نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

گروه تعاملی الف،   4030409016 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار:

این‌که دنیا فقط آمریکا و اروپا نیست از نظر جغرافیای جهان، حرف درستی است، اما اقتصاد، سیاست، روابط بین‌الملل و بسیاری مولفه‌ها و متغیرهای دیگر وجود دارد که برای تعامل و اثر گذاری درست و منطقی و منتتج به منفعت، باید در روابط خارجی مورد توجه قرار گیرد. آمریکا و اروپا ۴۳ درصد و آفریقا ٣ درصد تولید دنیا را دارا هستند. واقعیت علم سیاست حکم می‌کند که هر واحد سیاسی با توجه به سیاست گذاری های صورت گرفته، برای هر رابطه خود، سهم و نقشی قائل باشد، بی آن‌که واحدی حذف شود.

ایران در طول چهار دهه انقلاب، جنگ و تحریم، نیاز بسیار به سرمایه گذاری و فن‌آوری به روزخارجی در همه زمینه‌ها دارد و روی هر چه دست بگذاریم، خواهیم دید که خیلی هم عقب مانده ایم. ایران در چهار دهه گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی صورت نداده است و آن‌چه بوده نیز به مرور زمان مستهلک شده و یا با فن‌آوری غیر روزآمد، تولیدات ما قادر به رقابت نیست و تنها با رانت انرژی تقریبا مفت و نیروی کار ارزان است که چیزی تولید می‌شود. ادامه فشار تحریم‌ها، فرصت‌های توسعه و رشد را هر چه بیشتر  از ایران می‌گیرد.

ایران برای تبدیل شدن به قدرتی حتی در سطح منطقه که قادر باشد از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه خود بهره ببرد، باید با اصلاح نگاه خود به روابط بین‌الملل، به تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و انتقال فن‌آوری بپردازد. خام فروشی و هزینه کردن در آمدها برای امور جاری آن‌طور که می‌بینیم و شاهدیم، ایران را بیش از پیش از عرصه رشد و توسعه دور خواهد کرد. سیاست میدان واقعیت‌ها است نه آرزو! این مهم حکم می‌کند که با شناخت ظرفیت ها و قابلیت ها در خودمان و در تعامل با واحدهای سیاسی دیگر، نگاهی واقع گرایانه به جهان داشته باشیم و باور کنیم این کشور و این مردم، شایستگی‌های بسیار بیشتری از آن‌چه برخوردارند، دارند.

در صحبت‌های انتخاباتی از برجام بسیار سخن گفته شد. نکته حائز توجه این مهم است که برجام چه اعاده بشود و یا نشود که حالا امری علی‌السویه شده است، کشور باید براساس یک برنامه واقع‌گرایانه و منطقی استخراج شده از خرد جمعی نخبگان به سمتی هدایت شود که بتواند از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خودش استفاده کند و بازیگری تاثیر گذار در روابط بین‌الملل باشد. در بازی قدرت‌های جهانی سمت و سوی اغلب برنامه‌های توسعه ای در منطقه، حذف ایران و یا اگر اجباری وجود دارد، کم رنگ کردن هرچه بیشتر نقش آن است.

سیاست علمی است که در آن هر طرف صرفاً از موضع منافع ملی خود به آن می‌نگرد . اهداف سیاست خارجی باید برحسب منافع ملی تعریف شوند و منافع ملی بر حسب قدرت تعریف می‌شود. قدرت و منافع ملّی دو مفهوم اصلی و کلیدی است . 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۸۸۹۵۰۰:۲۲:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
قالیباف در بین تمامی نامزدها اصلح تر و با کفایت تر بود بعد جلیلی و کشور را متحول می کرد که اصلاح ساختار اقتصادی هست دوم هم اینکه امیدوارم حالا که ایشان نیستند اصلاح ساختار توسط جلیلی که اگر منتخب شد و کار ناتمام شهید بود و همین طور برنامه قالیباف اجرا کند و کشور به ثبات اقتصادی بنیادی برسد
ناشناس۳۵۳۹۴۴۹۱۲:۱۲:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آنچه نیاز است، آنچه قدم اول است، برنامه آواربرداری است. ابزار هایی که این آوار را 20 سال پیش قدم به قدم، کلوخ به کوخ رقم زدند، امروز نمی توانند ژست آواربردار به خود بگیرند!
ناشناس۳۵۳۸۹۲۵۰۰:۳۸:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
پزشکیان انشاءالله با رای بالا رییس جمهور ۱۴ ایران خواهد شد
ناشناس۳۵۳۹۱۵۹۰۹:۱۳:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مردم با رای به دکتر جلیلی اجازه نخواهند داد کابوس وحشتناک دولت روحانی یعنی رکود و تعطیلی کارخانجات و بی برقی و بی گازی و افزایش 10 برابری نرخ دلار و سکه و مسکن و خودرو دوباره تکرار بشود.
ناشناس۳۵۳۹۲۴۷۱۰:۰۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در دو سال گذشته تورم 50 درصد و حقوق کارگران و کارمندان نصف این میزان ترمیم شد .
ناشناس۳۵۳۹۴۶۶۱۲:۲۰:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در مرداد ماه 1400 که دولت را تحویل دادند حتی برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان پول در خزانه وجود نداشت و انبار کالاهای اساسی خالی بود.
ناشناس۳۵۳۹۲۶۶۱۰:۱۸:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
-برای من سیاست خارجی و رفع تحریم و بخصوص تحریم های بانکی مهمه ،-برای من آزادی های مدنی مهمه ،-برای من اقتصاد مهمه ،-برای من سامان دادن به بورس مهم است که پیگیر این موضوع هستم تا ببینم چه کسی برنامه درست در این زمینه داره چون بورس دماسنج اقتصاده و راه درست برای سامان دادن به نقدینگی همین بورسه .
ناشناس۳۵۳۹۴۷۰۱۲:۲۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
حتی در بهترین زمانیکه اوباما بود هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو نشدند با اومدن ترامپ اصلا امکان مذاکره و لغو تحریم وجود ندارد.
ناشناس۳۵۳۹۲۸۰۱۰:۲۵:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
شما فقط نظر خودت را بگو مردم خودشان شعور و درک دارند و انتخاب می کنند مثلا بگو جلیلی از نظر من به این دلایل مناسب تر است همین!
ناشناس۳۵۳۹۴۷۶۱۲:۲۳:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
انتخاب مردم در سالهای 92 و 96 هوشمندانه نبود هنوز کمبود برق و گاز و بنزین و بدهی داریم نه به دولت سوم روحانی.
ناشناس۳۵۳۹۵۹۴۱۳:۳۸:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
پس چه کنیم ؟
ناشناس۳۵۳۹۳۴۶۱۱:۲۰:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مردم باید به کاندیدی رای دهند که سیاسیون اطراف فرد افراد صالح و فاقد سو‌پیشینه فساد بستگان باشند، نباید تصور کرد که به فساد تنها به عنوان نوعی فساد اخلا قی افراد ضعیف نگریسته شود. این درست که فساد اقتصادی می تواند بخشی از منافع عمومی را به یک جریان یا فرد انتقال دهد اما برون دادهای چنین عملی در افکار جامعه بسیار مخاطره آمیز است. همه بررسی ها نشان می دهد که فساد تاثیر بسیار زیادی بر فقدان توسعه اقتصادی کشور دارد.
ناشناس۳۵۳۹۴۶۳۱۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اگر FATF به ثمر رسد تا دلال بازی کمتر شود، اگر تحریم ها لغو شود تا دور زدن ها و دست به دست شدن ها کم شود، اگر قوانینی که انحصار ایجاد کرده و سلطان های کثیف پدید آورده حذف شود، اگر تجارت آزاد و قانونمند باشد و فعالین رسانه ها مجاز باشند تا چهره فاسدان را به تصویر کشند بدون آنکه به تشویش اذهان عمومی محکوم شوند، آنگاه تعداد زیادی از فاسدان مهار می شوند. وگرنه اینکه شبنم نعمت زاده محکوم شود و رامین محمدی گلپایگانی ادامه دهد و یاسین رامین نقد کند و برود، صرفا نشان می دهد هر حزبی بیاید فساد هست مگر آن رتبه اصلاح شود!
ناشناس۳۵۳۹۳۴۸۱۱:۲۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
سال 1400 کف حقوق 100 الان الان 120 دلار
ناشناس۳۵۳۹۱۹۶۰۹:۳۹:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
عقبگردی دوباره، ولی ملت عبور کردن
ناشناس۳۵۳۹۲۷۶۱۰:۲۲:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
فعلا که هم آقای پزشکیان هم رئیس ستادش آقای عبدالعلی زاده از گران شدن بنزین، برق و آب در دولت خود خبر داده اند و آقای عبدالعلی زاده در زمان خاتمی با گسترش شهرها به صورت افقی مخالفت کرد و باعث گرانی خانه و زمین در شهرها و ترافیک و آلودگی شد
ناشناس۳۵۳۹۳۲۶۱۰:۵۵:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
باید دید چه سیاسیونی اطراف کاندیدا تجمع کردند و به کاندیدایی رای ندهیم که اطرافش سیاسیونی با انباشته ای از پرونده های فساد برادر و فرزند و داماد و...را دارند مهمترین مانع توسعه و سرمایه گذاری خارجی فساداقتصادی برخی سیاسیون است که مانع توسعه کشور میشود ...
ناشناس۳۵۳۹۳۸۵۱۱:۴۳:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
توسعه امری است درونزا، پایدار، پویا و براساس منافع افراد به صورت جمعی و عمومی. در قرن اخیر توسعه، مفهومی است بسیط، گسترده، سهل و ممتنع. اما فساد اقتصادی نابودکننده بستر توسعه است ، در فرایند فساد اقتصادی افراد در دسته ها و گروه هایی به جای تمرکز بر اموری همچون تولید بهره وری )Productivity( منتهی به رفاه عمومی بر مسائلی همچون منافع فردی خود و بستگان در قبال منافع عموم به تملک اموال عمومی می پردازند و به جای تولید ثروت آن را به نفع خود مصادره می کنند که باعث تکاثر ثروت،و موجب توسعه فقر در جامعه شده و اعتماد کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری خارجی کاهش و میزان شاخص ریسک سرمایه گذاری در آن کشور افزایش یافته و فقر توسعه و قشر متوسط حذف می شود .
ناشناس۳۵۳۹۳۵۸۱۱:۲۸:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در رای خود به کاندیدای مدنظر سوابق مفاسد اقتصادی حامیان آن فرد ،را بعنوان مهمترین سم توسعه کشور مد نظر داشته باشید .....فسادهای نظیر رانت‌های هنگفت ارزی، خصوصی‌سازی‌های بی‌حساب و کتاب و رانتی در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و نیشکر هفت‌تپه و کشت‌وصنعت مغان و ماشین‌سازی تبریز و آلومینیوم اراک‌، حقوق‌های نجومی، ارتشا کرسنت ،استات اویل ،توتال و پروند حسین فریدون اخوی ریاست جمهور اصلاحات و شرکا و دختر و داماد و نزدیکان برخی وزرا و...
ناشناس۳۵۳۹۴۰۳۱۱:۵۳:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
تحقیقات نشان میدهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نه استقراض که مشکل بدهی را دارد ،نقش مهمی در رشد و توسعه کشورهای درحال توسعه داشته است اما جذب سرمایه با افزایش فسا داقتصادی در بین سیاسیون و وزرا نقش عکس دارد ارتباط قوی و معنی دار بین جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با فساد مالی کشورهای منتخب اسلامی وجود دارد، بطوریکه کاهش یک درصدی فساد مالی در کشورهای مزبور به افزایش 33/0 درصدی سرمایه های مستقیم خارجی می انجامد چنانچه هدف کشورها جذب بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی باشد، می بایست سیاستهای عمومی کشورها بر کاهش سطح فساد متمرکز شودکاندیدی را انتخاب کنید که اطرافش مدیرانی ازداحام نکرده‌اند که سوابق فساداقتصادی اخوی و‌‌‌..در پرونده دارند
ناشناس۳۵۳۹۴۲۲۱۲:۰۳:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
فساد اقتصادی سیاسیون حامی فرد عامل مهمی برای تصمیم گیری انتخاب وی است .انتخاب افرادی که احتمال بکارگیری افراد مسبوق به سابقه فسادرا دارند مانع سرمایه گذاری و توسعه و عدم شراکت مردم در اقتصاد و فرار سرمایه از کشور می شود .فساد اقتصادی مانند سنگ‌ریزه، تمام چرخ دنده های توسعه و اقتصاد را می‌شکند و لذا مبارزه با آن، تبدیل به یک رویکرد جهانی شد.پدیده جهانی فساد، معلول یک ویژگی مشترک در میان آحاد انسانی است و آن «زیاده‌خواهی» و «حرص و آز» است. شدت ظهور و بروز این ویژگی، وابسته به میزان مستعد بودن محیط بیرونی است،فساد به کارایی و تخصیص منابع، آسیب می‌زند و توزیع درآمد بین مردم را دچار اختلال ذاتی می‌کند و حسب ماهیت خود، ضد عدالت است و منجر به توسعه فقر میشود ...
ناشناس۳۵۳۹۶۷۸۱۴:۱۷:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
بله وباز ما در کنار شما دوران حسن روحانی را تجربه خواهیم کرد. اماده شو برای بنزین 25هزار تومنی اماده شد برای دیپلماسی التماسی ووعده ای
ناشناس۳۵۳۸۹۳۵۰۰:۴۳:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
« سياست ميدان واقعيت هاست نه آرزو » !! ... از متن مقاله ! -------------------------- درسته ... بزرگي هم گفته است : « به واقعيت ها چشم بدوزيد ، چون واقعيت ها به شما چشم دو خته اند » !!
ناشناس۳۵۳۸۹۴۳۰۰:۵۱:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آيا با بودن افرادي مثل سعيد جليلي آنچه در مقاله آمده است محقق مي شود ؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۳۹۱۴۲۰۹:۰۰:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آیا با پزشکیان محقق می شود؟؟ صرف شعار که تحریم ها را بر می داریم کافی است؟؟ مگر روحانی و ظریف توانستند؟؟
ناشناس۳۵۳۹۲۱۳۰۹:۵۴:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ساده لوحی که انشالله باشد با دیپلماسی منتج به منافع ملی متفاوت است با لبخند ملیح اقتدار محقق نمی‌شود در خاورمیانه اگر کشوری ضعیف باشد آن را نابود میکنند چه از راه تجزیه چه ازراه حمله نظامی و نسل کشی ،سایه پیشرفت در چتر امنیتی اقتدار حاصل میشود وگرنه آنها به تمام خاورمیانه به چشم گاو نه من شیرده می‌نگرند که یا باید شیر دهد یا ذبح شود ساده لوحان توان هدایت منافع ملی را در منطقه خاورمیانه ندارند ایران باید اقتدار بازدارنده کسب کند که این امر برای کشوری که مکرراً تهدید نامتعارف هسته ای توسط مقامات برخی کشورهای متخاصم شده در حقوق بین الملل جزو بدیهیات است و سپس بعد از تحقق بازدارندگی و اقتدار در شرایط برابر میتواند وارد مذاکره برد برد بر مبنای منافع ملی شود بین گرگ ها لبخند ملیح موجب استیزاح و خنده و جری شدن آنها به حمله میشود
ناشناس۳۵۳۹۱۵۷۰۹:۱۰:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
صد در صد محقق می شود جلیلی با برنامه ترین کاندیدا هست و می تواند جهش اقتصادی و صنعتی در کشور ایجاد نماید.
ناشناس۳۵۳۸۹۵۵۰۱:۰۴:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آقا هر کاری می خواهید کنید که وضع مردم سریعا خوب بشه گوش ملت از این حرفها پره و عکسش را دارن میبینن .
هادی توکلی۳۵۳۸۹۶۳۰۱:۳۷:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
نظریه توسعه بلای خانمانسوزی است که اقتصاد کشور رابه این روز انداخته، مادامی که این نظریه به کلی از ذهن اقتصاد دانان و مسئولن کشور پاک نشود گرفتاری پابرجاست
ناشناس۳۵۳۹۱۶۵۰۹:۲۱:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
نظریه جایگزین شما که همان الگوی اسلامی پیشرفت هست چیست و کجاست؟
ناشناس۳۵۳۹۲۱۸۰۹:۵۷:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
رو قوی شو گر راحت جهان طلبی ...که در قاموس طبیعت ضعیف پایمال است ...دستیابی ایران به قدرت نامتعارف میخ ثبات ایران خواهد شد زیرا از بین آنکه این تجهیزات در صورت تلاش آنها برای توطئه علیه ایران دست چه کسانی میافتد دست از توطئه بخواهند داشت ..اینها مشکلشان داشتن امکانات هسته ای نیست اینها مشکلشان تکمیل اطلاعات و تجهیزات جهت نابودی آنها ست و زمان میخرند ..ایران باید قدرت نامتعارف شود.
ناشناس۳۵۳۹۲۲۱۰۹:۵۷:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
چطور واقعا هنوز متوجه نشدید چطور با محرک نفوذی های داخلی و الفاظی ساده لوحانه از نظیر با یک بمب بر سر ما شما ارتباطات شما را پودر میکنند ما را به سمت سناریوی از پیش تعیین شده برجام 1 سوق دادند و در همان ابتدا سناریو خیمه شب بازی غرب با ارسال صوری گروه های بازرگانی و اقتصادی مسئولان را مجاب به پذیرش توافقی کردند و تمام تاسیسات را بتون ریزی و دانشمندان ما را پراکنده کردند و سانتریفیوژها را اوراق ... رییس جمهور بعدی امریکا هم آن را پاره کرد و دور انداخت ...
ناشناس۳۵۳۹۳۱۹۱۰:۵۱:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اولین مرحله عدم انتخاب کاندیدی است که بخش عمده ای از سیاسیون حامی ایشان در پرونده خود سوابق فساد و رانت اخوی ،فرزند و داماد و...را دارند ... . فساد مالي و رانت نقض قوانين موجود براي تامين منافع و سود شخصي است از فساد غالباً به عنوان يك بيماري شديد نام برده مي‌شود. سطح بالاي فساد مالي مي‌تواند موجب ناكارآمدي سياست هاي دولتي شود تحقيقات موجود نشان مي‌دهد كه فساد باعث كاهش سرمايه‌گذاري و در نتيجه كاهش رشد اقتصادي ‌و توسعه خواهد شد. فساد مالي مي‌تواند فعاليت هاي سرمايه‌گذاري داخلی و خارجی و اعتماد و مشارکت مردم در اقتصاد را کاهش داده و مانع توسعه کشور میشود .فساد اقتصادي ،اقتصاد را از شكل مولد آن به سوي رانتها و فعاليت هاي زيرزميني سوق دهد فساد مالي مي‌تواند موجب پرورش سازمانهاي وحشت‌ناكي مانند مافيا شود فساد گسترده و فراگير يكي از نشانه‌هاي ضعف حاكميت است و عملكرد ضعيف حاكميت مي‌تواند روند رشد و توسعه اقتصادي را رو به تحليل برد.
ناشناس۳۵۳۹۳۶۵۱۱:۳۲:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مهمترین عامل توسعه کشور نابود کردن فساد اقتصادی و عوامل آن است و انتخاب شما باید مبنایش انتخاب افراد صالحی باشد که اطرافش حامیانی فاقد فساداقتصادی خود و بستگان باشند یکی از مهم ترین عواملی که باعث رکود و عدم توسعه کشورهای در حال گذار و جوامع می شود، فساد اداری Administration corruption است،عوامل فساد آفرین در کنار یکدیگر دست به دست هم داده و باعث گسترش فساد به لا یه های زیرین اجتماع می شود.
ناشناس۳۵۳۹۰۰۱۰۵:۰۶:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
کاملا واضحه که اگر تحریم‌ها برداشته نشود وضع مملکت روز به روز خرابتر می‌شود. من در حوزه کاری خودم که صنعت نفت است به وضوح میبینم که به سرمایه گذار خارجی و تکنولوژی نیاز داریم ولی به خاطر تحریم‌ها حتی چینی ها هم این دو را در اختیارمان نمی‌گذارند.
ناشناس۳۵۳۹۱۹۷۰۹:۴۰:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
میزان تولید نفت به قبل برگشته!!! در ضمن تحریم بهانه هست .
ناشناس۳۵۳۹۵۳۲۱۲:۵۹:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
نفت را به چه قیمتی می فروشیم ؟ به چه روشی پولش را می گیریم ؟ این فرایند سود هم داره یا هدر دادن منابع است ؟
ناشناس۳۵۳۹۴۹۰۱۲:۳۴:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
عدم انتخاب فردی که برخی سیاسیون حامی او پرونده ای فساد اخوی و بستگان ندارند خود دارای منافعی مهمتر از تحریم است. فساد اداری در ایران عامل اصلی ناکارآمدی و عدم موفقیت در دستیابی به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور است. اهمیت این مقوله در اقتصاد دولتی ایران تا حدی است که «میزان اثرات مخرب آن را بیش از اثرات تحریم» عنوان کرده‌اند.
ناشناس۳۵۳۹۰۱۷۰۶:۳۰:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مناظره ها و تبلیغات چه بسا بهتر و با رعایت اخلاق انجام میشد مشارکت بیشتر میشد به مسایل اصلی مثل فساد بانکها علت افزایش نقدینگی ندادن وام به بخش خصوصی جهت تولید و پارتی بازی در ثبت نام خودرو و مشکلات جوانان بیست تا چهل ساله ازجمله کاهش ازدواج تامین اجتماعی نبود عدالت آموزشی برا اونها.میشد اقشار جامعه و عامه مردم مسائل اصلیشون بهتر میشد رو نمایی بشه .مثلا طول عمر الان ۶۶ ساله و متولدین یک سال یک میلیون و ۶۶ هزار نفره جمعیت پس از ۶۶ سال حداکثر ۶۰ میلیون نفره یا اینکه فرم جمعیتی خانوادگی به صورت مجردی در حال تغییره در سال قبل چهار صد و هشتاد هزار ازدواج ۲۰۲ هزار طلاق بوده پس از ۶۶ سال نزدیک نصف جامعه مجردین مطلقه ها هستن که درست نیست.
ناشناس۳۵۳۹۰۲۶۰۶:۴۷:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
کلی گویی
ناشناس۳۵۳۹۰۲۷۰۶:۵۰:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
این مقاله رو میزنی بعد از جلیلی تعریف و تمجید میکنی
ناشناس۳۵۳۹۱۵۳۰۹:۰۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
دکتر جلیلی برنامه های مدون برای ساخت پالایشگاه ها و پترو پالایشگاه ها دارد که کشور را از شر تحریم ها رها می کند و نفت خام را تبدیل به فراورده می کند که ده ها برابر ارزش افزوده ایجاد می کند.
ناشناس۳۵۳۹۲۶۱۱۰:۱۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
پتروپالایش با کدام سرمایه و با کدام تجهیزات ؟ ایا برنامه بدون در نظر گرفتن بودجه بدون در نظر گرفتن تجهیزات و تحریم کارساز است ؟
ناشناس۳۵۳۹۳۶۱۱۱:۳۰:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با همان سرمایه که تورم درست می کند و با همان تجهیزاتی که می‌گفتند برجام نباشد کاری نمی توانیم بکنیم!!!
ناشناس۳۵۳۹۴۸۱۱۲:۲۸:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
وقتی چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان داریم یعنی سرمایه داریم در دولت احمدی نژاد با استفاده از توان متخصصان داخلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد جلیلی هم با استفاده از همین ظرفیت داخلی می تواند ساخت پتروپالایشگاه ها را پیش ببرد.
ناشناس۳۵۳۹۲۷۲۱۰:۲۲:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
از شر تحریم رها می کنه ؟ اونوقت شما محصولات تولید شده را با وجود تحریم به کجا می فروشی و چطور پولش را می گیری ؟
ناشناس۳۵۳۹۴۸۲۱۲:۲۹:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
هیچ مشکلی برای صادرات محصولات پتروشیمی نداریم همین الان سالیانه ده ها میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داریم و ارز اون به کشور میاد.
ناشناس۳۵۳۹۳۶۴۱۱:۳۱:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
از صادرکنندگان و وارد کنندگان سوال کن که دارند هر روز انجام می‌دهند و تجارت می کنند با خارج اما بهانه تحریم نمی آورند
ناشناس۳۵۳۹۱۵۶۰۹:۱۰:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
جلیلی هم موافق رفع تحریم هاست فقط منطقی عمل می کرد یعنی با توجه به قابل اعتماد نبودن طرف های مقابل می گفت: ما قسمتی از تعهداتمان را عمل می کنیم شما هم قسمتی از تحریم ها را بر دارید بعد دوباره ما قسمتی دیگر از تعهداتمان را عمل می کنیم و شما قسمتی دیگر از تحریم ها را بردارید و همین طور قدم به قدم. بر خلاف روحانی و ظریف که تمام تعهدات ما را جلو جلو عمل کردند و بعد به دنبال انجام تعهدات طرف مقابل به التماس افتادند
ناشناس۳۵۳۹۰۶۲۰۷:۴۲:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اینا رو به ما مردم میگی که داریم فشار رو تحمل می‌کنیم ، برین به کسانی بگین که فقط شعار میدن
ناشناس۳۵۳۹۱۰۴۰۸:۳۵:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ما خواستیم با آمریکا و اروپا ارتباط منطقی داشته باشیم اما خود آن ها نخواستند؛ در زمان خاتمی نشد، در زمان احمدی نژاد نشد، در زمان روحانی نشد و در زمان شهید رئیسی هم نشد و شما باز از ضرورت رابطه با آن ها سخن می گوئید انگار ارتباط مقوله ای یک طرفه است و فقط با خواست ما انجام می شود مانند لطیفه معروف که از شخص پرسیدن خواستگاری چی شد؟ گفت: نصف ماجرا حله ما راضی هستیم آن ها راضی نیستند.
ناشناس۳۵۳۹۱۸۵۰۹:۳۴:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
هر وقت توانستید بدون محصولات غرب زندگی بکنید آنوقت می توانید ادعا کنید وابسته به غرب نیستید.
ناشناس۳۵۳۹۲۴۹۱۰:۱۰:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
غرب زدگی با چیزهای دیگر تفاوت دارد
ناشناس۳۵۳۹۲۶۵۱۰:۱۸:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اولا در متن بالا کسی ادعا کرد وابسته به غرب نیستیم؟؟؟ چرا دقت نمی کنید؟ دوما تمام تکنولوژی دست غرب نیست و دانشمندان ما به خیلی از تکنولوژی ها رسیده اند
ناشناس۳۵۳۹۴۹۹۱۲:۴۰:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
بر خلاف نظر شما موفقیت در مصرف گرایی و اشتغالزایی برای کشورهای غربی نیست بلکه در ساخت آنها بدست صنعتگران داخلی و ایجاد اشتغال در کشور است
ناشناس۳۵۳۹۱۹۳۰۹:۳۸:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
تنها راه رشد اقتصادی تعامل با غرب است. سه سال آویزان روسیه و چین شدید . همراهی آنها را با امارات در دعوای جزایر سه گانه ما بی اهمیت جلوه دادید .
ناشناس۳۵۳۹۳۳۱۱۱:۰۶:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
حالا بقیه که 8 سال آویزان غرب شدن چی شد؟؟؟
ناشناس۳۵۳۹۳۵۲۱۱:۲۴:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
روسیه بدون تعامل با غرب و بزرگترین تحریم شده جهان توسط آنان تورم 7 درصدی و ترکیه بزرگترین تعامل با جهان با تورم 80 درصدی!!! حال بگو ببینیم آویزان شدن ایران چی هست و یعنی چی!!!
ناشناس۳۵۳۹۳۵۴۱۱:۲۶:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
غرب دنبال تجزیه ایران هست اما آن کشورهایی که گفتی منفعت طلب هستند آنجا می‌گویند با شما هستیم اینجا می‌گویند با شما هستیم
ناشناس۳۵۳۹۴۸۵۱۲:۳۱:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
روحانی 8 سال بدنبال تعامل با غرب بود چرا موفق نشد ؟!
ناشناس۳۵۳۹۶۹۰۱۴:۲۱:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
چون حضرات از ملت بهتران اجازه ندادند
ناشناس۳۵۳۹۵۰۷۱۲:۴۳:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در طول تاریخ از افتادن به هردو سمت غرب و شرق ضربه خوردیم سیاست اصلی کشور باید قدرت گیری متعارف و نامتعارف به حدی که شرق و غرب به خود اجازه ندهند در سیاست کشور دخالت کنند وسپس اتخاذ سیاست متوازن بین شرق و غرب و بهره بردن از هر دو سمت است با توجه به موقعیت ژیواستراتژیک ایران ،نه شیفت کردن افراطی از غرب به شرق یا از شرق به غرب ،افراطیون پرورش یافته دامن غرب و یا شیفتگان شرق هر دو بایستی به دید سیاست متوازن مبتنی بر منافع ملی با ارتباط متوازن با هر بلوک برسند .
علی۳۵۳۹۲۷۱۱۰:۲۱:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مشکل اصلی مسئولان مخالف برجام و روابط با غرب اینه که برای مبارزه با غرب روی بزرگترین شریک تجاری غرب یعنی چین حساب باز میکنن آ
ناشناس۳۵۳۹۳۶۶۱۱:۳۲:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مشکل اصلی این است که عده ای با واگذاری منافع ملی فکر می کنند به بهشت می روند اما دریغ از اینکه تاریخ جلوی چشم آنان است از جمله لیبی و عراق و اوکراین
ناشناس۳۵۳۹۴۸۶۱۲:۳۲:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
چین و روسیه تحریم و تهدید ترور نمی کنند اما غربی ها چنین می کنند و به هیچکدام از وعده های برجامی خود عمل نکردند.
ناشناس۳۵۳۹۳۴۲۱۱:۱۹:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
چیزی که من به صورت کلی در انتخابات مختلف فهمیدم این است که هر دولتی به شکل مصنوعی سرکوب ارزی کند به به می شود و مشارکت بیشتر می شود البته در 10 سال اخیر تبلیغ دشمنان داخلی و خارجی هم بر رای ندادن بوده .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  3. پس چرا وزیر شدید؟!

  4. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  7. توطئه پنداری یک نقد !

  8. مصائب بنزینی پزشکیان!

  9. ابو موسی یا "بوموسی"

  10. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  11. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  12. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  13. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  14. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  15. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  16. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  17. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  18. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  19. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  20. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  21. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  22. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  23. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  24. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

  25. سایه‌روشن‌‌های اظهارات رئیس‌جمهور

آخرین عناوین