به حال این چالش فکری بکنیم!

سعیده اسکندری، گروه اجتماعی الف،   4040508039 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 به حال این چالش فکری بکنیم!

به تازگی شاهد انتشار یک آمار قابل تامل در مورد فوت موتورسواران در کشورمان بوده ایم.  مجله علمیِ پزشکی قانونی مقاله ای را منتشر کرده و از کشته شدن 42 هزار و 685 موتورسوار در کشورمان در فاصله میان سال های 1390 تا 1400 بر اثر حوادث رانندگی خبر داده است. 

بر پایه گزارش مذکور، 95.6 درصد افراد فوت شده، مرد و بقیه، زن بوده اند. در این گزارش تاکید شده که 53.6 درصد از تلفات مذکور را افرادی که کمتر از 30 سال سن داشته اند تشکیل می دهند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرده که موتورسواران 34 درصد بیشتر از سرنشینان سایر وسایل نقلیه در معرض خطر مرگ هستند و البته که تصادف موتورسیکلت سواران در 90 درصد موارد منجر به آسیب های جدی و مرگ می شود. 

در رابطه با این آمارها، توجه به دو نکته مهم به نظر می رسد. اول اینکه به نظر می‌رسد با گذشت زمان و اتخاذ برخی رویکردهای سخت گیرانه، هنوز آنطور که باید و شاید، میزان تلفات موتورسیکلت سواران در نتیجه حوادث رانندگی، کاهش نیافته است. در واقع، اینطور به نظر می رسد که هنوز اصلِ مشکل آنطور که باید، جدی گرفته نشده است. از این رو، لازم است  تصمیم‌سازان، مقابله با این چالش بزرگ را مورد توجه داشته باشند. 

اگرچه به طور کلی میزان تلفات کشورمان در حوزه حوادث رانندگی با وسایل نقلیه مختلف بالاست و در سال های گذشته بارها به آن پرداخته شده، اما نباید از نظر دور داشته باشیم که همانطور که پیشتر گفته شد، حوادث رانندگی موتورسیکلت ها در 90 درصد موارد به آسیب های جدی برای افراد ختم می شود. همین مساله، ضرورت عزم جدی برای مقابله موثر با چالش ها در حوزه حوادث رانندگی مرتبط با موتورسیکلت ها را برجسته سازی می‌کند.

نکته دوم اینکه متاسفانه آنطور که آمارها نیز مورد اشاره قرار می دهند، بخش قابل توجهی از تلفات سوانح رانندگی مرتبط با موتورسیکلت سواران را جوانان تشکیل می دهند. طیف جمعیتی که مملو از هیجان و شوق زندگی هستند و صرفا با کار فرهنگی می توان آن ها را از تبعات منفی استفاده غلط و نادرست از موتورسیکلت، آگاه کرد. این موضوع نیز باید در دستورکار دستگاه های تصمیم ساز و البته رسانه ها باشد و نباید اجازه داد که به یک چالش خاموش اما عمیق تبدیل شود. 

کشته شدن بیش از 22 هزار جوان زیر 30 سال ظرف 10 سال در نتیجه سوانح رانندگی با موتورسیکلت، به معنای تلف شدن بخش قابل توجهی از استعدادهای جوانان و البته وارد آمدن آسیب های جدی به هزاران خانواده ایرانی است که آن نیز حامل تبعات منفی برای مردم و کشورمان است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۸۵۹۰۲۱۲:۲۵:۰۵ ۱۴۰۴/۵/۱۰
خانم اسکندری پیشنهاد خود شما چیه؟؟
ناشناس۳۹۸۵۹۰۷۱۲:۳۷:۰۴ ۱۴۰۴/۵/۱۰
برای اغلب موتورسواران رعایت قوانین و مقررات رانندگی بی معنی است،در چنین شرایطی تصادف منجر به جرح و مرگ طبیعی است.
ناشناس۳۹۸۶۳۴۳۱۰:۲۰:۱۶ ۱۴۰۴/۵/۱۱
اگر اعمال قانون بدون اغماض و مجدانه پیگیری شود موتورسواران نیز مطیع قانون خواهند شد
ناشناس۳۹۸۵۹۱۱۱۲:۴۲:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۱۰
تو پیاده رو میرن داری از خط کشی میری تا وسط رفتی یهو یک اسنپ فودی با سرعت نور میاد.
ناشناس۳۹۸۵۹۴۷۱۴:۰۹:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۱۰
متاسفانه بسیاری از موتورسواران به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند نیستند و با آن‌ها برخورد جدی صورت نمی‌گیرد. برخی از تخلفات شایع این افراد عبارتند از: حرکت در پیاده‌رو عبور از چراغ قرمز ورود به کوچه‌های یک‌طرفه حرکت‌های مارپیچ (لای کشیدن) بین خودروها عدم استفاده از کلاه ایمنی با وجود این رفتارهای پرخطر، آیا می‌توان انتظار داشت که آن‌ها سالم بمانند؟
آرش۳۹۸۵۹۶۰۱۴:۲۷:۰۵ ۱۴۰۴/۵/۱۰
خوب راه حل بده . فقط هر چند وقت یکبار آمار منتشر می کنید . کار فرهنگی یعنی چی ؟ تصمیم سازان چه کنند ؟ بگیر و ببند که جواب نداد ، چه کاری باید کرد ؟ فقط آمار ندهید .
ناشناس۳۹۸۶۰۱۲۱۶:۳۶:۳۸ ۱۴۰۴/۵/۱۰
تو یکی از خیابونهای خیلی پر رفت و آمد و شلوغ شهرمون موتور سوارها با سرعت تو پیاده رو حرکت می کنند، بارها از پلیس راهنمایی خواستم یه تذکری بهشون بدن، اگه با اون سرعت یه بار منحرف شن، قطعا به چند نفر آسیب می زنند، ولی ظاهرا خبری از هیچ تذکری نیست، آخه پیاده روی شلوغ جای موتور سواره اونم با سرعت بالا، خودم تذکر دادم، نزدیک بود طرف برگرده منو بزنه، فقط کار فرهنگی مشکلو حل نمی کنه ، باید سخت گیریهایی قانونی جدی هم داشت.
علي هاشمي۳۹۸۶۱۱۶۲۰:۵۳:۴۵ ۱۴۰۴/۵/۱۰
اكثر فوتي ها پيك موتوري هستند. از سر فقر و بيچارگي و براي يك لقمه نان كار ميكنند. شور و هيجان سيري چند .....
ناشناس۳۹۸۶۱۲۳۲۱:۱۴:۲۳ ۱۴۰۴/۵/۱۰
جای این پیگیری ها سالها بود که خالی بود. موتورسواران کوچکترین قانونی را رعایت نمی کنند. از هر سویی می آیند و طلبکار هم هستند.
ناشناس۳۹۸۶۲۱۲۰۴:۴۸:۲۴ ۱۴۰۴/۵/۱۱
چرا مسیرهای ویژه امن برای موتور سواران درنظر نمی‌گیرید؟ مثلا استفاده از خط ویژه اتوبوس تندرو، حاشیه امن مشخص و جداشده کناره راست اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی.
مهدی۳۹۸۶۲۳۲۰۶:۲۷:۵۶ ۱۴۰۴/۵/۱۱
علاوه بر مخاطرات جانی برای خودشان، با عدم رعایت قانون ازجمله عبور از چراغ قرمز و تردد در پیاده روها ومحل عبور دوچرخه باعث حوادث وعدم تامین جانی مردم هستند ومتاسفانه پلیس هم هیچ اهمیتی نمی دهد
ناشناس۳۹۸۶۲۶۹۰۸:۱۷:۳۰ ۱۴۰۴/۵/۱۱
خود دولت مروج استفاده از موتور است چون به نظرش بنزین کمتری مصرف می شود ولی به نکات زیر توجه ندارد 1- به دلیل میزان بالای موتور سوارانی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند امکان نظارت و اعمال قانون وجود ندارد. 2- موتور سواران می گویند موتور است و بی قانونی، خود موتور سواران و مردم برای زودتر انجام شدن کارها از موتور استفاده می کنند و به همین علت در افکار عمومی بی قانونی و عدم رعایت قانون برای موتور سواران عادی شده است که این مشکل بسیار بزرگی است. خلاف جهت حرکت نمودن ، حرکت بین ماشین ها و ... از موارد بسیار خطرناک است. 3- موتورهای تولیدی قیمت پایینی دارند و به همین جهت بسیاری حداقل های استاندارد به عنوان مثال ترمز ABS را ندارند. 4- تردد موتور در روز های برفی و بارانی باید به دلیل لغزندگی ممنوع شود ولی چون ترافیک شدیدی در شهر ایجاد می شود اتفاقا تقاضای سفر با موتور در روزهای بد آب و هوا بیشتر است. 5- علیرغم تاکید پلیس تردد موتور سیکلت ها در تونل ها به شدت در جریان است و خود پلیس نظارتی ندارد. 6- متاسفانه خود پلیس و نهادهای مرتبط در هنگتم استفاده از موتور الگوی فانون مداری نیستند و اتفاقا خلاف قانون عمل می کنند. 7- متاسفانه عور از چراغ قرمز برای موتور سواران هیچ تبعاتی ندارد چون به راحتی پلاک خود را می پوشانند-. 8- هیچ زیر ساختی برای کنترل رفتار نا ایمن موتور سیکلت ها ایجاد نشده است.
علی۳۹۸۶۲۸۷۰۹:۰۴:۱۱ ۱۴۰۴/۵/۱۱
۱- آن چه که مسلم است عدم رعایت مقررات تقریبا در تمامی موتورسواران مشهود است لذا به یک باره شاید نشود همه را به سمت رعایت قانون سوق داد به نظرم فاز بندی کرد و اعمال قانون را به ترتیب از مسایل پر خطر شروع و در فاصله مشخصی مثلا یک یا دو ساله موضوع را جمع و جور کرد. ۲- تکنولوژی موتور در دنیا بسیار جلو رفته است لذا به نظرم با بالا بردن سطح استانداردها هم زمان تولید کنندگان را برای یک فاصله زمانی یک تا ۲ سال برای بهبود عملکرد سیستم های مختلف موتور تحت فشار قرار داد. ۳- به منظور کاستن از آلایندگی طی یک بازه زمانی مثلا ۵ ساله به سمت تولید موتورهای برقی با کیفیت و امنیت بالا و کاهش و یا ممنوع کردن تولید موتورهای بنزینی حرکت کرد.
ناشناس۳۹۸۶۴۲۱۱۲:۰۱:۴۶ ۱۴۰۴/۵/۱۱
وقت آن رسیده است که جلوی بی قانونی موتور سواران گرفته شود وگر نه آمار فوتی خیلی بیش از اینها بالا خواهد رفت
ناشناس۳۹۸۶۴۲۵۱۲:۰۸:۱۲ ۱۴۰۴/۵/۱۱
به همه بسیجی ها ماموریت بدهند با موتورسواران که قانون رعایت نمیکنند برخورد کنند و موتورشان را توقیف کنند.
yektanetتریبون

آخرین عناوین