در زمین اختلاف افکنان بازی نکنیم

سیاوش اردانی، گروه سیاسی الف،   4050116036 ۱۰۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
در زمین اختلاف افکنان بازی نکنیم


یادداشت محمدجواد ظریف در فارن افرز واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. و او احتمالاً همین را می‌خواست. هیچ نیت خیرخواهانه و ملی در این یادداشت به چشم نمی‌خورد.
افراطیون اختلاف افکن و دوگانه ساز (به دلیل هوای نفس، قدرت‌طلبی و یا هر عامل دیگری) وحدت ملی و عزم «میدان» و «خیابان» برای دفاع از میهن را تاب نمی‌آورند و از هر ابزاری برای شکستن این همبستگی خجسته و پیش‌برنده و حفظ کننده‌ی منافع و امنیت ملی، استفاده می‌کنند. اگر جز این بود و امثال ظریف خیرخواه کشور و ملت بودند، می‌دانستند در زمانی که همه‌ی توجهات و همه‌ی نگاه‌ها باید بر دفاع ملی متمرکز باشد، چنین نوشته‌ها و سخنانی به شدت غیر عقلانی و ضد ملی‌ست. می‌دانستند که امروز، بیش از هر زمان، ایران به هم‌افزایی اجتماعی و سیاسی برای افزایش قدرت ملی نیاز دارد تا بتواند چنان تو دهنی محکمی به دشمن اهریمنی بزند که تا دهه‌ها خیال خام تجاوز دوباره به ایران را در سر نپروراند. 
دو قطبی سازان افراطی، اگر به راستی دلسوز کشور و مردم باشند، می‌دانند که این نوشته‌ها، جز پدید آوردن مباحث فرساینده و کاهنده و دو پاره شدن‌های ضد ملی، هیچ نتیجه‌ای در پی ندارد.
دو قطبی سازان می‌دانند که نباید چنین بنویسند و بگویند. اگر خلاف این دانستن عمل می‌کنند، به دنبال تضعیف قدرت خیابان و تشتت در نگرش‌ها و قدرت ملی هستند. قدرت بزرگی که امروز به شکلی معجزه آسا، و برغم همه‌ی سختی‌ها و تنگناها و گلایه‌ها، برای سربلندی ایران، با شکوه و اقتداری مثال زدنی به میدان آمده است.
بنابراین، بهترین موضع نسبت به نوشته‌ها و گفته‌هایی از این دست، چه در امروز و چه تا پایان دفاع ملی، فقط و فقط بی‌توجهی است. نباید به آن ضریب داد. نباید وارد زمین بازی دوگانه سازان شد. 
امروز زمین اقدام فقط یک زمین است: ثبات اندیشه و قدم بر پایداری روزافزون برای استحکام و فشرده کردن «اتحاد ملی» تا با یاری خداوند بتوانیم این دفاع مقدس را با پیروزی و افتخار و سربلندی پشت سر بگذاریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۱۸۷۸۱۱۱۱:۴۰:۵۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
اتفاقا همین نوع اندیشیدن بازی در زمین دشمن است.
امیر حسین سلطان/تهران۴۱۸۷۸۹۰۱۲:۵۹:۱۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
من حقیقتا از سایت وزین الف تعحب می کنم مطالبی از این نویسنده خود را که ظاهرا هم تازه در سایت الف حضور پیدا کرده اند(و یا حداقل این حقیر این چنین تصور می کنم) مورد تصویب هیات تحریریه قرار داده اند. صریحا باید نسبت به درج آنچه صد در صد ایراد نسبت های ناروا از سوی ایشان(نویسنده محترم) به شخصیت جناب آقای دکتر ظریف(که حتی رهبری معزز فقید نیز ایشان را مورد لطف و سپاس خاص خودشان قرار می دادند) قابل تلقی است شدیدا اعتراض نمایم. و امیدوارم الف (هیات تحریریه محترم الف) نسبت به این دستنوشته بازنگری نمایند. انگار جناب نویسنده از میزان خرابی ها و تباهی ها و آسیب های هولناک انسانی و غیرانسانی طی سی و شش روز جنگ اخیر(دست کم در همین تهران خودمان) کاملا بی خبر مانده اند که با توسل به تجمعات خیابان و ضریب فوق العاده دادن به این اهرم دلخواه شان فضای دیپلماسی و مذاکره و تلاش برای توقف سازی را اینقدر کم اهمیت و دست کم گرفته اند! که با وجود این همه حجم خسارات جنگ و آنهم بدون استعلام گرفتن از اکثریت ملت شان که آیا واقعا خواهان ادامه جنگ تحت هر شرایطی هستند یا نیستند این چنین یکسویه متاسفانه با تکروی های گروه اقلیت موسوم به تندروها با ایراد اتهام واهی به یک شخصیت ممتاز حوزه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران همراه شده و می پندارند هر آنچه قلمشان تندتر و به قول معروف سیاسیون رادیکال تر بنویسند می توانند در این وانفسای جنگ از خودشان چهره ضد استکبار و ضد صهیونیسم و امثالهم ترسیم نمایند و دیگرانی را که همسوی طیف خاص سیاسی خودشان نیستند به تصوری! از چشم مردم بیندازند که تصوری باطل است. دکتر ظریف با اینگونه اتهام زنی ها در اینجا(الف یا غیرالف) و آنجا(خیابان یا غیرخیابان) اگر باز بیشتر محبوب تر نشوند قدر مسلم بدانید که از میزان شمار علاقه مندان و طرفداران شان نیز مطلقا کم نشده، نمی شود و نخواهد شد. در ختم کلام بار دیگر از هیات تحریریه محترم الف درخواست بازنگری عاجل این دستنوشته را تکرار می کنم. «تعز من تشاء و تذل من تشاء»
ناشناس۴۱۸۷۹۴۶۱۳:۴۷:۰۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
شکست برجام و خروج بی هزینه ترامپ از اون و تشدید تحریم ها و فعال شدن مکانیسم ماشه و ماجرای فرانچسکو نشان داد که ظریف درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل ندارد وی باید سکوت نماید.
امیر حسین سلطان/تهران۴۱۸۷۹۸۷۱۴:۲۲:۲۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
برجام هر چه که بود مانع از بروز جنگ در همان بیست سال قبل شد و این بالاترین ارزش و دستاورد عینی برجام بود که لااقل حالا این حقیقت می بایست بر همگان مسلم گردیده باشد. جریانات بعدی و خروج ترامپ از برجام نیز از ارزش کار جناب دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی چیزی کم نمی کند و در واقع از ارزش های اصل برجام چیزی نمی کاهد. ما هم چنانچه به سهم خود به جای خرده گیری به برجام با چنگ و دندان برجام را حفظ می کردیم و تلاش مان بر احیای همان برجام استوار می گردید چه بسا حتی علیرغم خروج ترامپ از برجام نیز اینقدرها با فشارها و تحریم ها و عاقبت دو جنگ تحمیلی روبرو نمی بودیم. والله اعلم
ناشناس۴۱۸۸۲۹۳۲۱:۴۶:۵۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
برجام مانع قدرت گرفتن اتمی ایران و سبب وقوع جنگ شد جنگ کنونی نتیجه برجام است.
ناشناس۴۱۸۷۹۹۵۱۴:۳۴:۰۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
دعوا و برخورد بین اردوگاه اصولگرایان تندرو با اصلاح طلبان تمامی ندارد. حتی در زمان جنگ. حتی در زمانی که دشمن شهرهایمان را بمباران می کند.
اکبر۴۱۸۸۰۹۲۱۶:۰۷:۲۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
من خودم دیدگاه ظریف رو قبول ندارم ولی این شخص الان جایگاه رسمی نداره یک نظر داده شما اگر میتونید نقدش کنید .
ناشناس۴۱۸۸۱۲۵۱۶:۴۴:۰۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
اگر درک درستی از دیپلماسی نداشتند چرا در این دستگاه گمارده شده و فعال بودند؟
ناشناس۴۱۸۸۴۴۷۰۷:۲۳:۳۷ ۱۴۰۵/۱/۱۷
هنوز هم عده ای هستند که طرفدار برجام هستند میگویند برجام جلوی جنگ را گرفت مگر همین برجام را امریکا پاره نکرد چطور جلوی جنگ را گرفت ؟ نمیدانم اینها چرا واقعیات را نمی بینند ؟
ناشناس۴۱۸۸۶۵۲۱۴:۳۷:۲۷ ۱۴۰۵/۱/۱۷
دوست عزیز برجام توسط نظام تصویب شد و ربطی به وزیر خارجه ندارد
ناشناس۴۱۸۷۹۵۱۱۳:۴۹:۴۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
بیایید همه از خداوند بخواهیم این جنگ هر چه زودتر با حفظ عزت و سربلندی ایران و ایرانیان پایان یابد.
امیر حسین سلطان/تهران۴۱۸۷۹۹۱۱۴:۲۶:۴۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ان شاء الله
ناشناس۴۱۸۸۰۲۱۱۴:۵۹:۲۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ایرانیان در هر شرایطی از کیان ایران دفاع می‌کنند.
قوی فکر۴۱۸۸۰۰۰۱۴:۳۷:۴۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف خودش یادداشت نوشته وتلویحا عذر خوتهی کرده تو از کارش دفاع می کنی؟؟؟
ناشناس۴۱۸۸۰۱۳۱۴:۵۱:۰۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
این جماعت یاد گرفتن خیانت کنند و بعد از نشون دادن اوج وفاداری‌شون به شیاطین و کودک کشها ، فریبکارانه با یه عذرخواهی ساده به ریش مردمشون بخندن
ناشناس۴۱۸۸۰۲۸۱۵:۰۶:۱۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
حرف حق زدن عذرخواهی ندارد.
ناشناس۴۱۸۸۲۲۲۱۸:۴۸:۲۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
وقتی مداح داره تهدید می‌کنه چیکار کنه؟
ناشناس۴۱۸۸۲۶۹۲۱:۰۶:۰۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
درود بر شما - خدا همه را هدایت کند
omid۴۱۸۸۰۰۹۱۴:۴۶:۱۲ ۱۴۰۵/۱/۱۶
یک شخصیت ممتاز حوزه سیاست رو خوب اومدی ،من هم معتقدم سیاست مداری با تخصص آقای ظریف بخصوص در سیاست یبن الملل نداریم و تاکنون هم نداشتیم ،ولی این تخصص در چه راهی و به چه منظوری بکار گرفته شد .
ناشناس۴۱۸۸۰۹۸۱۶:۱۱:۰۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
با دو پاراگراف اول نگارنده متن موافقم .
ناشناس۴۱۸۷۹۱۶۱۳:۱۷:۵۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
در شرایطی که ایران دست برتر در جنگ را دارد و ترامپ بدلیل بسته شدن تنگه هرمز و افزایش قیمت نفت و بنزین در مخمصه گیر افتاده پالس ضعف فرستادن به سوی دشمن از طرف ظریف به معنای برهم اتحاد و انسجام اجتماعی و بازی کردن در زمین دشمن است.
ناشناس۴۱۸۷۹۳۰۱۳:۳۲:۴۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
جای تعجب است که حتی در زمان جنگ هم برخی دست از بازی های سیاسی و دشمن شاد کن بر نمی دارند.
ناشناس۴۱۸۷۹۳۲۱۳:۳۳:۵۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
افرادی امثال ظریف که با انتشار مطلب در رسانه های خارجی برای دشمن کوچه باز می کنند باید محاکمه شوند.
الیاس۴۱۸۸۴۳۵۰۳:۵۵:۵۵ ۱۴۰۵/۱/۱۷
حالا اگه زیر ساخت کل کشورهای عربی از بین بره اصلا برای امریکا مهم نیست
ناشناس۴۱۸۸۷۱۵۱۶:۲۶:۲۸ ۱۴۰۵/۱/۱۷
عقبی
ناشناس۴۱۸۷۸۱۹۱۱:۴۹:۵۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
عقلانیت و انسانیت لازمه رفتار فردی و اجتماعی است !
ناشناس۴۱۸۷۹۵۲۱۳:۵۰:۰۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف بعنوان مذاکره کننده ارشد اتمی بیشترین تحریم ها را برای ملت ایران به ارمغان اورد بانیان وضع موجود امثال روحانی و ظریف باید ساکت باشند.
H۴۱۸۸۳۲۵۲۲:۳۸:۴۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
آدرس اشتباه ممنوع. بیشتر این تحریم‌ها دست‌پخت دولت‌ آقای احمدی‌نژاد بوده‌.
ناشناس۴۱۸۸۵۷۱۱۱:۳۹:۳۹ ۱۴۰۵/۱/۱۷
در سالهای 82 تا 84 که روحانی و ظریف مسئول مذاکره کننده اتمی بودند 2 قطعنامه ضد ایرانی تصویب شد و پرونده ایران به شورای امنیت رفت.
ناشناس۴۱۸۸۵۳۸۱۱:۰۰:۴۶ ۱۴۰۵/۱/۱۷
همان آشوب 88 و زمینه ساز آن مذاکرات غیر قانونی سال 83 دولت قانونی با 3 کشور اروپایی که شروع شد
علی احمدی۴۱۸۷۸۲۲۱۱:۵۳:۰۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
آیا بهتر نیست هم مذاکرات و هم عملیات رزمی با هم پیگیری شود. بهتر است قدر سرمایه های بالای ملی را بدانیم و اینقدر تند روی نکنیم .
ناشناس۴۱۸۸۰۹۰۱۶:۰۷:۰۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف سرمایه ملی نیست ظریف گفت مکانیسم ماشه در برجام نیست، گفت کلمه تعلیق در برجام نیست، گفت آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود و گفت آمریکا با یک بمب تمام دفاع ایران را از کار می اندازد! دیگر چقدر باید مطالب کذب بگوید؟؟؟
ناشناس۴۱۸۸۱۲۸۱۶:۴۷:۴۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
عجب تندرویی سیاست دوستان تو بود و تمام شد بعد حماقت مدینه فاضله شماها در حمله به کشور
امیر دارایی۴۱۸۸۴۸۱۰۹:۰۹:۰۴ ۱۴۰۵/۱/۱۷
مذاکره با چه کسی دوست عزیز؟ مگر نه اینکه وسط مذاکره آن هم نه یکبار بلکه دوبار به ما حمله شد. خداوکیلی شما اگر یک چیپس ساده از یک مغازه بخری که کلاه سرت بگذارد باز هم برای خرید سراغ آن مغازه می روی که انتظار دارید دوباره برای فروش کشور و امنیت آن سراغ این خوک های کثیف برویم
ناشناس۴۱۸۸۵۰۵۰۹:۵۵:۰۲ ۱۴۰۵/۱/۱۷
مثال شما قابل استناد برای لزوم تدبیر و حسن روابط میان کشورها و آنهم برای جفظ جان و مال و تاسیسات و امکانات کشور نیست. دوست عزیز ترامپ بقال یا مغازه دار محل مان نیست که جای دیگری برای خرید کردن اجناس مورد نیازمان برویم و او را ولش کتیم و دیگر هم سراغش نرویم. پس باید مساله را خیلی بیشتر از اینها جدی بگیریم و سرنوشت یک کشور را در نظر بگیریم.
ناشناس۴۱۸۷۸۲۴۱۱:۵۳:۵۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
درود بر ظریف .
ناشناس۴۱۸۷۸۷۸۱۲:۲۷:۱۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
جان من یکبار بدون طایفه نگری حرف بزن و بگو درود در چه چیزهایی
ناشناس۴۱۸۷۸۲۷۱۱:۵۵:۲۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف یه دیپلمات باسابقه و باسواد هست و نظرش رو داده. چرا برآشفته شدید؟
ناشناس۴۱۸۷۸۷۵۱۲:۲۵:۱۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
نظرش چرا برای فراری دشمن در منجلاب ایران بود؟!!! چرا میخواهد همچنان ایران شرطی اداره شود؟!!! دستها رو شده
ناشناس۴۱۸۷۹۴۰۱۳:۳۹:۱۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف با سواد نیست او حتی تفاوت واژه SUSPEND (تعلیق) و TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجامش به خسارت محض تبدیل شد.
ناشناس۴۱۸۸۰۷۳۱۵:۵۱:۱۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
تا کی می خواهید همه تقصیرات را گردن برجام بیاندازید؟! انصاف هم خوب چیزیه ؟!
ناشناس۴۱۸۷۸۲۹۱۱:۵۵:۵۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
یک شهروند عادی هستم و موافق مقاله ظریف
ناشناس۴۱۸۷۹۵۶۱۳:۵۹:۵۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
خدا رو شکر به وفور مخالفت شهروندان عادی/غیرعادی با متن ظریف رو دیدیم...
ناشناس۴۱۸۷۸۳۰۱۱:۵۵:۵۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
بنده حقیر نه طرفدار ظریف هستم و نه طرفدار حدادیان . طرفدار عقلانیت هستم . عقل می‌گوید در انتهای این جنگ که انتهای آن و خاتمه آن امری مسجل است ، ایران بر فرض پیروزی در جنگ نمی‌تواند کشورهای حاشیه خلیج فارس را اشغال کند . اسراییل را هم به خاطر جبر جغرافیایی نمیتوان گرفت . آمریکا هم در بدترین شرایط عقب نشینی می‌کند و می‌رود . عقل می‌گوید طبق قوانین بین المللی ایران میتواند بخش سرزمینی تنگه هرمز از سمت خود را برای همیشه ببندد یا عوارض برای عبور و مرور وضع کند .
ناشناس۴۱۸۷۸۸۲۱۲:۳۵:۳۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
جهت اطلاع ارتش اسرائیل فرو بپاشد که در شرف آن هست نیروهای ویژه زمینی که آموزش دیدن از طرف ایران یا لبنان و یمن و حتی غزه می توانند ورود کنند برای پاک سازی و آزاد سازی قدس و آمریکا هم آخرش می‌رود ولی اینکه گفته شود محدودیت هسته ای قبول کنیم یک خیانت تمام معنا است در حالی که محدودیت دیگر معنا ندارد با این جنگ و ایران تحریم تحمیل می‌کند به طرف مقابل و طرف مقابل مجبور است تحریم را بردارد در ضمن هسته ای هم بهانه است و همگی برای تجزیه بوده و دیگر با این جنگ رنگ باخته و امپراطوری غرب تمام می شود در جهان اما یک عده ای نان آنان در وابسته بودن به غرب و مذاکره های خیانتی هست.....
هادی۴۱۸۸۶۴۹۱۴:۳۲:۰۴ ۱۴۰۵/۱/۱۷
بقیه مطالب به کنار اما دکتر صالحی که مورد اعتماد کلیت نظام بوده و هست راجع به غنی‌سازی ۶۰ درصد در حجم بالا در صحبت مفصلی که در اطلاعات منتشر شد تکلیف را روشن کرده که خطا بوده و فقط هزینه داشته برای کشور و بی هیچ سودی.
ناشناس۴۱۸۷۸۳۳۱۱:۵۸:۱۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
غربگرایان همیشه اینگونه بودن و استاد دوقطبی سازی کاذب در جامعه بودن و خواهند بود شما این جریان خطرناک را یکبار برای همیشه در راس نیاورید آن وقت آسایش را درک خواهید کرد چه در فکری و چه معیشتی امنیتی
ناشناس۴۱۸۷۹۱۳۱۳:۱۳:۴۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
چین و روسیه فقط تماشا میکنند
ناشناس۴۱۸۷۹۶۴۱۴:۰۴:۴۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
سعی نکنید با آوردن اسم دیگران آدرس غلط بدهید
ناشناس۴۱۸۸۰۹۶۱۶:۱۰:۱۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
عوضش آمریکا خیلی فعال هست و بود مخصوصا در مدرسه دخترانه میناب
ناشناس۴۱۸۷۸۴۶۱۲:۰۳:۲۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
اینکه نوشتی نیت خیرخواهانه و ملی پشت یادداشت ظریف نیست نظر شماست .
ناشناس۴۱۸۷۸۸۰۱۲:۲۷:۵۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
وطن فروشی نه نظر مردم هست و نه ملی
ناشناس۴۱۸۸۰۱۲۱۴:۵۰:۵۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
خدایا خودت به همه رحم کن، الهی آمین.
ناشناس۴۱۸۷۸۵۳۱۲:۰۸:۱۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
تندروهای داخلی و خارجی باید پاسخگو نابودی زیر ساخت های فولاد و پتروشیمی کشور باشند .
ناشناس۴۱۸۷۸۹۲۱۳:۰۱:۴۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
همان غربگراهایی که پالس ضعف دادن برای مذاکرات متعدد و عقب نشینی ها .
ناشناس۴۱۸۸۰۴۸۱۵:۳۲:۳۲ ۱۴۰۵/۱/۱۶
فرض براینست که آمریکا واسرائیل جنایتکار نیروگاه‌های تولید برق ما را بزنند، و ما هم همینکار را با اسرائیل و ک.حوزه.خ.فارس انجام دهیم، خب چه کسی برنده است؟ هیچکس.. هردو بازنده‌ایم. گیرم آنان برقی برای آب شیرین کن‌ها نداشته باشند، چه سودی عاید ما می‌شود؟؟ فردای جنگ به اولین چیزی که برای بازسازی نیازاست، برق است. اگر برق نباشد همه چیز حتی تعمیر و راه‌اندازی خود نیروگاه‌ها ناممکن یا بسیار بسیار سخت و زمان‌بر خواهد شد. ملتی که شصت درصد آن در آپارتمان‌های بلندمرتبه زندگی می‌کند، چگونه می‌خواهد بدون آسانسور زندگی کند. بیمارستان های طبقاتی چه؟؟ نانوائی‌هایی که تعطیل می‌شوند، پمپ بنزین‌هایی که از کار می‌افتند، کارتخوان‌هایی که در نبود برق یا خاموش اند، یا اگر بعضی هایش هم کار کنند، بعلت بی برقی و خاموشی BTS ها، از کار می افتند چه؟؟ اجناس ذخیره شده ملت در یخچال‌ها در تابستان ملتهب پیش‌رو چه؟؟؟ خود مرغداری‌ها چه؟؟ سردخانه‌های ذخیرهٔ کالاهای اساسی و استراتژیک چه؟؟؟ اینها تنها نمونه بسیار کوچکی از خسارت‌های وحشتناک بی برقی است، و می‌توان هزاران مورد دیگر را ردیف کرد.
صحرا۴۱۸۸۱۸۸۱۸:۰۸:۰۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
عالی ،حرف حق بود
ناشناس۴۱۸۸۲۷۳۲۱:۰۹:۳۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
استباه فهیمی فقط منطقه نیست در خود آمریکا هم رخ می دهد
ناشناس۴۱۸۸۲۷۴۲۱:۱۰:۴۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
اشتباه فهمیدی در خود آمریکا هم رخ می‌دهد در ضمن وقتی بزنند باید زده شود وقتی توان رودرویی با نظامیان ما را ندارند و بخواهند زیر ساخت ها را بزنند
س ج۴۱۸۹۲۱۴۰۹:۲۰:۰۸ ۱۴۰۵/۱/۱۸
یعنی اگه ما تسلییم امریکا بشیم کارا درست میشه وهمه مشکلا برطرف میشه
ناشناس۴۱۸۸۱۰۳۱۶:۱۳:۵۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
فعلا که رئیس جمهور مد نظر شما و ظریف رای آوردند با شعار اینکه سایه جنگ را بر طرف می کنند
ناشناس۴۱۸۷۸۵۷۱۲:۱۰:۲۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف کارشناس هست. کارشناس نظر خودش رو میده.
ناشناس۴۱۸۸۱۰۴۱۶:۱۴:۵۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
کارشناسی که تا حالا خیلی از حرفاش بطلانش ثابت شده
ناشناس۴۱۸۷۸۵۸۱۲:۱۱:۱۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
ناشناس۴۱۸۷۹۳۴۱۳:۳۵:۳۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
مخصوصا نیش و افترا اصلا نباید منتشر بشه.
ناشناس۴۱۸۷۸۶۶۱۲:۱۵:۰۲ ۱۴۰۵/۱/۱۶
همیشه‌بعدازفتنه‌انگیزی‌هاو نفاق‌افکنی‌هاوکلاهبرداری‌ها وخیانت‌هاوتحمیل‌خسارات‌ وفاجعه‌سازی‌های‌شیخ‌حسن‌ فریدون‌وظریف‌وجهانگیری‌و خاتمی‌ومرعشی‌ورفسنجانی‌، یک‌عده‌مردم‌رانصیحت‌وجامعه‌ رادعوت‌به‌سکوت‌ومدارامیکنن وازسرکوب‌نفاق‌وخیانت‌مزدوران واصلاح‌امورکشورجلوگیری‌میکنن!! این‌چرخه‌ده‌هاساله‌ادامه‌داره
ناشناس۴۱۸۷۸۶۷۱۲:۱۵:۳۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
حرف های ظریف کاملا در راستای صلح و امنیت مردم است.
ناشناس۴۱۸۷۹۸۳۱۴:۱۵:۰۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
حیات سیاسی این ها در گول زدن برخی افراد هست در واگذاری منافع ملی و مذاکره .
ناشناس۴۱۸۸۱۰۶۱۶:۱۷:۴۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
صلح با نشون دادن ضعف حاصل نمی شه اگه زود آتش بس رو قبول کنیم دشمن هر وقت دلش بخواد حمله می کنه چون می دونه دفعه بعد هم تا کم آورد با آتش بس کار رو فیصله می ده یه بار باید برای همیشه اون رو از حمله پشیمون کرد
ناشناس۴۱۸۷۸۷۰۱۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
وحدت دور فعل و هدف و مسیر و رهبر شکل می گیرد . نفس وحدت که موضوع وحدت نیست. نمی شود عملی انجام داد خلاف وحدت و مسیر سپس به وحدت پناه برد. برخورد با تفرقه افکنی خودش بخشی از حفظ وحدت است. حفظ وحدت باید در راستای سیاست های تعیین شده و اهداف راهبردی باشد. به زبان ساده اگر هدف رسیدن به فلان شهر است تمام راننده ها باید به آن سمت حرکت کنند نه آنکه در نفس رانندگی وحدت داشته باشند.
جواد۴۱۸۷۹۰۳۱۳:۰۹:۱۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
وحدت باید حول دور منافع ملی قرار می گیرد .
ناشناس۴۱۸۸۱۰۹۱۶:۱۸:۵۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
حرف های ظریف بر خلاف منافع ملی است
علی۴۱۸۷۸۸۳۱۲:۳۷:۵۱ ۱۴۰۵/۱/۱۶
هیچ کسی نباید بگه این جنگ باید تموم بشه؟
ناشناس۴۱۸۷۸۹۱۱۳:۰۰:۱۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
جنگ باید روبه جلو باشد و نه بازگشت به عقب و بازی از اول که در آن متن گفته بود
ناشناس۴۱۸۸۱۱۰۱۶:۲۰:۲۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
به موقعش باید تموم بشه یعنی موقعی که دشمن درس عبرت بگیره دیگه حمله نکنه
ناشناس۴۱۸۷۸۸۷۱۲:۵۴:۲۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
اتفاقا نظر شماها ودوستانتان چون مجریان برنامه به وقت ایران ،شبکه خبر ،همیشه مایه اختلاف بوده
بهلول۴۱۸۷۸۸۸۱۲:۵۵:۱۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
از جانب عموم مردم سخن نگویید.
ناشناس۴۱۸۷۸۹۸۱۳:۰۴:۴۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
کار ظریف تهیه سند حقوقی برای پسا جنگ است.
ناشناس۴۱۸۷۹۰۱۱۳:۰۸:۲۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ظریف نظرش رو به عنوان کارشناس مطرح کرده
ناشناس۴۱۸۸۱۸۳۱۷:۵۹:۲۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
چرا در روزنامه ی دشمن نه میهن؟
سج۴۱۸۹۵۴۱۱۵:۳۹:۱۰ ۱۴۰۵/۱/۱۸
بنفع ایران یا امرکا؟
ناشناس۴۱۸۷۹۱۰۱۳:۱۲:۳۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
خدایا کشورمون رو از شر شیاطین نجات بده
ناشناس۴۱۸۷۹۱۴۱۳:۱۶:۰۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
نظرات خودتون رو به عنوان نظرات مردم بیان نکنید.
ناشناس۴۱۸۷۹۲۱۱۳:۲۵:۵۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
تنها موردی که میتونم اضافه کنم به مقاله ظریف اینه که تنگه هرمز مدیریتش کلا با ایران باشه یا تا رسیدن به سقف دویست میلیارد باز در اختیار ایران باشه و سپس برگرده به حالت قبل. بالاخره اهرم خوبی است. بقیه موارد مقاله درست است.
ناشناس۴۱۸۷۹۲۶۱۳:۲۸:۵۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
قوه قضائیه ایشان را دستگیر کند دشمن می فهمد دوران قبل جنگ که تحریم کند و مذاکره می شود و هی ایران را بازیچه خود کند برای تجزیه دیگر رخ نمی دهد
ناشناس۴۱۸۷۹۶۹۱۴:۰۷:۰۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
چه عجب الف نظرات موافق ظریف را منتشر می کنه ؟
ناشناس۴۱۸۷۹۸۸۱۴:۲۲:۳۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
مجازات ظریف مطالبه ی ملی است
مهدی۴۱۸۸۲۱۳۱۸:۴۰:۴۸ ۱۴۰۵/۱/۱۶
ملی؟
ناشناس۴۱۸۸۲۱۵۱۸:۴۲:۲۲ ۱۴۰۵/۱/۱۶
از طرف مردم حرف نزن
omid۴۱۸۸۰۰۳۱۴:۴۰:۱۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
الان دیگه کاملا روشن است که همه مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی امروز ،نشات گرفته از همان دوران فاجعه بار حسن روحانی و این آقای ظریف و بقیه دار ودسته است اینان اتفاقا کاملا آگاهانه و حتی با دانش و اطلاعات بروز ،خیلی قشنگ و مجلسی زمینه ساز فاجعه امروزند.
ناشناس۴۱۸۸۰۴۰۱۵:۲۲:۵۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
دیپلمات‌ها کارشون دیپلماسی و حفظ منافع ملی و طراحی پلن خروج در مواقع جنگ و بحران سیاسیه Exit plan کارشناسان کارشون ارائه طرح و برنامه و نظرات کارشناسیه و اگر دسترسی به خبرگزاری های بین المللی دارند میتونن چهره واقعی ضد جنگ بودن کشور عزیزمان رو انعکاس بدهند نیروهای با غیرت نظامی کارشون دفاع از کشور عزیزمونه فرماندهان نظامی کارشون فرماندهی عملیات‌هاست مردم عزیز کارشون حمایت از نیروهای نظامی و تمامیت ارضی کشوره نیروهای امنیتی کارشون حراست و حفاظت از اطلاعات و امنیت کشوره قوه قضائیه کارش قضاوته لطفاً تو کار هم دخالت نکنیم
ناشناس۴۱۸۸۰۵۵۱۵:۴۰:۴۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
آیا رژیم صهیونیستی تا بحال درخواست پایان جنگ داشته، یا خواهان ادامه برای نابودی تمام زیرساخت های ایران است؟ آیا بستن تنگه هرمز یا نابودی اموال شیخ نشین ها کوچکترین ضرری به این رژیم می‌زند؟
ناشناس۴۱۸۸۰۶۴۱۵:۴۴:۲۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
از نظراتی که در پی همین مقاله آمده مشخصه که خود این مقاله به مقاله ظریف ، ضریب داده .
ناشناس۴۱۸۸۱۵۶۱۷:۱۲:۱۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
عجب کلفتیه این ظریف!
سولدوز۴۱۸۸۱۶۵۱۷:۱۸:۵۷ ۱۴۰۵/۱/۱۶
سلام بر دوستان .دراین وضعیت بحران روحی شهروندان ،بهتر است به وحدت بیاندیشیم و سیاسیون و نظامیون بایستی هرکدام بطور صیحیح بر کارخود بیاندیشند تا دشمن نتواند به مملکت و حکومت ما آسیبی برساند . من یک سوال دارم اگر بر جام بد بود و ظریف هم کارشناس بد . چرا ترامپ برجام را پاره کرد و از آن خارج شد ؟ چرا لاوروف گفت :نمی توان مکانیسم ماشه را برای برجام فعال نمود ؟ و چرا برجام مانع از حمله به کشور گردید ؟ و اگر برجام خوب بود چرا قبل از همه در مجلس به آتش کشیده شد و حرمت مصوبه امنیت ملی را نگه نداشت ؟ به نظر عزیزان اهمیت مطلب در چه بود آیا حکمتی داشت ؟ ترامپ پاره کرد و مجلس آتش زد ؟؟؟؟؟؟؟؟
حامد۴۱۸۸۱۶۹۱۷:۳۰:۳۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
نظرات واقعی رو کف خیابون باید دید. کسانی‌که حاضر به هزینه دادن هستند.
ناشناس۴۱۸۸۲۰۶۱۸:۳۲:۵۲ ۱۴۰۵/۱/۱۶
نکنه توقع دارید جنگ تا نابودی اسرائیل و آمریکا و ظهور منجی عالم ادامه بدهید؟
ناشناس۴۱۸۸۲۱۲۱۸:۴۰:۰۰ ۱۴۰۵/۱/۱۶
محمد جواد ظریف در چند دههٔ گذشته از دیپلمات‌های عالی‌رتبهٔ جمهوری اسلامی بوده و به مدت هشت سال در مقام وزارت خارجه، مسئولیت اجرای سیاست خارجی کشور را به عهده داشته است. در برابر این سابقه که خود به خود صلاحیت اظهارنظر و ارائهٔ پیشنهاد و راهکار در امور سیاست خارجی را برای او ایجاد می‌کند، آقای حدادیان خودش چه کاره است که نه فقط خود را در مقام نمایندهٔ ناب و انحصاری نظام ظاهر می‌سازد بلکه در مقابل یک اظهارنظر سیاسی که حق طبیعی هر شهروند ایرانی است، متوسل به اهانت و تهمت و تهدید به رفتار‌های خودسرانه و شورش‌گرانه می‌شود؟
ناشناس۴۱۸۸۲۱۹۱۸:۴۶:۱۹ ۱۴۰۵/۱/۱۶
مخالفان ظریف در اقلیت هستند
ناشناس۴۱۸۸۲۲۰۱۸:۴۷:۱۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
مثلا حدادیان معلوم کنه سیاست خارجی رو؟
ناشناس۴۱۸۸۳۶۲۲۳:۱۹:۳۴ ۱۴۰۵/۱/۱۶
آی گفتی
ناشناس۴۱۸۸۲۴۵۱۹:۳۷:۰۶ ۱۴۰۵/۱/۱۶
برخی مردم ظریف رو دوست دارند
ناشناس۴۱۸۸۳۲۹۲۲:۴۴:۲۳ ۱۴۰۵/۱/۱۶
قطعا پایان هر جنگی مذاکره می‌باشد.
ناشناس۴۱۸۸۳۳۶۲۲:۵۵:۵۵ ۱۴۰۵/۱/۱۶
قابل توجه نویسنده مقاله ۱- پایان هر جنگی مذاکره می باشد. ۲- متجاوز دیگر نباید برگردد و این ضمن یک راهبرد نظامی، نیازمند راهبرد سیاسی هم هست.«ما هم قاسم سلیمانی می‌خواهیم، هم محمدجواد ظریف»؛ ۳- ۳-
سامان۴۱۸۸۴۰۶۰۰:۴۴:۳۲ ۱۴۰۵/۱/۱۷
نیم نگاهی به سخنان آقای ظریف گویای این واقعیت است که بسیاری از پیش بینی های ایشان اشتباه از کار در آمده است: امضای کری تضمین بود اما در زمان وزارت آقای ظریف آمریکا از برجام خارج شد. چیزی به نام اسنپ بک در برحام وجود نداشت اما در دولت مورد حمایت ایشان مکانیزم ماشه فعال شد. آمریکا با یک دکمه می توانست تمام صنعت نظامی ایران را نابود کند اما امروز ایران ایستاده است. اگر جنگی رخ دهد هیچ یک از مسولین نظام آسیب نخواهند دید اما خلاف این نظر ثابت شد. مشکل امثال آقای ظریف این است که تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکره گذاشته اند و تصور می کنند بدون نیازی به نیروی نظامی و صرفا با اتکا به مذاکره می توان در مقابل زورگوهای جهان ایستاد. جنگ هر چه زودتر متوقف شود به نفع مردم است اما بدون اتکا به پشتوانه نظامی نمی توان با مذاکره صرف نتیجه گرفت.
ناشناس۴۱۸۸۵۰۳۰۹:۵۲:۳۹ ۱۴۰۵/۱/۱۷
آمریکای ترامپ از برجام خارج شد، چون مدعی بود به ضرر آمریکاست. از اون گذشته ترامپ۲ بار از معاهده پاریس خارج شده، عن‌قریب هم ممکن است ناتو را به هم بزنه، تقصیری متوجه ظریف نبود، با امکانات موجودی که داشت و کارشکنی های سنگین داخلی و روسیه، در آن زمان بهترین توافق را نوشت .
نادر۴۱۸۸۴۴۵۰۶:۳۲:۰۷ ۱۴۰۵/۱/۱۷
آقای ظریف دیگر چه کاری انجام دهد که خیانت محسوب شود. بازی در زمین دشمن و اعلام خواسته های دشمن توسط ظریف جز خیانت چیست؟
yektanetتریبون

آخرین عناوین