تفسیر عکس opg دندان

گزارش بازرگانی، 283897،   4030202035

تفسیر عکس او پی جی دندان

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که بدون کمک گرفتن از جراح فک و صورت، خودشان خواندن و تفسیر عکس او پی جی دندان را انجام دهند و پوسیدگی‌ها و مشکلات دهان و دندان را تشخیص دهند. معمولا دندانپزشکان پیش از کشیدن، ترمیم یا ایمپلنت دندان برای بیمار عکس OPG تجویز می‌کنند. عکس او پی جی از تمامی دندان‌ها گرفته می‌شود و تفسیر آن به راحتی انجام خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تفسیر عکس opg دندان را به شما آموزش دهیم تا در خانه متوجه وضعیت دندان‌هایتان شوید.

عکس OPG چیست؟

عکس او پی جی که مخفف عبارت ارتوپانتومونوگرام است، نوعی عکسبرداری اشعه ایکس دوبعدی از فک بالا و پایین، دندان‌ها و اسکلت اطراف آن‌ها می‌باشد. عکس opg یک تصویر کامل و یکپارچه از همه دندان‌ها ارائه می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان به مشکلات دهان، دندان و فک پی برد. این عکس با استفاده از دستگاه تهیه می‌شود و نوعی تصویر رادیولوژی است. به عبارت دیگر رادیوگرافی پانورامیک یا همان عکس او پی جی یک روش رادیوگرافی می‌باشد که در آن از ساختار دندان‌ها و قوس فک تصویری توموگرافی تهیه می‌گردد.

اهمیت عکس او پی جی برای ایمپلنت در تهران

زمانی که برای کاشت دندان در تهران اقدام می‌کنید، حتما بهترین دکتر ایمپلنت در تهران از شما می‌خواهد تا یک عکس رادیوگرافی از تمام دندان‌هایتان بگیرید. تصویربرداری دندانی قبل از جراحی ایمپلنت به دلایل زیر حائز اهمیت است:گلینیک دکتر وحید دهقان  مرکز تخصصی کاشت دندان در تهران میباشد که بصورت تخصصی با کادری حرفه ای در زمینه ی کاشت دندان در تهران فعالیت دارد توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی از مشاوره این مجموعه استفاده کنید.

  • ارزیابی ضخامت و ارتفاع استخوان آلوئولار در مواردی که لاغری عضو یا آتروفی وجود دارد.
  • بررسی شرایط و محل ساختارها برای کاشت دقیق ایمپلنت
  • تشخیص و درمان مشکلات فک
  • بررسی ساختار فک و دندان‌ها بعد از پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت
  • پیش‌بینی تحلیل استخوان
  • بررسی ضایعات اسکلت صورت

زمان بندی عکسبرداری برای ایمپلنت دندان

معمولا برای کاشت دندان، عکسبرداری در ۴ فاز انجام می‌شود. همه این مراحل ضروری هستند و باعث می‌شوند که ایمپلنت با موفقیت انجام شود و در کوتاه مدت یا بلند مدت مشکلی برای آن به وجود نیاید. ۴ فاز عکسبرداری برای ایمپلنت دندان عبارتند از:

فاز یک

فاز یک، تصویربرداری پیش از جراحی ایمپلنت‌ است که با هدف بررسی کیفیت و مقدار استخوان و ارتباط آن با ساختارهای مجاور انجام می‌شود. جراح فک و صورت برای اینکه بتواند بهترین درمان را انتخاب کند و ایمپلنت‌ را در جایگاه مناسب قرار دهد، این فاز را ضروری می‌داند.

فاز دو

در فاز دو عکسبرداری در حین جراحی ایمپلنت انجام می‌شود. انجام این فاز به نظر دندانپزشک و نیاز بیمار بستگی دارد و هدف از انجام آن بررسی جهت‌گیری و جایگاه صحیح ایمپلنت است‌. در صورتی که ایمپلنت در موقعیت صحیح قرار نگرفته باشد، با تصویربرداری قابل تشخیص و تصحیح است.

فاز سه

این فاز عکسبرداری پس از ترمیم ناحیه جراحی است. این فاز قبل از قالبگیری پروتز و در زمان بستن هیلینگ یا همان مرحله دوم ایمپلنت انجام می‌شود. هدف از انجام آن بررسی موفقیت ایمپلنت و موقعیت استخوان مجاور آن است. پزشک با مشاهده عکس‌های این فاز می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین اباتمنت را برای ایمپلنت انتخاب نماید.

فاز چهار

آخرین فاز تصویربرداری پس از پروتز ایمپلنت انجام می‌شود. پس از قرار دادن پروتز ایمپلنت‌، دندانپزشک برای اطمینان از قرارگیری همه اجزا پروتزی در جایگاه صحیح و بررسی تغییرات استخوانی، مجددا عکسبرداری را به بیمار توصیه خواهد کرد.

آموزش تفسیر عکس او پی جی دندان

یکی از مشکلات شایعی که می‌تواند باعث ایجاد درد و در موارد حاد از دست رفتن دندان شود، پوسیدگی است. پوسیدگی دندان در صورتی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها با حمله به مینای دندان آن را تجزیه کنند. این مشکل باعث به وجود آمدن حفره در دندان می‌شود که با عکس او پی جی قابل مشاهده خواهد بود. سوالی که اکثر افراد می‌پرسند این است که تفسیر عکس opg دندان به چه صورت است؟ زمانی که از دندان‌های خود عکس رادیوگرافی می‌گیرید، متوجه می‌شوید که این عکس‌ها دارای قسمت‌های تیره و روشن هستند و بر اساس آن‌ها می‌توان پوسیدگی ریشه دندان را تشخیص داد. در واقع بخش‌های تیره رنگ عکس OPG همان پوسیدگی‌ها هستند.

بافت نرم یا همان قسمت مرکزی دندان‌ها که به آن پالپ دندان می‌گویند نیز با رنگ تیره مشخص می‌شوند. زمانی که این نواحی به رنگ روشن دیده شوند به این معنی است که اشعه ایکس از آن‌ها عبور کرده و دلیل آن پوسیده بودن دندان می‌باشد. از آنجایی که اشعه ایکس دستگاه رادیوگرافی نمی‌تواند از بافت سخت دندان یا بافت کلسیفینه عبور کند، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که رنگ روشن در این ناحیه نشانگر پوسیدگی است. معمولا زمانی که یک دندان دچار پوسیدگی می‌شود، در ساختار آن حفره به وجود می‌آید و بافت متراکم آن از بین می‌رود. از این رو اشعه ایکس می‌تواند از آن عبور کند.

بر اساس عکس opg به راحتی می‌توانید عمق حفره‌های به وجود آمده در دندان و میزان پوسیدگی را تشخیص دهید. هر چقدر میزان پوسیدگی و حفره‌های دندان بیشتر باشد، وسعت نقاط تیره افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده آن‌ها سریعا برای ترمیم دندان اقدام کنید؛ چون سرایت پوسیدگی به پالپ باعث تحریک اعصاب دندان و دردناک و عفونی شدن آن خواهد شد. در این صورت نیاز به عصب کشی دندان دارید و مراحل درمان شما پیچیده‌تر می‌شوند. حتی نقاط تیره کمرنگ موجود در عکس نیز پوسیدگی‌های خفیف را نشان می‌دهند که با گذشت زمان عمیق‌تر شده و به عصب می‌رسند.

عکس او پی جی دندان چه کمکی به جراح فک و صورت می کند؟

اگر به بهترین جراح فک و صورت مراجعه کنید قبل از هر گونه اقدام، از بیمار درخواست عکس opg خواهند داشت. با استفاده از این عکس و بررسی آن می‌توانند به تغییرات و جزئیات بسیار ریز در دندان‌ها پی ببرند. دندانپزشک بر اساس این عکس می‌تواند میزان و عمق پوسیدگی‌های دندان را در کمترین زمان تشخیص دهد و برای درمان آن‌ها برنامه درمانی تعیین کند. دندانپزشکان بر اساس مهارت و تجربه خود می‌توانند این تصاویر را تحلیل و تفسیر کنند‌. سپس تشخیص خود را با سایر مشاهدات و آزمایشات بالینی تطبیق دهند. با کمک عکس‌های رادیوگرافی می‌توان موارد زیادی از جمله بیماری لثه یا پریودنتال، پر شدگی‌های عمیق و درمان‌های قبلی دندان، وجود حفره‌های بزرگ و عمیق و ... را تشخیص داد.

به عبارت دیگر، ‌پزشک با بررسی نقاط تیره و روشن عکس او پی جی علت درد دندان بیمار را متوجه می‌شود و بهترین راه درمان را برای آن انتخاب می‌کند. در این تصاویر مشکلات مربوط به ریشه، عاج، لثه، پالپ و سایر بخش‌های دهان و دندان قابل مشاهده هستند.



yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین