وزیر جهاد کشاورزی: عدم معافیت کالاهای اساسی از مالیات ۱۰ درصدی، موجب افزایش قیمت کالاهای خوراکی‌ می‌شود

  4040318042 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر جهاد کشاورزی به بیان توضیحاتی درباره آثار تورمی ناشی از عدم تصویب لایحه اعطای اختیار به دولت درباره کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و مواد اولیه آن، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آن، کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی پرداخت .

وزیر جهاد کشاورزی: عدم معافیت کالاهای اساسی از مالیات ۱۰ درصدی، موجب افزایش قیمت کالاهای خوراکی‌ می‌شود

به گزارش ایسنا، غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در جلسه روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ صحن مجلس در جریان بررسی درخواست دولت جهت بررسی مجدد لایحه دوفوریتی اصلاح جز ۱ بند «ذ» تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در اظهاراتی با بیان اینکه «مجلس و دولت به درستی روی معیشت و سفره مردم و خصوصاً قیمت مواد غذایی حساسیت بالا دارند» عنوان کرد: آنچه که پیشنهاد شده، این است که مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی که یا مستقیم به مصرف مردم می‌رسند مثل شکر و روغن یا بعضی از آن‌ها کالاهای واسطه‌ای است مثل ذرت و کنجاله و جو که برای تولید شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ و این‌ها  مصرف می‌شوند از ۱۰ درصد به یک درصد کاهش یابد.

وی افزود: در سال‌های گذشته کالاهای اساسی مورد استثنا مالیاتی قرار می‌گرفتند ولی چون امسال این استثنا قید نشده است، بر اساس قانون دائمی مالیاتی ۱۰ درصدی به این کالاها تعلق می‌گیرد. بنابراین کلیت درخواست دولت این است که موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم به جزء یک بند د تبصره یک قانون بودجه اضافه شود تا مالیات بر ارزش افزوده این کالاها نیز مانند بقیه اقلامی که در این حکم قانونی نام برده شده‌اند، از ۱۰ درصد به یک درصد کاهش پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آثار کاهش مالیات کالاهای اساسی گفت: مطرح شده است که مالیات ۱۰ درصدی بر کالاهای اساسی از ابتدای اعمال شده است این در حالی است اینگونه نیست چراکه دولت خیلی به فکر اصلاح این حکم قانونی بود و لایحه مربوطه را نیز تقدیم مجلس کرده بود؛ بر همین اساس نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگ شدند و آنچه که تاکنون اعمال شده است مالیات یک درصدی بوده و ۹ درصد مابقی به صورت تعهدی تعیین شده و هنوز روی قیمت کالاها اعمال نشده است. قیمت گذاری هم که روی مرغ، تخم مرغ، شیر و خامه اعمال شده، با فرض مالیات یک درصد بوده است و چنانچه این لایحه به سرانجام نرسد و همین ۱۰ درصد سر جای خودش باشد باید این قیمت‌ها نیز اصلاح شوند.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده به دلیل عدم اجرای مالیات ۱۰ درصدی درباره کالاهای اساسی افزود: این موضوع به نوعی روند تامین کالا را دچار مشکل کرده‌است چراکه گرچه بعضاً ترخیص با تعهد انجام می‌شود اما فروشنده الان مردد است که چنانچه کالاهای خود را بفروشد و این لایحه به سرانجام نرسید، متضرر می‌شود؛ بنابراین هم برای اینکه روند تامین کالا صورت بگیره و تورم بیشتری سفره و معیشت مردم را درنگیرد، بنا داریم که ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را با تایید نمایندگان محترم به یک درصد کاهش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی هم‌چنین به آثار تورمی ناشی از عدم تصویب لایحه دولت اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه بعد از اعمال حقوق گمرکی و بقیه موضوعات مثل بیمه و کرایه، مالیات ۱۰ درصدی اعمال می‌شود، در واقع میزان افزایش حتی از ۹ درصد و ۱۰ درصد هم در عمل بزرگتر خواهد بود و رقم بیشتری روی قیمت کالا اضافه می‌شود؛  قیمت کالاهایی نظیر شکر و روغن که به صورت مستقیم تامین می‌شوند حداقل ۱۰ الی ۱۱ درصد و قیمت کالاهایی که به صورت غیر مستقیم تامین می‌شوند مانند مرغ، تخم مرغ و گوشت از ۳ تا ۷ درصد روی تخت تأثیر قرار می‌گیرد و در کل تورم خوراکی‌ها بین ۵ تا ۷ درصد افزایش می‌یابد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۲۳۸۲۲۱۱:۳۲:۵۵ ۱۴۰۴/۳/۱۸
مساله اینست که خود آقای وزیر با سازمان برنامه بودجه همان دولت هماهنگ نیست از یک طرف دولت لایحه میده که کاهش پیدا کنه از یک طرف دیگه سازمان برنامه و بودجه راه جبران هزینه را مسککوت میگذارد که عملا در مجلس رد بشه
ناشناس۳۹۲۴۰۴۴۱۲:۵۲:۴۹ ۱۴۰۴/۳/۱۸
آیا معافیت مالیاتی کالاهای اساسی را در هیئت دولت مطرح کرده اید؟ اگر بله ، نتیجه‌اش چی بود؟
ناشناس۳۹۲۴۳۱۳۱۴:۲۵:۳۲ ۱۴۰۴/۳/۱۸
سنگاپور به عنوان یک کشور شهری با محدودیت های جدی در زمینهای کشاورزی و منابع آبی ، برای اصلاح و تقویت بخش کشاورزی خود و تامین امنیت غذایی کشور از راهبردهای نوآورانه و فناوری محوراستفاده کرده است. مهمترین اقدامات این کشور شامل موارد زیر است ۱. تمرکز بر کشاورزی عمودی و فناوری پیشرفته هیدروپونیک و ایروپونیک و اکواپونیک - کشاورزی عمودی (Vertical Farming): سنگاپور از فناوری های کشاورزی عمودی برای افزایش بهره وری در فضای محدود استفاده میکند. شرکتهایی مانند Sky Greens و Sustenir Agriculture با استفاده از سیستمهای هیدروپونیک و ایروپونیک و آکواپونیک، سبزیجات و گیاهان را در محیطهای کنترل شده پرورش میدهند - کشت در محیطهای بسته (Indoor Farming) در جهت کاهش تبخیرو مصرف آب : گلخانه های مجهز به سیستمهای نورپردازی LED و کنترل دما، امکان تولید محصولات در تمام طول سال را فراهم کرده اند ۲. برنامه "۳۰ تا ۳۰" برای امنیت غذایی - دولت سنگاپور در سال ۲۰۱۹ طرح "۳۰ توسط ۳۰" را راه اندازی کرد که هدف آن تولید ۳۰٪ از نیازهای غذایی کشور تا سال ۲۰۳۰ به صورت محلی است. این برنامه بر افزایش تولید پروتئین (مانند ماهی و تخممرغ)، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی تمرکز دارد. ۳. حمایت از فناوریهای کشاورزی (Agri-Tech) - سرمایه گذاری در استارتاپها: آژانس غذا سنگاپور (SFA) و سازمانهای دولتی مانند Enterprise Singapore از توسعه فناوریهای نوین کشاورزی مانند رباتیک، هوش مصنوعی و حسگرهای IoT حمایت مالی و فنی میکنند. - صندوق Agri-Food Cluster Transformation (ACT): این صندوق به کشاورزان کمک میکند تا فناوریهای پیشرفته را برای افزایش بهره وری و کاهش ضایعات غذایی به کار بگیرند. ۴. پرورش آبزیان با فناوری بالا - مزارع پرورش ماهی هوشمند: سنگاپور از سیستمهای آکوآپونیک و پرورش ماهی در محیطهای بسته (Recirculating Aquaculture Systems) استفاده میکند تا تولید ماهی های مانند باراموندی و تیلاپیا را افزایش دهد. شرکتهایی مانند Apollo Aquaculture از فناوریهای چندطبقه برای پرورش ماهی بهره میبرند. - تأکید بر پایداری: کاهش مصرف آب و انرژی در فرآیند پرورش ماهی از اولویتهای این کشور است. ۵.توسعه پروتئینهای جایگزین - سنگاپور اولین کشور جهان است که گوشت کشت شده در آزمایشگاه (Lab-grown meat) را برای مصرف انسان تأیید کرده است (شرکت Eat Just). این فناوری نیاز به دامداری سنتی و زمینهای وسیع را کاهش میدهد - سرمایه گذاری در تولید پروتئینهای گیاهی و حشرات خوراکی نیز در حال رشد است ۶. کشاورزی شهری و مشارکت جامعه - باغهای شهری و روف تاپها(پشت بامی ): پروژه هایی مانند ComCrop (اولین مزرعه عمودی تجاری روی پشت بام) و Citiponics(استفاده از فضاهای غیراستاندارد شهری) برای تشویق شهروندان به مشارکت در تولید غذای محلی راه اندازی شدهاند. - برنامههای آموزشی: دولت با همکاری مدارس و جوامع محلی، شهروندان را به کشاورزی شهری و کاهش ضایعات غذایی ترغیب میکند. ۷. همکاریهای بین المللی و تحقیقات - سنگاپور با مؤسسات تحقیقاتی جهانی مانند MIT و Wageningen University همکاری میکند تا فن اوریهای جدید کشاورزی را توسعه دهد. - مراکز پژوهشی مانند Singapore Institute of Technology روی پروژه های کشاورزی پایدار و نوین تمرکز دارند. چالشها و راهکارها - محدودیت منابع: کمبود آب، سنگاپور را به سمت استفاده از فناوریهای کم مصرف (مانند سیستمهای آبیاری هوشمند) سوق داده است. - هزینه های بالای انرژی و کاهش ناترازیهای انرژی : برای کاهش هزینه ها، دولت از پروژه های انرژی تجدیدپذیر (مانند انرژی خورشیدی) در مزارع عمودی حمایت میکند نتیجه گیری: سنگاپور با ترکیب فناوری پیشرفته، سیاستهای حمایتی، و مشارکت جامعه، الگویی موفق برای کشاورزی شهری و پایدار ایجاد کرده است. این راهبردها نه تنها امنیت غذایی این کشور را تقویت میکنند، بلکه به عنوان مدلی برای سایر کشورهای با محدودیت منابع مورد توجه قرار گرفته اند.
ناشناس۳۹۲۴۳۱۸۱۴:۲۷:۵۹ ۱۴۰۴/۳/۱۸
سیاست‌های کشاورزی در هر دو استان که منشا اختلافات یزد و اصفهان بوده بر گسترش سطح زیر کشت به‌جای پایداری متمرکز بوده است. در اصفهان، کشت شلتوک و یونجه بدون توجه به محدودیت‌های آبی ادامه یافته، و در یزد، افزایش باغات پسته و ذرت علوفه‌ای با اقلیم خشک ناسازگار است. مدیریت غیرعلمی منابع آبی، از جمله کاهش آبدهی قنات‌ها در یزد و فشار بر آبخوان‌ها در اصفهان، این بحران را تشدید کرده است. کاهش بارندگی و افزایش دما در دهه‌های اخیر نیز منابع آبی هر دو استان را تحت تأثیر قرار داده، اما سیاست‌ها با این تغییرات تطبیق نیافته‌اند. این عوامل نشان می‌دهند که ناپایداری کشاورزی در این مناطق نتیجه ترکیبی از تصمیم‌گیری‌های نادرست، نبود برنامه‌ریزی بلندمدت و فشارهای اقلیمی است. علاوه بر این، عدم هماهنگی بین نهادهای مسئول و نادیده گرفتن نظرات جوامع محلی در تصمیم‌گیری‌ها، به پیچیدگی این بحران افزوده است.برداشت بی‌رویه آب در اصفهان به خشک شدن تالاب گاوخونی، فرونشست زمین و تهدید آثار باستانی مانند میدان نقش‌جهان منجر شده است. فرونشست زمین در برخی مناطق تا ۳۰ سانتی‌متر در سال گزارش شده و سازه‌های تاریخی را در معرض خطر قرار داده است (سهرابی، ۱۴۰۲). کاهش آب زاینده‌رود همچنین تنش‌های اجتماعی مانند اعتراضات اخیر را تشدید کرده و مهاجرت از روستاها را افزایش داده است. این مهاجرت نه‌تنها به خالی شدن روستاها منجر شده، بلکه فشار بر زیرساخت‌های شهری را نیز افزایش داده است. در یزد، کسری تجمعی آب زیرزمینی تا سال ۹۷-۱۳۹۶ به بیش از ۸ میلیارد مترمکعب رسیده و فرونشست زمین، بیابان‌زایی و فرسایش خاک را به دنبال داشته است (وزارت نیرو، ۱۴۰۱). قطعی آب اخیر نیز زندگی روزمره مردم را مختل کرده و شکنندگی سیستم تأمین آب این استان را نمایان ساخته است. این وضعیت همچنین به کاهش تولیدات کشاورزی و از دست رفتن فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی یزد منجر شده است. مقامات یزدی تأکید دارند که آب منتقل‌شده عمدتاً برای شرب استفاده می‌شود و بدون آن، حیات در این استان غیرممکن است. با این حال، افزایش باغات پسته و صنایع آب‌بر مانند فولاد و کاشی‌سازی در یزد، این ادعا را زیر سؤال برده و انتقادات اصفهانی‌ها را برانگیخته است که معتقدند بخشی از آب برای کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود
ناشناس۳۹۲۴۳۲۰۱۴:۲۸:۴۳ ۱۴۰۴/۳/۱۸
کشاورزی ناپایدار در اصفهان و یزد نتیجه سیاست‌هایی است که بدون توجه به محدودیت‌های اقلیمی و توان اکولوژیک اجرا شده‌اند. در اصفهان، گسترش زمین‌های زراعی و باغی به فرونشست زمین و خشک شدن تالاب گاوخونی منجر شده و در یزد، افزایش باغات و کشت محصولات آب‌بر کسری آب زیرزمینی را تشدید کرده است. تنش بر سر انتقال آب، که با تخریب اخیر خط لوله به یزد به اوج رسید، عمق بحران و ناکارآمدی مدیریت منابع آبی را نشان می‌دهد. حرکت به سمت کشاورزی پایدار، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تقویت همکاری بین‌استانی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت است برای کاهش فشار بر منابع آبی، هر دو استان اصفهان و یزد باید به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنند. سیاست‌های کشاورزی در هر دو استان بر گسترش سطح زیر کشت به‌جای پایداری متمرکز بوده است. در اصفهان، کشت شلتوک و یونجه بدون توجه به محدودیت‌های آبی ادامه یافته، و در یزد، افزایش باغات پسته و ذرت علوفه‌ای با اقلیم خشک ناسازگار است. مدیریت غیرعلمی منابع آبی، از جمله کاهش آبدهی قنات‌ها در یزد و فشار بر آبخوان‌ها در اصفهان، این بحران را تشدید کرده است.توسعه کشت گلخانه‌ای، که مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد، و استفاده از ارقام مقاوم به خشکی، مانند گندم کم‌آب‌بر، می‌تواند جایگزین محصولات آب‌بر شود. تجربه دانمارک در کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب کشاورزی با بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری هوشمند و کشت‌های کم‌آب‌بر (European Environment Agency, 2017) و هلند در بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی با استفاده از آبیاری تحت فشار و مدیریت دقیق منابع (European Environment Agency, 2023) می‌تواند الگویی برای این مناطق باشد.
ناشناس۳۹۲۴۳۲۴۱۴:۳۱:۰۴ ۱۴۰۴/۳/۱۸
در مناطق خشک مانند صحرای نقب، فلسطین اشغالی با کاشت محصولات مقاوم به شوری، بهره‌گیری از آبیاری قطره‌ای، و پایش مستمر آب و خاک، کشاورزی پایدار را ممکن ساخته است. پروژه‌هایی چون جنگل‌کاری مصنوعی و کشت «جوجوبا» نیز در این مناطق اجرا شده‌اند، کارهایی که سود اقتصادی هم به بار آورده.
ناشناس۳۹۲۴۳۲۷۱۴:۳۲:۴۹ ۱۴۰۴/۳/۱۸
با کدام منابع آبی ..با این خشکسالی می‌خواهیم روی کشاورزی سرمایه گذاری کنیم آنهم با وضع عدم توجه به اصلاح روش کشت موجود ...بایستی کشاورزی را به سمت کشاورزی هیدروپونیک و اکواپونیک که منجر به کاهش ۹۰درصد آب میشود برد باید کشت بر مبنای اقلیم باشد نه گشت برنج در یزد و اصفهان ..البته برخی در جهاد کشاورزی که هم متولی ترویج کشاورزی و هم واردات محصولات کشاورزی است که عملا نوعی تضاد منافع است و بخاطر منافع پورسانت در واردات محصولات از خارج کشور قطعا مسأله ترویج و اصلاح روش کشاورزی و ساماندهی آن بر مبنای اقلیم و کم آبی مغفول میماند باید واردات محصولات کشاورزی از خارج از سلطه جهاد کشاورزی خارج شود و با اصلاح الگوی کشاورزی کشور و ممانعت از کشت محصولات اب بر نظیر هندوانه سریعا اقدام نمود
ناشناس۳۹۲۴۳۲۹۱۴:۳۳:۲۲ ۱۴۰۴/۳/۱۸
در شهرستان اسفراین خراسان شمالی که هم اکنون از شهرهای دچار تنش آبی است و اقتصاد آن باغداری و کشاورزی است ،احداث کارخانه بزرگ ریخته گری فولاد موجب این وضعیت شده است و تمام سفره های منطقه را با چاه های عمیق خود خشکانده است فاز اول این کارخانه بنا بدرخواست غیر کارشناسی شده نمایندگان این شهر در سال 77و فاز دوم سال 84احداث و جانمایی اشتباه آن موجبات بیکاری عظیمی برای باغداران و کشاورزان منطقه شده است علاوه بر آن در همین شهرستان به تبع این کارخانه تعداد زیادی کارخانه های آب بر فولاد و فرجینگ هم به سفره های محدود این شهر کوچک تحمیل و چنانکه منطقه شاهد است باغها و کشاورزی منطقه صدمه جدی دیده است ایا صنعت در خدمت اشتغال است یا اشتغال قربانی مکانیابی و جانمایی اشتباه صنایع آب بر با تکنولوژی قدیمی و دست دوم کشورهای بلوک شرق ....باید نظارت عالیه منسجمی بر اجرای پروژه ها که باید سیستماتیک و معضلات خشکی کشور تصمیم گیری کند ایجاد شود نه اینکه هر وزارتخانه خودش تصمیم بگیرد هر جایی دلش خواست یک پروژه را احداث کند الان حتی سد بیدواز منطقه هم مشکل تامین آب شرب منطقه را دارد چه برسد کشاورزی که اقتصاد و اشتغال این شهرستان بر مبنای آن استوار است
ناشناس۳۹۲۴۳۳۱۱۴:۳۳:۵۸ ۱۴۰۴/۳/۱۸
از زمان دولت های قبل هشتاد درصد صنایع آب بر نظیر صنایع فولاد و پتروشیمی در استانهای ممنوعه و فاقد آب ساخته شده اند و موجب تشدید بی آبی شده آند
ناشناس۳۹۲۴۳۳۶۱۴:۳۵:۴۳ ۱۴۰۴/۳/۱۸
از یک طرف آب ها را از رودخانه ها که عامل طبیعی چند هزار ساله تغذیه سفره ها ی زیر زمینی هستند به پشت سدها هدایت میکنید و موجبات تبخیر شدید آنها و اتلاف آب را فراهم میکنید و از آن طرف بدنبال تغذیه مصنوعی آب خوانها هزاران میلیارد تومان بودجه صرف میکنید عجب چه بگوییم و از طرف دیگر مجوز ساخت صنایع آب بر فولاد و نیروگاه را در کویرهای ممنوعه صادر میکنید این چه استراتژی است به جای آن به اصلاح روش کشاورزی و آبیاری نوین و کشاورزی عمودی هیدروپونیک و اکواپونیک با ممانعت از تماس آفتاب اقدام کنید این منطقی تر است گرچه به نفع برخی شرکت های احداث سد و پروژه های پول تراش نیست
ناشناس۳۹۲۴۴۰۳۱۵:۰۰:۳۳ ۱۴۰۴/۳/۱۸
وزیر کشاورزی کار وزیر اقتصاد را میکند ظاهراً با این صحبت ها منتها اشکال آنست که وظایف خودش در نظارت بر اقلیمی نمودن کشت بلاتکلیف مانده و کشاورزی سنتی بدون نظارت با تکنولوژی ۷۰۰۰ساله پیش دارد همین اندک آب را به فنا میدهد
yektanetتریبون

آخرین عناوین