گزارش نیویورک تایمز از نقاشی های یک زندانی شکنجه‌ شده در گوانتانامو

گروه جهان الف،   3980916062 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه نیویورک تایمز نوشت نقاشی های یک زندانی در گوانتانامو، که گفته می شود نخستین کسی است که از وی "بازجویی ارتقاء یافته" صورت گرفته است، نشان می دهد که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از چه شیوهای اضطراب آوری در شکنجه زندانیان در خارج از آمریکا استفاده کرده است. 

گزارش نیویورک تایمز از نقاشی های یک زندانی شکنجه‌ شده در گوانتانامو

به گزارش الف به نوشته نیویورک تایمز این نقاشی ها زمانی کشیده شد که "ابو زبیده" – زندانی گوانتانامو – در این مرکز حبس بود و نشان دهنده تکنیک هایی "تایید شده" از شکنجه است که "حبس تنگاتنگ" نامیده می شود. 

 "کارول روزنبرگ" در این گزارش که با مشارکت "مرکز پولیتزر در گزارش دهی بحران" تهیه شده، می نویسد یکی از تصاویر نشان می دهد زندانی برهنه به یک برانکار ابتدایی بسته شده، و در حالی که قادر نیست بدنش را تکان دهد، یک بازجو که دیده نمی شود، وی را به شیوه غرق مصنوعی شکنجه می کند.

در تصویری دیگر مچ دستان وی با دستبند به یک سری میله های آهنین در ارتفاع زیاد از سر زندانی بسته شده به گونه ای که وی مجبور است به روی پنجه های خود بایستد و ساعت ها در این حالت نگه داشته می شد؛ در حالی که زخم بزرگ بخیه شده ای در پای چپش دیده شده و او با دهان کاملا باز در حال فریاد کشیدن است و در همین حال بازجو، سر زندانی را به دیوار می کوبد. 

به نوشته نیویورک تایمز، اینها تصاویری است که ابوزبیده از خود در حالی کشیده که مدت چهار سال در زندان های مخفی سیا حبس بود. 

این تصاویر برای نخستین بار منتشر شده و جزییاتی از شیوه هایی را به عموم عرضه می کند که تاکنون مخفی نگه داشته شده بود: فنون موسوم به بازپرسی ارتقاء یافته که آمریکا در زندان های مخفی خارج از این کشور از آنها برای شکنجه عوامل القاعده و به دنبال حملات یازده سپتامبر، استفاده می کند. 

این شیوه از شکنجه به تایید دولت جورج دابلیو بوش – رئیس جمهور سابق آمریکا – رسیده و زبیده نخستین کسی است که می گوید در آگوست 2002 در یک زندان مخفی سیا در تایلند با آن روش شکنجه شده بود.

زبیده 48 ساله این تصاویر را امسال در بازداشتگاه گوانتانامو کشیده و از آنها در گزارشی 61 صفحه ای تحت عنوان "آمریکا چگونه شکنجه می کند"، استفاده شده که وکیلش "مارک  دنبو" تهیه کرده است.

در این گزارش از اطلاعات دسته اول از یادداشت های حلقه نزدیک دولت بوش و همچنین خاطرات زندانیان و نیز گزارش کمیته اطلاعات سنا در سال 2014 در تحلیل برنامه بازجویی زندانیان، استفاده شده است. این برنامه ابتدا برای زبیده در نظر گرفته شده بود که به اشتباه تصور می شد از فرماندهان ارشد نظامی القاعده است. وی در مارچ 2002 در نبردی مسلحانه در فیصل آباد پاکستان بازداشت و به شدت زخمی شده بود. وی پس از آن در اختیار شبکه زندان های سیا در خارج از آمریکا قرار گرفت.

ابوزبیده یک فلسطینی است که نام اصلی او "زین العابدین محمد حسین" است. وی 83 بار به شیوه غرق مصنوعی شکنجه شده و نخستین کسی است که در یک جعبه کوچک تپانده شده بود. بعدا مشخص شد که اقای ابوزبیده نه عضو القاعده بود و نه از حملات یازده سپتامبر پیشاپیش اطلاعی داشت. وی در مخفی ترین زندان گوانتانامو – کمپ 7 – نگه داری می شود و در آنجا این تصاویر را کشید. 

نیویورک تایمز می نویسد براساس این برنامه شکنجه – که اکنون غیرقانونی شده – بیش از 100 زندانی در مراکز مخفی سیا که برخی آنها را سیاه چال می خوانند، در معرض خشونت، انزوا و محرومیت از خواب قرار می گرفتند. 

تصویر دیگری از زبیده نشان می دهد چگونه از یک لولا استفاده می شود تا سر زندانی به یک طرف خم شده و در همین حال وزنه های سنگین بر  کشاله ی ران او فشار می آورد. 

ابوزبیده می گوید ساعت های از قرار گرفتن به روی پنجه های پا، در حالی که دستانش با دستبند به یک میله در بالای سرش بسته شده بود، می گذشت. برخی نگهبانان متوجه "رنگ دستانش می شدند" و او را به یک صندلی منتقل می کردند و در آنجا شکنجه های گیج کننده شروع می شد: سرما، گرسنگی، کم خوابی و تهوع شدید. 

وی در تصویری دیگر خود را در حالی نشان می دهد که سرش پوشیده، در حالت جنینی قرار داده و با یک دستبند به میله های سلول بسته شده است تا نتواند تکان بخورد. 

در تصویری دیگر وی بازجوی خود را در حالی کشیده است که یک حوله را دور گردنش قرار داده، و پشت سرش را به دیواری می کوبد که زبیده می گوید یک دیوار چوبی بود که در پشت آن سیمان قرار داشت. وی میگوید "او (بازجو) به صورت ممتد سرم را به دیوار می کوبید به گونه ای که چند لحظه حس نابینایی به سراغم می آمد." وی می گوید با هر بار کوبیده شدن، به کف سلول می افتاد و با حوله  ای که پوششی از نوار پلاستیکی داشت، به روی زمین کشیده می شد و این مساله باعث می شد گردنش خونریزی کند، و پس از آن " به صورتم کشیده می زدند." 

در تصویری دیگر ابوزبیده به صورت برهنه در یک جعبه به گونه ای محبوس شده است که نمی توانست سرپا بایستد و روی یک سطلی می نشست که به گفته خودش، از آن به عنوان توالت استفاده می کرد. "من خود را در تاریکی مطلق می دیدم. تنها نقطه ای که می توانستم روی آن بنشینم، بالای سلطل بود زیرا مکانی بسیار تنگ بود." 

وی از حبس شدن در "یک جعبه بزرگ چوبی" می گوید که "شبیه تابوت بود." اولین باری که آن را دید، نگهبانان جعبه را عمودی نگه می داشتند و یک نفر با لباس سیاه و ژاکت نظامی می گفت: "از این به بعد، اینجا خانه تو است."  وی در نقاشی دیگری در گوانتانامو خود را در حالی به تصویر می کشد که چشم بند داشت، زیرا یکی از چشمان زخمی اش، از صورتش خالی شده بود. 

زبیده با اشاره به "محرومیت افقی از خواب"، می گوید عوامل سیا او را در حالی که دستانش به هم بسته شده بود، به صورت افقی به روی زمین قرار می دادند، یعنی در وضعیتی بسیار دردناک، به گونه ای که امکان خوابیدن برایش وجود نداشت. 

این در حالی است که سیا در توجیه محرومیت از خواب می گوید این امر باعث می شود توجه زندانی به وضعیت کنونی اش متمرکز شده و اهدف ایدئولوژیک خود را از یاد ببرد. 

زبیده به یاد می آورد که در مدت "شاید دو یا سه هفته و حتی بیشتر" از خواب محروم می شد. "احساس مرگ داشتم، زیرا با وجود آنکه نگهبان آب به رویم می پاشید، حس می کردم به خواب فرورفته ام." 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۲۹۳۴۵۰۶:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۷
اینا همش فریبه گوانتانامو یک بازداشتگاه نبود بلکه مکانی بود برای تربیت وپرورش نیروهای داعشی و دیدیم که داعش بلافاصله بعد از تعطیلی آن شروع به عملیات گسترده کرد .
ناشناس۱۲۲۹۹۱۶۱۲:۰۵:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۷
این گزارش نشان میدهد که امریکا ناقض اصلی حقوق بشر است.
ناشناس۱۲۳۱۰۴۰۰۷:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مرد حسابی که وقتی گربه ای را به ناحق می کشند و یا اذیت می کنند صدایت درمی آید چرا از ظالمین امریکایی چشم بسته حمایت میکنی از روی لج و لج بازی است یا واقعا دوستشان داری ؟
حمید۱۲۲۹۳۴۸۰۶:۴۹:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
حقوق بشر کدخدا !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۲۲۹۳۶۱۰۷:۱۳:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۱۷
اینا انسانن؟
ناشناس۱۲۲۹۳۶۵۰۷:۱۴:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
حالا القاعده کیه دست پرورده خودشونه
ناشناس۱۲۲۹۳۹۶۰۷:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
حقوق بشر آمریکایی. . .
ناشناس۱۲۲۹۴۶۹۰۸:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
کسانی که در گوانتانامو زندانی هستند، خیلی خوش شانس هستند. حق این جنایتکاران مرگ و نابودی است و زنده بودن آنها نهایت لطف است در حقشان.
ناشناس۱۲۲۹۸۹۸۱۱:۵۹:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
حضرت علی: الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ مَعَهُمْ فِيهِ (کسی که به فعل قومی راضی باشد همانند آنها در آن داخل شده است.)
ناشناس۱۲۳۱۱۳۸۰۸:۳۸:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
از هر جمله یا گفته ای می توان تفسیری به نفع خود داشت. آیا شما زدن دو هواپیمای مسافربری به دو ساختمان در آمریکا و کشتن انسان های بی گناه را تایید میکنید؟ آیا کسانی که این کار را کردند، انسان هستند؟ اگر امروز داعشیان چنین کاری را با ایران بکنند، باز هم شما از آنها طرفداری میکنید؟
ناشناس۱۲۳۰۵۷۹۱۹:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
میدونی چند نفر بیگناه تو اون خرابشده هستند یا نه؟ الان از شستن گناهان این ملعونین چه چیزی نصیب شما می‌شود؟ مگر اینکه.
ناشناس۱۲۳۱۱۳۳۰۸:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
شما از کجا میدونید بی گناهند؟؟؟
ناشناس۱۲۳۱۱۵۰۰۸:۴۲:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آیا افرادی که شهید حججی در سوریه و شهید صارمی را در افغانستان با آن وضعیت شهید کردند، انسان هستند؟ یا حیوانات درنده؟ چرا چشم و گوش بسته به نفع یک عده تروریست بی دین مینویسید؟
ناشناس۱۲۲۹۴۷۴۰۸:۴۱:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
زندگی برای عناصر طالبان، داعش و تروریستهایی که از زندگی فقط خون و خون ریزی را فهمیده اند، جایز نیست.
رضا۱۲۳۰۰۰۵۱۳:۰۳:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۱۷
خوب بکشندشون چرا شکنجه بشوند؟
نوشین۱۲۲۹۵۹۰۰۹:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۷
روی دیگر رویای شیرین آمریکا ...
نیما۱۲۲۹۶۵۴۰۹:۵۰:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
لعنت بر تو امریکا حقوق بشر آمریکایی یعنی این
ناشناس۱۲۲۹۷۳۴۱۰:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۷
واقعا کلمات از توصیف این همه سبعیت و توحش ناتوان است فقط یک دیوانه و روانی می تواند انسان و یا یک حیوان را اینجوری آزار دهد مرگ بر امریکای مستکبر
ناشناس۱۲۲۹۷۵۱۱۰:۳۴:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
امیدوارم برخی افراد با این گزارش ها، معنی دقیق حقوق بشر تعریف شده توسط امریکایی ها را بفهمند. امریکا خود را محور دنیا می داند و همه را برده خود و هر کس که به هر نحوی مخالفش باشد را تروریست میخواند.
ناشناس۱۲۳۰۵۸۹۱۹:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
طالبان و القاعده تروریست و دشمن ما شیعیان هستند و کشتن آنها واجب هست
ناشناس۱۲۳۱۹۱۲۱۴:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
کشتن بعد از محاکمه شاید برای انسان قابل قبول باشد اما شکنجه ای این چنین غیر انسانی حتی با حکم دادگاه و یا مجوز جرج بوش هرگز
ناشناس۱۲۲۹۹۱۷۱۲:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
یانکی ها دیکتاتور واقعی هستند
ناشناس۱۲۳۰۲۹۰۱۵:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۷
همین آدم سر چند تا شیعه رو بریده توی افغانستان دلتون نسوزه ، البته باید می کشتنش و‌زنده‌ در‌نمیرفت
ناشناس۱۲۳۰۵۲۸۱۸:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱۷
خدایا تو هیچ زندانی تو هیچ کشوری هیچ انسانی شکنجه نشه
ناشناس۱۲۳۰۵۵۸۱۹:۲۷:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۷
حقوق بشرتازماني است كه باكدخدامخالفت نكني البته عدم رعايت حقوق بشر دراكثريت كشورها وجود دارد ولي امريكا ابداع كننده همه ظلمهايي است كه به بشريت ميشود
ناشناس۱۲۳۰۵۸۶۱۹:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱۷
آیا شکنجه فقط در زندانهای آمریکا وجود داره ؟ من فکر میکنم زندان در همه جای دنیا جای وحشتناکیه اختلاف سر بیشتر و کمترشه البته با اصل بحث موافقم که دروغ بزرگی به نام حقوق بشر پوشش وحشیگریهای زورمندان و ستمگران به ویژه آمریکاست
ناشناس۱۲۳۰۶۲۹۲۰:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
إنّ الباطل کان زهوقاً
ناشناس۱۲۳۰۷۷۸۲۲:۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۱۷
این غربی ها واقعا .. شیطانی هستن. با آزادی و و حقوق بشر غیر واقعی میخوان بشریت رو اول تهی از احساس و غیرت و شرف بکنن و بعد ازشون برای اهدافی نا مشخص سواری بگیرن.
رضا۱۲۳۰۸۰۷۲۲:۲۴:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
پیشنهاد میکنم کتاب فرار از اردوگاه شماره ۱۴ را بخوانید مربوط به کشور .. کره شمالی است
ناشناس۱۲۳۰۹۵۹۰۱:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
خوندم وحشتناکه وحشتناک
ناشناس۱۲۳۱۰۴۲۰۷:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بعضی ها در قبول واقعیات آنقدر چشم بسته و تابع فیلم های سراسر دروغ امریکایی هستند که از افعال یک عده ظالم کثیف حمایت میکنند
ناشناس۱۲۳۱۸۵۵۱۳:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اینا داعشی و القاعده بودند باید تیکه تیکه کنن حالا یکی یا 2 نفر اشتباهی گرفتند اکثریت مطلق یه مشت حیوان بودند
ناشناس۱۲۳۳۰۱۴۰۸:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۹
امریکا که وضعش مشخصه بهتره ما به فکر خودمون باشیم همین مترو و اتوبوس سوار شدن مردم ..حالا صف بنزین کمبود دارو و اینها بماند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین