پایگاه خبری هیل گزارش می دهد آیا ترامپ باهوش ترین رئیس جمهورِ تاریخ آمریکاست؟

گروه ترجمه الف،   3981107132 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

داگلاس مک کنان نویسنده مطلب زیر که خود پیشتر در دوران ریاست جمهوری ریگان و جرج بوش، در کاخ سفید مشغول به کار بوده است و همچنین در پنتاگون در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، فعالیت داشته است فرضیه هوش بالای ترامپ را که مبتنی بر الگو‌های آمریکایی موفقیت است به چالش کشیده است.

آیا ترامپ باهوش ترین رئیس جمهورِ تاریخ آمریکاست؟

 «  در حالیکه این مقاله را می نویسم، کتابِ درجه یکِ (کتابی که بیش از همه در مورد آن حرف می زنند) آمازون "نبوغ بسیار پایدار: آزمایش آمریکا توسط دونالد جی ترامپ" نام دارد. این کتاب توسط دو خبرنگار واشنگتن پست به رشته تحریر درآمده است. رسانه ای که عمیقا از ترامپ، متنفر است. آنگونه که از تبلیغات این کتاب و همچنین استقبال از آن برمی آید، نویسندگان آن برندگانِ احتمالی جایزه پولیتزر خواهند بود. 

نویسندگانِ این کتاب، در جریان اثرِ خود، رئیس جمهور آمریکا را تحقیر کرده و واقعیتِ منفی او را عیان می سازند. عنوانِ این کتاب، که در واقع حمله ای بر علیه ترامپ است از دلِ رشته توئیت های ترامپ در دو سال پیش، هنگامی وی سعی داشت از خود در برابرِ کتابی دیگری که نویسنده ای لیبرال آن را نوشته بود و سرشار از حملات بر علیه شخصِ ترامپ بود، الهام گرفته شده است. 

کتابِ مذکور، "آتش و خشم" نام داشت و به قلمِ مایکل وولف نوشته شده بود. بسیاری از طرفداران ترامپ بر این باور بودند که کتابِ وولف، سرشار از اطلاعات نادرست درباره رئیس جمهور آمریکاست. با این همه، در آن دوره، رسانه ها به این کتاب و نویسنده آن پوشش خیره کننده ای را تخصیص دادند. امری که ترامپ را به این نتیجه رساند که چاره ای ندارد جز دفاع از خودش بر علیه آنچه مایکل وولف در کتابش بر علیه او مطرح کرده است. از این رو، وی شروع به نگارشِ رشته توئیت هایی به سبک خود کرد. دو سال قبل، رئیس جمهور ترامپ گفت: "اکنون که پرونده تبانی با روسیه پس از یک سال بررسی های موشکافانه بسته شده و مشخص شد که این پرونده، اقدامی برای فریب افکار عمومی(از سوی دموکرات ها) بوده است، دموکرات ها و سگ های دست آموزشان نظیرِ رسانه هایی که اخبار جعلی تولید می کنند سعی دارند از دستورالعملِ سنتیِ رونالد ریگان استفاده کنند و اکنون می گویند من از ثبات ذهنی و هوش برخوردار نیستم. در طول زندگی ام، دو دارایی ارزشمندی که من داشته ام، یکی ثبات ذهنی و دیگر هوش و نبوغم بوده اند. من یک تاجر بسیار موفق بوده ام، یک ستاره تلویزیونی موفق بوده ام و در اولین تلاشم برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، توانستم این منصب را کسب کنم. من فکر می کنم یکچنین انسانی را نباید باهوش نامید، وی نابغه است. یکچنین انسانی از نبوغ بسیار پایداری برخوردار است". 

افرادی که ترامپ را می شناسند و یا حرف ها و اقدامات وی را دنبال می کنند، به خوبی آگاهند که وی علاقه عجیبی به استفاده از مبالغه گویی و دادن پاسخ هایی دارد که به بهترین نحو در خدمت منافع وی باشند. 

شکی نیست که خبرنگاران واشنگتن پست از این موضوع اطلاع داشته اند با این حال، هنوز از عنوانِ یک نابغه بسیار پایدار استفاده کرده اند تا به طور خاص، خودمحوری و خودخواهی ترامپ را نشان دهند و موجب جلب توجه به کتاب خود و همچنین فروشِ بالایِ آن شوند. توئیت های رئیس جمهور آمریکا(که بیش از این به آن ها اشاره شد) و همچنین کتابی که خبرنگاران واشنگتن پست درباره وی نوشته اند، یک مناظره جنجالی رابرمی انگیزند و پرسش مهمی را مطرح می کند: آیا دونالد ترامپ یکی از باهوش ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا است؟

پاسخ به این پرسش، به معیاری که به کار گرفته می شود بستگی دارد. درست در همین نقطه می توانید خشم و عصبانیتی که در این باره امکان بروز می یابد را ردیابی کنید. لیبرال ها در این رابطه، نام هایی نظیرِ واشینگتن، جفرسون، لینکلن، روزولت، کندی، کلینتون، و اوباما را مطرح خواهند کرد. 

جفرسون و بیل کلینتون، در زمره افرادی هستند که از دید دموکرات ها از بهره هوشی بالایی برخوردار بودند. جان اف کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا، سال 1962 در جریان یک مهمانی شام در کاخ سفید گفت: من فکر می کنم که اکنون خارق العاده ترین مجموعه از استعدادها و دانش بشری، در کاخ سفید جمع شده اند. البته که باید از این گزاره، توماس جفرسون و دوره وی را مستثنی کرد.  

حدودا 200 سال پس از مرگ توماس جفرسون، نبوغ وی همچنان در آزمون زمان، با موفقیت خود را نشان می دهد. موضوعی که لزوما در مورد دیگر روسای جمهور آمریکا صدق نمی کند. 

اگر قرار است معیارِ باهوش بودن: هوشِ خام و نپخته، تلقی های عمومی(کلیشه ای) از هوش، موفقیت تجاری، ایجاد شغل، تولید ثروت، غریزه جنگندگی، و بلوف زنی باشد، در آن صورت می توان گفت: بله، ترامپ می تواند در صدر هرمِ باهوش ترین روسای جمهور آمریکا قرار بگیرد. این نکته که ترامپ آنگونه که می گوید: خود را فردی می داند که در اولین تلاش توانسته رئیس جمهور آمریکا شود(برخلاف تمامی انتظارات و بدون داشتن هیچ گونه تجربه سیاسی و تحت حملات شدیدِ محافل آکادمیک، هالیوود و رسانه های جریان اصلی) نیز چندان موضوع قابل افتخاری نیست و سرشار عیب و نقص است.

20 ژانویه 2017، متاسفانه ترامپ که نمونه انسانی بیمار به شهرت و موفقیت تجاری است، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. نبوغ(و نابغه) بسیار پایدار ترامپ، بستگی به انتخاب مجدد وی در انتخابات نوامبر 2020 ریاست جمهوری آمریکا دارد. مخالفان ترامپ باید تمام تلاش خود را بکنند و وی را در انتخاباتِ پیش رو شکست دهند. »

*لینک: https://thehill.com/opinion/white-house/479815-is-donald-trump-one-of-the-smartest-presidents-in-us-history

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۴۸۷۹۱۰:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
من نمیدونم چرا همه زندگی ما را دوستان تبدیل کرده به بحث در مورد امریکا؟ بابا کلی مشکل در داخل درست کرده اید این مشکلات و فقر و...را حل کنید از یک طرف میفرمایید امریکا هیچی نیست و. از یه طرف هم شب و روز ما شده امریکا مشکلات زیادی درست کرده اید اونها را حل کنید
ناشناس۱۳۱۵۰۲۹۱۲:۲۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ بسیار فهمیده است.
ناشناس۱۳۱۵۰۷۲۱۲:۵۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
شکست استیضاح ترامپ در مجلس سنا را به هوادارانش تبریک و به دشمنانش تسلیت می گویم!!!
ناشناس۱۳۱۵۶۱۵۱۹:۳۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
عاقبت صدام حسین را پیدا خواهد کرد
ناشناس۱۳۱۶۲۳۱۱۰:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
عزیزم امریکا و عراق با هم فرق دارن شما مشخصه اصلا مطالعه نداری
ناشناس۱۳۱۵۳۰۷۱۵:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بستگی داره فهمیدگی رو از چه زاویه ای معنی کنیم. ایشون با کشور درافتاده. این هم می تونه نشان نافهمی باشه (از زاویه دید ما اینکه زندگی رو با تحریم های یکجانبه به میلیون ها انسان سخت و سختر بکنه و زندگی نظامیان خودش رو بی جهت به خطر بیاندازه و با اقداماتش تنفر نسبت به هموطنان خودش رو بیشتر بکنه...) و هم نشان فهمیدن، یعنی با ایران هراسی منافع اقتصادی حیرت آوری کسب کنه (میلیاردها دلار تسلیحات بفروشه. وقتی بعضی کشورها مثل ایران بخاطر تحریم ها از دور خارج شدن، نفت خودش رو بیشتر بفروشه یا ...)
ناشناس۱۳۱۵۳۸۶۱۶:۱۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ فرد بسیار ترسویی است و ولی متوجه شده است که اتحادیه حقارت اروپا و گاوهای شیرده عرب و روسیه بی بخار و چین بزدل در مقابلش بایستند ؟ متوجه شده کافی است بترسند هر کاری که ترامپ بخواهد انجام می دهن
ناشناس۱۳۱۵۶۳۰۱۹:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
عکس دونالد ترامپ باید بر روی اسکناس های دلار چاپ گردد
رضا۱۳۱۵۶۹۰۲۰:۵۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
آقای ترامپ با عرضه ترین ریس جمهور تاریخ آمریکاست . او بسیار جسور و مدیری با شهامت است و در راستای پیشرفت آمریکا ورفاه و زندگی مردم آمریکا با تمام جهان در حال نبرد هست ..... من به شخصه بسیار خوشحال خواهم شد که دور بعدی هم او ریس جمهور آمریکا شود . بدون شک او نه تنها برای آمریکا که برای کل جهان مفید میباشد .
احمد۱۳۱۵۵۷۴۱۸:۴۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
آقای الف، مردم رو گیر آوردی؟، ایشون همون کسی هستند که دستور ترور سردار سلیمانی رو دادند، حالا در مورد هوشش مطلب گذاشتی؟؟!!!
ناشناس۱۳۱۴۸۸۹۱۰:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
کلا همه جا ادمهای قدرت طلب و خودشیفته تمایل بیشتری برای رسیدن به بالای هرم قدرت دارن. این ثابت شده. یک ادم فیلسوف و دنیا دیده و با تجربه اصولا تمایل زیادی برای حکم راندن به دیگران نداره.
ناشناس۱۳۱۵۱۲۹۱۳:۳۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ ماکیاولیستی قوی است و با توجه به قدرت سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریکا این امر از او یک رییس جمهور موفق ساخته اگرچه غیراخلاقی رفتار می کنه. الان می بینیم تمام کشورهای مخالف آمریکا دچار مشکلات حاد شدند ولی امریکا رشد اقتصادی خوبی داشته.
ناشناس۱۳۱۴۹۴۰۱۱:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ایا در دوره ترامپ وضعیت اقتصادی امریکا بهترشده؟ یا نرخ بیکاری پایینتر امده؟
میم۱۳۱۵۵۹۸۱۹:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بهتر شده، بیکاری کمتر شده و مردم راضیترن.. باهوشه خب ربطش به ما چیه؟
ناشناس۱۳۱۴۹۷۵۱۱:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ زیرک ترین رییس جمهور 40 سال اخیر امریکاست. وی با کمترین هزینه بلند پایه ترین ژنرال ایرانی را به شهادت رساند بدون اینکه وارد یک جنگ گسترده در منطقه نا ارام خاور میانه شود. روسیه را کاملا در سوریه درگیر کرد در حالیکه اکثر چاههای نفت سوریه را تحت کنترل دارد. یعنی سرنوشت اینده و بازسازی این کشور در دست اوست بدون انکه تلفاتی دهد. در قضیه چین جنگ تجاری کاملا به نفع امریکا پیش می رود و تا قبل از بحران کرونا رشد اقتصادی چین به کمترین حد خود در سی سال گذشته رسیده. لازم به ذکر نیست که بیکاری در امریکا به کمترین حد خود رسیده.
مهرداد رادمهر۱۳۱۴۹۷۸۱۱:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ ! فرزند بزرگ شیطان است، برای ترامپ به جزء شهوت، ثروت و قدرت هیچ چیز دیگری در این دنیا مهم نیست و ذره ای نباید به برنامه ها و گفته های ترامپ اعتماد کرد؛ ترامپ یک حیوان وحشی دروغگو، بزدل و بسیار حیله گر است ... در حال حاضر تنها هدف ترامپ رسیدن دوباره به قدرت آمریکا، برای خوش خدمتی محض به صهیونیست ها و رژیم غاصب اسرائیل است... ترامپ! به جزء خوشنودی لابی صیهونیستی و 4% از جامعه بسیار ثروتمند آمریکا به هیچ مردمی در دنیا، حتّی مردم آمریکا فکر نمی کند و اهمیت نمی دهد؛ فارسی نوشتن، شعارهای تحریک های آمیز ترامپ برای مردم ایران نشان دهنده حیله و مکر ترامپ است ... مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران زمین
ناشناس۱۳۱۵۵۳۶۱۸:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
این که ما فکر می کنیم چون ترامپ با ما دشمنی می کنه فرزند شیطانه وبزدل از دیدگاه ماست . باید ببینیم نظر مردمش که با سیاستهای او باز هم فهمیدند حرف اول را همچنان آمربکا میزنه ودیگران در نهایت تسلیم او هستند چیست .
ناشناس۱۳۱۵۰۱۹۱۲:۱۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بله برای اینکه سطح بیکاری رو در آمریکا به پایین ترین سطح در کل تاریخ آمریکا آورد اگر نشانه هوش و درایت نیست پس چیست؟
ناشناس۱۳۱۵۱۲۸۱۳:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
پس با حساب امثال شما دزدی که با دزدی و اختلاس بچه هایش را بهترین دانشگاه های دنیا میفرستد بهترین است.
ناشناس۱۳۱۵۱۵۲۱۳:۵۷:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
با شما موافقم اما بايد صبر کرد نتيجه کار معمولا در دوره دوم نمايان ميشه
ناشناس۱۳۱۵۰۲۴۱۲:۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ یک سیاستمدار نیست اما اثبات کرد که سیاستمداران هم چیزی برای عرضه ندارند این مقالات هم رقابت‌های حزبی است چون سیاست خروجی هر دو جناح تفاوت ماهوی ندارد
ناشناس۱۳۱۵۰۳۱۱۲:۲۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
منصفانه نگاه کنیم ، ویژگیهای مثبت مثل هنر چانه زنی و سودجویی در تجارت و اعتماد بنفس دارد ولی ویژگیهای شخصیتی منفی مثل خود بزرگ بینی و خود شیفتگی هم دارد. ولی تاکنون برای آمریکا خوب بوده و گاوهای شیرده را دوشیده.
ناشناس۱۳۱۵۰۷۶۱۳:۰۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
انصافا با هو شه درضمن هرچی میگه انجام میده .
ناشناس۱۳۱۵۱۶۰۱۴:۰۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
به نظرم باهوش ترين رئيس جمهور مرحوم نلسون ماندلا بود !!، ...وقتي با سلام و صلوات بعداز سالهاي مديد از زندان آپارتايد آزاد شد ، و بعد هم با سلام و صلوات به رياست جمهوري آفريقاي جنوبي رسيد ، بعد از گذشت چهار سال ، ديگه به من بميرم و تو بميري و قسم و التماس ديگران وقعي ننهاد و عطاي آن مسند را به لقايش بخشيد و احتمالاً با خودش گفته : اگر هوس است ، يك بار بس است !! و بعد هم با يك دنيا با عزت و احترام به خاك رفت !! اين است كه بنده عرض مي كنم باهوش ترين رئيس جمهور مرحوم نلسون ماندلا بوده است !!
ناشناس۱۳۱۵۲۷۴۱۴:۵۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بسیار باهوش است..
ناشناس۱۳۱۵۲۷۹۱۵:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
من کاری به میزان هوش و ذکاوت آقای ترامپ ندارم. در دوره ریاست جمهوری ترامپ دو کتاب (که مطمئناً کتابهای بیشتری هم بوده که دوتا معروف تر شده) به چاپ رسیده و تبلیغات شده و احتمالا جایزه بهترین کتاب سال رو بگیره که موضوعش انتقادات بسیار تند از شخص اول کشور یعنی رئیس جمهورشون هست و هیچ وزارت خونه و نهاد و دستگاهی این کتابها رو ممنوع الچاپ نکردن. ما هم داریم پیشرفت میکنیم. همین
ناشناس۱۳۱۵۶۸۹۲۰:۵۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
اگر نصف کتاب ضد اسراییل در آمریکا چاپ شد آزادی را در آنجا قبول دارم. حتی چند صفحه هم قبوله.
ناشناس۱۳۱۵۹۷۸۰۴:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
دقیقا و البته قدرت واقعی آمریکا هم همین آزادی مطبوعات ، شفافیت، پاسخگویی ، نظارت و در یک کلام دموکراسی است. ترامپ و امثالهم بد یا خوب می آیند و میروند.
ناشناس۱۳۱۵۲۸۰۱۵:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ برای ملتش خوب کارکرده ولی برای ما نه. حالا کی میتونه بگه که خوبه یا بد.
ناشناس۱۳۱۵۶۳۳۱۹:۵۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بد برای ما خوب برای مردمش
ناشناس۱۳۱۵۳۵۴۱۵:۵۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ فوق العاده باهوش هست و فقط به منافع کشورش نظر داره. خیلی ها فکر میکنند دیوانه است ولی در نهایت ظاهرا دیوانگی بسیار خوش فکر و زرنگ هست. تاریخ گواهی خواهد داد.
ناشناس۱۳۱۵۴۲۸۱۶:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
حداقل به وعده های انتخاباتی اش عمل کرده...
ناشناس۱۳۱۵۵۱۰۱۷:۵۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ وعده هایی در زمان تنتخابات داده بود که اکثر کارشناسان به دلیل غیر ممکن بودن انها ، وی را تمسخر می کردند ، ولی امروز که هنوز دوره اول ریاست جمهوری ش به پایان نرسیده تقریبا به همه وعده هایش عمل کرده است
ناشناس۱۳۱۵۵۴۲۱۸:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
رفتار وگفتار ترامپ برای ما چندان بیگانه نیست .
ناشناس۱۳۱۵۶۲۴۱۹:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
تمامی معیار های اشاره شده در باره ترمپ درست است بغیر از جنگجو بودن. او مخالف جنگ است و از کشته شدن انسانها بیزار همانطور که تا به حال این را نشان داده است .‌
ناشناس۱۳۱۵۶۵۳۲۰:۱۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ و احمدی نژاد از یک قماشند بی سواد و پر مدعا و با پول هنگفت مردم طرحهای خود را به پیش بردند و توهم نظرکردگی خدا رو هم داشتند. و دارند.
ناشناس۱۳۱۵۷۲۱۲۱:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
ترامپ جرات مذاکره با دشمن خودش را دارد
ناشناس۱۳۱۵۷۴۳۲۱:۴۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
امریکا رو نمی دونم ولی در سطح جهانی قطعا بعد روحانی قرار می گیره
ناشناس۱۳۱۵۷۷۵۲۲:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
تا زمانی که ریاست جمهوری آمریکا را فردی تصور کنیم نتیجه همین است که مدام میگویم اوبا باهوش بود؟ترامپ باهوش بود؟ اوباما بهتر بود یا ترامپ وسوالاتی از این قبیل واقعیت اینست که ریاست جمهوری در آمریکا یک جریان فکری است که برای پیشبرد اهدافش گاهی از لباس ترامپ بیرون می آید گاهی از کت اوباما و غیره
ناشناس۱۳۱۵۸۰۴۲۲:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
در کشورامریکا برای ریاست جمهوری فاکتورهایی مثل تجربه کار در نمایندگی مجالس و قضایی و وزارت و حزب است که شخص را به پست ریاست جمهوری نزدیک میکنه، شاید ترامپ که یکی از ثروتمند ترین رییس‌جمهور هاست یک استثنا باشد که تجربه تجارت به ایشان کمک کرد و این به هوش ارتباط نداره ولی ویژگی خاص او یکدندگی در خواسته هایش میشه نام برد
ناشناس۱۳۱۵۸۶۸۲۳:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بسیار با هوشه
ناشناس۱۳۱۵۹۸۹۰۵:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ثروت ترامپ به نرخ روز، کمتر از ثروتی است که از پدرش به ارث برده. یعنی هوش تجاری اش هم محل تردید است.
ناشناس۱۳۱۶۰۷۳۰۸:۱۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
قطعا خیر ترامپ هوس باز قمار باز دغل باز وارث قدرتی است که روسای جمهور سابق آمریکا به ارمغان آوردند.
ناشناس۱۳۱۶۰۸۷۰۸:۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آره، شاید یزید یا معاویه هم باهوش بودند! آخه این چه مطلبیه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  19. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  20. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  21. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین