چرا دلار ۲۶ هزار تومان شد؟

  3990623120 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت دلار درحالی از کانال ۲۶ هزار تومان عبور کرده که پیش از این بازار ارز یک بار دیگر شاهد ثبت این نرخ برای دلار بود. اما سوال اینجاست که چرا قیمت دلار افزایشی شده است.

چرا دلار ۲۶ هزار تومان شد؟

تسنیم نوشت: نوسانات اخیر در بازار ارز درحالی همچنان ادامه دارد که باعث ورود قیمت انواع ارز بخصوص دلار به کانال جدید قیمتی شده است.

البته در روزهای اخیر بازارهای موازی از جمله سکه، خودرو و مسکن نیز با نوسان صعودی همراه بوده اند که طبق اذعان فعالان اقتصادی ریشه اصلی نوسانات اخیر به اتفاقات بورس در یکی دو ماه گذشته مربوط می شود چرا که برخی احتمال می دهند سرمایه داران جدید در بورس به دلیل ریزش‌های اخیر از ترس ضرر بیشتر وارد سرمایه گذاری در بازارهای موازی شده اند.  

اما در بازار ارز دلایل دیگری در کنار اتفاقات اخیر بورس موجب شده تا بار دیگر شاهد رکورد زنی قیمتها باشیم. به نحوی که دلار یک بار دیگر به سقف تاریخی خود رسید و حتی طی یکی دو روز گذشته از آن هم عبور کرد و به میانه کانال ۲۶ هزار تومان جا خوش کرد.

افزایش قیمت ارز بهانه ای شده تا قیمتها در بازارهای دیگر نیز با نوسان همراه شود و حتی بهانه ای جدید برای گران فروشی در دست بخشهای دیگر اقتصادی بیفتد.

خبرنگار ما درباره چرایی نوسانات اخیر بازار ارز با فعالان این حوزه گفتگو کرد که هر کدام دلایل مهمی را برای ثبت دلار ۲۶ هزار تومانی اعلام کرده اند.

اکثر صرافان خیابان فردوسی معتقدند دستکاری نرخ ها و سیاست های دستوری یکی از دلایل مهم افزایش قیمتها در بازار ارز است؛ یکی از فعالان بازار در همین خصوص می گوید متاسفانه دستکاری نرخ ارز موجب شده تا نرخ دستوری حتی در سامانه نیما هم ثبت شود.

او می گوید: بسته شدن سقف نرخ فروش و پیشنهاد تبعاتی دارد که از جمله آن ایجاد تعاملات غیرشفاف در معاملات نیمایی و بهم ریختگی نرخ معاملات است.

او تاکید دارد: این نوع برخورد در سامانه نیما نتیجه ای معکوس خواهد داشت و اثر به هم ریختگی نرخ ها در بازار مشخص خواهد شد.

البته از ظهر امروز محدودیت سقف فروش در نیما برداشته شد؛ بازاری ها این موضوع را با عنوان  جبران یکی از اشتباهات بازارساز بر شمرده و می گویند: یکی از اشتباهات بازارساز که دیروز در سامانه ی نیما انجام شده بود، جبران شد. این امید می رود که خریدو فروش ارز به نرخ بازار آزاد در صرافی ها آزاد شود تا مردم بتوانند خرید و فروش خود را از طریق صرافی ها انجام دهند و دیگر شاهد اشتباهات این چنینی که در گذشته نیز اتفاق افتاده بود نباشیم.

همزمان با افزایش قیمتها در بازار ارزو همچنین افزایش نرخ خرید و فروش دلار در صرافی های بانکی با بازار آزاد صفهای طولانی برای خرید ارز مقابل صرافی های بانکی تشکیل شده و حاشیه هایی را به همراه داشت که در نهایت بانک مرکزی ورود کرده و به صرافی های بانکی دستور داد که ارز سهمیه ای دو هزار و ۲۰۰ دلار به هر کارت ملی را دیگر مانند قبل به مشتریان نفروشند؛ بنابراین صفهای طولانی مقابل صرافی های بانکی با حذف ارز سهمیه ای برچیده شد اما به گفته فعالان بازار ارز بعد از آن تقاضای خانگی ها برای خرید ارز از طریق صرافی های دیگر افزایش یافته است.

یکی از فعالان بازار ارز در همین ارتباط می گوید: با بسته شدن سهمیه دو هزار و ۲۰۰ دلاری به هر کارت ملی که یک بار در سال و از طریق صرافی های بانکی پرداخت می شد، تقاضا در بازار غیررسمی و خریداران خانگی فعال تر شده و به عبارتی نگرانی از گران شدن ارز افزایش یافته است.

به اعتقاد فعالان بازار، بهتر بود بانک مرکزی به جای قطع ارز سهمیه ای نرخ آن را به بازار نزدیک می کرد و میزان سهمیه را به صورت پلکانی و تدریجی کاهش می داد.

یکی از صراف ها در این ارتباط تاکید کرد: مثلا بانک مرکزی می توانست به صورت پلکانی و تدریجی و اضافه کردن مدت زمانی برای خرید بخش دوم یا سوم مثلا دو هزار دلار را به ۵۰۰ دلار تقسیم کند که براساس آن هر متقاضی این میزان ارز را هر سه ماه بتواند بخرد. یا مثلا سهمیه دو هزار یورو را به ۱۵۰۰ و ... با شیب ملایم کم می کرد اما حذذف یکباره با حاشیه هایی همراه شده است.

یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت ارز در بازار افزایش چشم گیر درهم امارات می باشد؛ نرخ درهم امارات هم در بازار نیما و هم بازار آزاد در هفته های اخیر افزایش چشمگیر داشته به نحوی که هم اکنون قیمت درهم امارات به هفت هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است؛ فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت درهم بیانگر بالا بودن تقاضای خرید ارز در بازار است.

پیش از این فعالان اقتصادی از نرخ های بالا بخصوص در سامانه نیما برای تامین ارز گله داشتند و می گفتند با این قیمتها فعالان اقتصادی برای خرید ارز به مشکل می خورند چرا که قیمتها کاملا فضایی شده است.

یکی از صرافی ها درباره اختلاف نرخ دلار در صرافی های بانکی با بازار آزاد اینطور توضیح می دهد که افزایش اختلاف نرخ ارز در صرافی های بانکی با بازار همواره نتیجه معکوس داشته چرا که با این فاصله قیمتی صرافان خریدار نیستند و عمده خریداران ارز بانکها هستند؛ بنابراین در این شرایط این گمانه مطرح شده که با توجه به شرط فروش اجباری ارز توسط صرافیها به دلیل عدم نگهداری بیش از سه روز ارز صرافان فروشنده ارز با ضرر مواجه شده ولی خریداران و دپوکنندگان با جمع کردن ارز با سود همراه می شوند.

فعالان بازار ارز ادامه سیاست دستوری در بازار را توصیه نمی کنند و معتقدند تقاضا با این دست کاری ها سرکوب نمی شود بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ماهیت می دهد. برخی دیگر از صرافی ها به وضعیت معاملات در بازار متشکل ارزی گله دارند و می گویند عدم فروش درهم به صرافی های تضامنی و عدم توانایی صرافان به فروش ارزهای بازارمتشکل به مانند قبل، عملا تمامی صرافان را بیکار کرده است.

او می گوید: در این شرایط بازار غیررسمی فعالتر شده و خدماتی که صرافان نمی توانند انجام بدهند به چرخه غیررسمی و زیرزمینی بازار ارز هدایت می شود.

افزار قیمت ارز درحالی همچنان در بازار ادامه دارد و موجب شده در بازار طلا و سکه نیز رکوردهای تاریخی به ثبت برسد که بانک مرکزی در حال عرضه ارز در بازار نیما است و بارها اعلام کرده نیازهای فعالان اقتصادی را تامین می کند. اما به نظر می رسد آنچه این روزها در بازارهای مختلف در حال ثبت است علاوه بر جنبه های اقتصادی و سیاسی بیشتر جنبه روانی داشته و تبعات تصمیمات غلطی است که در گذشته از سوی سیاست گذاران اتخاذ و اعمال شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۷۱۸۴۱۶:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بیخیالی مسئولین
ناشناس۱۵۹۷۷۰۷۰۵:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۲۴
اختیار دارین؟ بیخیالی کدامه.؟ دولت آقای روحانی دور دوم خود را با همین هدف و پرکردن جیب دار و دسته محترم شروع کرد. حالا کو تا تموم بشه. پایان دولت دوازدهم دلار.. تومن!!!!
ناشناس۱۵۹۷۱۸۵۱۶:۳۶:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
گفتار درمانی بانک مرکزی کارایی خود را از دست داده.
امید۱۵۹۷۱۹۵۱۶:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
إإإإإإ چرا ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۹۷۲۰۸۱۶:۴۹:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
به خدا هر چی سلطان ارز و سکه بود اعدام کردیم..نمی دانیم چرا بالا میره.
حمید۱۵۹۷۶۹۲۰۲:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۲۴
از ما مپرسید!! از اقای همتی و روحانی بیکفایت بپرسید که مرتب میگویند قیمت ارز واقعی نیست و پایین میاد !!
ناشناس۱۵۹۷۷۰۱۰۵:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۴
چون سلطان نفوذی مونده ..
ناشناس۱۵۹۷۲۱۲۱۶:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
از روز اول کار دولت بوده تا الان، قبلا می انداختن گردن دلال و غیره حالا دیگه چاره ای ندارند که حقیقت را بگویند
ناشناس۱۵۹۷۲۶۹۱۷:۳۹:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
دولت را برکنار کنید تا بیشتر از این به کشور صدمه نزده در ضمن تا 100 درصد ارزش خرید و فروش ارز که برای سوداگری معامله میشود مالیات بگیرید دیگر کسی جرات نمی کند دلالی کند ولی دولت خودش..!
ناشناس۱۵۹۷۲۷۷۱۷:۴۶:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چرا دلار 25 هست؟ خیلی روشن است که وقتی درآمد دولت از نفت میشه چهار میلیارد دلار ( غیر از سهمیه شرکت نفت و صندوق توسعه) و از طرفی کسری بودجه حتی تا 300 هزار میلیارد تومان هم برآورد می شود بنابراین اگر دلار بشه 75 هزار تومان دیگه نیاز به انتشار اوراق مشارکت هم نیست.
ناشناس۱۵۹۷۵۸۸۲۳:۳۰:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بله و پول های سرگردان تلافی آن را می کنند وکسری را پوشش میدهند کاری که در دنیا این طوری با اقتصاد نمی کنند حتی کسری بودجه هم داشته باشند
ناشناس۱۵۹۷۳۰۲۱۸:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
کاش راه فراری بود
ناشناس۱۵۹۷۳۲۲۱۸:۳۸:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
برای جبران کسری بودجه،
ناشناس۱۵۹۷۳۴۲۱۹:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ازافتخارات بانک مرکزی است
ناشناس۱۵۹۷۴۵۷۲۱:۱۰:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چون دولت دستش توجیب مردمه
ناشناس۱۵۹۷۶۰۴۲۳:۴۳:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
در زماني كه در حال نوشتن مقاله براي دلار ٢٦هزار توماني بوديد قيمت دلار ٢٧هزار تومان شد
ناشناس۱۵۹۷۶۳۴۰۰:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۴
چرا؟؟؟؟؟ چون صادرات نفت نداریم، چون فکر میکنیم به جای تعامل با دنیا کشور رو به روسیه و چین بفروشیم تا استقلال و عزتمون رو حفظ کنیم!!! چون وقتی با آمریکایی در میفتی که ۲۵ درصد اقتصاد دنیا رو یک تنه داره و حتی چین (دومین اقتصاد دنیا) جرات نمیکنه باهاش در بیفته، ما باید ثابت کنیم پهلوون .. ایم. چون مسئولان ما خودشون دستشون تو بیت المال و خون مردمه، بچه هاشونم که تو بلوک غرب (همون جایی که ادعا میکنن دشمن ..ن) جاشون امنه، ما هم ..
ميثم۱۵۹۷۶۵۶۰۱:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۲۴
به دلايل زير دشمن شبكه هاي مجازي و اينترنت پرسرعت ..
مجید بیرانوند۱۵۹۷۶۷۵۰۲:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۲۴
27 شد
ناشناس۱۵۹۷۶۸۳۰۲:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۴
همه می دونند کار دولته . به چندر غاز مردم هم رحم نمی کنه .
ناشناس۱۵۹۷۷۰۲۰۵:۱۴:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۲۴
نگید بی عرضگی دولت یا عدم رسیدگی بگید دلال = دولتی
ناشناس۱۵۹۷۷۰۴۰۵:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۴
موقعی که تقاضا بیشتر از عرضه هست قیمت بالا می رود. این اصل تو بورس هم هست.
ناشناس۱۵۹۷۷۱۰۰۶:۰۶:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۴
اتفاقات داخل کشور اصلا نیاز به کارشناس اقتصادی دکتر و پرفسور نمیخواد توان فروش نفت ندارن برای جبران کسری بودجه و حقوق خودشون باید یه فکری بکنن خوب دیگه راحت ترین راه گول زدن مردمه و خالی کردن جیبشون بهترین راه برای شکستن قیمت خودرو آزاد کردن وارداته چرا اینکارو نمیکنن بیچاره مردم
معلم۱۵۹۷۷۲۶۰۶:۴۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۴
هنوز معنی اقتصاد وابسته به نفت و تحریم برای بسیاری جا نیافتاده است.
ناشناس۱۵۹۷۸۵۰۰۸:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۲۴
چرا ندارد تا سال آینده ۵۰ هزار تومان میشود. چون تجارت با جهان قطع شده و بانکها هم نمیتوانند با بانکهای خارج ارتباط داشته باشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین