حجاب، مشکل در قانون است یا اجرا؟ / ابقای منصوری یعنی ادامه رادیکالیسم/ توضیح درباره پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا

گروه سیاسی الف،   4040714068 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال‌کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند‌ ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی «الف» با رصد اخبار، رویدادهای مهم و همچنین تحلیل‌های صورت‌گرفته، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حجاب، مشکل در قانون است یا اجرا؟ / ابقای منصوری یعنی ادامه رادیکالیسم/ توضیح درباره پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا

ناهماهنگی در دولت 

سایت رجانیوز نوشت:

در حالی‌که بازار ارز و طلا روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد، نشانه‌های آشکار از اختلاف میان مسئولان اقتصادی دولت پزشکیان نگرانی‌ها را افزایش داده است. روزنامه سازندگی، که از رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب و از حامیان اصلی دولت به شمار می‌رود، در گزارشی با تیتر یک خود به اختلاف نظر میان رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اشاره کرده و این ناهماهنگی را در میانه تلاطم بازار «نگران‌کننده» توصیف کرده است.

اهمیت این گزارش از آن‌جاست که از دل جریان حامی دولت بیرون آمده است؛ رسانه‌ای که تا دیروز از سیاست‌های دولت دفاع می‌کرد، اکنون نسبت به نبود انسجام و سردرگمی در سیاست‌گذاری اقتصادی هشدار می‌دهد. این وضعیت یادآور تجربه دولت روحانی در سال ۹۷ است؛ زمانی که یکی از اقتصاددانان نزدیک به دولت در نامه‌ای سرگشاده از «اختلافات شدید در تیم اقتصادی» سخن گفت و هشدار داد که تصمیم‌ها بر مبنای فهم شخصی و سیاسی اتخاذ می‌شوند، نه بر پایه مبانی علمی. همان سال رهبر انقلاب نیز در واکنش به نوسانات ارزی تأکید کردند که «عامل اصلی گرانی و کاهش ارزش پول ملی، مسائل مدیریتی است نه تحریم‌ها.»

اکنون، پس از دو سال از آغاز به کار دولت پزشکیان، نشانه‌های تکرار دولت سوم روحانی نمایان شده است. پزشکیان در زمان انتخابات در اغلب گفتگو از عدم تسلطش نسبت به مسائل می گفت و راهکار را فقط در استفاده از کارشناسان عنوان می‌کرد اما در عمل، گویی این وعده به پاشنه آشیل دولت بدل شده است. نه ساختار کارشناسی کارآمدی شکل گرفته و نه هماهنگی لازم میان تصمیم‌سازان اقتصادی وجود دارد. نبود یک نقشه راه مشخص و تعارض در دیدگاه‌ها، عملاً تصمیم‌گیری اقتصادی را به روندی واکنشی و ناپایدار تبدیل کرده است که اثرات مستقیم آن را امروز در بازار و سفرهای مردم میبینیم.

تجربه یک دهه اخیر، به ویژه در دولت روحانی، نشان داده که ریشه اصلی بحران‌های اقتصادی ایران بیش از آنکه در تحریم‌ها باشد، در ضعف مدیریت و بی‌برنامگی داخلی نهفته است. دولت پزشکیان اگر می‌خواهد از چرخه تکرار خطاهای گذشته خارج شود، باید هرچه سریع‌تر به تدوین یک برنامه جامع، علمی و هماهنگ برای اقتصاد کشور بپردازد؛ در غیر این صورت، تلاطم بازار ادامه خواهد یافت و شکاف درون تیم اقتصادی عمیق‌تر خواهد شد مانند آنچه که امروز در حال وقوع است.

******

حجاب، مشکل در قانون است یا اجرا؟

روزنامه فرهیختگان نوشت:

محمدرضا باهنر در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره حجاب گفته است: «من از ابتدا به حجاب اجباری اعتقاد نداشتم و ندارم. اما سؤال اساسی این است که تا چه اندازه برهنگی آزاد است؟» همین جمله که در ظاهر ساده و میانه‌رو به نظر می‌رسد، در واقع حامل یک خطای مفهومی جدی است؛ چرا که موضوع در جمهوری اسلامی هیچ‌گاه «حجاب اجباری» به معنای تحمیل فردی و سلیقه‌ای نبوده، بلکه موضوع «قانون حجاب» بوده است؛ قانونی برگرفته از شریعت و مصوب نهادهای رسمی نظام. تفاوت «اجبار» با «قانون» در این است که اولی امری تحمیلی، دومی الزام اجتماعی مبتنی بر قاعده شرعی و عرفی است. وقتی باهنر، به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص می‌گوید از ابتدا با حجاب اجباری مخالف بوده، در واقع ناخواسته به بدفهمی دامن می‌زند؛ گویی آنچه در جمهوری اسلامی جریان داشته، صرفاً نوعی فشار حکومتی بدون پشتوانه دینی و قانونی بوده است. حال آنکه حتی مخالفان روش‌های اجرایی، از دهه‌های گذشته تا امروز، تصریح کرده‌اند که «اصل حجاب واجب شرعی» است و دولت موظف است در حوزه‌ای که واجب شرعی مطرح است، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

در واقع، اگر سه دوره سیاست‌گذاری در موضوع عفاف و حجاب را مرور کنیم؛ از برخوردهای فرهنگی دهه ۷۰ تا گشت ارشاد دهه ۸۰ و طرح‌های هوشمندسازی در دهه ۱۴۰۰  همه با این پیش‌فرض شکل گرفته‌اند که حکومت اسلامی موظف است زمینه اجرای احکام شرع را در عرصه عمومی فراهم کند.
مشکل، نه در اصل قانون که در روش اجرا بوده است؛ و این همان چیزی است که منتقدان واقعی گشت ارشاد می‌گویند؛ برای انسجام اجتماعی، اجرای خشن یا نامتوازن قانون را متوقف کنید، نه اصل قانون را. باهنر اما در اظهاراتش اساساً به این تمایز اشاره‌ای نمی‌کند و با تکیه بر واژه مبهم «اجبار»، عملاً همان تصویری را بازتولید می‌کند که رسانه‌های خارجی در سال‌های اخیر از سیاست حجاب در ایران ترسیم کرده‌اند؛ تصویری که نظام را در موضع «تحمیل‌کننده» نشان می‌دهد نه «نهاد تنظیم‌گر اجتماعی.» از این رو، سخنان او از منظر فقهی و سیاسی هر دو آسیب‌زا است. از نگاه فقهی، انکار عملی «وظیفه حکومت در قبال واجب شرعی» نوعی تفکیک نادرست میان دین و حاکمیت می‌سازد. از نگاه سیاسی نیز، چنین سخنی در مقام عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام متناقضی به جامعه مخابره می‌کند؛ گویی نهادی که خود وظیفه‌اش حل تزاحم میان «شرع و مصلحت» است، اکنون در جایگاهی ایستاده که اصل شرع را به نام مصلحت، قابل تعلیق می‌داند.

باهنر در بخش دیگری از سخنانش گفته است که نباید موضوع حجاب تبدیل به دوقطبی شود و همین نگرانی سبب شده که شورای عالی امنیت ملی، اجرای قانون حجاب را متوقف کند. این استدلال، از اساس متناقض است. اگر هدف، پرهیز از دوگانه‌سازی است، اولین گام آن توضیح درست تصمیم شورای امنیت ملی است، نه بازخوانی رسانه‌ای ناقص از آن. تصمیم شورا «تغییر در شیوه اجرا» به‌منظور جلوگیری از درگیری‌های میدانی و تحصن‌هایی بود که عملاً سوهان به روح جامعه می‌کشید. وقتی باهنر این تصمیم را «عدم لزوم رعایت قانون حجاب» تعبیر می‌کند، عملاً همان دوقطبی را که می‌گوید باید از آن پرهیز شود، بازتولید می‌کند.

در واقع، در شرایطی که جامعه پس از ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ تا حد زیادی از تنش‌های خیابانی فاصله گرفته چنین اظهاراتی دوباره انرژی رسانه‌ای و افکار عمومی را به سمت جدال «اجبار و آزادی» می‌برد. این تناقض رفتاری در فضای عمومی، پیام خطرناکی دارد. از یک‌سو می‌گوییم برای جلوگیری از دوقطبی، اجرا را متوقف کرده‌ایم، از سوی دیگر، با اظهارات غیردقیق، خودمان دوباره آتش همان دوقطبی را شعله‌ور می‌کنیم.

******

آیا به قیمت این خون‌هامی‌ارزید؟

روزنامه جوان نوشت:

در طول دو سالی که از وقوع عملیات «طوفان الاقصی» می‌گذرد، شدت عملیات جنایتکارانه رژیم‌صهیونی در نوار غزه و کشتار وسیعی که منجر به شهادت بیش از ۶۰هزار نفر - که غالباً کودکان و زنان بودند - شده است، بحث‌های گسترده‌ای را در محافل رسانه‌ای و مطبوعاتی جهان برانگیخته است. در این میان، برخی این پرسش اساسی را مطرح می‌کنند که آیا اصلاً چنین عملیاتی ارزش آن را داشت که به چنین واکنش خونینی از سوی صهیونیست‌ها بینجامد؟

غیر از آنان که به لحاظ سازمانی و تشکیلاتی وابسته به رژیم‌صهیونی یا متحدان آن هستند، عمده مردمی که در اقصی‌نقاط جهان از واقعیت ماجرا مطلع شده‌اند، جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرده و نسبت به آن ابراز انزجار می‌کنند. با این‌حال، برخی از همین افراد نیز می‌پرسند: «با توجه به آگاهی از ماهیت جنایتکار صهیونیست‌ها، آیا قیام فلسطینیان برای بازپس‌گیری سرزمین مادری ارزش این‌همه هزینه را داشت؟»

مهم‌ترین مشخصه این نگرش - که اگرچه جنایت صهیونیست‌ها را محکوم می‌کند، اما مقاومت فلسطینیان را به دلیل علم به ماهیت خونین دشمن، نادرست می‌داند - آن است که در پس‌ذهن خود، به‌گونه‌ای برای صهیونیست‌ها «حق» ویژه‌ای قائل شده‌اند. گویی، چون آنان جنایتکارند و به هیچ الزام اخلاقی یا موازین ادعایی حقوق بشر پایبند نیستند، پس دیگران باید در مقابل‌شان کوتاه بیایند و از حق مسلم خود صرف‌نظر کنند. 

این، منطقی است که از آن به‌عنوان «منطق سلطه‌پذیری» یاد می‌شود، یعنی اگر کسی زورش از تو بیشتر است یا جنایتکار است، تو باید در برابر او تسلیم شوی و به خواسته‌هایش گردن نهی، مبادا که آسیبی به تو برساند. اگر چنین منطقی بر روابط بشری حاکم شود، انسان‌ها برای همیشه در چرخه ظلم و ستم محبوس خواهند ماند. منطق سلطه‌پذیری، در واقع منطق «ظلم‌پذیری» است. این نگاه، به ظالم به‌صرف قدرت و ماهیت ستمکارانه‌اش حق می‌دهد که هر کاری بخواهد انجام دهد و هر اقدام مقابله‌جویانه، آزادی‌خواهانه و ضدسلطه‌ای را - با استناد به تلفات و خسارت‌های احتمالی - نفی کند. این نگرش، در نهایت به استمرار و تثبیت ستم و سلطه می‌انجامد. 

ملت فلسطین، این حق را دارد که سرنوشت خود را تعیین کند. چهار دهه است که برخی راه سازش را در پیش گرفتند به امید آنکه به حداقلی از حقوق دست یابند، اما رژیم صهیونی روزبه‌روز جلوتر آمد و در این اواخر دیگر طرح اخراج فلسطینیان از فلسطین را روی میز گذاشته بود. در مقابل، عملیات «طوفان الاقصی»، نخستین عملیات کاملاً فلسطینی و در مقیاس بزرگ در تاریخ مبارزات این ملت بود. برای نخستین بار، مردم فلسطین بودند که اراده خود را - مستقل از هرگونه معادله منطقه‌ای - حاکم کردند و این اراده مستقل فارغ از نتیجه، سزاوار احترام است. هر مقدار هم که صهیونیست‌ها کشتار و جنایت کنند، جایگاه حق و باطل در این معادله تغییر نکرده و نخواهد کرد.

******

مجمع تشخیص مصلحت به این سوالات پاسخ دهد! 

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیوستن ایران به CFT و نظر دولت در این خصوص با سایت جهان‌نیوز صحبت کرده که بخش‌هایی از اظهارات وی به شرح زیر است

* تصویب CFT در مجمع تشخیص یک مقدار عجیب بود چرا که این نهاد قبلا با قاطعیت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سی اف تی را رد کرده بود. آنچه که من به نظرم می‌رسد این است که دوستان آمده اند و گفتند ما برای پیوستن به سی اف تی با نظمی که با قوانین خودمان تعارض نداشته باشد به سی اف تی عمل می‌کنیم و ملاک ما قوانین داخلی خودمان است. این ابهام وجود دارد که آیا سی اف تی چنین چیزی را می‌پذیرد که اگر در یک دو راهی قرار گرفتیم ما به قوانین خودمان عمل کنیم؟ ما انتظار داریم که مجمع تشخیص مصلحت در این باره روشنگری و رفع ابهام کند.
 
* تعریف سی اف تی از تروریسم مشخص است و ما هم در زمینه مبارزه با تروریسم و در زمینه مبارزه با پولشویی قوانینی را تصویب کردیم. آیا کنوانسیون سی اف تی به قوانین ما احترام خواهد گذاشت؟  اینها جزو مواردی است که سوالات یا ابهاماتی را در افکار عمومی ایجاد کرده و ما هم انتظار داریم مجمع به این سوالات پاسخ بدهد. اگر به قوانین مصوب ما احترام بگذارند لایحه خوبی است اما آنچه که ما تا به امروز می دانیم این است که ملاک در واقع خود آن کنوانسیون است و بعید می‌دانم آن شرطی که مجمع گذاشته مورد پذیرش قرار بگیرد.
 
* متاسفانه با وجود گذشت بیش از یک سال از عمر دولت و تجربه های گرانبهای گذشته مانند برجام باز هم افرادی در دولت از پذیرش کنوانسیون های استعماری استقبال می‌کنند و برای پیوستن به لوایح پافشاری می‌کنند. این واقعا عجیب است. ما از کنوانسیون و معاهداتی که تا به حال با غربی ها داشتیم و عموما غربی ها سردمدار آن هستند خیری ندیدیم. نمونه آن برجام است که الان در پایان 10 سال و با وجود تعهدات عظیم بی نظیر و پذیرش نظام بازرسی های عجیب و غریب و بی سابقه در طول تاریخ الان شاهد اسنپ بک از سوی تروئیکای اروپایی هستیم و آمریکایی ها هم از آن استقبال کردند.

* در برجام ما به همه تعهدات مان عمل کردیم اما آنها به هیچ کدام از تعهدات شان عمل نکردند. پذیرش چنین کنوانسیون هایی چه خیری برای کشور ما دارد؟ ما از کدام معاهدات مان با غرب تا به حال سود برده ایم؟ به هر حال اگر هم کسی در انتخابات شعار اشتباهی داده و آدرس غلطی داده که پیشرفت و رفاه ایران از مسیر این کنوانسیون می‌گذرد بهتر است که برود خودش را اصلاح کند نه اینکه کشور را در یک چاه و چاله ای بندازد که در آینده ما ناچار بشویم با هزینه بشتر از آن بیرون بیاییم.

******

ابقای منصوری یعنی ادامه رادیکالیسم

مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران برگزار شد و  پنج عضو هیأت رئیسه برای سال اول سومین دوره فعالیت این جبهه انتخاب شدند. آذر منصوری، محسن آرمین، سیدحسن رسولی، بدرالسادات مفیدی و جواد امام به ترتیب به عنوان رئیس، نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم، دبیر و سخنگوی جبهه اصلاحات ایران انتخاب شدند. سعید آجورلو، تحلیل‌گر و فعال سیاسی در واکنش به این موضوع نوشت:

ابقای خانم منصوری در ریاست جبهه اصلاحات پیام های روشنی داشت؛

۱- جبهه اصلاحات همچنان همان بیانیه پس از جنگ ۱۲ روزه خواهد بود. در نقطه تجدیدنظرطلبی. 

۲- روزنه گشایی در جبهه صدایی ندارد و توافق طلبی پزشکیان از سوی جبهه حمایت نمی شود.

۳- اصلاح طلبان همچنان دو رقیب دارند؛ اپوزیسیون و نظام حاکم.

۴- جبهه اصلاحات همچنان کار احزاب اصلاح طلب را خواهد کرد و احزاب عملا اراده خود را از دست داده اند.

۵- راه رادیکالیسم در این جبهه ادامه خواهد یافت و ادبیات پارادایم شیفت از جانب این گروه دنبال خواهد شد.

۶- واقعیت های جهان آنارشیک و جنگ ۱۲ روزه هیچ تاثیری روی ایده رادیکال ها نگذاشته است و رئال پالتیک مقهور سیاست سوبژکتیو شده است.

******

اشک تمساح برای غزه یا نسخه تسلیم برای ایران؟

روزنامه کیهان نوشت:

در حالی که جنبش حماس با پاسخی هوشمندانه، طرح صهیونیستی ترامپ برای «تسلیم غزه» را نقش بر آب کرد، در داخل کشور، همان جریان غربگرایی که ده سال پیش با توافقی خسارت‌بار، کشور را با برجام در تله‌ای حقوقی و سیاسی گرفتار ساخت، امروز با اشک‌ تمساح برای غزه و لب‌هایی خندان برای غرب، بار دیگر نسخه «تسلیم» را برای ایران تجویز می‌کند.

بیش از یک دهه از آن روزها می‌گذرد که عده‌ای با ژست عقلانیت و شعار «تعامل سازنده با جهان» کشور را پای توافقی نشاندند که نتیجه‌اش نه رفع تحریم بود و نه رونق اقتصادی، بلکه تبدیل شدن ایران به کشوری «متعهد بی‌دستاورد» در برابر غرب بود. همان توافقی که به تعبیر کارشناسان حقوق بین‌الملل، یک سند الزام‌آور یک‌طرفه بود و به‌جای شکستن زنجیر تحریم، به‌دست خودمان قفل تازه‌ای بر توان کشور زد و نهایتا با مکانیسم ماشه، مرگ آن نیز فرا رسید.

بانیان آن توافق خسارت‌بار، که یک دهه اقتصاد، صنعت و دیپلماسی ایران را در تله وعده‌های پوچ غربی‌ها حبس کردند، اکنون نیز با فرار رو به جلو و بدون ذره‌ای شرمندگی، بار دیگر نسخه‌ای تازه از همان «الگوی تسلیم» را برای ایران می‌نویسند. آنان می‌گویند باید از تجربه غزه عبرت بگیریم؛ اما از چه؟ از مقاومت یا از ویرانی؟ گویا در قاموس غربگرایان، درس گرفتن از تاریخ به معنای تکرار اشتباهات گذشته است، نه تصحیح آن‌ها.

در همین چارچوب، روزنامه‌ زنجیره‌ای سازندگی با انتخاب تیتر عجیب و البته معنادار «توافق پس از ویرانی»، بار دیگر نشان داد که چشم امیدش نه به مقاومت مردم غزه بلکه به لبخند آمریکا و اروپا دوخته شده است. این تیتر، تلاشی آشکار برای همانندسازی ایران مقتدر با غزه بی‌دفاع بود؛ گویی نویسندگانش فراموش کرده‌اند که ایران بارها مچ اسرائیل و حامیانش که تا بن دندان مسلح بوده‌اند را خوابانده است و در جنگ 12 روزه اخیر نیز اسرائیل را مجبور به التماس برای آتش بس کرد. آنان به‌جای تحلیل واقعیت‌های میدان، به دنبال القای یک تصویر شکست‌خورده از کشور هستند تا مسیر «تسلیم‌نامه‌ای تازه» را باز کنند.

در این تیتر به شکلی پنهان و ناخودآگاه همه چیز وارونه نمایش داده می‌شود: مقاومت، عامل ویرانی معرفی می‌شود و سازش، کلید بازسازی! درست همان منطقی که واشنگتن و تل‌آویو سال‌هاست با آن به ملت‌های منطقه می‌گویند «اگر می‌خواهید زنده بمانید، تسلیم شوید». و حالا همان منطق از زبان رسانه‌های مدعی اصلاحات در تهران بازگو می‌شود.

******

توضیح درباره پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوالی راجع به روایت‌های متناقض از پیشنهاد پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه برای مذاکره التماس نمی‌کند و مذاکره را امری دوسویه می‌داند که باید با اطمینان از منافع ملی درباره آن تصمیم‌گیری شود. حراست از امنیت ملی و منافع ملی به همان اندازه اهمیت دارد که صیانت از عزت ملی. فرایند دیپلماتیک زمانی ارزشمند است که متضمن تأمین منافع ملی و حقوق ملت ایران باشد». 

وی افزود: «پیش از عزیمت به نیویورک، پیشنهادهایی از سوی دبیرکل و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری نشست‌های مشترک با حضور نماینده آمریکا مطرح شد. جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت با این پیشنهاد موافقت کرد و مخالفتی نداشت. طرف‌های مقابل با وجود طرح روایت‌های مختلف، از جمله ناتوانی سه کشور اروپایی در مجاب کردن آمریکا، از برگزاری این نشست‌ها طفره رفتند». 

او گفت: «واقعیت این است که در هر سه مرحله، از ابتکار نخست تا دو نوبت بعدی، این طرف‌های مقابل بودند که از تشکیل نشست خودداری کردند. جمهوری اسلامی ایران نشست‌های متعددی، هم به‌صورت دوجانبه با سه کشور اروپایی و هم با حضور نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد. این واقعیت ماجراست».

هفته گذشته فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت گفته بود پیشنهاد مذاکره مستقیم از سوی ایران داده شد اما طرف آمریکایی سر قرار نیامد.

******

انتقاد عضو شورای نگهبان از بانیان برجام

آیت‌الله مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان طی سخنانی انتقاداتی را به بانیان توافق برجام وارد کرد. بخش‌هایی از اظهارات وی به شرح زیر است:

* من در اینجا فعلاً نمی‌خواهم درباره برجام داوری داشته باشم، بلکه تنها یک کلمه می‌خواهم بگویم. اگر بخواهم این قرارداد را به چیزی تشبیه کنم، لباب آن چنین است که می‌گوید: اگر شما بخواهید از یک جادۀ عمومی که همه می‌توانند از آن استفاده کنند، عبور کنید، منِ قلدر سر جاده و سر گردنه در‌صورتی به شما اجازۀ عبور می‌دهم که این محدودیّت‌ها را داشته باشید؛ مثلاً حدّاقلِّ بار را داشته باشید، حدّاقلِّ مَرکب را داشته باشید و... و من هم باید بتوانم دائم بر شما نظارت کنم!

* بعد هم در این قرارداد تحمیلی یک بند (بند ۳۶) بگنجانند که هر‌وقت ما خواستیم ـ البتّه با یک مهلت ۱۵ روزه ـ می‌توانیم قرارداد را کلّاً باطل کنیم و از بین ببریم! خلاصه‌اش این است که شما می‌توانید از این جاده که عمومی است و همه مُجازند بروند، با این محدودیّت‌ها بروید و هر‌وقت ما ۵+۱ بخواهیم می‌توانیم شما را از این حقِّ مضیَّق نیز محروم کنیم!

* فعلاً نمی‌گویم که این قرارداد درست بود یا غلط، ولی واقعاً اگر کسی چنین قراردادی را امضا کند، جای افتخار دارد؟! که برخی پشت تریبون با افتخار بگویند: ما چنین قراردادی را امضا کردیم! و به کسانی که متصدّی آن بودند، جایزه و سکّه بدهند!

* حدّاقل می‌گفتید ما چاره‌ای نداشتیم و مجبور به پذیرش آن شدیم. دیگر افتخار، گردن‌کشی، گردن‌فرازی و جایزه ندارد. چرا مردم را صادقانه در جریان امور نگذاشتید و با غشّ با مردم برخورد کردید؟! من به بقیّه مسائل فعلاً کاری ندارم. حدّاقل این است که این قرارداد، افتخار ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۳۸۹۶۸۲۲:۴۷:۱۴ ۱۴۰۴/۷/۱۴
تندروهای اصلاح طلب باید بدانند فعال شدن ماشه و مرگ برجام و جنگ اخیر نشان داد که پارادایم غربگدایی شکست خورده و باید تغییر بکند.
ناشناس۴۰۳۹۰۹۴۰۷:۵۸:۰۱ ۱۴۰۴/۷/۱۵
آنچه شکست خورد تندروی ولاف زنی در باره همه چیز بود
ناشناس۴۰۳۹۱۳۲۰۹:۰۴:۰۳ ۱۴۰۴/۷/۱۵
روزنامه کیهان از فزونی صادرات نفت ایران به چین در دولت چهاردهم نسبت به دولت قبل خبر داد.ایران در ماه‌های گذشته توانسته روزانه ۱,۸۱ میلیون بشکه نفت خام به چین صادر کند. یعنی حدود ۲۲ درصد بالاتر از متوسط صادرات سال ۲۰۲۴.
ناشناس۴۰۳۹۷۱۶۱۰:۵۱:۳۳ ۱۴۰۴/۷/۱۶
البته با نصف قیمت جهانی و پرداخت حق الزحمه کاسبان محترم تحریم !
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۳۹۱۲۰۰۸:۳۹:۰۱ ۱۴۰۴/۷/۱۵
تقصیر اصلاح طلبان تندرو و غیرتندرو نگذارید! هنوز که هنوز است متاسفانه عمق مطلب و کنه واقعیات را نمی خواهید بپذیرید و همچنان طبق سنت و رویه و عادت باز هم متاسفانه چند ساله اخیرتان حاضر نیستید تمام و کمال به برجام و ابعاد مختلف آن بپردازید و سهم دیگران از آنچه نصیب مان شده است را هیچ گرفته اید و تمام تقصیرها و قصورها را فقط و فقط متوجه طیف اصلاح طلب و حتی میانه روهایی همانند جناب آقای روحانی و یاران ایشان می داتید که این دور از عدل و انصاف، دور از منطق و دور از واقعیت های تاریخی است. شما شاید فراموش کرده باشید زمانی شخص صدام حسین در تلویزیون عراق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر میان دولت های وقت ایران و عراق را پاره کرد و به کشور ما حمله کرد و نتیجتا حنگ هشت ساله میان دو کشور همسایه و مسلمان ایران و عراق درگرفت حالا شما فرض کنید اصلا برجامی هم در کار نبود و یا حتی بهترین قرارداد و مذاکرات را هم غیر از برجام با گروه ۱+۵ منعقد کرده بودیم وقتی رئیس جمهوری همانند آقای ترامپ مشابه صدام حسین دبه می کند و به قراردادهای گذشته خودش را متعهد و وفادار نمی داند تکلیف چیست! باز هم با چشم بستن به این واقعیات تاریخی چند دهه اخیر بیایید بد و بیراه به برجام و اهالی برجام بگویید و فکر هم می کنید که دارید منصفانه قضاوت می کنید! نه قربان بدون بررسی شرایط دوران قبل از برجام و منتهی به برجام فقط و فقط به قضیه ماشه کشیدن و امثالهم‌ پرداختن نتیجه و ثمره ای برای ما نخواهد داشت بلکه باید اگر یک جوالدوز به دبگران می زنیم لااقل تحمل یک سوزن زدن به خود را هم داشته باشیم. عتاب و خطاب قرار دادن شخصیتی مانند جناب آقای روحانی و بدگویی و ناحقگویی در حق خدمتگزاران خدوم نظام جمهوری اسلامی هیچ کمک حالی به کشور و ملت و انقلاب و نظام ما نکرده، نمی کند و نخواهد کرد. واقعیات را باید پذیرفت و تنها به قاضی رفتن ها و راضی برگشتن ها را پایان دهیم و با دیده باز به پیرامون خود و کشور خود و منطقه و جهان کنونی بنگریم و همه چیز را با هم ببینیم و گروه و فرقه و جناحی نگریستن ها را برای همیشه کنار بگذاریم و نگاه مان نگاه فراجناحی و فراقشری و در یک کلام نگاه ملی باشد. والله اعلم
ناشناس۴۰۳۹۲۵۱۱۲:۱۴:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
غربگرا تا زمانی که در سیستم غیر غربگرا است که مدینه فاضله را به هدفش در کشور برساند شما همچنان دنبال این هستید که این چی هست یا آن چی نیست!!
ناشناس۴۰۳۹۴۳۲۱۹:۰۶:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۱۵
کامنت شما مفهوم نیست! واضح تر و صریح تر بنویسید منظورتان چیست.
ناشناس۴۰۳۹۱۵۵۰۹:۳۰:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۵
ترک فعل عمدی رئیس دولت و رئیس مجلس علیه قانون رسمی کشور در ابلاغ آن حکم زندانی دارد
ناشناس۴۰۳۹۱۶۸۰۹:۴۵:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۵
در خصوص حجاب، اصلاح نگرش و تفکر در زمینه حجاب لازم الاجراست در شرع مشخص شده است که حدود حجاب مردان و زنان چقدر باید باشد و اگر قانون و الزام اجتماعی شود به خطا رفته اید. مگر می شود در خصوص بدیهی ترین مسایل زندگی قانون گذاشت؟ کما اینکه اگر بنا بر قانون هست همه و تاکید می کنم همه افراد مثل هم هستند و کسی بر دیگری برتری ندارد مگر در اصل تقوا نه در اصل داشتن سمت و یا پست برتر. نیم نگاهی به عملکردتان داشته باشید نتیجه درست همینی است که میبینید .مردم به خطا نرفته اند کسانی که تصمیم گیر هستند خطا کارند
علی۴۰۳۹۲۵۸۱۲:۲۸:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۵
تا غرب زده ها و غربگرایان از امور ایران_ نه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی _ کنار زده نشوند ایران آباد و آزاد نخواهد شد.تمام
ناشناس۴۰۳۸۹۷۰۲۲:۵۱:۰۹ ۱۴۰۴/۷/۱۴
اگر ناهماهنگی و بی تدبیری در دولت ادامه داشته باشد همانند دولت روحانی قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر خواهد شد
ناشناس۴۰۳۹۱۱۲۰۸:۲۳:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۱۵
ضعف در دولت مشهود است
علیمراد مردانی یل بختیاری یل۴۰۳۸۹۷۵۲۳:۰۳:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۱۴
کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است .بر همگان به هر دین و آیین و مرام و مسلک و عقیده فرض و واجب است در سطح جامعه رعایت احکام اسلامی و قوانین کشور را بنمایند و تخطی از این موازین مجازات های مقرر در قانون را به همراه خواهد داشت
ناشناس۴۰۳۹۱۱۴۰۸:۳۰:۳۰ ۱۴۰۴/۷/۱۵
اسلام که به حرف و اسم نیست. تو کشور اسلامی نباید رانت و رباخواری و نزول خوری و دروغگویی و غصب باغ و زمین و کوه و دریا خواری و رشوه و قاچاق و دزدی و اختلاس و دکل دزدی باشد.
ناشناس۴۰۳۹۲۲۴۱۱:۳۱:۲۸ ۱۴۰۴/۷/۱۵
آفرین پس هر کجا به نفعت بود نگو نباشد!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۴۰۳۸۹۷۷۲۳:۰۷:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۱۴
از آنجا که کشور و انقلاب با فتنه و شبیخون فرهنگی روبرو است که از جنگ نظامی بسیار سخت تر است لذا لازم و ضروری است سازمان مردمی بسیج بصورت تمام قد به عنوان آمر و ضابط قضایی وارد عرصه شود
ناشناس۴۰۳۹۱۴۰۰۹:۱۴:۴۱ ۱۴۰۴/۷/۱۵
پس وقتی میگویند حجاب اجباری ناراحت نشوید
ناشناس۴۰۳۸۹۸۴۲۳:۲۳:۵۶ ۱۴۰۴/۷/۱۴
دولت باید تمهیداتی در نظر بگیرد تا کسانی که شیفته فرهنگ بیگانه هستند کشور را برای همیشه ترک کنند
ناشناس۴۰۳۹۰۵۶۰۴:۰۹:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۱۵
همین الان هم دولت این تمهیدات را درنظر گرفته به صف کسانی که دنبال مهاجرت هستند نگاه کنید متوجه می شوید کافی است دولت به همین روند خود ادامه دهد تا بقیه نخبگان هم مهاجرت کنند.
ناشناس۴۰۳۹۱۶۴۰۹:۴۴:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۱۵
به جای آنها افغانی بی سواد و گرسنه و بی فرهنگ وارد شده
ناشناس۴۰۳۹۰۷۱۰۶:۲۴:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
اگر کسانی باید کشور را ترک کنند کسانی هستند که در اقلیتند نه اکثریت
ناشناس۴۰۳۸۹۸۵۲۳:۲۵:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۱۴
آیا هرواجب شرعی اجباریست؟
ناشناس۴۰۳۹۱۰۸۰۸:۲۰:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۵
خدایی این سوال از روی عقله؟
ناشناس۴۰۳۸۹۹۱۲۳:۴۰:۲۷ ۱۴۰۴/۷/۱۴
قطعا اشکال در قانونی است که بخش زیادی از مردم قبولش ندارند و در شهرها و مناطق مختلف هر شهر هم متفاوت است
ناشناس۴۰۳۹۱۲۲۰۸:۴۸:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
اشکال در قانون نیست اشکال این است که عده ای به جای حمایت از قانون از قانون شکن حمایت کردند
ناشناس۴۰۳۹۱۴۷۰۹:۲۲:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۱۵
هر دولت دیگری بود ابلاغ شده بود در ضمن ربطی به شهر به شهر هم ندارد
ناشناس۴۰۳۹۳۹۶۱۶:۵۳:۳۳ ۱۴۰۴/۷/۱۵
یه مشت سایبری آمدن طرفداری بی حجابی
ناشناس۴۰۳۸۹۹۷۲۳:۴۹:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۱۴
هر چه سریعتر باید قانون عفاف و حجاب ابلاغ شود و بدرستی اجرایی شود اگر بیش از این مماشات صورت بگیرد جامعه بطور کلی از هم پاشیده خواهد شد
ناشناس۴۰۳۹۰۰۸۰۰:۰۱:۵۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
در مورد حجاب: نه آن تندروی بعضی در گذشته مانند پونز نه رها کردن مثل الان
سینا۴۰۳۹۰۴۶۰۲:۰۵:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۱۵
دوستان عزیز، چرا در موضوع حجاب اینقدر پافشاری میکنید که اصل مسئله را نادیده بگیرید؟ قانون باید مورد تایید و پذیرش اکثریت جامعه باشد. هر قانونی و در مورد هر موضوعی... حتی یک چراغ قرمز ساده هم اگر مورد پذیرش عموم رانندگان نباشد، کارایی ندارد. لحظه ای فرض کنید که ساختار جامعه، چنان تغییر کرده که قوانین پوشش را آنطور که مورد نظر شماست نمی پذیرد. برای فهم این موضوع هم ابزار های علمی و دقیق وجود دارد. اولا این واقعیت را بپذیرید، دوما برای این وضعیت راه حل بیاندیشید. به نظر بنده حقیر که قانون باید خود را با خواست عموم جامعه همراه کند.
ناشناس۴۰۳۹۱۲۳۰۸:۵۱:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
خیلی از قانون ها مورد پذیرش اکثریت نیست ولی رویش جوسازی نشده و اجرا می شود مانند: 1- مالیات 2- اجباری بودن پیش دبستانی با هزینه سرسام آور 3- اجباری بودن کلاس گواهینامه با هزینه سرسام آور و ...
ناشناس۴۰۳۹۴۵۰۱۹:۴۴:۰۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
قوم لوط هم همین کار را کرده بود ، قانون را با خواست عموم جامعه هماهنگ کرده بود نه با شریعت الهی عاقبتش هم معلوم است خدا به وضوح در قران می فرماید که داستان این اقوام را بخوانید و درس بگیرید
ناشناس۴۰۳۹۰۴۸۰۲:۵۱:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
قانون عفاف وحجاب..یک پوست خربزه بود که؛؛ متاسفانه جریان ظاهر بین نه جریان اصیل و.هزینه داده واقعی برای انقلاب. با فریب خوردن از جریان تندروی اصلاحات. به کشورتحمیل کردند..جریانی که؛؛ مثل جریان برجامی ها.. حاضر به قبول خطای خودنیستند. و.همچنان بر سر خطای خود. اصرار دارند.درست مثل اصرار به خطای برجام...
ناشناس۴۰۳۹۰۵۵۰۴:۰۶:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۱۵
شما گفته اید حجاب قانونی مبتنی برالزام اجتماعی شرعی و عرفی هست. الزام افراد به داشتن حجاب از سوی حکومت یک قاعده شرعی در دین اسلام نیست و حداقل هیچ گزاره مستقیمی از قران کریم احادیث معتبر پیامبر و ائمه اطهار و سیره و سلوک ائمه اطهار مبنی بر اجبار بانوان به داشتن حجاب و برخورد با زنان بی حجاب وجود ندارد . حجاب واجب است و در قران کریم هم صراحتا وجوب ان ذکر شده و ائمه هم براهمیت ان تاکید داشته اند اما هیچ نشانه ای از اینکه حکومت باید افراد را برای اجرای این واجب الهی مجبور نموده و کسانی که ان را رعایت نمی کنند تادیب و تنبیه و مجازات کند وجود ندارد . به لحاظ عرفی نیز در حال حاضر اکثریت جامعه ایران این نظر را ندارند و حتی مخالف ان هم هستند حتی اگر در میان جامعه دینداران و افرادی که خود و خانواده شان به حجاب اعتقاد و الزام دارند هم نظر سنجی کنید درصد قابل توجهی اجبار دیگران به داشتن حجاب و مجازات افراد بی حجاب را قبول ندارند و نمی پذیرند . بنابراین اینکه قانونی برای الزام افراد جامعه به حجاب و برخورد و تنبیه افراد بی حجاب در جامعه داشته باشیم نه یک الزام شرعی براساس احادیث و روایات وسیره هست نه یک الزام اجتماعی و عرفی .
ناشناس۴۰۳۹۱۲۴۰۸:۵۴:۵۵ ۱۴۰۴/۷/۱۵
طبق اسلام حکومت باید جلوی گناه علنی در جامعه را بگیرد طبق اسلام بر خود من و شما هم واجب است امر به معروف و نهی از منکر البته به شیوه درست بر حکومت هم امر به معروف واجب است تا مرحله اعمال قدرت
جواد۴۰۳۹۲۱۸۱۱:۱۱:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۱۵
در کجایی قران کریم عقوبتی اخروی یا دنیوی برای بی حجابی و بد حجابی ذکر شده اما وعده آتش جهنم به دروغگویان و رباخواران و دروغ و کذب بستن به الله ذکر شده در مدینه النبی و حکومت خلفای راشدین یک مورد ذکر کنید بخاطر نداشتن حجاب شخصی تعزیر شده باشه اصل امر به معروف و نهی از منکر هم حق مردم بر حاکمان بوده و از پایین به بالا است.
ناشناس۴۰۳۹۳۱۱۱۳:۴۱:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
وقتی نبوده چی را تعزیر می کردند؟ امر به معروف هم از پایین به بالاست هم از بالا به پایین و هم از هم رده به هم رده وقتی چیزی واجب است رعایت نکردنش عقوبت دارد این هم فکر کردن می خواهد؟
ناشناس۴۰۳۹۹۲۱۱۵:۲۷:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۶
حرف شما درست است وقتی همه قوانین اسلام در جامعه اجرا شوند الان چند درصد قوانین اسلامی در جامعه ما درست اجرا می شوند؟ حضرت علی(ع) 4ونیم سال رهبر جامعه اسلامی بود یک بی حجاب را زندانی نکرد اما حاکم بصره را که رشوه می گرفت زندانی کرد و اموالش را توقیف کرد.
ناشناس۴۰۳۹۰۶۴۰۶:۱۶:۲۶ ۱۴۰۴/۷/۱۵
آقای مدرسی یزدی! پس چرا مصوبه مجلس در مورد برجام را تایید کردید؟!
ناشناس۴۰۳۹۰۶۹۰۶:۲۲:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
گویا بعضی ها با پیش کشیدن هر از گاهی در خصوص بحث حجاب سعی در پوشاندن مشکلات بزرگ اقتصادی و معیشتی مردم دارند .
ناشناس۴۰۳۹۰۷۲۰۶:۲۷:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۱۵
مشکلات اقتصادی مردم هم مورد توجه دوستان مجلسی باشد خوب است .
ناشناس۴۰۳۹۰۷۳۰۶:۳۲:۵۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
مسائل امروز درخصوص بحث حجاب ،تا حدود زیادی ریشه در عملکرد غلط و بگیر و ببندهای سالهای گذشته دارد .
ناشناس۴۰۳۹۱۴۶۰۹:۲۱:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
در آموزش تفکر غربی عدم اجرای قانون و بعد دوقطبی سازی علیه پلیس!!!
ناشناس۴۰۳۹۰۸۲۰۷:۰۴:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
آنهاییکه می‌گویند حجاب دستور خداست ودر قران آمده اولا قرآن به صراحت درمورد حجاب بانوان آیه نیومده الا برای همسران پیامبر دوما بروید سوره الغاشیه آیه ۱۰الی ۲۰ را بخوانید اونوقت شماها نه مبعوث خدا هستید ونه معصوم ع خدا فقط میتوانید امربه معروف کنید وسلام دوم اینکه خداوند درکجا ودر کدام آیه بی حجابی را مذمت کرده است و بی حجابی را جنگ با خدا دانست؟ چرا درمورد رباخواری که خداوند رباخواری را محاربه باخدا دانست اقدام نمیکنید؟چرا بانک‌ها ۲۰میلیون وام می‌دهند ۲۰میلیون سود می‌گیرند اقدام نمیکنید ؟ا
ناشناس۴۰۳۹۱۲۸۰۸:۵۹:۲۰ ۱۴۰۴/۷/۱۵
اولا چرا آیه را ناقص می بینید؟ بعد از زنان پیامبر (ص) زنان دیگر هم ذکر شده اند و توصیه هم نبوده زیرا با همان لحن گفته مرتکب فحشا نشوند. آیا مرتکب نشدن فحشا هم توصیه و فقط مخصوص زنان پیامبر (ص) است؟ دوما نظر شما بر خلاف تمام علمای بزرگ از گذشته تا کنون است. یعنی آن ها کمتر از شما می فهمند؟
ناشناس۴۰۳۹۲۰۸۱۰:۵۹:۰۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
دوست عزیز مغلطه نکن آدرس سوره را به شما داده برو ترجمه آیه را بخوان بعدش آیا گفته رباخواری محاربه با خداست نظرش برخلاف علماها هست؟حالا بنظرت نظر علماها درمورد رباخواری بانک‌ها وسود مرکب چیه؟
ناشناس۴۰۳۹۳۱۳۱۳:۴۵:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
بر فرض یکی از احکام خدا انجام نشده باشد شما می گوئید پس یک حکم دیگر هم انجام نشود؟ چه دلیل جالبی!!!
جواد۴۰۳۹۲۲۰۱۱:۲۰:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
دوست عزیز تفسیر به رای نکن در قران به صراحت حجاب توصیه شده بر اهل بیت پیامبر و زنان مومنه توجه کنید توصیه نه حکم و هیچ جزا یا پاداش دنیوی و اخروی هم برایش ذکر نشده نظر علما هم بر مقلدشان سیطره دارد .
ناشناس۴۰۳۹۳۱۵۱۳:۴۷:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۵
هر کسی که مجتهد نیست باید در فروع دین از مرجعی تقلید کند و تمام مراجع گفته اند حجاب واجب است
جواد۴۰۳۹۴۲۵۱۸:۵۷:۴۵ ۱۴۰۴/۷/۱۵
حجاب که نه اصول دین است نه فروع دین
ناشناس۴۰۳۹۲۹۱۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۱۵
حجاب در تمامی ادیان الهی واجب هست و توصیه ای هم وجود ندارد .
علی۴۰۳۹۰۸۸۰۷:۲۲:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
تقلیل مشکلات موجود در کشور به دو بحث برجام و حجاب واقعا سر کار گذاشتن مردم است. لازم است با نقد روند پیشرفت ایران در سده اخیر و مبتنی بر نظر مردم بازنگری های لازم در روند پیشرفت علمی, فرهنگی و اجتماعی و ..... صورت پذیرد.
ناشناس۴۰۳۹۱۵۳۰۹:۲۷:۳۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
مشکل نه در قانون است و نه در اجرا مشکل از این است که اسرائیل و آمریکا با استفاده از نفوذی‌های خود هر از چند گاهی موضوع را شروع می‌کنند و باعث ایجاد تنش و قطبی شدن در جامعه می‌شوند. کلاً قضیه حجاب نه راه حل قانونی دارد نه می‌توان با تنبیه و مجازات آن را حل کرد فقط راه فرهنگی دارد آن هم برای آنهایی که می‌پذیرند آنهایی را که نمی‌پذیرند را نمی‌توان مجبور به داشتن حجاب کرد .
ناشناس۴۰۳۹۱۹۰۱۰:۲۵:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۱۵
برادر جامعه از موضوع حجاب گذر کرده لطفا به مسایل دیگر بپردازید
ناشناس۴۰۳۹۶۱۳۰۷:۵۴:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۱۶
دقیقا حجاب را باید خود مردم و با نظر شخصی رعایت کنند
ناشناس۴۰۳۹۱۹۵۱۰:۳۵:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۱۵
رفتن باهنر در مجمع تشخیص مصلحت نظام باید باز نگری شود
ناشناس۴۰۳۹۲۰۳۱۰:۴۸:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۱۵
مردم زیر بار حرف زور نمیرن
ناشناس۴۰۳۹۳۱۹۱۳:۵۰:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۱۵
حرف زور نیست طبق آمار خود غربی ها هر چه پوشش در غرب بازتر شد آمار تجاوز، سقط جنین، طلاق، فرزند طلاق و ... زیادتر شد
11111۴۰۳۹۲۷۱۱۳:۰۲:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۱۵
حجاب تله ای بود که کشور از زمان رضا شاه تا به امروز در آن گرفتار شده نه رضا شاه تونست کلن حجابو برداره نه اینا تونستن همرو محجبه کنن هر دوطرف زور میگن الان که مملکت رو لبه پرتگاهه برن پدافندشونو درست کنن که دیگه جنگندههای رژیم صهیونیستی نتونن بیان تهران بمب بزنن وبا خیال راحت برگردن اینا مهمه نه حجاب الف جان شماهم کم مطالبو سانسور کن.
ناشناس۴۰۳۹۲۸۲۱۳:۱۲:۵۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
ما ملت خواهان یک زندگی معمولی و بی استرس و اضطراب هستیم ، مگه ما چند بار به دنیا میایم
ناشناس۴۰۳۹۲۹۹۱۳:۲۹:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۱۵
والله مردم زیر فشار گرانی له می شوند و آدم گرسنه نمی تواند دیندار باشد.
میلاد۴۰۳۹۳۲۰۱۳:۵۲:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۵
درود .فقط خدا و دین اسلام .
امید۴۰۳۹۳۹۳۱۶:۴۱:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۱۵
حجاب اجباری یعنی پوشش اجباری. با کلمات بازی نکنید. اگر قانون است که می شود قانون را دوباره به رفراندوم گذاشت. اگر شرع است که باید حجاب شرعی رعایت شود و اگر کسی رعایت نکرد باید دید آیا برای عدم رعایت آن، قران و احکام، مجازاتی تعیین کرده اند یا خیر.
سلطان۴۰۳۹۸۹۱۱۴:۳۸:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۱۶
اتلاف وقت و انرژی و عمر مردم و مملکت و منابع مملکت و بازی دادن اذهان عمومی دیگر کافیست،، مشکلات مملکت با حفظ یا عدم حفظ حجاب حل نمی‌شود.
yektanetتریبون

آخرین عناوین