۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030124039 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

به گزارش الف؛ اقتصاد ایران در سال های اخیر با نوسانات و فراز و فرودهایی قابل توجهی رو به رو بوده است. به طور خاص پس از کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه کشورمان، سطح فشارهای اقتصادی علیه ایران به نحو قابل توجهی افزایشی یافت و اقتصاد ایران را با واقعیت های تازه ای مواجه کرد. در حقیقت، از آن دوره تا به امروز، ایران به نحوی عینی با یک جنگ ترکیبی تمام عیار در ابعاد مختلف،به ویژه در حوزه اقتصادی، رو به رو بوده است.  موضوعی که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، یکی از نمودهای خود را در صحنه اقتصاد کشورمان  به صورت تحریک جهش های ارزی و تحمیل موجی از تورم به اقتصاد ایران به نمایش گذاشته است. مساله ای که سختی های قابل ملاحظه ای را از حیث اقتصادی به مردم کشورمان تحمیل کرده است. در عین حال، تداوم برخی ضعف ها و چالش ها در عرصه حکمرانی اقتصادی کشورمان و البته سومدیریت ها نیز، ابعاد جدی تری را به این مساله بخشیده اند.

با این حال، اگر تحریم های خارجی و سومدیریت های داخلی را کنار بگذاریم، 2 مولفه مهم دیگر نیز در تحریک گرانی و تورم در اقتصاد ایران ایفای نقش کرده و می کنند. 

اول، برخورد هیجانی افکار عمومی با بازار و معادلات اقتصادی است. به عنوان مثال، شاهدیم که پس از گران شدن برخی اقلام در بازار، سیلی از مردم کشورمان به بازارها هجوم می آورند و همین مساله، گرانی را تشدید می کند. این در حالی است که بازار اساسا محلی برای نشان دادنِ رفتارهای هیجانی نیست. دلیل این مساله نیز روشن است زیرا اصلِ اقتصاد و بازار، بر رویکردهای منطقی و عقلانی استوار و از هرگونه هیجان و احساس، عاری است. 

از این رو، همین برخوردهای احساسی و لحظه ای و هیجانی، گرانی و تورم را در اقتصاد ایران تحریک می کنند و البته که در بسیاری از موارد، لزوما به نفع افرادی که به بازارها هجوم می برند نیز نیستند. 

دوم اینکه دلالی هنوز از جذابیت زیادی در اقتصاد ایران برخوردار است. به بیان ساده تر، تاکنون بارها شاهد بوده ایم که گفته شده دلالان در اقتصاد ایرن سود زیادی را کسب می کنند اما افرادی که به دنبال انجام فعالیت های مولد هستند، با سیلی از مشکلات ساختاری و اداری و اجرایی رو به رو هستند. 

از این رو، حتی برخی از افزاد که مشغول فعالیت های مولد هستند نیز به دلیل سودآور بودن و در عین حال کم‌ریسک بودن فعالیت های دلالی، به این عرصه کوچ می کنند. معادله ای که خود در تشدید گرانی و تورم در اقتصاد ایران موثر است. 

بار دیگر باید گفت که دو مولفه ای که پیشتر به آن ها اشاره شد، در کنار دیگر مولفه ها نظیر تحریم و فشارهای خارجی و یا سومدیریت های داخلی است که بر تشدید گرانی و تورم در اقتصاد ایران اثرگذار هستند. 

بنابراین برخوردهای هیجانی افکار عمومی با مقوله اقتصاد و در عین حال جذاب بودن دلالی در اقتصاد ایران، در تشدید معمای تورم و گرانی در اقتصاد کشورمان ایفای نقشِ موثر می کنند.

دیدگاه کاربران

مبینیان۳۴۵۹۴۰۲۰۰:۱۳:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۲۹
از ماست که بر ماست،گرانی در ایران خود ساخته است چون برای عده ای خاص، منافع زیادی در بردارد.اگر دولت برا ی گرانی سقف حداکثری بگذارد و از گرانی بیش از آن مالیات حسابی از عوامل توزیع بگیرد شاهد مهار گرانی خواهیم بود .
ناشناس۳۴۵۹۶۴۱۰۹:۳۵:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۹
دولت ها جلوی رشد نقدینگی بیشتر از ده درصد را بگیرند یا مالیات بردلالی کاذب را اجرا کنند تا پول سرگردان تورم بالا درست نکند ترامپ و تحریم و جنگ و اخبار و....همه اش بهانه و موارد حاشیه ای هست و نسبت به بند اول قدرتی ندارند
ناشناس۳۴۵۹۶۵۵۰۹:۴۴:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۲۹
قانون اساسی را اجرا و شایسته سالاری انجام شود مشکلات حل میشود
سعید۳۴۶۱۲۵۵۲۳:۴۲:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۳۰
سلام علیکم برای کنترل تورم و ارزش پول ملی باید راهکار یا سیستم صحیح بدهیم با حرف و کی بود کی بود چیزی درست نمیشه یک راهکار اساسی پیاده سازی سیستم پول طلایی می باشد یعنی بانک مرکزی اعلام کند از فردا مثلا هر یکصد هزار تومان برابر با یک چهلم گرم طلا یا فلان مقدار نقره می باشد و دیگر هیچ اسکناس بدون پشتوانه طلا چاپ نکند اگر طلایی از صادرات یا استخراج بدست آمد معادل آن اسکناس ایجاد شود سود بانکی به صفر یا زیر ۱ درصد در سال کاهش یابد پول های راکد در سپرده ها به سمت تولید و خدمات و عمران و آبادی کشور می رود دستمزدها و بدهکاری و بستانکاری در کشور براساس این روش ثبات پیدا می کند البته ممکن است ایراداتی جزیی مطرح می گردد که باید حل کرد
مجتبی یارمحمدی۳۴۵۹۴۱۲۰۰:۲۸:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۲۹
به نظر بنده حقیر اولین دلیل گرانی سرسام آور و تورم بالا ، چیزی جز ناکارآمدی برخی مسوولین اقتصادی نیست . وگرنه هرکسی که اندک تحصیلات حتی غیر مرتبط با اقتصاد داشته باشد میداند رشد نقدینگی و خلق پول بی پشتوانه ، به عنوان عامل اصلی تورم ربطی به تحریم ندارد . دلیل اصلی خلق پول بی پشتوانه در ایران ، شفاف نبودن مخارج نهادهای دولتی ، فساد گسترده مالی وبه تبع آنها ، ناچاری در مورد خلق پول بی پشتوانه برای پرداخت یارانه هایی که منابع قانونی آن در جاهای دیگر خرج شده است .
ناشناس۳۴۵۹۶۴۳۰۹:۳۷:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۹
هنوز خیلی از عموم فکر می کنند تحریم یا دلار هست که باعث تورم و گرانی هست (نقش دارند) در ضمن رشد نقدینگی فقط توسط دولت نیست و بخش بزرگی از آن توسط سیستم بانکی هست
ناشناس۳۴۵۹۸۷۳۱۳:۳۲:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۲۹
احسنت در یک خیابان تعداد بانکها بعضا از سوپری ها وبقالیها بیشتر است ،متاسفانه در تمام این بانکها هیات مدیره ومدیرعاملها و...نورچشمی های دولتهای مختلف هستندوبا چاپ پول به افزایش تورم دامن زده اند.
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۵۹۷۱۰۱۰:۲۹:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۲۹
با پوزش سئوال اینکه شرایط گفته شده در دهه های قبلی هم در اقتصاد ما وجود داشته اند پس چرا حالا تا این اندازه شاهد تورم و گرانی های سرسام آور هستیم؟! قربان تحریم شوخی نیست و کمبود منابع ارزی ما هم شوخی نیست! بپذیرید فراتر از آنچه تبعات رشد نقدینگی و ناکارآمدی مسئولان و غیرمسئولان در ایجاد وضعیت کنونی نقش داشته اند که حتما داشته اند اما بهیچوجه و با هیچ منطقی و استدلال اقتصادی یا غیر اقتصادی نمی توانیم نقش و تاثیر تحریم های خارجی را در سالهای اخیر به این صورت دست کم بگیریم. اصولا اگر بنا بود این تحریم ها تاثیر چندانی نداشته باشند نیازی به اعمال آنها توسط غربی ها و آمریکا نمی بود. باور کنید آنها اقتصاد ایران را نشانه گرفته اند و با کسی هم تعارف ندارند و بعضا حتی قبل از به قدرت رسیدن شان نیز برای ما دارند باز هم شاخ و شانه می کشند و هیچ باکی هم ندارند. والله اعلم
ناشناس۳۴۵۹۹۴۷۱۴:۵۵:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۲۹
چون شوک تورمی اقتصاد رها شده از چند سال قبل هست که سرکوب شدیدی شده بود
ناشناس۳۴۵۹۴۴۰۰۱:۰۹:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۲۹
100 درصد مشکلات رو به تزاید اقتصادی ناشی از 1-سو مدیریت های مسئولین و 2-تحریم های بین المللی است و بند 2 و رفتارهای هیجانی افکار عمومی اساساً تابع بند 1 است.
علیرضا۳۴۵۹۴۶۷۰۲:۱۱:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۹
برادر گرامی اینهایی را که نوشتید یعنی اینکه تقصیرهای متوجه مردم است! اصلا حق با شما و درست؟! خب باید مدیریتی باشد که مردم به دنبال بروز رفتارهای به قول شما هیجانی و واسطه گری نباشند؟! این عذر بدتر از گناه است لطفا از این دست از مقاله ها ننویسید و نشر ندهید! چون بیشتر و بیشتر مردم را ناراحت می کند و به قولی نمک ریختن روی زخم مردم است!
ناشناس۳۴۵۹۴۷۹۰۳:۰۵:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۹
دوست محترم هجوم مردم و دلالی و.. همه خود ناشی از مدیریت نادرست دولت و افزایش نرخ دلار و سایر عوامل است و خود اینها معلول هستند نه علت شما معلول را به شکل علت داری مطرح میکنی.
مظلوم۳۴۵۹۴۸۷۰۴:۱۸:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۲۹
رفتار هیجانی یعنی همان تیز بازی که از قضا از خود دولتی ها با رانت اطلاعاتی اغاز میشه....
255865258745668558۳۴۵۹۵۰۴۰۶:۲۷:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۲۹
نمیدونم این نویسنده هایی که در الف فعالیت دارن چرا دلایل اصلی رو زوم کرده روی افکار عمومی و دلالها چرا به ناکارآمدی دولت ها و کابینه شون اشاره نکردی ؟ چرا به روابط بین‌المللی که کشور در پیش گرفته اشاره نکردی؟ فقط به در و دیوار بزنید و همه را مقصر بدونید الا اونی که این بلاها رو سر مردم آورده
ناشناس۳۴۵۹۵۰۸۰۶:۴۰:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۹
دلیل تشدید گرانی در ایران: انتخاب کابینه ناکارامد دولت بویژه تیم اقتصادی ناکارآمد.
ناشناس۳۴۵۹۵۱۱۰۶:۵۲:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲۹
اين سخنان ازكيست؟تورم را پس از٢سال نيم و در انتهاي ٤سال تك رقمي ميكنم!سالي يك ميليون مسكن ميسازم
ناشناس۳۴۵۹۵۱۳۰۶:۵۳:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۹
در٢.٥سال دولت ريسي دلار٣برابر،سكه ٤برابر،واقلام خوراكي مثل گوشت ومرغ ودارو تا١٠برابر افزايش داشته است
ناشناس۳۴۵۹۵۱۴۰۶:۵۴:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۲۹
دولت قبل درمدت ٨سال دلار را ٢٠هزار تومان گران كرد!ولي دولت رئيسي موفق شد درمدت ٢.٥سال ٤٠هزار تومان گران كند
ناشناس۳۴۶۰۵۸۷۱۰:۵۹:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۳۰
دلار 3 تومنی رو کرد 27 تومن یعنی 9 برابر عجب سفسطه ای
ناشناس۳۴۵۹۵۱۹۰۷:۰۰:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۲۹
چه بگیم چه پنهان کنیم واقعیت اینه از همه مهم تر عملکرد ناصحیح معیشتی و اقتصادی دولت جناب رئیسی گرانی را بیش از پیش تشدید کرده است.
ناشناس۳۴۵۹۵۲۴۰۷:۰۸:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۲۹
خلاصه این مقاله یعنی معلولها علت هستند.
ناشناس۳۴۵۹۵۳۳۰۷:۳۰:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۲۹
در٤سال دوم دولت حسن سفره هاي قشر كارگر وپايين جامعه بسيار كوچيك شد.در٢.٥سال اول دولت رئيسي سفره قشر پايين جامعه جمع شد
ناشناس۳۴۵۹۵۳۷۰۷:۳۷:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۹
چون مالیات بر درآمد وعایدی سرمایه و....درست اجرا نمیشه
ناشناس۳۴۵۹۹۳۰۱۴:۳۸:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۲۹
مالیات را دولتها در مقابل خدماتی که به شهروندان میدهند میگیرند دولت ما چه خدماتی به مردم ارایه میکنه ؟
ناشناس۳۴۵۹۵۴۲۰۷:۴۵:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۲۹
عزیز دلم، دلال چیه؟ هجوم مردم به بازارها کجا بود؟ مردم بیچاره چی دارند که هجوم بیارن به بازار؟ دلال هم اینجا بد نام شده است. دلال جزئی از زنجیره تولید تا توزیع است و زحمت های خودش را دارد و اگر نباشه، تولید کننده نمی تونه بفروشه. حالا اگر سو استفاده هم میشه از دلالی، در هر شغلی هم هست. ضمن اینکه شرایط اقتصادی است که سو استفاده را بالا برده، نه بالعکس.
ناشناس۳۴۵۹۵۵۱۰۷:۵۹:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۲۹
پول ملی اگر واقعا پول ملی باشد بسیاری از مشکلات به حداقل می رسد.
ناشناس۳۴۵۹۵۵۸۰۸:۰۳:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۲۹
دلیل روانی بودن افزایش قیمت ها عدم صداقت دولت است. بارها مسئولان دولتی در رسانه ها اعلام کرده اند که فلان چیز هرگز گران نمی شود اما شده. دوم اینکه مردم به حاکمیت اعتماد ندارد. فرض کنید دلارهای خانه ها برای سرمایه گذاری وارد بانک های کشور شود چه اتفاقی می افتد ولی مردم می ترسند که بعد از دادن دلارهای خود به بانک ها دولت بیاید و بگوید پولتان را با نرخ دولتی به ریال پس می دهیم. چه کسی تضمین می دهد؟
ناشناس۳۴۵۹۵۷۹۰۸:۲۷:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۲۹
خوب خدارو شکر این دفعه دلیل داره گرونی
ناشناس۳۴۵۹۵۸۳۰۸:۳۰:۲۷ ۱۴۰۳/۱/۲۹
محمود احمدی نژاد گفت تحریمها کاغذ پاره اند و جناب دکتر ذاکانی شهردار تهران فرمودند مشکلات کشور 10 در صد تحریم و 90در صد بی کفایتی مسئولین است . البته در دولت روحانی این را گفتند .
ناشناس۳۴۵۹۶۰۱۰۸:۵۰:۰۵ ۱۴۰۳/۱/۲۹
متاسفانه دولت اقای رییسی در زمینه اقتصاد موفق نیست کجا رفت اون وعده های زمان انتخابات ؟ این از وضع دلار این از وضع مسکن این از وضعیت بورس این از وضعیت خودرو این از وضعیت ازدواج ... نمیشود که به مردم قول بدهی و نتایج عملکردتان کاملا در جهت عکس ان باشد
ناشناس۳۴۵۹۶۱۸۰۹:۰۶:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۲۹
۹۹ درصد علت گرانی خلق پول بدون پشتوانه هست
ناشناس۳۴۵۹۶۲۶۰۹:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۲۹
به نظرم درصد بالایی از این از هم گسیختگی اقتصادی به ساختار اجتماعی و فرهنگی ما برمیگرده. همیشه ایرانی جماعت دوست داره راه صدساله رو یه شبه طی کنه، در حالی که پیشرفت اقتصادی جز با زحمت و تلاش بدست نمیاد. هیچ کس به کسی پول مفت نمیده و چون ما دوست داریم پول مفت بگیریم میریم به دنبال دلالی و مافیابازی که بتونیم سریعتر به مال و منال برسیم.البته خیلی چیزهای دیگه هم دخیله، نمیشه یه تنه پیش قاضی رفت، ولی این مقوله رو نیازه که به آن توجه ویژه کنیم که باید کار کنیم، زحمت بکشیم، عرق بریزیم تا به توسعه و مکنت برسیم. این قصه سر دراز دارد ...
ناشناس۳۴۵۹۶۸۴۱۰:۱۳:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۹
داریم با چشم خود می بینیم برخی افرادی را که بدون زحمت و با رانت اطلاعاتی یا ارتباطی یک شبه خود و فامیل خود را از خاک بلند کردند
ملکی۳۴۵۹۶۳۰۰۹:۲۷:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۲۹
بلی دلالی مانع رشد است ، پس چرا دلال پروری میکنید؟ محصولات تولیدکننده و خودروساز داخلی دولتی و خارجی را چرا باید از دلال و واسطه با قیمت غیرمعقول خرید؟ چرا نمایندگی فروش مستقیم با 5 سال گارانتی و 15 سال ضمانت تامین قطعات برای محصولات داخلی و خارجی مثل تمام کشورهای دنیا برقرار نمی کنید؟ چرا احتکار و دپو کردن تولیدات برای افزایش سود صورت میگیرد؟ چرا حتی میوه و تره بار با حداقل قیمت از تولیدکننده خریداری و با حداکثر قیمت به خریدار عرضه میشود؟ این ساختار معیوب در تمام شئون وجود دارد.
یک همشهری۳۴۵۹۶۶۵۰۹:۵۰:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۹
این دلایلی که نام بردید ، دلایل فرعی و تابع دلایل اصلی هستند که نام نمیبرید !! وقتی سیاست دولت برای جبران کسر بودجه ، تامین هزینه های ریالی ، پرداخت بدهی های داخلی خودش ، جبران ناترازی بانک ها ، جبران خسارت مال باختگان موسسه های مالی و اعتباری منحل شده ، جبران خسارت های سنگین بانک ها به اقتصاد ، پرداخت سودهای بانکی به سپرده گذاران و غیره ، به گونه ای است که همواره در جامعه گرانی و تورم و سقوط ارزش پول ملی یکه تازی میکند ، کم کم اکثریت مردم سعی میکنند برای جبران بخشی از این ضرر دائمی اقداماتی در حد توان خودشان انجام بدهند که شما اسم آن را دلالی و هیجانات میگذارید . به عنوان مثال فرض کنید خانواده ای دو سال پیش ۱۷ میلیون تومان پس انداز در حساب قرض الحسنه خود در بانک داشته برای روز مبادا و نه دچار دلالی و نه دچار هیجان شده و همان را در حساب حفظ کرده ، حالا میبیند به لطف دولت سیزدهم پولش فاقد ارزش شده و اگر دو سال قبل یک سکه بهار آزادی میخرید الآن همان سکه ۴۵ میلیون تومان ارزش داشت !!! لذا از این به بعد تصمیم میگیرد اگر پولی به دستش رسید معطل امید به دولت نباشد و یک چیزی بخرد که سال بعد اقلا ارزش دارایی اش حفظ بشود .
سعید۳۴۵۹۶۷۶۱۰:۰۰:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۲۹
نویسنده محترم برخورد هیجانی و جذابیت دلالی معلول هستند نه دلیل!!
ناشناس۳۴۵۹۷۳۸۱۱:۱۱:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۲۹
درست فرمودید اما نکته سومی را هم فراموش فرمودید و آنهم عده ای کاری ندارند جز تخریب اقتصاد و زندگی مردم .
ناشناس۳۴۵۹۸۰۹۱۲:۳۷:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۲۹
آخه تو ایران که دلار ۶۸ هزار تومان و تعطیلی کسب و کارها و رکورد هم بین ۲۰۰ کشور در داشتن تورم وحشتناک و گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان و عدم امکان ازدواج و فرزند آوری و پس انداز و ... بخاطر تورم کمرشکن و مالیاتهای وحشتناک از طبقه فقیر و متوسط و کارمند هر روز بیشتر فقیر می شوند.
مهدی۳۴۶۰۰۰۲۱۶:۱۳:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۲۹
دلیل اصلی ناکارامدی برخی مسئولین است سزای فردی که به مناصب حکومتی و غیر حکومتی به دیدۀ طمع و طعمه نگاه می‌کند، کمتر از آتش نیست. چرا که چه بسیار مردمی که به دنبال نالایقی‌ها و وعده‌های پوچ وی، با چالش‌های اساسی مواجه شدند. رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم می‌پذیرد، فرمود «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» یعنی هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی دیگر فرمود «مَنْ تَقَدَّمَ عَلی قَومٍ مِنَ الْمُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری أَنَّ فیهِمْ مَن هو افضلُ منه فقد خانَ اللَّه‏ و رسولَه و المُسلمیِن» یعنی هرکه جلودار - مسئول- عده‏‌ای از مسلمانان شود، در حالی که می‌‏داند در بین مسلمین ‏فردی بهتر از او وجود دارد، پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود.»
ناشناس۳۴۶۰۰۴۸۱۷:۰۳:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۲۹
تا روابط حسنه با کشورها ایجاد نشود بهبودی در اقتصاد اتفاق نمی افتد روز به روز اوصاع وخیم تر میشود
بهرام۳۴۶۰۱۶۶۲۰:۲۲:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۹
هزینه ها به دلار درامد به ریال بهتر از این نمیشود
ناشناس۳۴۶۰۳۷۴۰۳:۳۰:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۳۰
خوده دولت دلاله منبع درامد خوبی داره نمونه ش واردات خودرو و سود سرسا اور از گمرکی از مردم هیج جای دنیا برای ورود موبایل پول نمیگیرین اینجا به راحتی نصف قیمت گوشی را از مردم پول میگیرین در حالی که سازنده گوشی در کشور نیستیم بگیم حمایت داخلی فروش سکه فروس ارز خوب معلومه مردم هم برای امنیت و درامد بیشتر به دلالی رو میارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. دور باطلی که تمامی ندارد!

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین