FATF در آزمون مصلحت

  4031102070

دولت چهاردهم در صورتی‌که عزم خود را برای حل مساله FATF کرده باید به‌طور جدی روند بررسی آن را در مجمع دنبال و در عین حال با تعامل با نهادهای امنیتی و ارکان قدرت در کشور، تحرکات جریان مخالف را خنثی کند.

FATF در آزمون مصلحت

دکتر علیرضا سلطانی، تحلیلگر اقتصاد سیاسی و استاد دانشگاه در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: 
پرونده FATF با پیگیری دولت چهاردهم از بایگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیرون آمد و قرار است این نهاد حاکمیتی با بررسی دو لایحه باقی‌مانده پالرمو و CFT، یکی از چالشی‌ترین مسائل کلان کشور در یک‌دهه اخیر را تعیین تکلیف کند.

دولت روحانی در سال۱۳۹۶ لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)» و لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)» را به مجلس دهم تقدیم کرد که به‌سختی به تصویب رسید؛ اما با مانع بزرگ شورای نگهبان و بعد از آن مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.

کانال عصر ایران در تلگرام 
دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی تلاش زیادی کرد که این دو لایحه در مجمع تشخیص به تصویب برسد؛ اما گویا مجمع براساس مباحثی که در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری چهاردهم مشخص شده تنها تصمیم‌گیرنده در این زمینه نبود و به این ماجرا پای نهادهای امنیتی مانند شورای عالی امنیت ملی و افراد خاص مانند سعید جلیلی باز شد و به بهانه عدم اعتماد به دولت روحانی، مجمع تشخیص بررسی این موارد را مشمول زمان کرد تا دولت دوازدهم به پایان برسد.

روی کار آمدن دولت سیزدهم با توجه به قرابت سیاسی بیشتر با حاکمیت و مجمع تشخیص امید به حل مساله را بالا برد؛ اما با وجود این، موضوع FATF در مجمع بلاتکلیف ماند؛ چون دولت سیزدهم اهتمامی به حل مساله نداشت و بنابراین با بی‌تفاوتی دولت سیزدهم نسبت به موضوع عملا مجمع تشخیص تعیین‌تکلیف FATF را بایگانی کرد و از این بابت خسارات سنگینی به کشور وارد شد. اگر این موضوع در مجمع در سال‌های قبل حل می‌شد، امروز بخش زیادی از مشکلات کشور به لحاظ اقتصادی حل شده بود.

حل مساله FATF فقط حلّال مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با غرب نیست، بلکه عادی شدن و به عبارت دیگر امکان استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و مالی کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و دیگر کشورها نیز در گرو حل این موضوع است؛ چه اینکه اخیرا روس‌ها مشخصا به مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که برای گسترش روابط اقتصادی باید ایران از لیست سیاه FATF خارج شود. بنابراین اجرایی شدن معاهده همکاری اخیر ایران و روسیه در گرو حل مسائلی از نوع FATF است.

همزمان با طرح مجدد تعیین‌تکلیف FATF در مجمع، تحرکات مخالفان FATF به‌شدت افزایش یافته است. مخالفان عضویت ایران در FATF که قبلا در مجمع تشخیص نفوذ زیادی داشتند و در حال حاضر این نفوذ تا حدی کاهش یافته، تلاش دارند با جریان‌سازی‌های گسترده سیاسی و رسانه‌ای، فضای عمومی مجمع را نسبت به حل مساله از طریق ایجاد تحلیل‌های منفی و بدبینانه نسبت به FATF و بلاتاثیر بودن حل مساله بر رفع تحریم‌ها و حتی القای اینکه با پذیرش موافقت‌نامه‌های پالرمو و CFT، دست ایران برای دور زدن تحریم‌ها بسته می‌شود، تحت تاثیر قرار داده و مانع از تصویب آن شوند.

جریان مخالف حل مساله FATF در عین حال تلاش دارد با اعمال نفوذ و بهره‌گیری از ارکان مختلف قدرت، مجمع تشخیص را تحت فشار قرار دهد تا زیر بار تصویب لوایح دوگانه نرفته و در بهترین شرایط مانند گذشته به دلایل امنیتی و سیاسی آن را بلاتکلیف نگه دارد.
 

این جریان قدرتمند مخالف که در فضای مجازی و رسانه‌ای بسیار فعال است، جریان مخالف خود را بر این مبنای اشتباه قرار داده که با پذیرش لوایح دوگانه، عملا دست ایران برای دورزدن تحریم‌ها بسته می‌شود و این هزینه سنگینی را به کشور وارد می‌کند.

 در واقع مبنای استدلال آنها بر فرض نادرست ماندگاری تحریم‌ها گذاشته شده است. گویی از دیدگاه این جریان مخالف، تحریم‌ها ماندگار است و قرار نیست هیچ‌گاه رفع شود؛ دیدگاهی که البته در کشور و خارج از کشور حامیان قدرتمندی دارد؛ چراکه منافع خود را در حفظ و تشدید تحریم‌ها می‌بینند.

دولت چهاردهم در صورتی‌که عزم خود را برای حل مساله FATF کرده باید به‌طور جدی روند بررسی آن را در مجمع دنبال و در عین حال با تعامل با نهادهای امنیتی و ارکان قدرت در کشور، تحرکات جریان مخالف را خنثی کند. 
در این راستا حضور فعال در فضای رسانه‌ای و ارائه تحلیل‌ها و واقعیت‌ها نسبت به اثرات منفی تعلل در تصویب لوایح دوگانه پالرمو و CFT  و همراه ساختن فضای عمومی کشور با این رویکرد می‌تواند تا حد زیادی جریان مخالف را خلع سلاح کند. صرف انتظار و امید به رفع موانع در مجمع تشخیص مصلحت با توجه به اعمال فشارهای گسترده، نمی‌تواند روند حل مساله FATF را تسهیل کند. نکته مهم این است که با توجه به تحرکات و تحولات گسترده غیرقابل پیش‌بینی در کشور، منطقه و جهان، لازم است FATF  هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود؛ وگرنه با توجه به سرعت تحولات و بروز چالش‌های پیش‌بینی‌نشده، مساله مانند گذشته مشمول مرور زمان خواهد شد.

بر این اساس بهتر بود مجمع تشخیص، تکلیف FATF را قبل از روی کار آمدن ترامپ روشن می‌کرد؛ چراکه مواضع احتمالی ترامپ در قبال ایران می‌تواند روی تصمیم مجمع تاثیر قابل توجهی داشته باشد و زمینه تداوم بلاتکلیفی FATF را موجب شود. نکته پایانی اینکه لازم است هر دو لایحه پالرمو و CFT همزمان در مجمع تشخیص تعیین تکلیف شود و مانند مساله فیلترینگ سکوهای فضای مجازی، مرحله‌ای و پلکانی با موضوع برخورد نشود.

خروج ایران از لیست سیاهFATF در گرو پذیرش هر دو لایحه باقی‌مانده است. برخورد مرحله‌ای نتیجه‌ای جز از دست رفتن زمان و فرصت‌های اقتصادی بیشتر، به گروگان گرفته شدن مناسبات اقتصادی خارجی از سوی کاسبان تحریم و تقویت مخالفانFATF  نخواهد داشت.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. رهبر انقلاب: مذاکره با آمریکا غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه است/ تنها استثنایی که در زمینه مذاکره وجود دارد، آمریکا است

  2. آقای عطاران اگر قرار بود به سوالی جواب ندهید چرا در نشست خبری شرکت کردید؟

  3. مذاکره چه نتیجه ای خواهد داشت؟

  4. ترامپ دادگاه لاهه را تحریم کرد

  5. وعده تعیین مزد سال آینده کارگران بر اساس تورم و سبد معیشت

  6. علم‌الهدی: گرانی‌ها ناشی از نفوذ و توطئه دشمن است

  7. همتی: چاره ای جز توانمندسازی بخش خصوصی نداریم  

  8. خواب شوم ترکیه و افغانستان؛ سرنوشت استان‌های غربی و شرقی ایران چه می شود؟

  9. شگفتانه بزرگ ایران در خلیج فارس

  10. شیرین کاری های عطاران در نشست فیلم «صددام»

  11. امام جمعه موقت تهران: مذاکره با آمریکا تجربه شد، پیشنهاددهندگان تحقیر شدند  

  12. لیدر اصلی عرفان حلقه در اصفهان دستگیر شد  

  13. ایران: آماده مذاکرات هسته‌ای بر اساس احترام متقابل هستیم/ پیشرفت دیپلماسی درگرو حسن‌نیت غرب

  14. خصوصی‌سازی ایران‌خودرو، گام بلند در مسیر مطالبه رهبر معظم انقلاب

  15. غضنفری: کجا گفتم ظریف ساواکی است؟/ نمی دانم تجمع مجوز داشت یا نه، من فقط چند دقیقه حرف زدم

  16. زنان در راهپیمایی‌های بهمن ۵۷

پربحث‌های هفته

  1. جدیدترین خوش‌خدمتی تشکیلات خودگردان فلسطین به آمریکا و رژیم صهیونیستی

  2. درخواست صدور ویزای ظریف به سفارت آلمان ارسال نشد

  3. ادعای میرسلیم: آمادگی فنی لازم را برای پیوستن فوری به FATF نداریم/ اگر ما را در FATF هم بپذیرند، با وجود تحریم‌ها، اثر مثبتی ندارد

  4. گوشت قربانی قدرت های بزرگ!

  5. مصالحه و گفت‌وگو با هوشیاری حداکثری!   

  6. آیا مشکل اصلی اقتصاد ما فقط تحریم است؟

  7. رهبر انقلاب: مذاکره با آمریکا غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه است/ تنها استثنایی که در زمینه مذاکره وجود دارد، آمریکا است

  8. جزئیات برهنه شدن یک زن روی ماشین پلیس در اتوبان صیاد شیرازی مشهد

  9. جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس درباره FATF

  10. هراس آمریکا از افول هژمونی دلار

  11. آدرس غلطی که علی دایی داد / وقتی معاون رئیس‌جمهور، خاتمی و کروبی را قهرمانان ملی می‌داند!/ خزعلی علیه نصیری

  12.   طرد یک میلیون و ۱۰۰ هزار اتباع غیرمجاز/ اتباع فرصت‌های شغلی زیادی از کشور گرفتند  

  13. از ترامپ، به خوشبین ها در تهران!

  14. قالیباف: طبق آمارها تورم کاهش پیدا کرده/ خروجی وفاق و همدلی باید مشخص شود

  15. ۳ نکته در مورد رونمایی از شهرهای زیرزمینی نظامی ایران

  16. واقعاً میزی برای مذاکره وجود دارد؟!

  17. تجمع طرفداران قانون عفاف و حجاب مقابل مجلس شورای اسلامی

  18. ابراز آمادگی ترامپ برای گفت‌گو با ایران ضمن امضای یادداشت ضدایرانی

  19. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی: با کفار هم می‌شود مذاکره کرد

  20. فقر در ایران؛ از گذشته تا امروز

  21. هزینه‌های سکوت قالیباف/ چرا منتقدان ظریف حق دارند؟/ ادعای عجیب واعظی در خصوص اعتراضات آبان ۹۸

  22. تعزیرات حکومتی یا حیاط خلوت دولتی؟

  23. تشکیل پرونده قضایی برای دو هنرمند به دلیل «اقدام خلاف عرف و شرع»

  24. مهدی نصیری بازداشت شد/ توضیح درباره اقدامات و شعارهای تند او در آرامگاه فردوسی

  25. آقای عطاران اگر قرار بود به سوالی جواب ندهید چرا در نشست خبری شرکت کردید؟

آخرین عناوین