جنجال لیست مسئولین دوتابعیتی‌/ انتقاد مطهری از کدخدایی/ محبوبیت رئیسی افزایش پیدا کرده است

گروه سیاسی الف،   3980502128 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

جنجال لیست مسئولین دوتابعیتی‌/ انتقاد مطهری از کدخدایی/ محبوبیت رئیسی افزایش پیدا کرده است

انگلیس برای رفع توقیف نفتکش، واسطه‌ فرستاد

چند روز پس از توقیف نفتکش انگلیسی توسط کشورمان، خبرهایی در برخی رسانه‌ها مبنی بر واسطه‌تراشی انگلیس برای رفع توقیف این نفتکش منتشر شد. خبری که کلیتش در خلال سخنرانی رئیس‌دفتر رهبری تایید شد؛ هرچند جزئیات این ماجرا بیان نشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی در آیین تکریم و معارفه رئیس جدید بنیاد مستضعفان گفت: رهبری به جوان‌گرایی اعتقاد کامل دارد چون نسل جوان می‌توان کشور را به جایی برسانند. ایشان تاکید دارند که باید به جوانان پاسخگو بود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به آینده بسیار امیدوار هستند، اگر کسی آیه یاس بخواند یا ناآگاه است یا خائن. سپاه در توقیف کشتی انگلیسی کاری کرد که سر اینها را به خاک سایید. کشوری که زمانی در ایران وزیر و وکیل تعیین می‌کرد، کارش به جایی رسیده که واسطه می‌فرستند و خواهش می‌کنند کشتی را آزاد کنید. خدا رو شاکریم که بعد از امام راحل چنین جانشینی نصیب ایران شد.

***

برزیل به کشتی‌های ایرانی سوخت نمی‌دهد

شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل به دلیل ریسک تحریم‌های آمریکا از تامین سوخت برای کشتی‌های ایرانی که بیش از یک ماه است در بندر پاراناگوآ در حدود ۴۵۰ کیلومتر جنوب سائوپائولو معطل هستند اجتناب کرده است.

بولسونارو، رییس جمهور برزیل که یکی از حامیان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، است به صادرکنندگان این کشور درباره ریسک معامله با ایران هشدار داده است.

سقائیان، سفیر ایران در برزیل گفت: برای حل این مشکل ایران در حال بررسی ارسال سوخت به این کشتی‌ها است با این حال این گزینه اندکی زمان خواهد برد و پرهزینه است. کشورهای بزرگ و مستقلی مانند برزیل و ایران باید بدون مداخله از جانب هیچ کشور ثالثی با یکدیگر همکاری کنند.

بیشتر بخوانید:

هشدار ایران به برزیل درباره جلوگیری از سوخت‌گیری کشتی‌های ایرانی

در همین زمینه، توییت میثم شرفی از کارشناسان حوزه نفت، خواندنی است:

***

جنجال لیست مسئولین دوتابعیتی‌

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، کریمی قدوسی نماینده مشهد گفت پس از اتهاماتی که به او در این زمینه وارد شده تصمیم گرفته است لیست کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مسئولین دوتابعیتی را منتشر کند و پس از پایان جلسه علنی این لیست در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد.

ساعتی از انتشار این فهرست نگذشته بود که افرادی که نامشان در این لیست بود، یکی‌یکی دوتابعیتی بودن خود را تکذیب کردند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در حاشیه جلسه هیئت دولت به این موضوع واکنش نشان داد. واعظی با استقبال از این اقدام اظهار کرد: ایشان دو، سه سالی بود که می‌گفت لیستی از افراد دوتابعیتی در اختیار دارد و ما از اینکه ایشان بالاخره این لیست منتشر را کردند خوشحال شدیم.

وی ادامه داد: جلوی هر کدام از اسامی این لیست عبارت‌هایی از جمله «احتمالا»، «براساس شواهد» و «براساس قرائن» نوشته شده است که این‌ها به آن معناست که هر کسی براساس احتمالا شواهد و قرائن می‌تواند راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر مطلبی را مطرح کند که در نهایت معلوم می‌شود که حرف این آقایان هیچ‌کدام پایه و اساس ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد که افرادی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند.

واعظی خاطر نشان کرد: در لیست منتشر شده اسامی افرادی از بخش خصوصی با یکسری افراد معمولی قرار دارد که هیچ ارتباطی به دولت ندارند. همچنین اسامی یکی،‌دو نفر از اعضای دولت در این لیست مطرح شده که در این باره باید بگویم اعضای دولت ما پاک هستند و ما هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم و مطالبی که در این باره مطرح شده کاملا کذب است.

وی گفت: به نظر می‌رسد اگر مردم هم لیست منتشر شده را ببینند، کاملا می‌فهمند که بقیه حرف‌های این افراد نیز هیچ پایه و اساسی ندارد.

***

روایت کرباسچی از اشکال اساسی جریان اصلاح‌طلب

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران درباره ضرورت بازنگری در ایده‌های اصلاح‌طلبیی به انصاف‌نیوز گفت:‌ «جریان اصلاح طلبی اشکال اساسی‌اش این است که مشخص نکرده قرار است چه چیزی را اصلاح کند. این اشکال درستی است. اصل مساله این است که این جریان اگر بخواهد جریان پایدار و اصیلی باشد و همه دنبال آن اهداف باشند، مرحله‌ی اول این است که تعریفی از اصلاح طلبی ارائه بدهند. اصلاح طلبی یعنی چه و چه کار کند؟ اینکه حسن برود، حسین بیاید، تقی برود و نقی بیاید که اصلاح طلبی نمی‌شود. باید بگویند که اصلاح طلبی هدفش چیست؟ و بعد هم معلوم شود که برنامه و استراتژی‌اش چیست و این اهداف را به چه شکلی می‌خواهد در جامعه پیاده کند؟ از طریق انتخابات یا براندازی، اعتصابات، مقابله یا معامله؟ بالاخره اینکه می‌خواهد اصلاحی را در امور ایجاد کند روش کارش چیست و می‌خواهد تعامل کند یا جنگ؟ می‌خواهد بسازد یا می‌خواهد نسازد؟ نه اینکه در هر مرحله‌ای عده‌ای بگویند انتخابات خوب است یا بد است یا عده‌ای بگویند شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم. بالاخره یک دفعه برای همیشه باید بگویند روش کارمان در جریان اصلاح طلبی چیست؟ اگر نمی‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم پس می‌خواهیم چه کار کنیم؟ کجا را می‌خواهیم اصلاح کنیم؟»

مدتی پیش صادق زیباکلام هم اشکالات مشابهی به جریان اصلاحات وارد کرده بود که آن را طی نامه سرگشاده‌ای به سیدمحمد خاتمی بیان کرد. به نظر می‌رسد این بحران، جدی‌ترین مشکل اصلاح‌طلبان است؛ مشکلی که البته مختص اصلاح‌طلبان نیست و اصولگرایان هم با آن دست‌ به گریبان‌اند.

***

محبوبیت رئیسی ۱۳درصد افزایش پیدا کرده است

جهان‌نیوز نوشت: «نتایج نظرسنجی اخیر یکی از نهادهای مهم کشور نشان می‌دهد که محبوبیت آقای رئیسی پس از چندماه حضور در ریاست قوه قضاییه افزایش قابل توجه 13درصدی داشته است. گرچه آقای رئیسی در ماه‌های اولیه ریاست‌شان بر دستگاه قضاء قرار دارند ولی به صورت معمول، برخی پس از رئیس شدن! با کاهش و یا حداقل توقف محبوبیت مواجه می‌شوند...

محبوبیت رئیسی پس از ریاست بر قوه قضاییه، البته محصول عملکرد وی در چند ماه اخیر منجمله مبارزه با فساد کله‌گنده‌ها و دفاع از حقوق عامه مردم هست. ولی آنچه این محبوبیت را پایدار و باورپذیرتر کرده، باور به خدمت فردی است که سنگر خدمت به مردم را صرفا از طریق رئیس جمهور شدن دنبال نکرده و در سنگری دیگر هم همان وعده‌های انتخاباتی مورد درخواست مردم را از طریقی دیگر پیگیری می‌کند.»

***

انتقاد مطهری از کدخدایی

علی مطهری در گفت‌وگو با ایرناپلاس، با اشاره به برگزاری انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای غلامی که از گزینه‌های معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه بود، برای من توضیح داد که چند دقیقه قبل از نطقش، آقای کدخدایی با ایشان تماس گرفته و گفته شما انصراف دهید. نفس این کار چه ارتباطی به آقای کدخدایی دارد.

وی افزود: گزینه‌های حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود و اگر بناست کسی درخواست انصراف ایشان را مطرح کنند، شخص آقای رئیسی است که باز هم آقای غلامی می‌توانست این را نپذیرد، اما ورود آقای کدخدایی به این انتخابات کار درستی نیست و باعث ایجاد شبهه مهندسی انتخابات می‌شود که برخی شورای نگهبان را به آن متهم می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: آقای غلامی گفت که با تماس آقای کدخدایی شوکه شده، زیرا این تماس تنها سه دقیقه قبل از نطق ایشان صورت گرفته و باعث شده ایشان گیج شود. به تعبیر خود ایشان، این انصراف هم غیرارادی بوده است.

مطهری در پایان گفت: این کار درستی نبوده که آقای کدخدایی انجام داده و نباید تکرار شود و ما به اقدام ایشان اعتراض داریم.

***

دستور رهبری برای رسیدگی به زمین‌خواری در استان گلستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن اشاره به حضور خود در استان گلستان مبنی بر بررسی زمین خوری در این منطقه با عنایت به دستور مقام معظم رهبری در مورد وجود فساد در این استان بیان کرد: در استان گلستان به خصوص روستای «زیارت» متاسفانه شاهد زمین خواری بودیم.

پالیزدار با اشاره به دستور دفتر مقام معظم رهبری برای رسیدگی به فساد در این منطقه از کشورمان که اوایل سال صادر کرده‌اند، خاطر نشان کرد: گزارش دقیقی از سوی دفتر معظم رهبری به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داده شده بود و ایشان هم به ما ماموریت دادند تا برای بررسی موضوع به منطقه برویم.

وی تاکید کرد: در بازدیدهای که داشتیم مصادیقی که دفتر حضرت آقا به آن اشاره کردند تماماً مورد تایید بود. جلسه‌ای با استاندار داشتیم که قرار شد گزارش آن نیز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود.

***

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خرج خود را از دولت جدا کنند

مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران در گفت و گو با نامه‌نیوز ضمن اشاره به اظهارات اخیر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ضرورت جدا کردن راه اصلاح طلبان و جریان های اعتدالی و اصولگرایان میانه رو در انتخابات های آینده، با انتقاد از آنچه سیاست یک بام و دو هوای اصلاح طلبان و آقای عارف خواند، گفت: مجموعه جریان هایی که همه در کنار هم بوده اند حال اعم از اعتدالیونی مثل آقای روحانی و اصلاح طلبان مجلس و در راس ایشان آقای عارف طی شش سال گذشته هم دولت را در دست داشته اند و هم اکنون چهار سال است که مجلس را در اختیار خویش دارند، ولی دیگر زمان پایان این تعامل فرارسیده و به طور طبیعی جریان اعتدالیون -که قدرت بیشتری در مجلس و دولت دارند- انگیزه و تمایل زیادی برای حفظ خود در شرایط فعلی ندارند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با تاکید بر اینکه «آقای عارف در اظهارات روزهای اخیر خود قصد دارد در کنار جدا کردن حساب خود از جریاناتی که تا دیروز با آنها هم پیمان بوده، کاسه و کوزه های عملکرد دولت و مجلس را بر سر شورای نگهبان و نهادهای ارزشی بشکند» افزود: در چهارچوب این استراتژی جریان آقای عارف تنها قصد دارد تا فضای اجتماعی را به سمتی هدایت کند که منافع سیاسی اصلاح طلبان با تداوم حضورشان در نهادهای انتخابی ادامه یابد.

دیدگاه کاربران

حمید۱۰۱۸۳۲۵۲۰:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲
با این حساب اصول گرایان هم‌نمی تونن خرج خود را از دولت احمدی نژاد جدا کنند و در تمام اشتباهات این دولت و فسادهای مالی نزدیکان دولت جدا کنند فراموش نکنیم فساد مالی و ایدولوژیک و تقابل با رهبری احمدی نژاد به هیچ عنوان قابل قیاس با روحانی نیست
رضا۱۰۱۸۴۸۲۲۲:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲
در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هدف راه گم کرده ایم.
ناشناس۱۰۱۸۵۶۳۲۳:۱۵:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲
آقای رئیسی اگه با مفسدان اقتصادی همینطور جدی برخورد کنه واقعا مردم براش سر میشکنند به شرطی که در وسط کار مافیا گردن کلفتی نکنند
ناشناس۱۰۱۸۶۲۷۲۳:۵۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲
جالب اینجا هست که ما فقط نتایج آمار ها اعلام می کنند ما هیچ وقت خود آمار را نمی بینیم که در آن شرکت کنیم !
ناشناس۱۰۱۹۰۰۹۰۹:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۳
محبوبیت ریس جمهور رو دیده بودیم ولی ریس یک قوه رو خیر الان تبلیغات ۱۴۰۰ شروع شده ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  18. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  19. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  20. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  21. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین