درخواست دژپسند از رییس قوه قضاییه/تاسیس مجتمع قضایی دعاوی تجاری

گروه اقتصادی الف،   3980917191 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور اقتصاد و دارایی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواستار تاسیس «مجتمع قضایی مستقل دعاوی تجاری در شهر تهران» شد.

درخواست دژپسند از رییس قوه قضاییه/تاسیس مجتمع قضایی دعاوی تجاری

به گزارش مهر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، با اشار به جایگاه نودم ایران در بین 190 کشور جهان در نماگر «الزام آور بودن اجرای قراردادها» شاخص سهولت انجام کسب و کار، درخواست کرد تا «مجتمع قضایی مستقل دعاوی تجاری در شهر تهران» با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاسیس شود.

متن این نامه به شرح زیر است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رئیسی

همان گونه که مستحضرید شاخص سهولت انجام کسب و کار هر ساله توسط بانک جهانی و از طریق بررسی وضعیت ۱۰ نماگر در خصوص قانون گذاری و تنظیم مقررات شامل شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سهامداران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای  قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون محاسبه و منتشر می شود، ملاک بررسی ۱۰ نماگر مذکور، مدت زمان، تعداد فرآیند و میزان هزینه ها بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه با محوریت بخش خصوصی هر کشور انجام می پذیرد.

با توجه به اهمیت این شاخص وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ارتقا رتبه کشور در شاخص سهولت انجام کسب و کار را بر عهده دارد.

یکی از نماگرهای این شاخص نماگر «الزام آور بودن اجرای قراردادها» می باشد که بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی ایران در این نماگر با امتیاز ۵۸.۲ رتبه ۹۰ از ۱۹۰ کشور را کسب نموده است. آسیب شناسی و بررسی پرسشنامه مرتبط با این نماگر نشان می دهد که ایجاد یک «مجتمع قضایی مستقل» تنها برای دعاوی تجاری در شهر تهران می تواند علاوه بر اینکه به طور مستقیم ۳.۷ امتیاز به این نماگر و ۲ امتیاز به مولفه کیفیت فرآیندهای قضایی اضافه نماید و باعث ارتقا ۲۱ پله ای رتبه این نماگر شود، به طور غیرمستقیم از طریق کاهش زمان مورد نیاز برای حل و فصل اختلافات تجاری اثرات قابل ملاحظه ای داشته باشد، مضاف بر اینکه این موضوع تکلیف قانونی ماده ۲۹ قانون بهبود محیط کسب و کار نیز می باشد.

با عنایت به موارد پیش‌گفت و با توجه به امکان استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم برای تاسیس «مجتمع قضایی مستقل دعاوی تجاری در شهر تهران» انجام پذیرد. شایان ذکر است مجتمع قضایی مذکور با شرایط مد نظر پیش از این در شهر کرمانشاه و به همت آن قوه، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه راه اندازی شده است.

فرهاد دژپسند

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۰۸۹۰۲۳:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۱۷
تشکیل این مجتمع قضایی در برنامه‌های آقای رئیسی بوده درخواست بدیهیات چیزی از بی‌کفایتی دولت کم نمیکنه
ناشناس۱۲۳۱۰۳۳۰۶:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «نابودى مردمان پيش‏تر از شما از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌كرد، رهايش می‌‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌‏نمود، مجازاتش می‌‏كردند» جناب آقای رییسی ،اقای زنگنه باید بدلیل حذف کارت سوخت و ضرر و زیان هنگفت صدها هزار میلیاردی ناشی از آن و عدم مدیریت تدریجی سوبسید در پنج سال گذشته که عامل فشار بر معیشت مردم شده و خسارات زیادی بر جای گذاشت و همچنین جرایم کرسنت ،توتال ،استات اویل و قراردادهای مفسدانه با توتال ، عدم توسعه مخازن مشترک بدلایل مشکوک و انعقاد قرارداد با توتال که بزرگترین سهامدار آن قطر بوده با توتالی که بنا به گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس به نفع سهامدار عمده خود توزیع چاه های فازهای پارس جنوبی را به نحوی انجام داده که .. منجر به خسارت های صدها میلیارد دلاری به کشور و ملت ایران شده ، و همچنین بدلیل انعقاد قرارداد های محرمانه با توتالی که سابقه پرداخت رشوه های چندین میلیون دلاری به مسوولان داشته و بایستی مطابق قوانین کشوری مناقصات در فهرست سیاه مناقصات کشور قرار می‌گرفت ..ه و با این اقدامات منافع ملی ملت ایران و امنیت ملی کشور را به خطر انداخته .. بایستی محاکمه شود
ناشناس۱۲۳۱۱۳۵۰۸:۳۶:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
گسترش دادگاهها و محاکم به انواع و اقسام گوناگون خبر خوبی نیست و من به عنوان کسی که حقوق خونده از افتتاح هر دادگاه و دادسرا غمگین میشم. چون نشون میده دعاوی و اختلافات بین مردم افزایش پیدا و میکنه و این نشانه عدم پیشرفت ما هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین