• این در وطن خویش غریب

    «آغازگران پژوهش زبان پهلوی در ایران» نویسنده: عسکر بهرامی؛ فرهنگ معاصراین در وطن خویش غریب

    دکتر علی غزالی‌فر*،

    آموزش و آموختن زبان پهلوی در ایران، یعنی در مهد خودش، حدود صد سال سابقه دارد! عجیب است، اما واقعیت دارد. این کتاب روایت ماجرای این واقعیت عجیب است؛ روایت شروع این ماجرا و این‌که در آن سرآغازها چه اتفاقاتی افتاد.

  • گمشده‌های عصر ما

    «کافه‌‌‌های روشنفکری»؛ احمد راسخی لنگرودی؛ نشر مرواریدگمشده‌های عصر ما

    احسان راسخی،

    پیش از انقلاب طی چند دهه، کافه‌‌‌های پرآوازه‌‌‌ای بود که امروزه جز یکی دو تا، دیگر خبری از آنها نیست؛ نام و عنوانشان سراسر به تاریخ پیوسته است. باید گفت این کافه‌‌‌ها حالا دیگر جای خود را به پاساژ‌هاي تجاري پُرازدحام و راسته‌هاي پُرهياهو داده‌‌‌اند؛ به طوری که امروزه باید از آنها به عنوان گمشده‌‌‌های عصر کنونی یاد کرد و رد پایشان را فقط در کتاب‌‌‌های خاطرات و سخنان همان کافه‌‌‌نشینان جست.

  • ضرغامی :تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی آغاز یک حرکت بزرگ در تاریخ ایران است/ مردم پای کار بیایند کارها راه می‌افتد
  • تاریخ به زبان همه‌ی ما!

    «ایران در سپیده‌دمانِ تاریخ»؛ محسن جعفری؛ انتشارات ققنوستاریخ به زبان همه‌ی ما!

    حمیدرضا امیدی‌سرور،

    «ایران در سپیده‌دمانِ تاریخ » محصول ضرورتی است که نویسنده‌ی آن، به عنوان یک دانش آموخته تاریخ در سطح بالای آکادمیک وکسی که قریب به دو دهه در این حوزه به تحقیق و پژوهش مشغول بوده، احساس کرده است.

  • ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روزی که تاریخ ایران را تغییر داد

    ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روزی که تاریخ ایران را تغییر داد

    ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهر‌های غرب و جنوب ایران، جنگ ۸ ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد.

  • تنها ورزشی که به درازای تاریخ ایران با موسیقی زنده اجرا می‌شود

    تنها ورزشی که به درازای تاریخ ایران با موسیقی زنده اجرا می‌شود

    ورزش زورخانه‌ای، باستانی و یا پهلوانی، انجام حرکات ورزشی خاص با ادوات و بدون ادوات است که با آداب‌ و رسوم ویژه از عصرهای تاریخی و فرهنگی کهن تاکنون در سرزمین گسترده پارس رواج داشته است.

  • تدبیر مُلک در نگاه امیر و حکیم!

    «داستان بزرجمهر حکیم»؛ آرتور کریستین‌سن؛ ترجمه عبدالحسین میکده؛ نشر فرهنگ معاصرتدبیر مُلک در نگاه امیر و حکیم!

    دریا امامی،

    روایات، افسانه‌ها و حواشی فراوانی حول شخصیت بزرگمهر یا بزرجمهر حکیم شکل گرفته که بسیاری از مورخان و پژوهشگران را درباره‌اش دچار تشکیک و سوء‌تفاهم نموده است. در بسیاری از متون ادبی و تاریخی از درایت و حکمت او شواهدی آورده شده و در برخی دیگر با وجود پرداختن به عصری که بزرگمهر می‌زیسته، مستقیماً به او اشاره نشده است