سردیس‌هایی که از شخصیت‌های ادبی، هنری و علمی ایران از دوره‌های گذشته تا امروز طی سال‌های گذشته ساخته و در فضاهای شهرهای مختلف نصب شده است.

این هنر آنقدر جایگاه خود را در میان هنرها پیدا کرد که علاوه بر بناهای یادبودی برای شهدای جنگ هشت ساله، تندیس‌هایی از فرماندهان و شهدا و حتی تندیس‌هایی گمنام که نمادی از شهدا و تفکر آنهاست، ساخته شد و به تاریخ هنر این سرزمین غنا بخشید.

نمونه ای از یک اثر هنری فاخر و دقیق (استاد فرشچیان در کنار مجسمه خود)

همچنین باید به وجود رشته دانشگاهی این هنر اشاره کرد که اساتید مجرب به تربیت هنرمندان جوان در حوزه تندیس‌سازی در ایران امروز اشاره کرد و این یعنی وجود غنای فکری و خلاقیت که باید به نحو احسن از آن بهره‌برداری کرد. از تندیس بازیگران در موزه سینما همچون تندیس استاد عزت الله انتظامی یا استاد علی نصریان (که اخیرا رونمایی شد)، یا تندیس‌هایی از شخصیت‌های ادبی و هنری کشور در طبقات برج میلاد و تندیس فرماندهان جنگ در موزه دفاع مقدس از نمونه‌های حدودا یک دهه اخیر تندیس‌سازی در کشور و تاییدی بر قدرت تندیس‌سازی هنرمندان این عرصه است. 

نمونه ای از یک اثر هنری فاخر و دقیق (استاد عزت‌الله انتظامی در کنار مجسمه خود)

 

چند روزی است که در شبکه‌های مجازی تصاویری از تندیس‌های سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی دست به دست می‌شود که حیرت‌برانگیز است. این تندیس‌ها نه تنها هیچ شباهتی به ظاهر حاج قاسم ندارد، بلکه در نهایت بدسلیقگی و عدم شناخت هنری هیچ نشانی نه ایده‌آلیسم ظاهری دارد و نه هیچ نشانی از رئالیسم روحی.

ابعاد نامتناسب انسانی، فرم صورت و چهره رقت‌برانگیز سردار دلها آه از نهاد مخاطب برمی‌آورد. خصوصا که در عصر ارتباطات و وجود شبکه‌های مجازی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور، جغرافیای نصب این تندیس‌ها اهمیت زیادی ندارد. به عبارتی، مهم نیست این تندیس‌ها در کدام شهر و کوی و برزن نصب شده است، مهم این است که امروز هر کس که به شبکه‌های مجازی دسترسی دارد، می‌تواند از وجود چنین تندیسی باخبر باشد. 

مگر نه اینکه رشادتها و تلاش شبانه روزی حاج قاسم در مقابله با زور و استکبار چشم جهانیان را خیره کرده بود؟ مگر نه اینکه این کهنه سرباز وطن زندگی‌اش را وقف ایران و اسلام و مسلمانان کرده بود؟ مگر نه این است که هر جا ظلمی به امت اسلامی روا می‌شد، حاج قاسم پیش‌قدم بود؟ و هزاران مگر نه اینکه دیگر... پس چرا شاهد ساخت چنین تندیس‌هایی از سردار دلها هستیم؟

در اینکه محبوبیت حاج قاسم فراتر از مرزهای ایران اسلامی رفته است هیچ شکی نیست، در اینکه هر کس در گوشه گوشۀ ایران علاقمند است کاری برای وی انجام دهد هم هیچ شکی نیست، ولی آیا نباید در ساخت تندیس و یادبود برای چنین شخصیتی سازماندهی خاصی صورت گیرد تا شاهد خلق و ساخت آثار هنری متناسب با جایگاه و اهمیت وی باشیم؟

آیا باید در این مورد هم به جریان نفوذ فکر کنیم یا همین که تصور کنیم مسوولان امر سهل‌انگاری کرده و یک بار دیگر کار به دست کاردان نسپرده‌اند، کفایت می‌کند؟


آیا نباید نهادها و سازمانهای مربوط با فعالیت چهل ساله حاج قاسم برای ماندگارتر کردن این چهره شاخص جهانی برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر، هنرمندانه‌تر و سنجیده‌تری انجام دهند و از نیروهای خلاق در این زمینه بهره ببرند؟

یکی از مهمترین وجوه خلق یک اثر هنری در هر زمان، مکان و تمدنی ارتباط فرم و محتوای آن است. فرمی که در خدمت محتوای مورد نظر است، می تواند منجر به ماندگارشدن اثر هنری شود. 

نتیجه آنکه از بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس و سپاه پاسداران انقلاب انتظار می‌رود جلوی این اقدامات بعضا اهانت آمیز را گرفته و به خاطر احترام به افکار عمومی اقدام به جمع آوری این سردیس ها و تندیس‌ها نماید .

*عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران شمال

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۴۶۳۹۰۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۶
مجسمه روحانی هم بسازید
ناشناس۱۶۱۴۷۳۲۱۰:۲۰:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۶
کجا نصب کنند؟!
تبریزی۱۶۱۵۰۷۹۱۲:۵۱:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۶
آره باید مجسمه روحانی رو بسازن چون دست مردم به خودش که نمی رسه شاید به مجسمه اش برسه ...
معلم۱۶۱۵۵۷۵۱۵:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۶
در یک اقتصاد بیمار وابسته به نفت و تحریم از چه منبعی باید پول تامین کرد. دوران برجام با ۵+۱ همه چیز روبراه بود.
ناشناس۱۶۱۹۷۲۵۱۳:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۸
یعنی خیلی رو دارین که هنوز دولت روحانی را توجیه می کنید
حسین۱۶۱۵۳۱۹۱۳:۵۲:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۶
بدن به همین یارو بسازه شکل بوریس جانسون درمیاره بهشم میاد البته
ناشناس۱۶۱۵۷۲۶۱۶:۴۹:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۶
بیشتر شبیه کمال خرازیه تا شهید سلیمانی
ناشناس۱۶۱۴۶۵۲۰۹:۴۳:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۶
کار را باید به کاردان سپرد
علی۱۶۱۴۶۶۳۰۹:۴۶:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۶
این اونجایی هست که بعضی به اسم تعهد جای تخصص رو می گیرند. بودجه گرفته و از بین می برند. و بعد هم طلبکار هم هستند. همه جا همینطور شده.
ناشناس۱۶۱۴۶۷۶۰۹:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۶
مجسمه ها را نورآفتاب و باد و باران از بین خواهد برد نقش ماندگار باید در جان و دل مردم باشد
ناشناس۱۶۲۳۸۷۶۱۵:۵۷:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۱
بنظر من افتضاح ساختن
ناشناس۱۶۱۴۶۷۹۰۹:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۶
باید هرچه سریعتر آن مجسمه های کاریکاتوری و حتی ترسناک جمع آوری شود چون واقعا باعث وهن تصویر سردار خواهد شد.
ناشناس۱۶۱۴۷۰۶۱۰:۰۸:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۶
علت این امر کاملاً روشن است و احتیاجی به مقاله نبود . علت این است که این کارها توسط افراد مبتدی انجام شده است
ناشناس۱۶۱۵۰۳۶۱۲:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۶
اشتباه نکن. مبتدی نیستند . فرصت طلب هستند.
رضا۱۶۱۶۰۸۱۲۱:۰۴:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۶
نوندونیه بابا باید بخورن از هر طریقی خوب والا یاد شهدا گرامی تندیس چه صیغه ایه .,..؟
عمران۱۶۱۴۷۰۷۱۰:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۶
وقتی از هنرمندان با استعداد و کاردان استفاده نمیشود نتیجه همین است. نمونه هایش هم بسیار است.
ناشناس۱۶۱۶۱۹۹۲۲:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۶
.. استعداد ها از مملکت رفتن. دیگه کسی نمونده
ناشناس۱۶۱۶۴۸۷۰۴:۵۸:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۷
کاربلدها تقوا ندارند (اینگونه گفته می شود) به خاطر همین کار به آنها سپرده نمی شود. باتقواها هم کار بلد نیستند (اینگونه به نظر می آید) چون امور به دستشان است اما مشکل از در و دیوار میبارد. بد.. گیر افتادیم کلاً.
مهدی۱۶۲۲۶۷۶۱۳:۰۵:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۱۰
مشکل اینجاست که ما از مجسمه ساز انتظار های سیاسی داریم .دیگر همه میدانند تعهد یک حرف بی مزه هست . تعهد به چی ؟ به خط و خطوط سیاسی ؟ آیا این که همان مدل شوروی نیست ؟ از مجسمه ساز فقط باید کار هنری خوب خواست ولاغیر . اگر دغدغه های رایج در مورد تعهد را بررسی کنیم میبینیم که مربوط به جناح بازی و حذف تفکر رقیب از عرصه جامعه و اجتماع بوده است . نتیجه همین میشود که دارید میبینید . حالا هی بگویید تعهد .
ناشناس۱۶۲۳۱۴۱۱۹:۰۷:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۱۰
بسم الله.با سلام. درسته.همه کار های مردم نهاد همین جوری درست شده اولش بی مایه فطیره بعد راه می افته و جا میافته با هزینه اندک و اغلب بدون مبلغ و مجانی کار اولش اینجوری می شه واین انگیزه درست می کنه یه عده جوان با ذوق دنبال کار یادگرفتن رفته و بلاخره درستش می کنند چند تاشون میشن حرفه ای دنبال پول یکی میشه استاد عاشق و خادم بعد با یک گل بهار میشه همینه همین جناب آقای کار های فاخر چرا یکی دو تا سیاه قلم از خودش نشان نمیده؟چرا یه مجسمه کوچولو برای دل خودش نساخته اینقدر دلسوزه؟ سردار دلها با کلک و به مدد دوستان رسانه ای دنبال نان رفتن سردار دلها نشد با خدمت صادقانه برای رضای خداوند سبحان ظل عنایت مولا شد سردار دلها.
وحید۱۶۱۴۷۱۸۱۰:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۶
الف جان باید بفهمید که بسیجی ها و مذهبی ها تو هیچ زمینه ای علاقه ای به تخصص ندارن
ناشناس۱۶۱۴۸۳۳۱۱:۰۶:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۶
اتفاقا تو این قشر بهترین ها رو داریم . اما برای چنین کارهایی باید فراخوان داده شود و هر کس که کارنامه در خوری داشت بیاید و بسازد . نه اینکه هر کسی شب تصمیم گرفت صبح یه تندیس که هیچ شباهتی به فرد مورد نظر ندارد بسازد و نصب کند
ناشناس۱۶۱۹۳۵۷۰۹:۵۷:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۸
یه نگاهی کنید به فیلمسازی درباره واقعه عاشورا.هنوز هم بهترین فیلم در این زمینه(فیلم روز واقعه) با فیلمنامه شخصی ساخته شده که بسیاری از بسیجی ها او را ضد ارزشی میدانند.
ناشناس۱۶۱۵۱۷۱۱۳:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۶
چه ربطی داشت؟ کینه هاتون تمامی ندارد. شما با تمام بسیجی ها و مذهبی ها برخورد داشتی و بهتون اثبات شده این امر که اینقدر راحت تهمت میزنید؟ برخی هم فقط کامنت ضد.. باشد و تمسخر.. مثبت بزنند
ناشناس۱۶۱۵۵۹۰۱۵:۴۴:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۶
حکایت رای دادن هست. طرف بر اساس باد هوا و کینه رای میده، بعد منتظر هست کشورش هم آباد باشه. خود کرده تدبیر نیست.
عمران۱۶۱۵۹۱۳۱۹:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۶
دوست عزیز، شما فکر میکنید این کامنت از روی کینه و غرض مرض است. نگاه کنید به هزاران هنرمند با استعدادی که یا از کار برکنار شدند و مهجور یا مجبور به مهاجرت شدند. مردم اینها را میبینند. در هر مقطعی من در زندگی ام نگاه میکنم برخوردهای سلبی با هنر و هنرمند از سوی افراد متعصب رخ داده را یاد می آورم.
ناشناس۱۶۱۵۲۷۲۱۳:۳۵:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۶
تو حوزه شعر و نقاشی و ... بهترینه ها در این گروه اند
ناشناس۱۶۱۵۶۶۲۱۶:۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۶
اوائل انقلاب بودفکرکنم مجلس قانون اساسی بود وبحث تخصص درامورمملکت یکی ازآقایون .. نماینده بلند شد وگفت هرکه ازتخصص حرف بزنه امریکائیه واینگونه شدکه ..
ناشناس۱۶۱۵۷۷۵۱۷:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۶
شما هم اگر همه جا آشنا و پارتی داشتی،بی خیال تخصص و دانش می شدی و پله های ترقّی رو یکی پس از دیگری می پیمودی.
یه الفی۱۶۱۶۵۸۸۰۷:۲۹:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۷
اتفاقا اینهایی که این مجسمه ها را ساختند بسیجی نیستند بلکه فرصت طلبانی با قبای دولتی و دستگاهی هستند
ناشناس۱۶۲۲۳۲۲۰۹:۲۸:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۰
هموطن عزیز شهید سلیمانی خود یک بسیجی به تمام معنا و واقعی بوده است که زیباترین هنر را خلق کرد و آنهم شهادتش بود
ناشناس۱۶۲۳۸۳۵۱۵:۰۹:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۱
سلام اونموقع که حرف موشک و تانک و زیردریایی و.. باشه که تخصص نیست حالا که دوتامجسمه خرابه درست شده مذهبی ها وبسیجی ها متخصص نیستند؟!؟!؟!
ناشناس۱۶۱۴۷۳۰۱۰:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۶
این کی بوده مجسمه سردار را ساخته .! نمرش صفر
ناشناس۱۶۱۴۷۴۵۱۰:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۶
مانند بسیاری دگر از کار ها حتی در این واگذاری های بودجه ای نیز به جای آنکه تخصص و شایستگی ملاک قرار گیرد، روابط ملاک قرار گرفت و بودجه خرج شد، فقط خروجیش بدجور در چشم است، وگرنه شما نگاهی به کیفیت آسفالت ها بیانداز یا بسیاری از پروژه ها یا تحقیقات و خلاصه آن هزاران میلیاردی که در حال گردش بین رابطه داران کم تخصص است و البته که حال و روز مملکت! به همان کجی تندیس هاست!
ناشناس۱۶۱۴۷۵۵۱۰:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۶
در مورد مجسمه سازی در ایران بحث و صحبت فراوان است. هنرهای تجسمی بعلت عدم اشاعه درست مهجور هستند و هنرمندان اغلب از دستگاههای دولتی ارتزاق میکنند با سفارشهای مختلف. همین باعث شده مسابقه در گرفتن سفارش از شهرداریها و ارگانها همیشه وجود داشته باشد و ابراز سلیقه کارشناسان نابلد این ارگانها باعث شود کسی اگر اندک هنری داشته باشد از این دستگاهها فاصله گرفته و عطای پولهای سنگین را به لقای آن ببخشد. ولی فراموش نکنیم هنرهای تجسمی امروز ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته که از آکادمیهای منضبط و مدون بهره مندند دقیقاً شبیه وضعیت خودروسازی ماست. این را بنده بعنوان یک کارشناس مجسمه سازی و تحصیلکرده هنرهای زیبا با قطعیت به شما میگویم. ابداً هم بحث نفوذ نیست. این واقعیت است که حتی ممکنه این کارها رو کارگران بنایی ساخته باشند چون دیدم که میگم! صحبت راجع به این مسایل لازمه اما مقایسه با مجسمه های مومی و سیلیکونی که عکسشون رو آوردید غلطه چون اونها مجسمه فاخر نیستند. ۴ تا مجسمه که رنگ هم شده باشند و فقط خصلت شبیه سازی ممکنه داشته باشند اثر فاخر بحساب نمیان.
ناشناس۱۶۱۴۷۷۰۱۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۶
واقعا مایه شرمه بهتره هر چه زودتر جمع اوری بشه این مجسمه ها چون در شان سردار نیست
ناشناس۱۶۱۴۸۰۵۱۰:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۶
چرا فکر می کنی نفوذه؟؟؟ عزیزم شما متخصصین رو تو همه زمینه ها خونه نشین کردین
ناشناس۱۶۱۴۹۸۳۱۲:۱۲:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۶
همین خونه نشین کردن متخصص ها اصل کار جریان نفوذ هست استعمار گران روش های خود را تغییر داده اندو از سیستم های بی صدا و بدون جنگ و بسیار کم هزینه مثل فروش مدارک تحصیلی از بهترین دانشگاه های جهان به بی سواد ها برای استفاده در کشور هدف و فراری دادن مغز ها و به کار گیری شل مغز ها
ناشناس۱۶۱۴۸۱۸۱۰:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۶
واقعا خاک تمام وطن برسر مسئولینی که همچین کارهایی رو به افراد کاربلد نمیسپارن- و جالب اینکه با افتخار نصب میکنن و رونمایی میکنن-
ناشناس۱۶۱۴۸۲۴۱۱:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۶
در برخی کشورها بقدری این تندیس های مریوط به جنک فاخرند که مکان گردشگری شده و هستند مسکو آتش جاویدان جنگ جهانی _آمریکا کشته های ویتنام _و 100ها نمونه دیگر ... اما بسیاری از تندیس های موجود در شهرهای ما وضع مشابه این تندیس سردار را دارند که وهن آن شخصیت و هنر ایرانی و مردم آن دیار است میادین شهرها برای نصب تندیس ها باید از یک مرکز هنری کشوری تایید ارزش هنری داشته باشند همچنین است وضع معماری و منظر شهرهایمان ....نه اینکه هر مسئولی نا آشنا به هنر تصمیم گیر باشد مسکن و شهرسازی و شهرداری ها جدی باید بگیرند منظر شهرها را که بیش از این خراب نشود ساحتمانهای دوره صفویه و قاجار اگر نبودند چه چیزی fرای نشان دادن هنر این مرز و بوم در شهرهایمان داشتیم ؟؟؟ در روزمرگی ها بد جور مغفول مانده این ماجرا .....و هر روز دیر تر می شود
ناشناس۱۶۱۴۸۹۲۱۱:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۶
بد سلیقه گی اشتباه است؛ بدسلیقگی درست است. فارسی را بیاموزیم!
سرلک۱۶۱۴۹۶۱۱۲:۰۲:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۶
وقتی برای کاری پنجاه میلیون بودجه میگیری و به پیمانکار پنج میلیونی سفارش کار میدی و چهل و پنج تا هاپولی میکنی میشه این!
ناشناس۱۶۱۴۹۷۴۱۲:۰۹:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۶
واقعا جریان نفوذ به شدت قدرتمند شده کاردان ها را خانه نشین و علاف ها را کار به دست کرده به خدا اگر امروز نجنبیم فردا ممکن است آنقدر دیر شده باشد که دیگر هیچ راهی به جز از هم پاشیدگی کشور وجود نداشته باشد متاسفانه جریان نفوذ ارگان های مقابله کننده با آن ها را هم به شدت آلوده کرده و مثل ایدز آرام و بی صدا در حال پیشروی است متخصصان به بهانه ی مختلف بی کار می شوند و افرادی با تخصص های جعلی جای آن ها را می گیرند. شکست این انقلاب دیگر به حمله ی نظامی نیازی ندارد
ناشناس۱۶۱۵۳۹۹۱۴:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۶
آقا نفوذ كدوم از ماست كه بر ماست
ناشناس۱۶۱۵۰۲۴۱۲:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۶
وقتی با رانت کار به کسی داده میشه اینجوری میشه تخصص در کشور جایی نداره
ناشناس۱۶۱۵۲۶۴۱۳:۳۳:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۶
این یک نمونه کوچک است هزاران نمونه در کشور هست که با رانت پروژه گرفتن
ناشناس۱۶۱۵۱۷۴۱۳:۱۴:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۶
اگر سردار سلیمانی می جنگید بر اساس اصول جنگ، می جنگید و موفق بود. مجسمه سازی و پیکر تراشی نیز اصولی دارد و هر کسی از پس آن بر نمی آید. آن اشخاصی که برای این کار دستوری دادند و با پیکر فرد ملی اینگونه برخورد کردند. لیاقت آن پست و منسب را ندارند و باید کنار زده شوند.
ناشناس۱۶۱۵۱۸۰۱۳:۱۵:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۶
مطمئنید نابلدی بوده و عمدی در کار نبوده که ایشون مورد تمسخر قرار بگیرد؟..
ساحل۱۶۲۲۳۰۲۰۹:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۱۰
آفرین دقیقا همینه .همه مجسمه ها خوب در میاد جز سردار دلها مون .مسخره های نا..چهارتا لباس گچکاری و چهار تا اهرم دست میگیرن فکر میکنن استادن .هدف فقط تمسخر بود اینا باید برن معبد آنخمائو ..
سالار۱۶۱۵۲۲۸۱۳:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۶
مجسمه ساز سردار قطعاً دلش پیش مستر بین بوده.
حسین۱۶۱۵۳۲۱۱۳:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۶
مجسمه ساز رو ملامت نکنین پیدا کنین سفارش دهنده را !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۶۱۵۳۶۹۱۴:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۶
مجسمه های مومی عمر کوتاهی دارند و باید در فضای مسقف نگهداری شوند اما دقت و کیفیت آنها قابل مقایسه با مجسمه های برنزی و سیمانی و سنگی نیست. عکس هایی که گذاشته اید قیاس مع الفارق است چون مجسمه فضای باز را با مجسمه موزه ای مقایسه کرده اید.
ناشناس۱۶۱۵۴۴۱۱۴:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۶
هنرمند با یک شاغل حقوق بگیر فرق میکند و اگر هنرش تجارت بشه بهتر از این از آب در نمیاد.شما موزه لوور فرانسه که آثار هنری دنیا در آن جمعه نگاه کنید مشخصه تمامی مجسمه ها و نقاشی ها ، نقاشان یا معماران سالها با روح روانشان روی آن اثار کار کرده اند.و قیمتی هم نمیشه روی آنها گذاشت
ناشناس۱۶۱۵۵۰۶۱۴:۵۴:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۶
بررسی کنید این مجسمه ها را چه ارگانی ساخته؟
فضول۱۶۱۵۵۱۳۱۴:۵۶:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۶
اینها تولیدات همان هنرمندان دولتی و پسرخاله های مسئولین هستند که در دانشگاه نمی دانم چی ناکجاآباد تحصیل هنرهای زیبا نموده اند
مهسا۱۶۱۶۳۴۲۰۰:۱۸:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۷
بشدت باهات موافقم
ناشناس۱۶۲۲۹۸۱۱۶:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۰
آفرین طیب الله
ناشناس۱۶۱۵۸۵۳۱۸:۱۲:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۶
.. ..,.. بودجه ای اومد! ما که نمیتونستیم بودجه رو بدیم به متخصص! پس دوستان و آشنایان چه میشوند؟
ناشناس۱۶۱۵۸۵۹۱۸:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۶
فقط هرچه زودتر جمعشون کنید تورو خدا.
ارام۱۶۱۵۸۷۱۱۸:۲۴:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۶
حالا مشکل مملکت همینه همه چیز جای خودشه فقط تو این مورد بدسلیقه گی رخ داده است؟
امیر۱۶۱۵۸۸۰۱۸:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۶
وای عالم برسر سفارش دهنده سازنده و افتتاح کننده این توهین ها به سردار دلها.حاج قاسم نیاز به فاتحه من و امثال من نداری؛روحت با سید اشهدا و انبیا و اوصیا محشوره.اما خدا این افرادی رو که میخوان با یاد و نام تو برا خودشو منفعتی کسب کنند رو لعنت کنه و به نفرین ابدی دچار کنه.سردار دلها در قلب و روح خیلیها چه ایرانی چه غیر ایرانی جا داره.خداوند درجاتت رو والاتر کنه انشاالله.
ناشناس۱۶۱۵۹۸۷۲۰:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۶
واقعا حیف .چرا باید این مجسمه ها اینگونه ساخته بشه .ایشون شخصیت محبوبی هستند
محسن۱۶۱۶۰۷۲۲۰:۵۹:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۶
شمارو به خدا نسازید وقتی بلد نیستید
ناشناس۱۶۱۶۳۴۸۰۰:۲۶:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۷
واقعا که آدم نمیدونه چی بگه بابای خودشون بود اینجوری در نمیاوردن که این عزیز دل رو..
سعید۱۶۱۶۴۳۲۰۲:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۷
واقعاجای تاسف داردمجسمه ناقص وکج ومضحکی ساخته شودبرای سردارلطفاجمع کنید
ناشناس۱۶۱۶۴۳۷۰۲:۲۰:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۷
اصلا شبیه سردار نیست
وثوق۱۶۱۶۸۲۵۰۹:۲۶:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۷
اداره مملکت و اقتصاد ایران نیز همانند این مجمسه ها دست ناکارآمدان پرمدعا افتاده و به این شکل کریه و بدقواره در آمده که جز برچیدن و سپردن به کاربلدان وطن پرست چاره ای نیست.
ناشناس۱۶۱۶۸۸۷۰۹:۴۸:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۷
بحث بد سلیقگی نیست! بحث رانته! هر جا بودجه ای هست سریع براش کیسه می دوزن! حالا که قراره بخور بخور بشه به هیچ چیز رحم نمی کنند! اینه که یکشبه طرف میشه مجسمه ساز!
صف۱۶۱۸۵۶۲۲۱:۰۵:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۷
باید به حال مسئولين گریه کرد..یالایق نیستند کاری را درست انجام دهند و یا مخصوصاً با انجام این کارهای سخیف میخواهند همراه با دشمنان انقلاب و سردار از شکستی که استکبار و داعش توسط این عزیز دلها متحمل شده اند انتقام بگیرند.
ناشناس۱۶۱۹۱۸۸۰۸:۵۲:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۸
بهتر بود یک تابلو نوشتاری درست میکردند با توضیح کارها واخلاق واهداف سردار رو مینوشتند یک عکس پوستری روهم کنارش تعبیه میکردند هر چند وقت یکبار تعویض میشد!
کامران۱۶۱۹۲۵۶۰۹:۱۹:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۸
باور کنید نفوذ فرهنگی است . وگرنه در ایران مجسمه سازان زبردست زیادند.
کاریناسور۱۶۲۲۲۵۴۰۸:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۰
هر روز، هر ساعت، هر لحظه، هر دم ،هر بازدم سرمان .. گرم بگردید ببینید چه کاری پشت پرده در حال وقوع است . عکس العمل ، عمل دیگران نباشید
کوروش۱۶۲۲۴۶۲۱۰:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۱۰
.. چطور سردیس و تندیس سلبریتی باید آنقدر قشنگ و بی نقص ساخته بشه ولی سردار دل ما اینجوری بشه؟!! به خداقسم جز خیانت و قصد و عمد هیچ چیز دیگه در کار نیست.
ناشناس۱۶۲۲۷۹۳۱۴:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۰
سلام واقعا افتضاح ساختن آخه نمیگن با این تندیس هاشون آبرو شون میره نمیگن یکی ببینه مسخره می‌کنه .واقعا متاسفم
ناشناس۱۶۲۲۸۵۱۱۴:۲۷:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۰
فردی که این مجسمه ها رو ساخته انسان متعهدبوده که فاقد تخصص کامل است تقصیر از سازنده تندیس ها هم نبوده تقصیر از کسانی است که متعهد بی تخصص هستند
منتظر المهدی۱۶۲۲۹۲۸۱۵:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۰
قلباً از دیدن چنین تصاویری که کوچکترین شباهتی به سردار دلها( شهید سلیمانی عزیز)ندارند متاسف و متاثر شدم.انتقام خونش که هنوز باقیست. پس مردم داغدیده را دلخون تر نکنید و هرچه سریعتر این مجسمه های نامانوس را جمع کنید.
ناشناس۱۶۲۲۹۹۸۱۶:۲۱:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۰
درجاییکه پارتی و پول و ورانت وبقول روحانی عمه وخاله است چه نیازی بتخصص داره همه میشن هنرمندکه گندمیزنن به اینجور کارها،پول وپارتی رابچسب که هنر آبست وروان!!!!
سرباز۱۶۲۳۰۲۷۱۶:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۰
واقعاً افسوس که از عزیزی بخواد اینجور یادشه.
،،۱۶۲۳۳۰۰۲۲:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۰
اگه اصلا نسازن سنگین تره
ناشناس۱۶۲۳۴۳۹۰۱:۴۲:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۱
واقعا متأسفم فقط همین رو دارم بگم
ناشناس۱۶۲۳۵۱۳۰۸:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۱۱
تو رو به خدا دست ازاین مجسمه سازی بردارید هیچکدوم کمی شباهت به سردار نمیدهد
محمد جواد دهقانپور۱۶۲۳۶۰۴۱۰:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۱۱
قطعا معلوم هست که ترور سردار سلیمانی و صیاد شیرازی به دست عوامل داخلی با همکاری موساد و سی آی ای هست حالا هم بخاطر جریانات سیاسی تندیس این سردار و به صورت کاریکاتور در میارن تا مغز مردمو از حال روز کرونا و گرونی منحرف کنن
توران۱۶۲۳۶۹۲۱۲:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۱۱
مجسمه ساز رو پیدا کنید چنتا مجسمه دیگه بسازه دستش راه بیوفته
زهرا ساکی زاده۱۶۲۳۷۵۰۱۳:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۱
این چه مجسمه های مضحکی هستن.اصلا سپاه چطور اجازه داده این مجسمه ها رو نصب کنند. خدا رو شکر سردار دلهای ما اونقدر خوش سیما بودن که واقعا آدم با دیدن چهره ایشون آرامش می‌گرفت.با این مجسمه هاتون آدمو عصبی میکنید،واقعا حیفه!! اونی که ساخته باید شرمش بیاد . حاج قاسم فقط قهرمان ملی ما نبود ناجی خیلی از ملت های مظلوم و بی دفاع بودند شأن سردار رو فراموش نکنید امنیت امروزمان را مدیون حاج قاسم و همرزمانشون میدونیم.
انصصصص۱۶۲۳۷۶۰۱۳:۵۱:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۱
اگر به جای مجسمه از مشکلات مردم هم میگفتید بد نبود
آزاده۱۶۲۴۲۵۳۲۳:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۱
دقیقا شبیه پروژه های عمرانی هست که .. با افتخار از خودشون یاد میکنن
ناشناس۱۶۲۴۳۴۵۰۳:۱۸:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
از کوزه همان برون تراود که در اوست
ن۱۶۲۴۳۶۹۰۵:۳۶:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
توروخدا هرچه زودتر جمعشون کنید
ناشناس۱۶۲۵۰۵۳۱۵:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
چرا آنقدر عصبانی هستید فقط مشکل اینه که کسی نبوده تندیس رو نظارت کنه.از قدیم میگن میخوای کار درست انجام بشه خودت انجامش بده.
ناشناس۱۶۲۵۲۶۰۱۸:۱۲:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۲
سرداربرای این تندیس‌های مسخره جنگید؟؟ این بی لیاقتی مسئولین کم تجربه وپرتوقع است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین