روحانی؛ پرروتر از ترامپ/ آقای روحانی! به همان بیانیه ویلیام برنز برگردیم!

  4040615091 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی دیگر از مدعاهای این روزهای آقای روحانی، که جناب ظریف نیز در آن شریک است، این است که اگر برجام به هم بخورد و تحریم‌ها برگردد، اتفاقی نیفتاده! به همان دوره قبل از برجام برگشته‌ایم؛ لذا نباید منتقدان، لب به سخن بگشایند!

روحانی؛ پرروتر از ترامپ/ آقای روحانی! به همان بیانیه ویلیام برنز برگردیم!

خبرگزاری تسنیم نوشت:

«مهمترین علّت طلاق، ازدواج است»؛ این جمله چقدر منطقی است و یا چقدر نابخردانه است؟ مشخص است که صرفاً یک «بازی زبانی» طنزآمیز برای انبساط خاطر است و اگر همین جمله را در قالب یک گزاره جدی به کسی بگوئید، ممکن است شما را به مداوا توصیه‌ کند! امّا اگر تصور می‌کنید که این نوع از جملات فقط به محافل مطایبه اختصاص دارد، متاسفانه گمان خطایی است.

مثلاً به این جمله آقای حسن روحانی که اخیراً گفته شده است توجه کنید: "آن‌هایی که اصلاً با برجام مخالف بودند و می‌گفتند برجام درست نبوده، و همه‌اش ضرر و خسارت بوده و اصلاً نفعی نداشته، خب اسنپ‌بک گوشه‌ای از برجام را از بین می‌برد، خب شما که می‌گویید کل برجام از بین برود خیلی خوب است، خب این هم یک گوشه‌ای از برجام است." و در انتها هم به سبک مالوف خود خطاب به منتقدان برجام تاکید می‌کند که "شما دیگر ساکت باشید!".

نکته‌ی آقای روحانی به اختصار اینچنین است: "شما که قبلاً منتقد برجام بودید، حالا که اسنپ‌بک می‌خواهد همه قطعنامه‌های تحریمی را مجدداً برگرداند، دیگر ساکت باشید!"

مزاح نخست را اگر جدی بگیریم، معنی‌اش این می‌شود که اگر می‌خواهید آمار طلاق پایین بیاید، ازدواج نکنید! و گزاره آقای روحانی هم اگر صورت صریح‌ترش را در نظر بگیریم اینطور می‌شود که اگر الان می‌خواهید به فعال‌شدن مکانیسم ماشه که یکی از بزرگترین افتضاحات مذاکره‌کنندگان برجام است، ایراد بگیرید، قبلاً نباید به این چیزها انتقاد می‌کردید بلکه احتمالاً باید جزو مدافعان هم می‌بودید!

آقای روحانی ظاهراً می‌خواسته انتقاد پیشین از برجام و انتقاد اکنون از هوا شدن کامل برجام و بازگشت قطعنامه‌ها را پارادوکسیکال نشان دهد؛ بازی زبانی روشنی است، امّا متاسفانه بیش از اندازه کوته‌فکرانه است؛ چرا که انتقاد منتقدان از برجام، دقیقاً به دلیل همین موضوعات، مانند وجود مکانیسم‌های عجیب و غریبی مانند مکانیسم ماشه در آن بود؛ مکانیسمی که می‌گوید حتی اگر ایران به نقض تعهدات طرف مقابل اعتراض و به آن اصرار کند، نهایتاً تحریم‌های ایران برمی‌گردد!

یکی دیگر از مدعاهای این روزهای آقای روحانی، که جناب ظریف نیز در آن شریک است، این است که اگر برجام به هم بخورد و تحریم‌ها برگردد، اتفاقی نیفتاده! به همان دوره قبل از برجام برگشته‌ایم؛ لذا نباید منتقدان، لب به سخن بگشایند؛ چرا که تازه روز از نو و روزی از نوست و جایی برای اعتراض منتقدان برجام نمی‌ماند!

این هم یک بازی زبانی ساده‌انگارانه است. برجامی که به این شکل مذاکره شده بود، از یک سو به نحو ایجابی شرایط خاصی برای کشور پدید آورد، و از سوی دیگر به نحو سلبی، فرصت‌هایی را از کشور گرفت که سالها باید درباره آن گفت و نوشت.

برجام از همان ابتدا عملاً برای «اجرا نشدن» توافق شده بود. طرفهای غربی و بویژه آمریکا، می‌خواستند نگرانی خود درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را از میان برداشته و درباره فشار تحریمی نیز هیچ چیزی نصیب ایران نکنند. برجام همین‌کار را از همان روز اوّل انجام داد؛ ایران به تعهدات خودش تا سا‌ل‌ها عمل کرد و آمریکائی‌ها از همان روز اوّل اجرای برجام(دی ماه 1394) تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کردند و راه را بر   انتفاع ایران از تحریم‌هایی که در ظاهر تعلیق شده بود نیز بستند.

آقایان روحانی و ظریف تصور می‌کنند که اروپایی‌ها و آمریکائی‌ها از ابتدا بنا داشتند اگر ایران تعهداتش را اجرا کرد، قطعنامه‌ها را پس از 10 سال، یعنی اکتبر 2025 به طور کامل لغو کنند؛ حال آنکه اساساً برجام و قطعنامه به نوعی نوشته شده بود، که آمریکائی‌ها بعد از خاطرجمعی از اطلاعاتشان درباره فناوری هسته‌ای ایران و آزمودن مسیر سیاست برای تسلیم، تحریم‌ها را عیناً و بلکه بیش از قبل بر سر جای خود بنشانند. و الّا تعبیه مکانیسمی مانند همین مکانیسم بازگرداندن فوری تحریم‌ها، چه مبنایی غیر از این می‌توانست داشته باشد؟

از سوی دیگر، نوع مذاکرات دولت آقای روحانی در برجام، عملاً یک تغییر پارادایم بزرگ در نسبت هسته‌ای غرب با ایرانی‌ها ایجاد کرد و آن «تغییر  محاسبات» آنان در قبال کشور بود. غربی‌ها تا پیش از آن به این جمع‌بندی رسیده‌بودند که هرچه فشار قطعنامه‌ای را تشدید کنند، ایران از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد. اینکه مذاکره‌کنندگان قبل از آقای روحانی مذاکره‌کنندگان خوبی بودند یا خیر، یک مسئله فرعی است. اصل ماجرا به مدیریت کلان در کشور بازمی‌گردد. مدیریتی که موجب شد، جورج بوش پسر، که در جنگ‌افروزی از ترامپ هم پیشتر بود، عملاً سیاست غنی‌سازی صفر در رابطه با ایران را کنار گذاشت و آمریکا را به جمع مذاکره‌کنندگان با ایران ملحق کرد(مراجعه  کنید به کتاب آقای جان کری با عنوان «هر روز موهبت دیگری است»). اما نحوه‌ی گفتگوی دولت روحانی، بعد از چند صباحی با این تیتر روزنامه‌های بزرگ آمریکایی مواجه شد که حالا ایران نشان داده «اگر فشار بیاوریم، تاثیر می‌گذارد!» و لذا با فشار می‌توان امتیاز گزاف گرفت. یکی از بزرگترین خسارت‌های راهبردی آقایان روحانی و ظریف به کشور همینجاست و همین محاسبه موجب شد که پس از برجام، عملاً برخی از راهبردهای ایران به ثمر ننشیند.

امّا به نظر می‌رسد بزرگترین و اصلی‌ترین امتیازی که دولت روحانی از ایران و مردمش سلب کرد، امکان دستیابی به توافق بسیار بهتر نسبت به برجام بود. آقای روحانی و ظریف این روزها مکرر می‌گویند که خب! طوری نشده؛ به پیش از برجام بازگردیم! این گزاره رسماً احاله به محال و مطایبه با رنج‌های ملت است؛ ضمن اینکه با مغلطه، فضای آن زمان را در هاله‌ای از ابهام می‌پوشانند. پیش از برجام دلار معادل چند ریال بود؟ تورم به چه شکل بود؟ وضعیت عدالت اجتماعی چگونه بود؟ سرانه درآمد ایرانیان چقدر بود؟ همه‌ی این اعداد مطلقاً علیه آقای روحانی است؛ امّا فرض کنیم که در همه‌ی این اعداد امکان مناقشه وجود داشته باشد و آقای روحانی بگوید که اگر همان روند پیشتر می‌رفت شاید وضعیت بدتر از این هم می‌بود! ادعای  باطلی است، اما فرض کنید که این را هم بپذیریم.

در عوض، یک دعوی خیلی روشن و ساده با آقای روحانی و جناب ظریف صورت می‌دهیم؛ و از قضا مستند این دعوی هم از کتاب خود آقای ظریف است و نه مستندات منتقدان!

جناب روحانی اگر می‌توانند کاری کنند که به همان بیانیه ویلیام برنز، قبل از شروع رسمی مذاکرات دولت روحانی و همان روند عقب‌نشینی‌های غرب در مقابل پیشروی‌های ایران برگردیم. اگر آقای روحانی همان را هم بتواند احیا کند، بسیار بهتر از وضع کنونی است و روند پیش از برجام نشان می‌داد که می‌توان به توافقی به مراتب بهتر از برجام رسید. یکی از مهمترین فجایع دولت روحانی آن بود که بیانیه‌ای که ویلیام برنز، مذاکره‌کننده ارشد آن دوران آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای، در مسقط خواند را هم علیرغم همه نقاط ضعفش، با فاجعه‌ای عوض کردند که امروز به مکانیسم ماشه رسیده است.

ماجرای بیانیه برنز که پیشتر نیز در یادداشت دیگری به آن مفصلاً اشاره کرده‌ایم اینگونه است که قبل از شروع هرگونه اقدام خاص توسط دولت آقای روحانی و شخص آقای ظریف، طرف آمریکایی دو مسئله را در بیانیه خود در مذاکرات محرمانه رسماً اعلام  کرد؛ اول اینکه برای نخستین بار تأکید کرد که از خط قرمز خود مبنی بر غنی‌سازی صفر توسط ایران عدول کرده و پذیرفته است که ایران باید غنی‌سازی داشته باشد، و ثانیاً اعلام کرد که در توافق نهایی با ایران همه تحریم‌های هسته‌ای «یک‌جانبه» و «چندجانبه» را بر خواهد داشت. آنها همچنین مجبور شدند که اعلام کنند در طول توافق اولیه تا توافق نهایی که بعدها به توافق ژنو و برجام معروف شدند، هیچ تحریم بیشتری وضع نکنند (No more sanctions) و برخی از تحریم‌های پیشین را هم در این مدت به حالت تعلیق درآورند تا آنکه نهایتاً همه برچیده شوند.

غرض اینکه، بخشی از چارچوب اصلی آنچه ایران می‌خواست، یعنی اعلام پذیرش غنی‌سازی در ایران و همچنین برداشتن کامل تحریم‌های هسته‌ای به‌عنوان بخشی از توافق نهایی، پیش از آغاز اقدامات دولت آقای روحانی و شخص ظریف در مذاکرات هسته‌ای توسط دولت آمریکا اعلام شده بود؛ این موضوع مشخصاً در کتاب خاطرات آقای ظریف و دوستانش (راز سر به مهر) آمده است. در پیوست ششم جلد اول مجموعه 6جلدی راز سر به مهر، بیانیه ویلیام برنز مسئول اصلی آمریکایی در مذاکرات محرمانه که در مسقط 3 ایراد شده است، به این موارد رسماً اشاره شده است.

امّا آنچه در عمل در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد این بود که عملاً تیم مذاکراتی ایران در مسئله تحریم‌ها به‌نوعی رایزنی کرد و متن نوشت که عملاً هیچ تحریمی که در واقعیت لغو نشد هیچ، بلکه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریّت علیه یک ملت هم وضع شد؛ و نکته مهم در این میان آن‌که آمریکا برای این بدعهدی هزینه خاصی هم نداد و 10 سال بعد، در شرایطی که توانسته‌اند ایران را سالها به عقب برگردانند، خود هیچ گامی رو به جلو برنداشته‌اند!

دیدگاه کاربران

توافق۴۰۱۸۸۴۱۱۸:۰۱:۳۳ ۱۴۰۴/۶/۱۵
توافق بهتره این دیگه از اون حرف ها بود شماها که تازه زمان خودتون تمامی قطعنامه علیه کشور را درو کردین اگر بلد بودین توافق خوب بکنید که کار به اینجا نمیکشید
ناشناس۴۰۱۹۱۱۷۲۲:۵۹:۰۳ ۱۴۰۴/۶/۱۵
اولا هرگونه توافق نکردن خودش هنر است وگرنه همه می‌توانند توافق کنند چه یکی منافع ملی بدهی و چه 100 تا بدهی دوم هم همین ها در داخل باعث شدن دشمن گستاخ شود برای ایجاد تحریم های سخت در آشوب سال 88 سوم هم بهتر است ساکت باشید در بیراهه بردن کشور اگر عذرخواهی نمی کنید
ناشناس۴۰۱۹۱۴۳۲۳:۳۶:۲۰ ۱۴۰۴/۶/۱۵
ضمنا سه سال دنبال احیای برجام دویدید ولی بی‌نتیجه!
ناشناس۴۰۱۹۲۵۹۰۷:۱۸:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۱۶
فرارو سیاست/تاریخ خبر: ۶۳۱۱۱۳ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، دونالد ترامپ تصمیم گرفت تا به‌صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ این کشور با ایران و ۵ کشور دیگر خارج شود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی ۱۱ دقیقه‌ای خود، اعلام کرد که کشورش از برجام خارج شده و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد...حسن روحانی در واکنش به تصمیم ترامپ گفت: «امشب ما شاهد یک تجربۀ مهم بودیم و به همان نتیجه‌ای رسیدیم که در چهل سال گذشته شاهد آن بودیم؛ اینکه ایران به تعهدات خود پایبند است و آمریکا هیچ‌گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.»...روحانی تاکید کرد که «خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است»....حالا بر چه مبنایی میخواهند دوباره تعهدات مخرب یکجانبه را به کشور تحمیل کنند...ترامپ به افرادی امتیاز میدهد که دست پر داشته باشند نه لبخند ملیح ...قدرت متعارف و نامتعارف بگیرید و بعد مذاکره بر اساس منافع ملی ... ...
ناشناس۴۰۱۹۲۶۰۰۷:۱۹:۰۹ ۱۴۰۴/۶/۱۶
صحبتهای خود آقای روحانی درباره مذاکره آن است که گفت: ....«داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم، فعلا محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید اهل مذاکره و تعهد نیست، اما به برخی کشورها می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید
ناشناس۴۰۱۹۲۷۹۰۸:۰۲:۳۸ ۱۴۰۴/۶/۱۶
شکایت مردم از روحانی به کمیسیون اصل ۹۰ چه شد
مذاکره۴۰۱۸۸۴۳۱۸:۰۳:۰۲ ۱۴۰۴/۶/۱۵
ته مذاکره دوستان تسنیم را دیدیم
ناشناس۴۰۱۹۱۲۴۲۳:۰۹:۰۸ ۱۴۰۴/۶/۱۵
اساس مذاکره باطل و خیانت هست اما کشور هم شرطی نکردن و عقب گرد نکردن کاری که غربگراها با مذاکره و توافقات متعدد انجام دادن
ناشناس۴۰۱۹۴۰۷۱۰:۵۷:۲۹ ۱۴۰۴/۶/۱۶
مذاکره کردن که کردن حداقل باج ندادن هیچ کشور هم بحرانی نکردن
ناشناس۴۰۱۸۸۵۶۱۸:۱۷:۵۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
الان من به اون روز که ایشون در تلویزیون سخنرانی می کرد بر می گردم؟ زندگی من بر می گرده؟ پول من که ایشون بی ارزشش کرد بر می گردد؟
ناشناس۴۰۱۹۱۹۱۰۱:۴۱:۲۸ ۱۴۰۴/۶/۱۶
تحریمهای سازمان ملل زمان احمدی نژاد و جلیلی صادر شدن البته احمدی نژاد کاغذپاره نامیدشون و از نظر جلیلی هم نعمت و بی اثر بودن اگر تحریمها نبودن اصلا برجام امضا نمیشد، داستان و از اول تعریف کن
کوروش۴۰۱۸۸۶۲۱۸:۲۴:۲۵ ۱۴۰۴/۶/۱۵
در پایان دوره دکتر روحانی که ابتدای دوران بایدن بود میتوانست برجام احیا شود
ناشناس۴۰۱۹۱۳۶۲۳:۱۸:۲۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
کاملا درست هست. چه کسانی نگذاشتند که توافق دوباره اجرایی شود؟؟؟؟؟
ناشناس۴۰۱۹۱۷۲۰۰:۲۳:۲۰ ۱۴۰۴/۶/۱۶
3 بار توافق کردی!!!
سید هاشم۴۰۱۸۸۷۲۱۸:۳۵:۱۱ ۱۴۰۴/۶/۱۵
ایران قبل از برجام در موضع قدرت بود به همین دلیل علی رغم 6 قطنامه شورای امنیت، طرفهای مقابل از اجرای قطعنامه‌ها مایوس شدند هیچ کشوری جرئت نکرد محموله های کشتی یا هواپیمای ما را توقیف کند؛ لذا تن به مذاکره دادند اما برجام خوب نوشته نشد . حداقل باید حق مکانیسم ماشه، مقید به انجام تعهدات طرف مقابل و نقض تعهدات توسط ایران می‌شد و باید تصریح می‌شد که اگر ایران در مقابل نقض برجام، تعهدات خود را کاهش دهد مجوزی برای اعمال مکانیسم ماشه نیست. اما در نوشتن این قید حداقلی و بدیهی هم کوتاهی شد. این سهل انگاری قابل بخشش نیست
ناشناس۴۰۱۹۰۱۰۲۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
اصولگرایان فقط تریبون دارند و از این لحاظ صدای بلند تر
ناشناس۴۰۱۹۱۲۶۲۳:۱۰:۳۴ ۱۴۰۴/۶/۱۵
برعکس گفتی غربگرایان با شعارگر قشنگ و صدای بلند آن علیه آن کار می‌کنند و هنوز نفهمیدی وای به حال شما
ناشناس۴۰۱۹۰۱۵۲۱:۱۱:۳۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
ایران در زمان جلیلی و احمدی نژاد وارد بند هفت سازمان ملل شد !
مهران۴۰۱۹۱۱۰۲۲:۵۱:۱۸ ۱۴۰۴/۶/۱۵
در زمان پزشکیان هم مثلا بدون وجود قطعنامه و بند هفت به ایران حمله شد اونم در هنگام مذاکره با آمریکای عزیزشون
سید محسن۴۰۱۸۸۹۶۱۹:۱۴:۱۰ ۱۴۰۴/۶/۱۵
همون ماجرای فرانچسکو که ظریف گفت بیانگر تمام ماجراست
ناشناس۴۰۱۸۹۱۰۱۹:۳۱:۲۴ ۱۴۰۴/۶/۱۵
بنظرم روحانی دارد درست می گوید. شما که برجام نمی خواستید
ناشناس۴۰۱۹۰۷۱۲۲:۰۱:۰۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
آقای دکتر روحانی همیشه درست می گفت، اما چون به ضرر برخی اقتدار گرایان بود، منکوبش می کردند
ناشناس۴۰۱۸۹۱۳۱۹:۳۳:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۱۵
باعث و بانی قطعنامه های تحریم های کمر شکن علیه ایران احمدی نژاد بود و مذاکره کنندگی جلیلی تا بحال شد آنها را مواخذ کنید و یک مقاله علیه آنها بنویسید؟
ناشناس۴۰۱۹۱۷۷۰۰:۴۵:۵۴ ۱۴۰۴/۶/۱۶
چرا هیچکس علیه احمدی نژاد و ادعاهای هولوکاست و .... چیزی نمی نویسد؟
ناشناس۴۰۱۸۹۱۵۱۹:۳۶:۳۶ ۱۴۰۴/۶/۱۵
آیا تا بحال فکر کردید عامل ایجاد قطعنامه ها شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران کدام رییس جمهور بود؟
ناشناس۴۰۱۹۱۲۲۲۳:۰۷:۵۷ ۱۴۰۴/۶/۱۵
شما فکر کرده اید چه کسانی گرا دادن برای تحریم ؟!! و آیا می دانی دشمن ایران کلا دنبال بهانه هست تا تجزیه کند؟
مجمد۴۰۱۹۱۵۲۲۳:۵۰:۱۱ ۱۴۰۴/۶/۱۵
من دارم به این فکر می کنم که عاملان فتنه ۸۸ جه کسانی بودند و چه برخوردی با آنها شد؟؟؟
ناشناس۴۰۱۹۱۹۰۰۱:۴۰:۰۲ ۱۴۰۴/۶/۱۶
دولت خاتمی و فتنه ۸۸
ناشناس۴۰۱۸۹۶۴۲۰:۲۱:۴۸ ۱۴۰۴/۶/۱۵
ماشه را کسانی به دست دشمن دادند که خودشان را تافته جدا بافته ای از جامعه می دانستند و می دانند
ناشناس۴۰۱۸۹۶۸۲۰:۲۴:۰۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
روحانی: جایی که برای انجام کاری تردید و شک داریم، با مردم مشورت کنیم و از آنها بپرسیم/ استراتژی ملی خود را باید طوری که خواست مردم است، ترسیم کنیم/ اگر فقط شعار بدهیم، باز هم ممکن است دچار مشکل شویم.
ناشناس۴۰۱۸۹۷۰۲۰:۲۵:۴۸ ۱۴۰۴/۶/۱۵
درود بر دکتر روحانی
ناشناس۴۰۱۹۱۰۲۲۲:۴۳:۵۸ ۱۴۰۴/۶/۱۵
از مهدی جهانگیری و حسین فریدون و ....چه خبر.
ناشناس۴۰۱۹۱۲۷۲۳:۱۱:۲۲ ۱۴۰۴/۶/۱۵
شما به خاطر طایفه گری حتی ایران را نابود کنید دست از این تفکر برنمی‌دارد
ناشناس۴۰۱۸۹۷۶۲۰:۳۲:۵۵ ۱۴۰۴/۶/۱۵
درود بر ظریف و روحانی که به مدت 10 سال تحریم های سازمان ملل را از ایران دور کردند.
ناشناس۴۰۱۹۰۴۹۲۱:۴۰:۰۵ ۱۴۰۴/۶/۱۵
تحریم اصلی، تحریم‌های آمریکاست بقیه تحریمها در مقابل تحریم آمریکا واقعا کاغذ پاره است کشورهای کمی مثل چین هستن جرات مقابله با آمریکا رو‌ دارن
ناشناس۴۰۱۹۲۷۰۰۷:۴۵:۳۶ ۱۴۰۴/۶/۱۶
ما این ده سال کم تحریم داشتیم؟
ناشناس۴۰۱۸۹۸۰۲۰:۳۵:۵۴ ۱۴۰۴/۶/۱۵
خیانت را کسانی کردند که موجب تصویب قطعنامه ها شدند، نه کسانی که تلاش کردند انها را لغو کنند
ناشناس۴۰۱۸۹۸۳۲۰:۳۸:۳۴ ۱۴۰۴/۶/۱۵
خوب دوستان مذاکره نکنیم باید با کشورهای اروپایی وآمریکا واسرائیل و حتی کشورهای منطقه بجنگیم
ناشناس۴۰۱۸۹۸۹۲۰:۴۲:۲۷ ۱۴۰۴/۶/۱۵
برخی اصولگرایان جوابگو تحریم های زمان احمدی نژاد و جلیلی باشند (کاغذ پاره ها)
ناشناس۴۰۱۸۹۹۲۲۰:۴۳:۳۶ ۱۴۰۴/۶/۱۵
اگر برجام نبود ۱۵ سال پیش به ایران حمله می کردند آن زمان هنوز هایپرسونیک و پهپاد پیشرفته نداشتیم.
ناشناس۴۰۱۹۱۲۰۲۳:۰۴:۴۳ ۱۴۰۴/۶/۱۵
ما نیاییم جنگ می شود و... دیگر کارایی ندارد حتی برای دوستان خودتان و جهت اطلاع بحران ساختگی هسته ای از سال 81 شروع شد و برجام سال 94!!! و از سال 97 تا قبل حمله دشمن که دولت غربگرا نبود به پالس های خاص.... 6 سال توافقی در کار نبوده!!!! اقتصادی آن هم این است که برجام نبود کشور یک گام جلوتر بود و مشکلات الان کمتر درست می شد چه در تحریم دوبله و چه در نحوه مدیریت داخل در آن 8 سال سیاه
ناشناس۴۰۱۸۹۹۸۲۰:۵۶:۳۹ ۱۴۰۴/۶/۱۵
روحانی و ظریف طلبکار شدن.
ناشناس۴۰۱۹۰۰۹۲۱:۰۶:۱۲ ۱۴۰۴/۶/۱۵
تا کی می توان زیر فشار تحریم ها مقاومت و زندگی کرد؟
ناشناس۴۰۱۹۰۳۶۲۱:۲۵:۱۲ ۱۴۰۴/۶/۱۵
حالا نوبت به توهین به روحانی رسیده ؟
ناشناس۴۰۱۹۱۴۹۲۳:۴۵:۲۲ ۱۴۰۴/۶/۱۵
تسنیم هنوز تفاوت نقد و توهین را نمی‌داند!
ناشناس۴۰۱۹۲۸۹۰۸:۱۳:۴۳ ۱۴۰۴/۶/۱۶
به همه توهین می کند حالا شده توهین به او؟
ناشناس۴۰۱۹۱۷۱۰۰:۲۱:۲۰ ۱۴۰۴/۶/۱۶
غربگراها پررو تر از این حرف ها هستند
ناشناس۴۰۱۹۲۰۷۰۳:۲۳:۳۰ ۱۴۰۴/۶/۱۶
املای ننوشته غلطی ندارد.قطعا روحانی و ظریف اشتباهاتی داشتند اما تلاش خود را برای این که کشور را از بحران خارج کنند کردند.
ناشناس۴۰۱۹۲۱۷۰۵:۱۴:۵۸ ۱۴۰۴/۶/۱۶
مردم مقصران اصلی مشکلات را خوب میشناسند .
ناشناس۴۰۱۹۲۴۸۰۶:۵۴:۳۰ ۱۴۰۴/۶/۱۶
روحانی کاملا درست می گوید پررو کسی است که باعث و بانی وضع تحریمهای سازمان ملل شد
نعیم۴۰۱۹۲۶۱۰۷:۱۹:۲۱ ۱۴۰۴/۶/۱۶
اصولا چرا ما نبایستی با کشورها از جمله آمریکا رابطه عادی داشته باشیم که مجبور به قراردادی مثل برجام شویم چه با روحانی چه بی روحانی لطفا در تحلیل هایتان قصه را از ابتدا تعریف کنید
ناشناس۴۰۱۹۲۷۸۰۸:۰۱:۱۳ ۱۴۰۴/۶/۱۶
آقای روحانی و ظریف تلاششون این بود که جنگ رو از کشور دور نگه دارند و با رفع تحریم ها فرصت های بهتری رو برای کشور فراهم کنند
ناشناس۴۰۱۹۲۸۸۰۸:۱۳:۴۱ ۱۴۰۴/۶/۱۶
زنده باد روحانی
ناشناس۴۰۱۹۴۵۰۱۱:۴۸:۴۰ ۱۴۰۴/۶/۱۶
جرأت دارید یک مناظره با روحانی و ظریف در تلویزیون بگذارید !
yektanetتریبون

آخرین عناوین