وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!

محمد حسن نخجوانی، گروه اقتصادی الف،   4030117028 ۱۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!

با مطالعه وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف متوجه می شویم که در شرایط خاصی اقتصاد هر کشوری ممکن است دچار تورم شود. جنگ، هرج و مرج های سیاسی، از دست رفتن یکباره درآمدهای ملی و ... هر کدام می توانند در مقطعی موجب تورم شوند. شاید آشناترین نمونه واقعی این موضوع، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور تورم شدید در کشورهای بجای مانده از آن کشور باشد. مشخص است که ظهور این دسته از تورم ها مقطعی بوده و با کنترل دولتها وضعیت اقتصادی کشورها متعادل می شود. وضعیت روسیه در سالیان اخیر مثال جدیدتری در همین حوزه است. جنگ و تحریم موجب بروز تورم در اقتصاد روسیه شد اما با اقدامات انجام شده توسط دولت آن کشور، تورم به کمتر از 10 درصد کاهش یافت.

اما گونه دیگری از تورم وجود دارد که حاصل اتفاق و بحران نیست.بلکه با اطلاع قبلی رخ می دهد و قابل پیش بینی است. این گونه از تورم حاصل بی توجهی دولتها به درآمدها و هزینه هایشان است. می دانیم اگر فردی بیش از درآمدش خرج کند به تدریج فقیر و ندار می شود اما اگر دولتی بیش از درآمدش هزینه کند ندار نمی شود بلکه با اختیاراتی که دارد میتواند بیخیال کاهش مخارج شده و همچنان هزینه سازی کند و  در آخر هم کسری بودجه را بصورت تورم به سوی جامعه بفرستد. متاسفانه به نظر میرسد تورم موجود در کشور ما هم از همین دسته است. اگر تورم سالهای 97 و 98 را ناشی از تحریم های نفتی بدانیم، ادامه تورم و حتی تشدید آن را میتوان ناشی از بی توجهی دولتها در متوازن ساختن دخل و خرج کشور دانست.

کشور ما هم در زمینه کنترل تورم تجربیاتی دارد. چنانچه بخاطر داشته باشید در سال 1374  تورم کشور به حدود 49 درصد رسید. بلافاصله سال بعد با اقدامات دولت وقت و کنترل هزینه ها، تورم نصف شد. با اینحال به نظر میرسد در سالیان اخیر اراده ای برای کاهش تورم چهل درصدی کشور در دولتمردان نیست. در سال 1400 تورم 40 درصد و در سال 1401 تورم 45 درصد بود. با توجه به شرایط حتی بخش اول شعار اعلام شده جهت سال 1402 از طرف مقام معظم رهبری مهار تورم بود و بنابر گفته ایشان شعار سال بخشی از راهبردهای اساسی کشور است. اما گرانی و افزایش قیمتها در سال 1402 همچنان بیداد کرد. از دولتمردان هم نه کسی از مردم عذرخواهی کرد و نه قبول مسئولیت نمود. آیا نمیدانیم تورم به زیان اقشار محروم جامعه است و فاصله طبقاتی را زیاد می کند؟ آیا نمی دانیم تورم چهل درصد ریشه تولیدرا می سوزاند و مانع هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه می شود؟ آیا علت این شرایط این نیست که حساسیت خود را ازدست داده ایم و به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۵۸۴۳۰۹:۰۶:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکرده یم الویت اولمان نیست
ناشناس۳۴۴۶۰۱۵۱۱:۳۸:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مافیاها هم نقش زیادی دارند مافیای مسکن، دلار، طلا و ... که باید جلویشان گرفته شود
ناشناس۳۴۴۶۶۷۲۲۰:۱۳:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مافیای و سلطان سکه اعدام شد چه شد ؟ این حرفا توهم
ناشناس۳۴۴۶۹۳۵۰۲:۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۱۹
مافیا هم خود دولت هست با واسطه یا بی واسطه
ناشناس۳۴۴۶۰۶۸۱۲:۲۲:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
متاسفانه دولت نه تنها نتونسته حریف غاصبان تولید و توزیع و استخراج و معیشت بشه بلکه در جهت مطامع اژدهای ۷ سرِ اقتصاد حرکت کرده
مردم۳۴۴۶۲۳۷۱۴:۲۰:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
چند سلطان ( سکه. دلار . شکر ......) را گرفتید و مثلا محاکمه کردید. چی شد؟
ناشناس۳۴۴۶۵۴۳۱۷:۵۲:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکردیم بلکه طی تمام این سال ها به خوبی عادتمان دادند .
یاسر۳۴۴۷۰۰۱۰۶:۵۵:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۱۹
درآینده ایران جای چین رو خواهد گرفت وبه قدرت اقتصادی اول جهان تبدیل خواهد شد ،این اتقاف پله پله شروع میشه واز اول سال شروع شده حجم صادرات ایران بالا رفته
محمد۳۴۴۵۸۴۸۰۹:۱۲:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت جناب رئیسی فقط به اجرای کار های نمایشی و پر کردن رزومه کاری مشغولن دریغ از یه قدم موثر برای برداشتن بار تورم از گرده مردم بیچاره
ناشناس۳۴۴۵۹۸۰۱۱:۰۵:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
قدرت خرید این دولت نسبت به دو سال قبل فرق خاصی نکرده و تورم هم بیشتر جنبه روانی دارد مگر کالاهای بادوام به خصوص مسکن که هر چه بیشتر این را داشته باشد و تورم بالاتر باشد سرمایه دارتر می شود
ناشناس۳۴۴۶۰۱۱۱۱:۳۶:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
شما در ایران زندگی می کنی ؟ قیمت گوشت و مرغ و مسکن و خودرو تغییر نکرده ؟؟ هر چقدر خانه گران تر شود سرمایه دار تر می شوی ؟ !!!!!!!!!! اونوقت جوانان و مستاجرها چکار کنند ؟ در حسرت خانه و ازدواج و ... بمانند ؟ شما قیمت دلار و سکه را ملاحظه کرده ای ؟
ناشناس۳۴۴۶۲۰۳۱۴:۰۱:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت وقتی حس می کنه قدرت خریدش داره کم میشه یه دستی میبره به مالیات و ارزش افزوده و قاطی کردن ردیف بودجه دارو درمان ملت و اتاق بورس و قیمت دلار و غیره، قدرت خرید را میبره بالا، لذا قدرت خرید دولت آقای رئیسی کم که نشده هیچ زیاد هم شده.
ناشناس۳۴۴۶۰۵۶۱۲:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مثل گوشت و برنج و سبزی و لبنیات و مرغ و ....که نسبت به دو سال قبل اصلا تغییری نکرد!!!
ناشناس۳۴۴۶۰۷۸۱۲:۲۹:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
شاید قدرت خرید دولت فرق نکرده ولی قدرت خرید من بازنشسته در طول سه سال حداقل ۶۰ درصد کمتر شدن(هرسال حداقل ۲۰ درصد).
ناشناس۳۴۴۶۰۸۵۱۲:۳۳:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
بله قدرت خرید حقوق بگیران سال به سال کمتر می شود.
ناشناس۳۴۴۶۱۹۳۱۳:۵۷:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
همه می دانیم تورم کرایه و خوراکی ها دو سال پیاپی بالای 50 درصد بوده و ترمیم درآمد بازنشستگان،کارگران وکارمندان 20 و 22 درصدی!!
ناشناس۳۴۴۶۳۳۱۱۵:۱۱:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
واقعا تعصب دولت رئیسی رو داری .
ناشناس۳۴۴۶۵۱۸۱۷:۳۴:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
با اعداد حرف می زنیم و ربطی هم به تعصب ندارد .....!
ناشناس۳۴۴۶۵۴۰۱۷:۵۱:۰۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
سال 1401 میران افزایش حقوق نسبت به تورم 15 درصد بیشتر بوده و سال قبل 15 درصد کمتر و برنامه دولت هم کاهش تورم هست وگرنه چاپ شود و افزایش بیشتر حقوق داده شود هنر نیست و همه می توانند بکنند اما تحمل تورم ان را دارید؟!!
ناشناس۳۴۴۶۹۸۹۰۵:۴۳:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
نمونه ای دیگر از فضای روانی تورم و فضای واقعی تورم و قدرت خرید در این دولت البته به غیر از کالاهای 4200 که ربطی به این دولت ندارد و آن دولت باید بر می داشت مثلا قیمت کوئیک دنده ای و پژو 207 دنده ای بازار در اسفند سال 1400 به ترتیب 180 میلیون و 350 میلیون، در سال 1402 اسفند ماه به تربیت 400 میلیون و 750 میلیون و کف حقوق هم از 2600 به 5300!!!!
ناشناس۳۴۴۶۰۸۲۱۲:۳۲:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
قیمت ها تغییر کرده و وقتی گفته می شود قدرت خرید یعنی به طور متوسط با افزایشی حقوقی هم داده می شود فرقی نکرده و ممکن است برخی قدرت خرید کمتر شده باشد و برخی بیشتر نه این که گران نمی شود در ضمن مسکن نسبت به بازارها و کارهای دیگر معمولا بیشتر از تورم بالا می‌رود و چون بادوام هست و پرتی ندارد هرکس چند دستگاه داشته باشد سرمایه‌اش نه تنها حفظ می شود بلکه سود هم می کند
ناشناس۳۴۴۶۲۵۵۱۴:۳۰:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تو چه میگی برای خودت کرایه خونه یا مغازه که حداقل دو برابر شده چی مثلاً کرایه خونه من دو میلیون بوده پارسال شد پنج میلیون یک ماه دیگه هم قراردادم تمومه از قبل عید تا حالا خواب و خوراک ندارم نمی‌دونم حالا صاحبخانه چقدر بالا میلره سه میلیون روی کرایه خونم رفته بالا حداقل سه میلیون هم ماهانه روی بقیه مخارج زندگی رفته بالا حداقل ماهی شش میلیون مخارجم بیشتر شده مگه حقوق و دستمزد ها چقدر رفته بالا نه ما با تورم عادت نکردیم .
ناشناس۳۴۴۶۷۰۸۲۰:۴۶:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
خدابه داد همه برسه مسکن افزایش خیلی زیادی داشته دولت هم نمی تونه جلوشوبگیره
ناشناس۳۴۴۶۵۳۷۱۷:۴۸:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
متوسط قیمت خانه در تهران از 35 میلیون سال 1400 به 81 میلیون در اسفند سال قبل رسیده و کف حقوق هم از 2600 به 5300 در سال قبل آن با کمتر افزایش یافتن حقوق نسبت به تورم!
ناشناس۳۴۴۶۲۲۴۱۴:۰۹:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت رئیسی صادرات نفت را به 2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار سالیانه افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده است کاری که روحانی با برجام نتوانست بکند.
صدای ملت۳۴۴۶۴۲۵۱۶:۳۰:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
با سلام. دوست گرامی اگر به شاخص های اقتصادی نظیر نرخ تورم،بیکاری نگاه کنید می بینید که اتفاقا در زمان برجام نرخ تورم کاهش یافته وارزش پول ملی ودر نتیجه آن قدرت خرید مردم بالاتر رفته.بنابراین بهتر است با آمار واقعی وضعیت را مقایسه کنید.اگر پولی هم این دولت آورده ظاهرا خرج مردم نشده (زیرا آمار تورم این را نشان میدهد.)
ناشناس۳۴۴۶۶۹۳۲۰:۳۰:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
در زمان برجام رکود اقتصادی کامل بود به همین دلیل بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شد و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۴۴۶۷۱۵۲۰:۵۵:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
نتیجه برجام افزایش بیش از دو برابری تحریم ها و افزایش 10 برابری نرخ دلار شد تورم 6 سال گذشته ثمره برجام است.
ناشناس۳۴۴۶۷۲۵۲۱:۰۳:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت روحانی خسارت محض بود زیرا میانگین رشد اقتصادی در 8 سال دولت قبل صفر بود 4 سال پی در پی تورم 70 درصدی داشتیم و قیمت ارز 10 برابر شد و خزانه را بدهکار و صندوق توسعه را خالی و دولت را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ناترازی گسترده در صندوق های بازنشستگی و بانکها و برق و گاز و بنزین تحویل داد.
ناشناس۳۴۴۶۴۷۰۱۷:۰۱:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
پس چرا تاثیرش تو زندگی مردم‌ دیده نمیشه ؟!!!
ناشناس۳۴۴۶۵۲۷۱۷:۴۱:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اینهمه پیشرفت درخشان اقتصادی چرا در سفره ها دیده نمیشه؟!
ناشناس۳۴۴۶۵۴۶۱۷:۵۴:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
پس چرا گرانی سر به فلک کشیده
ناشناس۳۴۴۶۶۲۰۱۹:۰۹:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
از سال 92 تا 96 سرکوب اقتصادی به خصوص ارزی بود و به شکل ظاهری قدرت خرید بالا می‌رود و تورم کم ! در ضمن در همین مدت چرا تولید ناخالص داخلی تفاوت خاصی نمی کرد؟!!!
ناشناس۳۴۴۷۱۶۸۱۰:۴۱:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۱۹
قدرت خرید ماهی و یا میوه فرقی نکرده اما مرغ بله بدتر شده
ناشناس۳۴۴۵۸۴۹۰۹:۱۲:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
نتیجه ناکارآمدی دولت ضعیف است. جه انتظاری از کل دولت دارید؟
ناشناس۳۴۴۵۹۸۸۱۱:۱۳:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دوست عزیز تورم بالا مربوط به این دولت و دولت قبل نیست بلکه از 60 سال پیش که بودجه بر اساس نفت نوشته شد و هنوز هم ادامه دار هست تورم بالا آمد آن هم زمانی که مالیات بر دلالی اجرا نمی شود و دولت ها فقط کمتر و بیشتر می کنند ولی خبر خوبی که هست این که این دولت برخلاف دولت های قبلی حداقل دنبال اصلاح ساختار هست و نشانه های آن داریم می بینیم چیزی که دولت های گذشته دنبال آن نبودن
ناشناس۳۴۴۶۰۵۹۱۲:۰۷:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت از حل یه مسئله ساده عاجزه باورتون میشه دلش نمیاد تیم استقلال و پرسپولیس رو به مردم واگذار کنه و به جاش دنبال مشتری خصولتی هست انتظار دارید اقتصاد مملکت با این رویکرد درست بشه
ناشناس۳۴۴۶۱۶۹۱۳:۳۸:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت رئيسي فقط دنبال شعار دادن است همه دولت ها در 4 سال اول تورم را به يك چهارم رساندن دولت رئيسي تورم را دو برابر كرد.
ناشناس۳۴۴۶۲۹۸۱۴:۵۳:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت روحانی به اندازه ی تمام دولت های قبل بدهی بجای گذاشته هیچ دولتی اینقدر بدهی بجای نگذاشت رئیسی اقتصاد کشور را در شرایط ته دره تحویل گرفت.
ناشناس۳۴۴۶۱۹۱۱۳:۵۷:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم یک دلیل داره بی انظباتی و بی کفایتی و ولخرجی .
ناشناس۳۴۴۶۲۰۹۱۴:۰۴:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
همین رییسی گفت که من هیچ بهانه ای ندارم هر صد روز گزارش کار میدم.
ناشناس۳۴۴۶۳۰۴۱۴:۵۸:۰۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
برای اواربرداری و بازسازی خرابی های دولت بنفش حداقل 8 سال زمان لازم است رئیسی کشور را در شرایطی تحویل گرفت که حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه موجود نبود.
ناشناس۳۴۴۶۷۴۲۲۱:۱۶:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۱۸
راست میگی چون دولت روحانی هم 8 سال داشت آواربرداری دولت احمدی نژاد رو انجام میداد حتما احمدی نژاد هم داشت 8 سال دوران خاتمی را آواربرداری میکرد یادش بخیر که همون 8 سال خاتمی کشور روی آرامش دیده بود و داشت پیشرفت میکرد شاخصهای اقتصادی اون سالها رو نگاه کنید متوجه میشید چی میگم
ناشناس۳۴۴۷۲۶۴۱۱:۴۱:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولتهای هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد حالا رئیسی بدهی های دولت روحانی را پرداخت می کند.
ناشناس۳۴۴۶۳۴۴۱۵:۲۲:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
یادم نمیاد در دولت قبلی چنین تحلیلی کرده باشی
ناشناس۳۴۴۶۶۲۶۱۹:۱۵:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اتفاقا می‌گفتیم به جای گدایی از دشمن زیر ساخت اقتصادی را درست کند!!
احمد۳۴۴۵۸۵۰۰۹:۱۳:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
کی عادت کرده ملت یا مسئولان
ناشناس۳۴۴۵۸۵۴۰۹:۱۵:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم مالیات پنهان است.در ایران با توجه به مالیات ده درصدی ارزش افزوده و مالیات مستقیم و تورم به نوعی بالاترین مالیات در دنیا را می پردازیم بدون اینکه معلوم شود هزینه کرد کجاست.
علی۳۴۴۵۸۶۷۰۹:۲۲:۰۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت با انبوهی از کارمند ها و ادارات موازی حقوق بگیر مردم است ولی جوری رفتار می کند انگار نه انگار با پول نفت کشور را میچرخاند ، اصلاح اقتصادی و مالیاتی باید از دوات شروع شود دولت نیازدبه لاغر شدن دارد یک نفر هم بجای ۳ نفر می تواند امضا کند
ناشناس۳۴۴۵۹۵۷۱۰:۳۵:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت بجای لاغر شدن در حال چاق شدن است هزینه این چاقی هم بر دوش مردم طبقه های پایین است
ناشناس۳۴۴۵۹۸۷۱۱:۱۳:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
احسنت همه تورم به خاطر دولت فربه و بی خاصیت با کارمندان طلبکار
ناشناس۳۴۴۶۱۳۰۱۳:۱۱:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
این میز ما با ۸ تومن حقوق تقدیم به شما! من به عنوان یک کارمند به فکر تغییر شغل هستم.
علی۳۴۴۶۳۳۸۱۵:۱۷:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
برادر جان قصد جسارت نبود منظور همان کارمند های امضا رو امضا کن راننده دار که حقوق آنچنانی میگیرند و با تغییر دولت تغیر اداره میدن بود نه امثال من و شما
ناشناس۳۴۴۶۹۷۵۰۴:۴۲:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۹
اگه کارمند با کفایت و با سواد هستی دمت گرم.
ناشناس۳۴۴۶۴۷۴۱۷:۰۸:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
من یه معلم بازنشسته با ۲۷ سال سابقه سرپرست خانواده و دو فرزند ۳۹ و۳۷ ساله که هنوز نتوانسته اند شغل مناسب داشته و ازدواج کنند ماهی ۱۲ ملیون می گیرم ‌اگر زیاده تا به دولت پس بدم! پاداش بازنشستگی هم هنوز پرداخت نشده و در خوشبینانه ترین‌ حالت یک سال دیگر !!!! حالا حساب کنید با این نرخ روز افزون طلا و دلار و گرانی ها با پاداشم در سال آینده چه قدر قدرت خرید دارم ؟!
فرشید۳۴۴۵۸۷۰۰۹:۲۴:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
هیچ جامعه ای به تورم عادت نمی کند بلکه تورم از سوی دولت به مردم تحمیل شده است.
مهدی جوادی فر۳۴۴۶۱۱۵۱۲:۵۵:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
بعضی وقتها عادت کردن مرحله نمایشی است و در واقع افراد از حل مسئله توسط مسئولان ناامید شده اند.
ناشناس۳۴۴۵۸۸۲۰۹:۳۱:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکردیم . اعتراض که نمی‌توانیم بکنیم ، به جاش ازدواج نمی‌کنیم ، یا اگه ازدواج کنیم بچه نمیاریم. از شکم زن و بچه میزنیم . اگه یه پولدار دیدیم میگیم دزد و حرام خوره !!
ناشناس۳۴۴۵۸۸۳۰۹:۳۱:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت یا مردم؟
علی۳۴۴۵۸۸۴۰۹:۳۴:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مقصر اصلی دولت قبل میباشد انصاف و منطق داشته باشیم. رییسی عزیز داره زحمت میکشه منصف باشیم
ناشناس۳۴۴۵۹۰۴۰۹:۵۳:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت قبل کی تموم میشه؟ بس نیست؟
ناشناس۳۴۴۵۹۷۱۱۰:۴۹:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تموم نمی شه دولت بعد میاد و تقصیر ها را می ندازه گردن قبلی و همین طور ادامه دار می شه اقتصاد و معیشت مردم هم سال به سال دریغ از پارسال ...
ناشناس۳۴۴۵۹۸۲۱۱:۰۹:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت قبل برای 4 سال تقریبا به اندازه 40 درصد تورم ایجاد کرده که در هیچ دولتی رخ نداد و جناب نویسنده این را غافل شده هیچ وقتی ارز 4200 به ارث بگذاری و با جنگ اوکراین و روسیه که تورم جهانی 2 الی 3 برابر شد الی تورم ایران نشان از کار درست فعلی هست و تورم سال قبل هم کاهش یافت بعد آن سال هیجانی و امسال هم با توجه به رشد نقدینگی 25 درصد تورم از 10 الی 20 درصد کاهش خواهد یافت با توجه به اینکه شوک ارزی هم نداریم و تخلیه شده حتی با برداشتن ارز28500 باز تورم حداقل 10 درصد کمتر می شود
علی۳۴۴۶۳۵۲۱۵:۳۰:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
برادر جان لطفا با آمار و ارقام صحبت کن یک سر این جنگ اوکراین امریکا و اروپا بودن که برای امریکا رشد ۱۶ درصد اززش دلار و پول ملی امریکا و تورم ۳.۴ درصدی رقم خورد و برای آلمان ۲.۳ درصد تورم حاصل شده حالا میرسیم به به ایران بنده دارو لباس و ماشین بین المللی با کیف بالا میخریدم با ارز ۴۲۰۰ به بهانه رانت ارز ۴۲۰۰ ده برابر شده و به ۴۲۰۰۰ تبدیل شد همه چیز تولید داخلی شد واردات کاملا قطع شد و قیمت ها ۱۰ برابر شد واردات فقط از چین با ارز ۴۲۰۰۰ هزارتومان و کالا و مواد اولیه چینی به موازات نفت بشکه ای ده دلار زمان کرونا بین ۷۰ تا ۸۰ دلار شد و درامد دولت ۸ برابر شد ، حالا نمیدونم شما چهل درصد را ازکجا آوردی ولی قرص ژلوفن بسته ای ۱۰۰۰ تومان الان بیست هزارتومن شده، دولت آقای رئیسی با درامد بالاتر واردات بسته تر و فقط چینی قیمت ها را ده برابر بیشتر کرد
ناشناس۳۴۴۶۵۰۲۱۷:۲۷:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اولا تورم آمریکا و اروپا هرکدام از 3 درصد به 10 درصد رسید و بعد روبه کاهش دوم هم تورم فقط خوراکی نیست و هم همه چیز هم بابت حذف آن ارز 10برابر نشد حتی اقلام مورد نظر که رانت می گرفتند و چین هم بماند که چه ربطی داشت
ناشناس۳۴۴۶۴۰۳۱۶:۰۹:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
جناب از 11 فروردین تا امروز دلار از 60 تومان شده 65 تومان، یعنی طی 4 روز کاری (چون باقیش تعطیل بوده) 9 درصد سقوط پول ملی بصورت روزانه کمی بیش از 2 درصد!!
ناشناس۳۴۴۶۴۹۴۱۷:۲۲:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
شما اخر سال بیا در کانال 70 هزار تومان که با توجه به تورم عادی هست!!!
ناشناس۳۴۴۶۶۰۰۱۸:۴۲:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
ای بابا ، آقا جان اصلا دولت قبل بد ، این آقا که به اسم محرومان هم آمده راه همان ها را می رود
ناشناس۳۴۴۶۸۹۶۰۰:۴۵:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۹
تورم روسیه که توی جنگه ۱۰ درصده ..کجای کاری
محمد قاسمی۳۴۴۶۹۳۶۰۲:۲۱:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۹
والا تورم جهانی نهایتا سه درصد رشد کرده و بعد همین شماها نمیگفتید ارز ۴۲۰۰ رو حذف کنیم تورمش ۳ درصده؟ حالا ۲۸۵۰۰ حذف بشه میشه ۱۰ درصد؟
ناشناس۳۴۴۵۹۱۶۱۰:۰۱:۲۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
انصاف؟
ناشناس۳۴۴۵۹۳۴۱۰:۱۵:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
علی آقا از کی میتونیم شهد شیرین خدمات این دولت زحمت کش را بچشیم.جالبه مشکلات کشور ما از دولت قبلی
ناشناس۳۴۴۵۹۵۳۱۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۱۸
رییسی آیا نمی دونست اوضاع مملکت چطوریه که رییس جمهور شد ؟! منصف بودن خیلی خوبه واقعا !
ناشناس۳۴۴۶۰۳۱۱۱:۴۷:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اگه زحمت میکشه دست آوردش چی شد مگر همین وزیر اعلام نکرد اگه دولت بعدی به هیچی دست نزنه تورم کم میشه مگر رییسی نگفت تورم را به نصف و بعد تک رقمی میکنیم ...
ناشناس۳۴۴۶۲۷۷۱۴:۴۲:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
می‌دونی همین دولت برای رای جمع کردن و تبلیغات گفت من هیچ بهانه ای ندارم نمی‌گم دولت قبل و تحریمها و ... پس تو و این دولت حق ندارید بهانه بگیرید آمار هم ندید ما خودمون دستمون تو خریده هر روز خرید میکنیم برای خونه تورم احساس میکنیم .
ناشناس۳۴۴۵۸۸۷۰۹:۳۷:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت ؟ مگه کار دیگه ای جز تحمل میشه انجام داد ؟
سعید۳۴۴۵۸۹۹۰۹:۴۹:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
کسانی که جنس تورم سال 1374 را با تورم 91 به بعد یکی میدانند الفبای اقتصاد را نمی دانند. تورم ناشی از خرج کرد و سرمایه گذاری دولت در تولید با تورم ناشی از چاپ پول بدون پشتوانه زمین تا آسمان فرق دارد.
ناشناس۳۴۴۵۹۹۱۱۱:۱۶:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
سال 97 تورمی که ایجاد شد به خاطر ارز4200 بودکه قدرت خرید بین 50 تا 100 از بین برد
ناشناس۳۴۴۶۱۸۸۱۳:۵۶:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
در مورد اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بگو که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نه تنها این ارز به دست مردم نرسید بلکه گرانیها بیداد کرد هم بگو.
ناشناس۳۴۴۶۵۱۵۱۷:۳۳:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عزیزم ارز رانتی یک چیزی من در اوردی بود که می خواستند مثلا قیمت کمتر شده به دست شما برسد که می دانستند برنمی داشتند تورم بالا میزد و از اواخر همان سال 97 یکی یکی حذف کردن تا سال 1399 اما 1401 برای مابقی که هنوز بود برداشتند آن هم با یارانه!! چیزی که در اقتصاد درست این کارها نمی کنند که ارز رانتی بدهند و یا بعد بابت حذف آن یارانه!!
ناشناس۳۴۴۵۹۰۵۰۹:۵۴:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تا وقتی بیماری را درست تشخیص ندید با داد و بیداد درمان امکان پذیر نمیشه.
ناشناس۳۴۴۵۹۰۶۰۹:۵۵:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت به تورم؟؟؟ مگه ممکنه عادت کرد اسمش تحمل و تحمیل است و نه عادت
ناشناس۳۴۴۵۹۲۱۱۰:۰۴:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
من نمیدانم نویسنده این مطب را خطاب به چه کسانی نوشته! مردم یا دولت؟! اگر مردم...مردم بیچاره که صدایشان به جایی نمی رسد عادت نکرده اند بلکه خون دل میخورند و نفرین بر مسببان این شرایط میکنند... اگر دولت...که در دولت نه تنها گوش شنوایی وجود ندارد که مرتب با دست و هورا عملکرد خود را تشویق هم میکند...
ناشناس۳۴۴۵۹۲۶۱۰:۱۱:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اگر رؤسای جمهور تیم اقتصادی خود را از بهترینها و بادانش ترینها و تواناترینها و کارآمدترینها انتخاب کنند، می توانند تورم را کنترل کنند. مردم به بوی تعفن تورم عادت نکرده اند، بلکه این دولتهای ضعیف و بانک مرکزی وارفته و بی حال است که اجازه تولید پول بدون پشتوانه را میدهند. چرا بانک مرکزی ما مستقل نباشند؟؟ و چرا باید همیشه دخل و خرج دولتها با هم جفت و جور نباشند و خرجشان چند برابر دخلشان باشد و مجبور باشند برای تراز بودجه شان پول بدون پشتوانه و یا همان کاغذ بی ارزش را چاپ کنند؟؟؟؟
ناشناس۳۴۴۶۹۰۶۰۱:۰۴:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۹
همیشه گقته ام که برای تمام مشکلات کشور راه حلهای علمی وجود دارند، ولی اکثر مسئولین ما از علم و دانش لازم برای حل مشکلات کشور بی بهره اند و چون خود را علامه دهر میدانند، حتی از تخصص دانشمندان خبره و آگاه و توانا و کاردان و ... هم استفاده نمیکنند، چون میترسند که میز خود را از دست بدهند. به اینها اضافه کنید، سلطانها و مافیا و .... را و همینطور اقازاده های غارتگر و کشور ویران کن را.
ناشناس۳۴۴۵۹۲۷۱۰:۱۱:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم برای مسئولین و مدیران در کوتاه مدت و میان سودمند است .
دانایی۳۴۴۵۹۳۰۱۰:۱۲:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکرده ایم ،مردم تحمل می کنند.
ناشناس۳۴۴۵۹۴۷۱۰:۲۶:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
چرا هشت سال حسن فریدون کشور را با خزانه خالی تحویل دولت رئیسی داد و او مجبور بود برای پرداخت حقوق کارمندان تا مدت ها همان رویه حسن فریدون را ادامه دهد و که باعث افزایش قیمت ها شد حلاجی نمی کنی.
ناشناس۳۴۴۶۰۱۹۱۱:۳۹:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
رییسی بدون اطلاع از اوضاع و خزانه خالی رییس جمهور شد ؟
ناشناس۳۴۴۶۳۳۵۱۵:۱۴:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
در اواخر زمان دولت روحانی دلار ۲۸ بود و قیمت همه چیز خیلی پایین تر از این اوضاع نابسامان شما فقط تعصب مقابله با حسن فریدون و داری در مقام عمل دولت رئیسی پدر مملکت و در اورده و الا خود فریدون ۸ سال رئیس جمهور مملکت بود اوضاع اینجوری نشد
ناشناس۳۴۴۶۵۶۳۱۸:۰۹:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تعصب یعنی اینکه یک دولتی اقتصاد را نابود کند ولی آن را به گردن نگیرد ولی طرفدارانش به دولت بعدی می تازند آن هم به شکل نامردی و حتی نادرست مثلا دلار که حساس به آن هستید با کف حقوق سال 1384 137 دلار در سال 92 با اوج تحریم 150 دلار در سال 1400 و آخر آن دولت تعاملگر با غرب 100 دلار! تازه درسال 1400 نرخ دلار سرکوب شده بود چه توسط دولت روحانی و چه رئیسی و با عرض معذرت با تورم 40 درصدی می‌شود 80 دلار ناقابل !! سال 1401 با تخلیه کامل تورم ارزی و با کف حقوق 83 دلار سال قبل هم با 80 درصد تخلیه تورم ارز 85 دلار! البته اگر دولت رییسی مانند دولت خاتمی که در چند سال پایانی دولتش حداقل 10 درصد کمتر از تورم افزایش نرخ ارز بدهد که ظاهرا سال قبل انجام شد و ادامه یابد هر سال این عدد کف حقوق دلاری بیشتر می شود و قدرت خرید بالاتر می رود
ناشناس۳۴۴۶۶۹۵۲۰:۳۳:۲۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
در دولت روحانی قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۴۴۶۶۷۷۲۰:۱۷:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
چرا نمی گی روحانی وقتی دولت رو از احمدی نژاد تحویل گرفت که ایران تحت بند ۷ شورای امنیت دچار سخت ترین‌ نوع تحریم شده بود !! و فروش نفت به پایین ترین سطح خود در کل تاریخ ایران رسیده بود!!! و در کنار اینها وارث کلی طرح های کلنگ خورده و نیمه کاره از دولت قبل بود‌که باید با خزانه خالی اونا رو به سرانجام می رسوند !! با این وجود در دولت روحانی به جز یه مدت کوتاه که توزیع کالاهای اساسی دچار هرج و مرج شد آن هم بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریمها دولت با ارایه کارت ملی به هر نفر به طور مرتب سهمیه مرغ و روغن و برنج و شکر و مایحتاج ضروری رو میداد !! بله ارز ۴۲۰۰ به دلیل عدم مدیریت و سود جویی و شیطنت بعضی ها تبدیل به معضل شد اما چرا دولت رییسی به جای قطع اون به ارز ۲۸۰۰۰ تبدیلش کرد ؟!! اتفاقا دولت روحانی علیرغم تمام مشکلات و سنگ اندازی های داخلی و خارجی و کرونا بسیار خوب مدیریت کرد !
ناشناس۳۴۴۷۱۸۱۱۰:۴۹:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۹
اولا احمدی نژاد چیزی که تحویل داد با چیزی که روحانی تحویل داد خیلی تفاوت داشت چه در میزان فروش نفت و چه در معیشت مردم آن هم با بند 7 که هیچ وقت هم در زیر بند 7 بخش نظامی نبودید!! دوم هم مقایسه 28500 با 4200 اشتباه هست هرچند 28500 هم نباید ایجاد می شد و باقی بماند تورم ایجاد می کند با اینحال چون ارز 4200 که ایجاد می شود قیمت دلار که آن سال باید 7 هزار تومان می شد رفت تا رقم 19 هزار تومان و در 14 هزار تومان آرام گرفت و همین باعث شد قدرت خرید خراب شود و ربطی هم به ترامپ هم ندارد و یک چیزی کاملا اقتصادی هست اما ارز 28500 چون برای کل اقتصاد در نظر نگرفتن باعث شد دلار تا 60 تومان برود و در ترح اصلی خوش که 47 هزار تومان بود برگردد
ناشناس۳۴۴۵۹۴۸۱۰:۲۶:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
درآمدهای نفتی جاهای دیگه هزینه میشه تورمش میشه سهم مردم
ناشناس۳۴۴۶۰۸۹۱۲:۳۵:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عزیزم یارانه و حقوق کارمندان و ارز28500 و برخی چیزهای دیگر اکثرا با پول نفت هست که پرداخت می شود
ناشناس۳۴۴۶۲۰۵۱۴:۰۲:۰۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مالیاتها و مبالغ افزایشی خدمات دولتی و ارز کجا میره؟!
ناشناس۳۴۴۶۲۱۷۱۴:۰۶:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
وقتی حقوق کارمندان ، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و چیزهای دیگر از پول نفت داده میشه، پس چرا دولت مثلا مالیات میگیره و هر سال هم بیشتر از سال قبل؟!
ناشناس۳۴۴۶۵۴۷۱۷:۵۴:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اکثرا از محل فروش نفت هست که مالیات هم جز آن هست
ناشناس۳۴۴۵۹۵۴۱۰:۳۲:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
بله تورم بالای 50 درصد ، افزایش حقوق قشر ضعیف کارمند، کارگر و بازنشسته فقط 20 درصد، عدالت کجاست در این دولت و مسئولان؟؟؟؟
ناشناس۳۴۴۵۹۵۵۱۰:۳۲:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۱۸
افزایش حقوقها رو جوری مقرر میکنن که با هر افزایشی مقدار بسیار زیادی از قدرت خرید کم میشه تا جایی که عملا دیگه حقوقها هیچ ارزشی نداشته باشه .
علی۳۴۴۵۹۶۵۱۰:۳۹:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
وقتی تخصص وجودنداره همین آش وهمین کاسه
ناشناس۳۴۴۵۹۷۵۱۰:۵۸:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
قبل از انتخابات همه کلی از اومدن شون و نحوه مدیریت شون حرف میزدن کجان چرا نمیان جوابگوی حرفاشون باشن؟مدیری که میگفت 80 درصد مشکلات بخاطر سوء مدیریت هست 20 درصد بخاطر تحریم چرا نمی تونه حتی پله برقی مترو رو درست کنه انقدر خراب نشه.
ناشناس۳۴۴۵۹۷۶۱۰:۵۹:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم دستاورد مشترک دولت و مجلس با وزن بیشتر برای مجلس است.
ناشناس۳۴۴۵۹۷۸۱۱:۰۲:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
شوروی نه به دلیل تورم بلکه به دلیل توافق با آمریکا و باز شدن درب خدمات و کالاهای آمریکایی فروپاشید
ناشناس۳۴۴۶۷۱۲۲۰:۵۱:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
به نظر شما فروپاشی شوروی به هر دلیلی بد بود؟
ناشناس۳۴۴۵۹۸۳۱۱:۱۰:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم و گرونی ما رو شرمنده خونواده کرده... خداوند همه عوامل ایجاد و تشدید تورم رو روسیاهشون بکنه...
ناشناس۳۴۴۵۹۹۰۱۱:۱۴:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
میزانی از تورم ،تورم انتظاری وروانی است ،یعنی خبر حمله احتمالی به اسراییل دلار را روزانه گران میکند ،که اصلا جنبه اقتصادی ندارد.
ناشناس۳۴۴۶۰۵۲۱۲:۰۳:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
همین ناشی از ضعف است
ناشناس۳۴۴۶۱۰۲۱۲:۴۱:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
ولی تورم انتظاری آقای منظور، حقوقها را کمتر از نصف تورم واقعی افزایش میده!
ناشناس۳۴۴۶۶۶۰۱۹:۵۷:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
خوب وقتی حمله نکردیم تموم شد باید بیاد پایین ولی همونجا میچسبه چون دولت اینطور میخواهد .
ناشناس۳۴۴۵۹۹۹۱۱:۲۶:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
نرخ بهره قبل از حمله به اوکراین در روسیه هشت درصد بود که پس از بروز تحریم به دلیل حمله به اوکراین یکباره به بیست درصد رسید این نظام تحریم های غرب علبه روسیه را فروپاشاند،ترکیه و آرژانتین هم علی رغم ایتکه تحریم نیستند در حال ونزوئلایی شدن بودند که با افزایش نرخ بهره بحران را کنترل کردند،ایران چرا اصرار دارد نرخ بهره را به نفع تورم سرکوب کند؟
محمدرضا۳۴۴۶۰۰۱۱۱:۲۷:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تیتر به جایی بود
صمصام۳۴۴۶۰۰۲۱۱:۲۸:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دوستان لطفا بد قضاوت نکنید شاید این تورم از الزامات است و ما ملت خبر نداریم
ناشناس۳۴۴۶۰۰۶۱۱:۳۲:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
بوی تعفن سیاست های غلط اقتصادی می اید
ناشناس۳۴۴۶۰۲۵۱۱:۴۴:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
سلام اکثریت این تورم بر می گردد به پرداخت حقوق های نجومی وتا زمانی که اصلاح نشود به علت اینکه عده ای پول فراوان دست می آورند همچنان در بازار می تازد....
نعمت اله جوکارنامیوندی۳۴۴۶۰۴۳۱۱:۵۹:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
از معدود مقالاتی است که منصفانه نگارش یافته ودردولت جناب رییسی اجازه نشر پیداکرده.بنظر می اید که کابینه منفعل جناب رییسی متناسب باشعارها وبلندپروازی های اقتصادی ایشان نباشد.
ناشناس۳۴۴۶۰۴۶۱۲:۰۰:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
کل این دولت سیزدهم کمترین درکی از اقتصاد و تولید ملی ندارن.
ناشناس۳۴۴۶۲۰۶۱۴:۰۲:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
6 سال پیاپی تورم داریم و مقصر اصلی اون دولت روحانی است.
ناشناس۳۴۴۶۰۶۷۱۲:۱۶:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم ناشی از بی برنامه بودن دولت و بزرگ شدن آن است متاسفانه دولت نه تنها کاری در این زمینه انجام نمیده بلکه با اقدامات خود آن را تشدید میکنه انداختن تقصیر به دولت قبلی نیز کاملاً بی انصافی است
آفتاب۳۴۴۶۰۷۵۱۲:۲۸:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
باید در ساختار کشور اتفاقی بیفتد افراد ناتوان دولت و مجلس و شهرداری و... جای خود را به افراد کا آمد بدهند.
ناشناس۳۴۴۶۰۸۸۱۲:۳۴:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم را دولت ، مجلس و سیاستگذاران به مردم تحمیل میکنند مردم ناراضی اند.
ناشناس۳۴۴۶۰۹۵۱۲:۳۷:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکردیم عزیز من .
ناشناس۳۴۴۶۱۷۷۱۳:۴۹:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
چاره ای نداریم دولت نمیخواد حر ف مردم رو بشنوه
ناشناس۳۴۴۶۱۰۷۱۲:۴۶:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
واقعیت یعنی انچه واقع شده تا امروز را نمی توان مشاهده نکرد.
ناشناس۳۴۴۶۱۱۹۱۲:۵۸:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
خود دولت و اصناف عرضه ندارن از پس دلال ها بر بیان هر روز گرون میشه.
ایرانی۳۴۴۶۱۲۰۱۳:۰۰:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
جالبه این بار حتی خبرگزاری ها و کارشناسان اقتصادی و... هم عکس العمل خاصی نشان ندادن همه دارن نسبت به این معضل بی حس می شن چرا هیچ کس به فکر مردم نیست؟
ناشناس۳۴۴۶۱۲۲۱۳:۰۴:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
وقتی دولت به دور از شایسته سالاری اداره می شود و هیچگاه خود را در برابر شعارها وعده های انتخاباتی، وضعیت بحرانی اقتصاد پاسخگو نمی دانند دیگر نباید توقع بهتری داشت
ناشناس۳۴۴۶۱۴۵۱۳:۲۲:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
-- سكه به چهل ميليون رسيد ، دلار هم به ٦٤ هزار تومن يا بالاتر رسيد ، واقعاً ما حقوق بگيران ، كارگران ، بازنشستگان چه كار بايد بكنيم ؟
ناشناس۳۴۴۶۱۶۳۱۳:۳۲:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
به نظر می رسد مواردی مانند تورم فقر گرانی بیکاری...چندان اهمیتی برای دولت ندارد .
یک همشهری۳۴۴۶۱۶۴۱۳:۳۳:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکردیم .. بلکه مجبوریم در این شرایط زندگی کنیم و صدای ما هم به هیچ کجا نمیرسد . مدام هم میشنویم که مسئولین کشور شبانه روز دارند تلاش میکنند و اقدامات بسیار خوب و زیر بنایی اقتصادی انجام میدهند و تمام شاخص های اقتصادی هم مثبت شده است !!! حالا چرا شاخص اقتصادی زندگی مردم و جیب مردم هر روز سقوط میکند ، کسی نه پاسخ میدهد و نه گردن میگیرد !!!
ناشناس۳۴۴۶۲۲۷۱۴:۱۳:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تیتر زیبایی بود
ناشناس۳۴۴۶۲۳۱۱۴:۱۵:۴۰ ۱۴۰۳/۱/۱۸
به آن روزی نزدیک میشویم که تورم باعث سقوط زندگی مردم میشود.
سامان۳۴۴۶۲۶۰۱۴:۳۵:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اقتصاددان های ما فقط روی کاغذ اقتصاددان هستند. سال هاست اقتصاددان های مختلف در رسانه ها نظریه پردازی می کنند اما زمانی که خود مسئولیت می گیرند همان آش و همان کاسه است. اکثر وزرا در دولت های مختلف اساتید دانشگاه هستند اما اساتید اکثر وقت خود را صرف مقاله نویسی کرده اند و تجربه ندارند. همان استاد که از فلان دانشگاه معروف دکتری گرفته چه بسا نتواند یک کارخانه را اداره کند اما یک سرکارگر که خود از نزدیک مشکلات را دیده بهتر بتواند اداره کند. سوابق موسسان کارخانه هایی مثل میهن و زرماکارون را بررسی کنید. همه از کارگری شروع کردند و به اینجا رسیدند. در آمریکا هم که مثال فراوان است. از ادیسون که از مدرسه اخراج شد بگیر تا بیل گیتس که هاروارد را رها کرد. ما اینجا خیال می کنیم همین که فلانی دکتری داشت همه کاره است. از هاروارد هم دکتری بگیری تا خودت آچار به دست نگیری نمی توانی مشکلات را درک کنی. نتیجه آنکه در دولت های مختلف نه مشکل خودروسازی حل شد نه آلودگی نه اقتصاد.
ناشناس۳۴۴۶۲۶۱۱۴:۳۵:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکردیم به گرانی .له شدیم..
ناشناس۳۴۴۶۲۶۳۱۴:۳۷:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
دولت باید از از ولخرجی دست بردارد و مخارجش را کم کند. همین. از قدیم گفتن چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن!
مهدی۳۴۴۶۲۶۸۱۴:۳۹:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
راه مهار تورم ۱.خصوصی سازی واقعی اقتصاد ۲.رفع تحریم‌ها بقیه راهها به جایی نمیرسه
ناشناس۳۴۴۶۳۰۲۱۴:۵۷:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
بالاخره یک مقاله نسبتا خوب چاپ کردید و الان ازتون تشکر میکنم،،که دل و جرات پیدا کردید از دولت انتقاد کنید البته خیلی جزیی،، ولی باز هم خوبه،، یک کمی دلگرم شدم.
ناشناس۳۴۴۶۳۳۶۱۵:۱۵:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مطمعن باشید بزودی بوی تعفن تورم دامن مسئولان رو هم خواهد گرفت
ناشناس۳۴۴۶۳۸۲۱۵:۴۷:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۱۸
هرسال ۲۰٪افزایش حقوق میدن بعدش ۱۰۰٪روی قیمت دلار و همه چیز میره قیمت اقلام جدای از دلار نیست همه وصله
ناشناس۳۴۴۶۳۸۵۱۵:۴۹:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
مجلس هم در ایجاد تورم مقصر است مجلس باید جلوی خرج تراشی دولت را بگیرد
ناشناس۳۴۴۶۴۱۳۱۶:۱۹:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم و فساد و اختلاف طبقاتی و تحریم ها کشور را دچار وضعیتی کرده که مردم در زندگی روزمره اشان دچار مشکل شده اند.
معلم اقتصاد سیاسی۳۴۴۶۴۹۰۱۷:۲۰:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
افتصاد از سیاست جدا نیست. نگاهی به اقتصاد سوئیس و ونزوئلا موضوع را روشن می کند.
ناشناس۳۴۴۶۵۰۸۱۷:۳۱:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم پایه اصلی فساد است و به همین دلیل جمع نمی شود.
ناشناس۳۴۴۶۵۶۰۱۸:۰۶:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
در زمان موسوی با وجود تحریم ها مملکت اداره میشد، در زمان خاتمی با نفت ۷ دلاری کلی پتروشیمی و پالایشگاه زدیم ارزش پول ثابت بود و مردم روز به روز وضعشون بهتر میشد با اینکه صادرات نفت به ضرر کشور بود، الان چی شده که با نفت ۶۰ دلاری همش میگید نداریم، مالیات بدید...
د.م۳۴۴۶۵۸۲۱۸:۲۶:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
تورم هر چه قدر هم که باشه سیاست مدارها درک نخواهند کرد....فقط مردم عادی فقیر و فقیر تر میشوند
ناشناس۳۴۴۶۵۹۰۱۸:۳۳:۰۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اینکه بگویید مردم به تورم عادت کرده اند درست نیست مساله اینست آن که این وضعیت را برایشان پیش آورده اند
ناشناس۳۴۴۶۶۱۱۱۸:۵۵:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۱۸
برادر جان تاکی باید کار را به گردن قبلی انداخت
ناشناس۳۴۴۶۶۱۴۱۸:۵۷:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۱۸
عادت نکرده ایم ،مجبورمان کرده اند.
azim.f556@gmail.com۳۴۴۶۶۳۶۱۹:۲۸:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۱۸
خدایا خسته شدیم دیگه نمیکشیم
ناشناس۳۴۴۶۶۸۹۲۰:۲۸:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
اساتید اقتصاد‌مان در دانشگاههای اروپا و آمریکا تدریس می کنند و ما انتظار داریم وضع اقصادمان‌خوب شود !!
ناشناس۳۴۴۶۷۱۱۲۰:۵۰:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۸
متأسفیم به دلیل ناکارآمدی دولتمردان وضع معیشتی مردم نابسامان شده که دیگر از توان مردم خارج شده و هر روز و ساعت و ثانیه شاهد افزایش و فوران قیمتها هستیم .
سینا۳۴۴۶۷۲۷۲۱:۰۴:۴۳ ۱۴۰۳/۱/۱۸
بوی تعفن مربوط به کسانی است که چند دهه وعده کنترل شرایط اقتصادی را داده اند!!
احمد۳۴۴۶۷۹۹۲۲:۳۱:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۱۸
چیزی که ازش غافل بودید ودر متن نبود،خروج سرمایه های کشور توسط عده ای خاص هست که به نظرمن عامل ۸۰درصد تورم است....
کورش فردین۳۴۴۶۹۰۲۰۰:۵۶:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۱۹
چرایی وقوع تورم در دولتهای مختلف هر چند مربوط به ناترازی بودجه باشد، اما مسئله اصلی نه در اراده دولت بلکه در فشار سیستمی موجود بر ساختار تورم است که دولت را لاجرم به تن دادن به تورم خواهد نمود و مهم نیست کدام مشرب سیاسی را دنبال و پیروی می کنند و یا نمی کند. ریشه تورم بیش از اراده دولت در دیدگاه خزنده با فراوانی رو به تزاید عموم افراد جامعه در بهره وری سوداگرانه نهفته که به زبان ساده افراد دانسته و ندانسته و حتی با رویکردهای قانونی به جای اقدام به تبادل منصفانه در سطح جامعه با فعالیتهای ارزشمند، بخصوص از مجرای بانک اقدام به غارت از دیگران می کنند، این وضعیت از یک سو شکاف طبقاتی و از دیگر سو همانند پدری که درآمد نداشته اما مجبور به سیر کردن شکم عائله خود می باشد هر چند با بدهی و یا...،دولتها را جهت تامین مخارج ضروری جامعه مجبور به کسری بودجه می کند. پس اگر قراراست انتقاد منصفانه داشته باشیم باید برای دیدگاه عموم جامعه، به صرفه شدن تولید مفید و هزینه دار شدن سوداگری را در حقیقت و نه ظاهر امور طراحی و پیشنهاد نمود.
ناشناس۳۴۴۷۰۰۰۰۶:۴۷:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
راه جلوگیری از تورم و نجات اقتصاد بیمار فقط رفع تحریم ها و جلوگیری از دلال بازی و دلاربازی و سکه بازی و..... یه سری از مردم است و بس .....
ناشناس۳۴۴۷۰۷۰۰۹:۱۰:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
گوش شنوایی در میان برخی مسئولان وجود ندارد، و آن چه که به جایی نرسد فریاد مردمان شرمنده زن و بچه است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. دور باطلی که تمامی ندارد!

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین