حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا تیر ماه

  4030110022 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران گفت: در برنامه است که تا قبل از رسیدن به تیرماه ۱۴۰۳ بتوانیم عمده مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف را حل کنیم.

حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا تیر ماه

علی محمودیان معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد عمده مشکل مالیاتی اصناف اظهار کرد: اگرچه مالیات بر ارزش افزوده به صورت کلی شامل تمامی مشاغلی می‌شود که به هر طریقی به خرید و فروش کالا و خدمات می‌پردازند اما عمده مشکل اصناف نیز در همین بخش یعنی مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: بر همین اساس نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصناف در چرخه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چالش‌های زیادی دارند. در حال حاضر نگاهی که در دنیا در حوزه مالیات بر ارزش افزوده در بخش اصناف وجود دارد این است که ارزش افزوده را زمانی که مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند به عنوان تشویق پرداخت‌های مالیاتی بخشی از مالیات را به خود مصرف کننده عودت می‌دهند تا علاقمندی به توسعه و استفاده از سیستم شفاف گسترش یابد. اما این اتفاق در اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد.

محمودیان ادامه داد: با توجه به چالش‌های عمده‌ای که در اقتصاد ایران وجود دارد ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه مانند مدل‌های جهانی رفتار کنیم؛ یعنی مشوق‌های لازم را در حوزه مالیاتی ایجاد کنیم تا مشکلات و نارضایتی‌ها در بخش مالیات بر ارزش افزوده رفع شود.

وی گفت: نکته آن است که مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورهای دنیا اعمال می‌شود و ما هم جدا از کشورهای دیگر نیستیم اما مساله این است که در کشورهای دیگر قانون مالیات بر ارزش افزوده با ساز وکاری درست همراه شده است که ما هم باید تلاش کنیم تا نقایص این قانون را رفع کنیم.

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران تصریح کرد: صحبت با اصناف مختلف نشان می‌دهد که عمده چالش اصناف ما این است که مالیات بر ارزش افزوده را به حلقه‌های قبل از زنجیره باید بپردازند و این در حالیست که مصرف کننده نهایی به ویژه از نظر فرهنگی، آمادگی پرداخت این مالیات را ندارد.

وی گفت: این در حالیست که پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده عدد قابل توجهی است. این مالیات از سود واحدهای صنفی برداشته می‌شود که سود کم شده از واحد صنفی قابل توجه است. بنابراین یکی از حوزه‌های کلیدی که باید حل شود مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف می‌شود.

محمودیان تاکید کرد: البته با توجه به شکواییه های زیادی که در این بخش وجود دارد با استفاده از ظرفیت اتاق اصناف ایران در تلاش هستیم که با انجام مذاکرات اولیه با وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرایند نگرانی اصناف در حوزه مالیات را برطرف کنیم که البته هنوز به دستاورد جدیدی نرسیده‌ایم. منتهی در برنامه است که تا قبل از رسیدن به تیرماه ۱۴۰۳ بتوانیم عمده مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف را حل کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۷۹۸۸۱۶:۵۰:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۱۰
اداره مالیاتی تا جایی که میتونن از یک سری اصناف خصوصا اونهایی که نمایندگی شزکتهای داخلی رو دارن وفاکتورهاشون رسمی هست مالیات می گیرن .من نماینده فروش ایساکو هستم که قطعات لوازم یدکی ایران خودرو رو توزیع وفروش داریم .تمام ااجناس چه تولید داخل ووارداتی رو با قیمت مصوب به دست مصرف کننده می رسونیم وتمام فاکتورهامون هم رسمی هست امسال مالیات برارزش افزوده شده ده درصد یعنی مصرف کننده نهایی هر کالایی که میخره ده درصدش مالیات برای دولت هست .یعنی به فرض اگر یک دیسک وصفحه پژو پارس دومیلون وسیصد هست ۲۳۰تومن سهم دولت هست که داره پرداخت میکنه .اگر فروش ماهیانه من سه میلیارد تومن باشه ماهی سیصد میلیون تومن سهم دولت هست که میشه روزی ده میلیون تومن .اما موقع پرداخت مالیات نه تنها حمایتی از مشاغلی که این طوری کالاهایی رو میفروشن که قاچاق نیست ومالیات برازش افزوده اونها هم پرداخت میشه مبنا رو فروش شما گذاشتن ودیگه هزینه های جانبی شما رو اصلا درنظر نمی گیرن .به عینه دیدم طلا فروشی رو که میزان سود سالیانه خیلی بالاتری از فروشگاه ما داشت ورقم پرداختی مالیاتش یک دهم پرداختی ما شد امسال .من مغازه دار با افتخار مالیاتم رو میدم به امید اینکه برسه به دست مردم مناطق محروم اما انتظار بی عدالتی واذیت کردن رو ندارم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین