نیمی از مسکن مهر به ارث رسیده از دولت قبل تحویل مردم شد

  4021229031 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که دولت سیزدهم وارث ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشده از دولت‌ قبل است، تاکنون ۱۲۴ هزار واحد (معادل بیش از نیمی از آنها) در کل کشور به بهره‌برداری رسیده است.

نیمی از مسکن مهر به ارث رسیده از دولت قبل تحویل مردم شد

به گزارش ایرنا، دولت قبل اعتقادی به ساخت مسکن مهر و خانه‌دار کردن مردم نداشت. کم‌کاری دولت روحانی و در راس آنان «عباس آخوندی» وزیر وقت راه و شهرسازی که «عدم افتتاح حتی یک واحد مسکن مهر» را به عنوان یکی از افتخارات خود عنوان می‌کرد، به‌روشنی نشان از این قضیه داشت. در حالی تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست دولت مردمی ماند که پول‌های این خانه‌ها پیشتر از مردم گرفته‌، اما در جای دیگر هزینه شد و این پروژه با کمترین پیشرفت فیزیکی ناتمام ماند.

یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم عمل به وعده‌ها و تعهدهای دولت‌های گذشته به مردم است که از جمله این تعهدها، واحدهای باقی‌مانده مسکن‌ مهر است. در واپسین هفته از سال ۱۴۰۲، وزیر راه و شهرسازی با حضور در شهرستان پردیس بیش از پنج‌هزار واحد مسکن مهر این شهرستان شرقی تهران را افتتاح کرد. با بهره‌برداری از این واحدها، ساخت و تمکیل ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر در کشور به پایان رسید و بیش از نیمی از مسکن مهر به ارث رسیده به دولت مردمی تحویل صاحبان آنها شد.

بر این اساس، ۱۲۴ هزار واحد دیگر مسکن مهر باقی مانده است که مطابق وعده مسوولان تا پایان سال آینده پرونده کل پرونده مسکن مهر در شهرهای مختلف مختومه خواهد شد.

برپایه این گزارش، اکنون پیشرفت فیزیکی ۶۸ هزار واحد مسکن مهر به ۷۵ درصد رسیده و ۳۰ هزار واحد از آنها مشکلات حقوقی و تعاونی دارد که از طریق وزارت تعاون و سازمان ملی زمین و مسکن پیگیری برای رفع آنها ادامه دارد.

دلایل عدم تکمیل پروژه‌های مسکن مهر

کارشناسان از نقش پیمانکاری دولت قبل در پروژه‌های مسکونی به عنوان یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکن مهر یاد می‌کنند که در نهایت منجر به تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی می‌شده است. این در حالی است که اگر خودِ مردم کارفرما شوند و بتوان از ظرفیت‌های مردمی‌سازی استفاده کرد، اجرای پروژه‌ها سرعت خواهد گرفت و دولت باید فقط نظارت بر پروژه‌ها را برعهده بگیرد.

همچنین ساخت ساختمان‌های بلند پروژه‌های مسکن مهر سبب شد تا تورم بر این پروژه‌ها غالب و سرعت اجرای پروژه‌ها طولانی‌تر شود. زیرا هرچه تعداد طبقات بیشتر شود سرعت ساخت کندتر می‌شود. با این حال، در پروژه‌های نهضت ملی مسکن از تجربه‌های مسکن مهر استفاده و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه کنار گذاشته شد. 

برنامه ریزی برای پرداخت ۳ همت از صندوق ملی مسکن به مسکن مهر

به گزارش ایرنا، در حالی‌که یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق ملی مسکن برای ساخت ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر پرداخت شده، مسوولان در تلاشند تا از طریق الگوی مولدسازی دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در سال آینده از طریق شهرهای جدید، سه هزار میلیارد تومان به پروژه‌های مسکن اختصاص یابد و این روند تامین منابع مالی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه خواهد یافت.

بر این اساس، در صندوق ملی مسکن دو طرح آماده شده است تا اثرات تورمی در حوزه مسکن خنثی شود؛ با راه‌اندازی تابلوهای ۸ فرابورس و همچنین صندوق‌های املاک و مستغلات، سعی خواهد شد تا اثرات تورمی در این بخش خنثی شود. همچنین با سیاست‌های کوتاه‌مدت از جمله خرید مصالح ساختمانی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، تلاش می‌شود تا قیمت تمام شده ساخت کاهش یابد که خرید ۹۰ هزار تن فولاد مورد نیاز یک سال پروژه‌های نهضت ملی مسکن، از جمله آنهاست و در گام بعدی، سیمان مورد نیاز این پروژه‌ها خریداری خواهد شد.

 
 
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۹۲۷۷۱۶:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
پس از 12 سال مسکن مهر ما در گلبهار به حال خود رها شده
ناشناس۳۴۲۹۴۵۱۱۸:۴۸:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
باز خوبه بخش اصلی این مسکن ها در دولت قبل انجام شده بود وگرنه دیگه خبری از مسکن مهر هم در دولت فعلی نبود.
ناشناس۳۴۲۹۸۴۸۰۷:۲۹:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۱
دقیقا نمی گه دولت قبل کل مسکن مهر رو به ارث برده بود !
ناشناس۳۴۲۹۷۵۵۰۱:۴۶:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۱
دولت قبل وارث چند مسکن مهر از دولت قبلش بود؟!
ناشناس۳۴۲۹۸۴۲۰۷:۱۵:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۱
هیچ طرحی درهیچ دولتی درطول دوره ریاست جمهوری به پایان نمی‌رسد
خانه به دوش۳۴۳۰۱۲۶۱۳:۴۹:۳۲ ۱۴۰۳/۱/۱
تنها راه مسکن # بدون از دست دلالان # پول به مردم در قالب طرح خرید مسکن# اجاره بعنوان قسط # سود کم و وام دراز مدت
مجتبی۳۴۳۰۳۰۷۱۸:۱۵:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۱
سلام بنده ساکن پاکدشت و یکی از ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن پاکدشت پروژه کبود گنبد هستم که بعد از حدود دو سال و برداشت صد و چهار میلیون تومانی از حسابم و پیامک مجدد بابت واریز چهل میلیون تومان دیگر پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و حتی گودبرداری کامل هم نشده چهارتا چاله کندن ب اسم گود برداری و چند ماهه همینجوری ولش کردن هیچ کس هم جوابگو نیست به اداره راه و شهر سازی پاکدشت هم که مراجعه میکنیم یا جواب سر بالا میدن یا میگن برید سه سال دیگه پروژه کامل میشه. امشب که تاریخ ده دوازده چهارصد و دو هستش میبینم خبری منتشر شده مبنی بر اینکه رئیس کل راه و شهرسازی تهران گفته که هیچ پولی از حساب متقاضیان برداشت نشده به غیر از بیست و شش میلیون تومان.... پس در این صورت ما متقاضیان یا توهم زدیم یا داریم دروغ میگیم اما ایشون با خودش فکر نمیکنه ک ما سند و مدرک داریم بابت این واریزی ها و پول‌هایی ک از حسابمون برداشت شده؟ من با سند و مدرک تک به تک حرفامو ثابت میکنم شماهم بیا ثابت کن که فقط بیست و شش میلیون برداشت شده.... مگر قرار بر این نبود با هر پیشرفت در پروژه از متقاضیان درخواست آورده بشه پس این در خواستهایی که میاد بابت چی هستش وقتی هیچ پیشرفتی درکار نیست؟ والله ملت گرفتارند و چهار تا کارگر بخت برگشته اومدن از سر ناچاری در این طرح ثبت نام کردند با هزار امید و آرزو که بلاخره صاحب خونه میشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین