وقتی فیلمسازان ایرانی روی کمدی کلید می کنند با این کمدی ها حال ما خوب نمی شود!

حمید امیدی‌سرور، گروه فرهنگی الف،   4030906040 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
با این کمدی ها حال ما خوب نمی شود!

سالهاست سینمای کمدی گونه‌ی غالب در جریان تجاری بدنه‌ی سینمای ایران است و شدت آن در روندی رو به تزاید به جایی رسیده که شاید برای بسیاری از مخاطبان جوان این روزها باور نکردنی باشد که مثلا در میانه دهه شصت نبض گیشه در دست ملودرام‌های خانوادگی و سطحی‌ای بود که اوج هنرشان دادن چند پیام اخلاقی و گرفتن مقداری اشک و آه بود! در اوایل دهه هفتاد سینمای اکشن در ایران حرف اول را می زد زمانی که افعی ساخته محمد رضا اعلامی به عنوان نمونه ای از رمبوی وطنی با اقبال گسترده مخاطبان روبه رو شد. چند سال بعد فیلمهای عاشقانه زرد (یا سینمای دختر پسری!) باب شده و بازار را دست گرفتند... در هریک از این دوره ها نیز به فراخور فیلمهای محبوب روز، طیف خاصی از بازیگران در مرکز توجه قرار داشتند. جمشید هاشم‌پور میدان دار سینمای اکشن بود و محمدرضا گلزار سوپر استار عاشقانه‌های آبکی و...

با اینکه سینمای کمدی هم در همه این سالها به عنوان گونه‌ای محبوب به لحاظ کمی حضوری محسوس داشت اما هیچگاه همانند سالهای اخیر به عنوان گونه‌ی غالبی که به شکلی متداوم سینمای ایران را تحت سیطره‌ی خود داشته باشد، شناخته نمی شد. اما در این سالها و لااقل در یک دهه‌ی اخیر بسیاری از دست‌اندر کاران سینمای کمدی را تنها راه مطمئن دست یابی به گیشه می‌شناسند. بنابراین اگر از تولیدات سینمایی وابسته به نهادهای دولتی که دغدغه فروش ندارند (و به قول یکی از اهل فن سودشان در تولید فیلم است و نه گیشه‌ یا استقبال مخاطبان!) بگذریم؛ سینما گر ایرانی در حال حاضر اگر به بقا بیندیشد، چاره ای ندارد جز اینکه به سراغ گونه کمدی برود که مطمئن ترین مسیر از پیش پیموده شده است.

از سال 1400 به این سو سه فیلم پرفروش هر سال کمدی بوده اند و به جز سال 1400 که فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی فیلم سوم جدول فروش بود که آن یک فیلم خاص با موفقیت های هنری داخلی و خارجی بود. در دو سه سال اخیر حتی پنج فیلم اول سال کمدی بوده اند و سال به سال سینمای کمدی از اقبال بیشتری برخوردار شده است. به گونه ای که در سه سال بیش از هشتاد و پنج درصد فیلم های پرفروش (ده فیلم اول جدول) کمدی بوده اند و در مواردی تنها فیلمهایی از سینمای کودک و یا فیلم های خاصی همانند مست عشق (حسن فتحی) در میان ده فیلم بالای جدول بوده اند.اما اینکه چرای اقبال به سینمای کمدی سال به سال بیشتر شده و در شرایط کنونی به اوج خود رسیده است، نمی توان از دلایل جامعه شناسانه آن غافل بود.

با نگاهی کلی نگرانه به این مسئله، نخستین نکته‌ای که می‌توان بدان توجه کرد گسترش روحیه افسردگی است. باید اعتراف کنیم جامعه ایرانی هیچگاه تا این اندازه دچار اندوه و ناامیدی نبوده است. اعضای چنین جامعه ای در غیاب این روح امید، شادی و جنب و جوش به مسکن هایی گذرا پناه می برد. مسکن هایی که در قالب هنجارها و ناهنجاری های مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کنند. نمی‌توان از کنار این واقعیت گذشت که جامعه ایرانی بخصوص بعد از سال ها تحریم و تنگنای معیشت و اغتشاشات سیاسی چند سال گذشته با چالش‌های مهمی روبه رو بوده است. روی کار آمدن دولت جدید و پاره ای جهت‌ گیری های آن نیز به روشنی از درک چالش ها و گسلهای اجتماعی و سیاسی و تلاش برای مرتفع کردن آنها نشان دارد.

بی‌گمان توجه به سینمای کمدی و استقبال مخاطب و فیلمساز از چنین آثاری که در این سالها بیش از هر زمان دیگری بوده تا اندازه زیادی نتیجه این شرایط اجتماعی است، اما آیا سینمای کمدی ایران دارای کیفیتی است که خوراکی قابل قبول و ارزشمند برای این میزان تقاضا در سطح جامعه ایرانی باشد؟  به نظر نمی رسد از درون زودپز فیلمسازان ایرانی چیزی بیرون بیاید که حال مخاطبان را خوب کند. نهایتا همانند مسکن هایی است موقتی و کم اثر که سلیقه مخاطبان رابیش از پیش تنزل می دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۷۳۱۴۳۱۲:۲۴:۳۰ ۱۴۰۳/۹/۶
تبلیغ و رواج بی بندوباری هست به اسم شادی!
ناشناس۳۶۷۳۲۰۶۱۳:۱۰:۳۶ ۱۴۰۳/۹/۶
من مانده ام چطور افرادی در این مملکت پیدا می شوند، 100 هزار تومان برای تماشای این فیلمها پول بلیت می پردازند.
ناشناس۳۶۷۳۲۹۵۱۳:۵۰:۳۵ ۱۴۰۳/۹/۶
علت رواج فیلم های کمدی ممیزی و سانسور بیش از حد است چون ژانرهای جدی و اجتماعی متهم به سیاه نمایی می شوند ولی فیلم طنز مورد نظر نیست.
ناشناس۳۶۷۳۲۹۸۱۳:۵۱:۲۵ ۱۴۰۳/۹/۶
خوشبختانه بسیاری از افراد مسئله‌دار در سینمای ایران ممنوع الکار شده‌اند و افراد خنثی مشغول فعالیت هستند،باید بچه‌های مومن و انقلابی وارد عمل شوند و به خصوص در عرصه فیلم‌های طنز فعالیت کنند
ناشناس۳۶۷۳۴۸۷۱۶:۳۰:۱۶ ۱۴۰۳/۹/۶
پس چرا این برادران و خواهران نمی‌سازند ؟
ناشناس۳۶۷۳۵۰۳۱۶:۴۴:۳۳ ۱۴۰۳/۹/۶
وضعیت فعلی و اینکه شما حات خوب نمیشه رو باید در نگاه ممیزی ها بر کارها جستجو کنی ، اینا معلول هستند نه علت .
ناشناس۳۶۷۳۱۴۴۱۲:۲۵:۰۸ ۱۴۰۳/۹/۶
حتما منظورت اینه که با برنامه های تلویزیون مردم حالشون خوب شده.
ناشناس۳۶۷۳۱۴۷۱۲:۲۶:۱۶ ۱۴۰۳/۹/۶
...روزی... این مملکت داریوش مهرجویی را داشت که کمدی اجاره نشین ها را می ساخت. همان بلایی که سر اولین مقام صادرات فرش، اولین مقام صادرات پسته، اولین مقام صادرات خاویار، بزرگترین تولید کننده خودرو لوازم خانگی منطقه، بزرگترین صادر کننده نفت منطقه و سایر مقام هایی که ایران روزگاری داشت آوردند بر سر اولین مقام سینما، شعر و کتاب منطقه نیز آوردند! ...
ناشناس۳۶۷۳۳۰۸۱۳:۵۶:۳۱ ۱۴۰۳/۹/۶
کفش ملی و نساجی مازندران و چیت سازی ری و سیمان تهران وکفش وین و کفش بلا و .............کلا نابود شد
ناشناس۳۶۷۳۴۸۳۱۶:۲۷:۵۹ ۱۴۰۳/۹/۶
اشتباه به عرضتان رساندن!!!
ناشناس۳۶۷۳۱۴۹۱۲:۲۸:۰۴ ۱۴۰۳/۹/۶
یک زمانی در سینماهای ایران، فیلم های فاخر سینمای جهان نمایش داده می شد. اکنون هجو، بدآموزی، لات بازی، تجمل پرستی و اندیشه های به شدت نازل جای آنها را گرفته است.
ناشناس۳۶۷۳۱۵۳۱۲:۲۹:۵۹ ۱۴۰۳/۹/۶
صدر رحمت به فیلمهای فارسی قدیم. با آن امکانات کم حداقل در بدترین آن فیلم ها نکات آموزنده بسیاری وجود داشت.
ناشناس۳۶۷۳۱۵۶۱۲:۳۲:۱۶ ۱۴۰۳/۹/۶
فیلمهایی که اکنون ساخته می شوند، از تمام خطوط قرمز من درآوردی که مدتها در این مملکت باید رعایت می شدند، عبور کرده اند.
ناشناس۳۶۷۳۱۷۷۱۲:۵۵:۳۳ ۱۴۰۳/۹/۶
شما برو پاورقی رو ببین حالت خوب میشه!
ناشناس۳۶۷۳۳۸۱۱۵:۰۳:۳۲ ۱۴۰۳/۹/۶
چون بهشت دنیا را رسوا می کند عده ای افسرده می شوند !!!
ناشناس۳۶۷۳۲۲۴۱۳:۱۶:۰۳ ۱۴۰۳/۹/۶
اگر حال شما رو خوب میکرد تعجیب میکردیم !
محمد۳۶۷۳۲۶۹۱۳:۳۳:۱۵ ۱۴۰۳/۹/۶
این کمدی های سخیف از وقتی باب شد که سینمای مستقل و فیلم ساز مستقل را بایکوت ، خانه نشین و ممنوع الکار کرده اید. این را در صدا و سیما هم می توان دید . روزگار تلوزیون با سه شبکه مرجع سرگرمی مردم بود . اما حالا با بودجه و امکانات و پرسنلی چند برابر و دهها شبکه ریز و درشت ، به این روز افتاده است .
ناشناس۳۶۷۳۳۱۶۱۴:۰۴:۳۷ ۱۴۰۳/۹/۶
این مقاله چند اشکال عمده دارد. اولین اشکال اینست که نویسنده بر همه عمر سینمای ایران نقد دارد و اصلا برایش نظر مردم و گیشه مهم نیست. فیلم باید فروش داشته باشد لذا باید مخاطب را ببیند . آثار فاخر مد نظر نویسنده در حال حاضر دیگر جذابیت ندارد. دومین اشکال اینست که ایراد را صرفا در فیلمساز می بیند و به هیچ وجه به محدودیت های ساخت فیلم در کشور و ممیزی های سنگین توجه ندارد . این محدودیت باعث می شود آثار فاخر مد نظر مردم تولید نشود وقتی فیلم ساز نمی تواند در رابطه با مسائل اجتماعی مد نظر مردم فیلم بسازد پس به دنبال همین دست فیلم هایی می رود که هم گیشه دارد و هم مجوز می تواند بگیرد سومین اشکال هم در اینست که به رقابت صنعت فیلمسازی داخل ایران با شبکه های نمایش خانگی و فیلم های خارجی توجه نمی کند در حال حاضر بیننده به راحتی با یک اکانت ارزان به شکه سینمای خانگی دسترسی داشته و کلی فیلم می بیند لذا کشاندن مردم به سینما خیلی در این دوران سخت شده است و بابت آثار فاخر دیگر نمی توان مردم را به گیشه هدایت کرد. در نهایت چون این تحلیل جامع نیست و فقط یک طرفه موضوعات را بیان نموده است هیچ راهکار اجرایی هم پیشنهاد نمی دهد و فقط یک موضوع را با آب و تاب تعریف کرده است .
ناشناس۳۶۷۳۳۶۲۱۴:۴۷:۴۳ ۱۴۰۳/۹/۶
هیچکدام از این مسایل دلیل نمی شود فیلم بی مایه و سردستی و کمدی مبتذل به خورد مردم داد. زمانی در میان فیلمهای پرفروش ساخته های فاخر هم بود اما الان اکثریت با مبتذل هاست
ناشناس۳۶۷۳۵۴۴۱۷:۱۳:۵۶ ۱۴۰۳/۹/۶
شاید حالا باور نکنیم ولی در زمان زندگی شاعران بزرگی مثل مولانا شمس حافظ سعدی مردم با نگاه سطحی و روزمره به اشعار انها نگاه میکردند واز مفاهیم گنجانده شده در بین اشعار غافل بودند ولی حالا با تجزیه و تحلیل ان اشعار توسط نخبه گان علمی ادبی مفاهیم و نکات ارزشمندی استخراج و معنی یابی میشود چه بسا بعد از چند صد سال از این فیلمهای بضاحر کم معنی و سبک معانی عمیق فرهنگی و ارزشی استخراج شود .
ناشناس۳۶۷۳۷۹۶۲۱:۰۸:۵۷ ۱۴۰۳/۹/۶
بقیه رو نمی دونم ولی مردم همون زمان شیفته سعدی بودن
ناشناس۳۶۷۳۶۸۶۱۹:۱۹:۳۰ ۱۴۰۳/۹/۶
خوب چرا جنابعالی سرمایه خود را برای ساخت یک فیلم فاخر نمی گذارید!
ناشناس۳۶۷۳۳۴۸۱۴:۳۸:۱۲ ۱۴۰۳/۹/۶
...کل فیلم های پر مخاطب شده رقص و آواز. همان فیلم هایی که قبلا بنام فیلم فارسی می شناختیم و جز سرگرمی هیچ چیزی عاید مخاطب نمی کند. روزی فیلم های ما در بهترین جشنواره های بین المللی انتخاب می شد و برنده می شد. حالا می خواهید با 70 30 جایزه بین المللی ببرید؟ هر روزتان بدتر از دیروز
ناشناس۳۶۷۳۳۶۱۱۴:۴۶:۵۵ ۱۴۰۳/۹/۶
این نظرات شما به درد سینمای دولتی یا حکومتی میخورد که فیلم های آن فرمایشی ساخته میشوند (طبیعتا در فضای فرمایشی قابلیت رشد استعدادها وجود ندارد) اگر کارگردانی فیلم اجتماعی میسازد و مردم استقبال نمیکنند. یا مقصر کارگردان هست که فیلم خوبی نساخته یا مردم که فیلم خوب کارگردان رو متوجه نمیشند! دیگه این وسط اون کسی که فیلم کمدی میسازد که نقشی ندارد که شما انتقادتونو معطوف کردید به کمدی ساز!
باهر۳۶۷۳۳۷۴۱۴:۵۷:۱۹ ۱۴۰۳/۹/۶
چنان بلایی سر مردم اورده اند که توان تامین نیازهای ابتدایی زندگی هم ندارند تاچه رسد به هزینه های تفریحات سالم .لذا بالاجبار به این نوع فیلم ها پناه می برند.
ناشناس۳۶۷۳۳۸۹۱۵:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۹/۶
كمدي سازان ايراني بدشان نيايد ، بنده سالهاست كه اين كمدي ها را تماشا نمي كنم ! اين كمدي ها را تحريم كرده ام ! به دلم نمي چسبد ! ... انگاري مثلاً پول بليط داده ام كه به زور بخندم ! ... يا الكي بخندم ! شما ملاحظه بفرماييد فيلم عصر جديد « چارلي چاپلين » در عين حال كه مي تواند به راستي خنده آور باشد -- خنده راست راستكي ، نه خنده زوري و الكي -- در عين حال همين فيلم چه قدر نكات آموزنده و علمي دارد !! عرض كردم كمدي سازان ما بدشان نيايد !!
ناشناس۳۶۷۳۴۳۱۱۵:۴۶:۳۵ ۱۴۰۳/۹/۶
رقصیدن سبیل کلفتها جلوی دوربین معنی اش چیه؟ استفاده از الفاظ بی معنی و لوس و بی مزه و تظاهر به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی چی؟ یعنی برای شاد کردن مردم باید همان راه اشتباه غربی ها را پیش بگیریم؟ همه سبک زندگی مون شده تقلید از الگوهای غربی...
ناشناس۳۶۷۳۴۶۴۱۶:۱۵:۰۹ ۱۴۰۳/۹/۶
و همچنان یک عده اصلاح طلب از اینجا مانده و از آنجا مانده مشغول غر زدن..
حامد حمدایی اصل۳۶۷۳۷۴۳۲۰:۱۴:۱۰ ۱۴۰۳/۹/۶
جمله ای از متن بالا: باید اعتراف کنیم جامعه ایرانی هیچگاه تا این اندازه دچار اندوه و ناامیدی نبوده است. آفرین که لااقل در این سایت اصولگرا این واقعیت را گفتی. اما واقعا چرا این اندازه اندوه؟ اگر مسئولین در مسائل اساسی (مثل سیاست خارجی و ...) با مردم راه بیایند، مردم از این فشار و اندوه خلاص می‌شوند و نیازمند مسکن هم دیگر نخواهند بود
ناشناس۳۶۷۵۲۲۰۱۹:۵۹:۰۲ ۱۴۰۳/۹/۷
به عنوان یک دهه هشتادی سینمای ایران و حتی نمایش خانگی هیچ اهمیتی، مطلقا هیچ اهمیتی برام ندارن. ولی از این دو تا جمله نویسنده خوشم اومد: اعضای چنین جامعه ای در غیاب این روح امید، شادی و جنب و جوش به مسکن هایی گذرا پناه می برد - نهایتا همانند مسکن هایی است موقتی و کم اثر که سلیقه مخاطبان رابیش از پیش تنزل می دهد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. انتخاب دشوار غرب؛ ایران هسته ای با سلاح یا بدون سلاح؟!

  2. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  3. قانون عفاف و حجاب/ ۱۵ میلیون تومان جریمه برای دو بار پیامک «بی حجابی» در فضای حقیقی و مجازی/ جریمه ۱۶۵ میلیون تومانی در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

  4. توهین به قالیباف فقط به‌خاطر یادآوری قانون/ جنجال پسر پزشکیان/ دعوت مدام به چالش با رهبری نظام

  5. وزیر کشور:‌ دیگر توان پذیرایی از اتباع خارجی را نداریم‌

  6. پاسخ محکم ایران به اقدام اروپایی ها

  7. سخنان علی جنتی علیه بشار اسد/ وفاق، اسم رمز باج‌گیری نیست/ فعال شدن گروه فشار رسانه‌ای برای تحمیل سازش

  8. واکنش پزشکیان به قانون حجاب

  9. سیمای صد روزه ۴ وزارتخانه کلیدی

  10. چند درصد دانشجویان علوم پزشکی‌ شاهد و ایثارگر هستند؟

  11. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  12. اظهار نظر عباس عبدی درباره قانون عفاف و حجاب

  13. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  14. رسایی: عارف به صراحت قانون دیگر معاون اول نیست!

  15. تحلیل «ظریف» از دستاورد بی‌نظیر جمهوری اسلامی / یک اشتباه ۲۵ساله در مذاکره ایران و غرب/ توصیه رسانه ای کرباسچی به پزشکیان

  16. قانونی حساس و بازتاب هایی حساس تر !

  17. وقتی فردوسی پور هم مجوز دارد، هم ندارد !

  18. ظریف: به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برجام نشان داد که منافع ملی ما با مذاکره تامین نمی‌شود/ اگر فردوسی‌پور استاد موقعیت‌شناسی است، صدا و سیما هم استاد موقعیت‌سوزی است

  20. مخالفت آیت الله جوادی آملی با قانون عفاف و حجاب ؛ مساله حجاب با بگیر و ببند حل نمی شود

  21. جنگ در سوریه و معمای شانتاژ رسانه ای

  22. دومین گفت‌وگوی تلویزیونی پزشکیان با مردم/ باید مردم را مطمئن کنیم که از نظر معیشتی مشکل پیدا نمی کنند

  23. توضیح ساترا در باره جلوگیری از گزارش‌های فردوسی‌پور

  24. یک بام و دوهوای اصلاح طلبان

  25. عزل یک عضو ستاد امر به معروف و عذرخواهی از رییس‌جمهور

آخرین عناوین