آمارهای قابل‌تامل در نتایج کنکور «قلعه کنکور» مال منه!

سعیده اسکندری، گروه اجتماعی الف،   4040609087 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
«قلعه کنکور» مال منه!

 در کودکی نسل های پیشین ما بازی وجود داشت به نام « قلعه شاه مال منه» . این بازی را روی تپه یا بلندی انجام می دادند و بازی به این شکل بود که یک نفر شاه می شد و می رفت روی قله تپه می ایستاد و رجز می خواند که “شاه منم که زور دارم “بقیه هم با این رجز که ” قلعه ٔ شاه مال منه “به طرف شاه هجوم می بردند و سعی می کردند شاه را از قلعه اش پایین بیاورند.

در کنکورهای هر ساله کشور شاهد آمارهایی هستیم که معنایش بی شباهت به بازی قلعه شاه مال منه نیست با این تفاوت که در این بازی امکان تصرف قلعه به دست دیگران وجود داشت اما «قلعه کنکور» ظاهرا همیشه در اختیار  عده ای خاص باقی خواهد ماند.

مرور اسامی نفرات برتر، نشان می‌دهد که سهم مدارس دولتی تقریباً به صفر رسیده و صندلی‌های برتر به دانش‌آموزان مدارس خاص، سمپاد، غیرانتفاعی‌های پرهزینه و مراکز آموزشی خصوصی تعلق یافته است. آنچه در نگاه نخست به چشم می‌آید، این است که خانواده و امکانات، بیش از هر زمان دیگری در تعیین رتبه‌های برتر نقش‌آفرینی می‌کنند. 

گزارش های رسمی حاکی از این هستند که سهم مدارس مختلف در بین ۳۷ رتبه برتر کنکور امسال به این ترتیب است:

سمپادی ها: ۷۸ درصد؛ غیرانتفاعی ۱۰ درصد و نمونه دولتی‌ها: ۸ درصد

در گروه تجربی ۹۰ درصد رتبه برتری ها سمپادی و ۱۰ درصد دیگر نیز در مدارس نمونه دولتی درس خوانده اند.

در گروه ریاضی ۷۰ درصد رتبه برتری ها سمپادی و ۳۰ درصد دیگر نیز در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده اند.

در گروه انسانی ۷۰ درصد رتبه برتری ها سمپادی، ۲۰ درصد در مدارس نمونه دولتی و ۱۰ درصد دیگر نیز در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده اند. 

  آمارهایی از این دست حامل دو معنا هستند. 

اول اینکه که گویی مسیر کسب رتبه برتر در کنکور در ایران، به نوعی انحصاری شده است. این در حالی است که برخی منتقدان به این موضوع اشاره می کنند که عدم دسترسی برابر دانش آموزان در بخش های مختلف کشورمان به امکانات و کیفیت آموزشی مناسب، نوعی بی‌عدالتی را به ذهن متبادر می کند که این مساله خود را در آزمون کنکور به خوبی به نمایش می گذارد و به هیچ وجه نکته قابل دفاعی نیست. معادله ای که البته در طی سال های گذشته بسیاری از منتقدان و دلسوزان نسبت به آن هشدار داده اند و خواستار تمهید شرایطی شده‌اند تا فرصتی برابر و بهتر برای همه جهت شرکت در آزمون کنکور فراهم شود. اینکه سهم مدارس دولتی در نتیجه نهایی کنکور نزدیک به صفر است، باید از سوی مسوولان امر مطالعه و آسیب‌شناسی شود. 

نکته دوم اینکه نباید از یاد ببریم در هر حوزه ای از حکمرانی باید چشم اندازهای روشن و امیدبخش وجود داشته باشد تا پیشرفت بهتر و بیشتر محقق و میسر شود. این در حالی است که ته‌نشین شدن یک الگوی ثابت در نتیجه نهایی کنکور سراسری و نفرات برتر آن، تا حد زیادی می تواند چشم اندازهای دانش آموزان در حوزه تحصیلی را به نحوی منفی تحت تاثیر قرار دهد. 

پیش از این و در سال های گذشته بارها و بارها منتقدان و کارشناسان آموزشی نسبت به طبقاتی شدن کنکور هشدار داده بودند. باید این هشدارها با دلسوزی و نگاهی کارشناسانه بررسی شوند. البته این نوشته سعی ندارد زحمات نفرات برتر کنکور را زیر سوال ببرد. تردیدی نیست که آن ها هم مزد زحمت و پشتکار خود را  گرفته اند، با این حال، نباید از یاد ببریم که در حوزه حکمرانی، توجه به روندهای کلان، از اهمیت زیادی برخوردار است و باید آن ها را دلسوزانه و نَه مغرضانه، خوانش و تا جای ممکن اصلاح کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۱۴۶۲۳۰۹:۱۴:۰۹ ۱۴۰۴/۶/۱۰
این مطالبی که شما در اینجا ذکر کرده اید، در مورد افرادی است که بدون سهمیه و بر اساس استعداد خود وارد دانشگاه می شوند. اما آنانی که با سهمیه و فارغ از استعداد و سواد وارد دانشگاه می شوند و تعداد آنها کم هم نیست، ‌‌‌کار مشکلی در پیش ندارند.
ناشناس۴۰۱۵۲۵۸۲۳:۴۸:۳۵ ۱۴۰۴/۶/۱۰
چون نمیخواهند رانت سهمیه برداشته شود، آمار سمپاد را طرح میکنند. اگر رتبه های برتر برای سمپاد نبود جای سوال داشت.
ناشناس۴۰۱۴۶۲۴۰۹:۱۹:۰۳ ۱۴۰۴/۶/۱۰
وقتی مسؤلان وزارت بهداشت می گویند که از ۲۰۰ نفر ظرفیت رشته پزشکی دانشگاه تهران بیش از نیمی از آن را دانش آموزان سهمیه دار اشغال می کنند، این با عدالت همخوانی ندارد.
ناشناس۴۰۱۴۶۲۹۰۹:۲۶:۵۲ ۱۴۰۴/۶/۱۰
ورود به دانشگاه فقط برای دو دسته از افراد فایده دارد. دسته اول آنانی که دارای سواد و استعداد ذاتی هستند که بعد از فارغ التحصیلی، مدرک دانشگاهی وسیله تسهیل مهاجرت آنان به خارج می شود. دسته دوم هم آنانی هستند که با سهمیه وارد دانشگاه می شوند و بعد از فارغ التحصیلی عناوین دکتر و مهندس نردبان ترقی آنها در هرم سازمانی می شود.
ناشناس۴۰۱۴۶۳۷۰۹:۳۵:۵۱ ۱۴۰۴/۶/۱۰
نه فقط این قلعه بلکه اکثرا قریب به اتفاق قلعه ها متعلق به قشری است که از امکانات بیشتری برخوردارند .شاید شکاف طبقاتی همین معنا را دارد .کدام اسیب شناسی و کدام تمهید؟؟
ناشناس۴۰۱۴۶۳۸۰۹:۳۸:۴۸ ۱۴۰۴/۶/۱۰
خانم اسکندری من مرده شما زنده سال دیگر هم در بر همین پاشنه خواهد چرخید.
ناشناس۴۰۱۴۶۴۶۰۹:۵۵:۱۰ ۱۴۰۴/۶/۱۰
افکار کمونیستی تون زده بیرون.
ناشناس۴۰۱۵۰۱۴۱۷:۵۹:۱۱ ۱۴۰۴/۶/۱۰
بی ربط نگو. چین که استعدادیابی میکنه و همه دانشگاههای برتر دنیا و مدالهای المپیک را قبضه میکند هم کمونیست است.
ناشناس۴۰۱۴۶۵۲۱۰:۱۱:۲۳ ۱۴۰۴/۶/۱۰
دنبال عدالت می گردید . عجبا . آنچه تعیین کننده است پول است . از شرق تا غرب عالم .‌
ناشناس۴۰۱۴۶۶۶۱۰:۲۷:۵۵ ۱۴۰۴/۶/۱۰
آنانی که نه می توانند آب و برق و مسکن و وسایل اولیه برای ازدواج و تشکیل خانواده تامین کنند و نه می توانند شیر خشک و پوشک و ..... ارزان برای نوزاد فراهم کرده و عدالت آموزشی را برقرار سازند، چطور دائماً مردم را به ازدواج، بچه آوری تشویق و حرف از الزام رشد جمعیت بزنند؟
ناشناس۴۰۱۴۷۵۱۱۲:۲۸:۴۶ ۱۴۰۴/۶/۱۰
کسی به حرف منتقد و کارشناس اصلا گوش نمی کنه فقط به فکر منافع خودشان هستند.
ناشناس۴۰۱۴۸۱۲۱۴:۰۱:۳۱ ۱۴۰۴/۶/۱۰
ناعادلانه ترین سهمیه برای مناطق هست الان مثلا تهران خیلی مدارس خوبی داره؟فقط کسایی که پول دارن کلاس کنکور برن براشون خوبه و این ربطی نداره کجا باشی و مجازی کلاس برگزار میشه در مناطق ۳ مدارس لاکچری داری که در منطقه یک هم نیست
ناشناس۴۰۱۵۱۹۷۲۲:۵۶:۵۲ ۱۴۰۴/۶/۱۰
برخی پزشکان سواد خواندن متون انگلیسی رو ندارند چون با سهمیه قبول شدند
ناشناس۴۰۱۵۲۵۲۲۳:۴۴:۵۸ ۱۴۰۴/۶/۱۰
دانش آموزان سمپادی را باید ازاین تحلیل جدا کنید چرا که اکثریت قریب به اتفاق سمپادی ها دارای استعدادی فراتر از بقیه هستند و حتی اگر سمپاد وجود نداشت و آنها در مدارس دولتی هم درس می خواندند باز هم با احتمال بسیار زیاد دارای رتبه های برتر می بودند. در مورد مدارس انتفاعی البته تحلیل شما درست است و افراد با شرایط مالی بهتر طبیعتا از امکانات بیشتری برخورد می شوند. و البته می ماند بحث سهمیه ها که دیگر جای بحث دیگری است .
ناشناس۴۰۱۵۴۵۱۰۹:۱۱:۰۶ ۱۴۰۴/۶/۱۱
سهیمه ها باعث وجود اختلاف و تبعیض و احساس بد آن در میان جوانان است.
ناشناس۴۰۱۵۴۹۷۱۰:۰۰:۲۴ ۱۴۰۴/۶/۱۱
سهمیه ها ناعادلانه است می خواهید امتیاز بدهید به بعضی ها از لحاظ مالی تامین کنید خودتان دارید می بینید که افراد مستعد با این سهمیه ها پشت سر افراد بی استعداد قرار می گیرند و بدنه علمی مملکت صدمه می بیند
yektanetتریبون

آخرین عناوین