شرکا در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: بهنظر من، این مجموعه قطعاً در مقایسه با سووشون اثر بهتری است. بهعنوان مثال، در حرکت دوربین که در سووشون آزاردهنده بود، در اینجا تعدیل شده است. البته همچنان در برخی موارد حرکات اضافی وجود دارد.
این منتقد سینما با اشاره به رمان عامهپسند «بامداد خمار» افزود: این رمان اگرچه در زمان انتشار فروش بالایی داشت، اما از نظر سطح ادبی چندان برجسته نیست. با این حال، سریال توانسته به آن هویت تازه و ارتقایافتهای بدهد. تصور من این است که سریال از رمان بهتر است و هوشمندیهایی دارد. از جمله بازنمایی سنتها، آداب مردمی و جمعهای اندرونی زنانه در آن سالها را به خوبی به تصویر میکشد؛ لحظاتی مردمی که جای آنها در روایتهای تاریخی ما خالی است.
استقبال بیشتر مخاطبان از «بامداد خمار»
شرکا استقبال بیشتر مردم از این مجموعه را در مقایسه با «سووشون» قابل توجه دانست و گفت: گویی بامداد خمار برای مردم راحتتر قابل پذیرش بود.
او بخشی از دیده نشدن «سووشون» را نیز به زمان پخش آن مرتبط دانست و ادامه داد: این سریال ابتدا توقیف شد و پس از قسمت اول توقیف شد و پخش مجدد آن همزمان با وقوع جنگ ۱۲ روزه، ادامه پیدا کرد.
شرکا اضافه کرد: کم نیستند افرادی که گفتهاند یکی دو قسمت اول سووشون را دیده و ادامه نداده اند، در حالیکه سریال هرچه جلوتر رفت جذابتر شد. قسمتهای سیزدهم و چهاردهم بهویژه ریتم بهتری پیدا کرده بود، اما چند قسمت ابتدای آن کمی کشدار و خستهکننده بود و همین باعث شد برخی بینندگان ادامه ندهند.
این منتقد با اشاره به تفاوت دو رمان توضیح داد: سووشون یک رمان کلاسیک زنانه و نخستین رمانی است که توسط یک نویسنده زن ایرانی نوشته شده، در حالی که بامداد خمار اثری عامهپسند است و محبوبیت بیشتری میان عموم مردم داشته؛ بنابراین طبیعی است که داستان آن برای طیف گستردهتری جذاب باشد.
شرکا در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: این سریال «کاملاً زنانه» است و کیفیت بازیگری زنان در آن چند پله بالاتر از بازیگران مرد قرار دارد. لاله اسکندری در این سریال به کاراکتری رسیده که بسیار دیدنی و دارای هویت است. ترلان پروانه هم که کمتر نقشهای مهمی داشته، در این مجموعه نقش اولی بسیار مهم را بر عهده دارد. مرجانه گلچین، بهنوش بختیاری و بهناز جعفری نیز با وجود تغییر چهره، بسیار خوب توانستهاند شخصیتهای زن را با تمام ویژگیهای طبقاتیشان بازنمایی کنند.
نگرانی درباره ادامه سریال
او تنها نگرانی خود را درباره ادامه داستان چنین مطرح کرد: شخصیت محبوبه تا اینجا دختری متجدد است که در برابر خانواده میایستد و برای رسیدن به عشقش تلاش میکند. اما بامداد خمار اساساً یک داستان عبرتآموز است و در ادامه شخصیت اصلی دچار پشیمانی و سختی میشود. برای مخاطبان امروز، که ممکن است جسارت محبوبه را تحسین کنند، تکرار روایت دخترِ آسیبدیده و پشیمان جذاب نیست.
شرکا اظهار امیدواری کرد که آبیار در ادامه سریال نسبت به کتاب، تغییراتی ایجاد کرده باشد و گفت: اگر قرار باشد دوباره با تصویر دختری روبهرو شویم که یک انتخاب غلط کرده و بهخاطر آن بدبخت میشود، این روایت برای امروز چندان جذاب نخواهد بود. امیدوارم ادامه داستان طعمی از زمان حال نیز در خود داشته باشد.




نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.