تداوم فشارها برای برکناری سوناک

  4021228078

فشارها در داخل حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس برای برکناری «ریشی سوناک» از مسند نخست وزیری، درحالی بالا گرفته است که برخی از عناصر با نفوذ در جناح راست به تکاپو افتاده‌اند تا با انتخاب یک رهبر جدید و کاریزماتیک پیش از برگزاری انتخابات سراسری، از یک شکست حتمی جلوگیری کنند.

تداوم فشارها برای برکناری سوناک

به گزارش ایرنا، حزب محافظه‌کار انگلیس تقریبا هیچ امیدی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی ندارد. بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی حزب رقیب (کارگر) به رهبری آقای کی‌یر استارمر است و رسانه‌های انگلیس از او به عنوان «نخست وزیر در انتظار» یاد می‌کنند.

انتخابات پارلمانی در انگلیس هر پنج‌سال یکبار برگزار می‌شود. حزب محافظه‌کار در انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی موفق شد تا با غلبه بر حزب کارگر به رهبری گوردون بروان نخست وزیر وقت انگلیس، سکان دولت را به دست بگیرد. طی ۱۴ سال گذشته، مجموعا ۳ انتخابات برگزار شده که هر دور حزب محافظه‌کار پیروز شده است.

اما اوضاع در داخل این حزب تا حدی آشفته و اختلافات بر سر سیاست‌های دولت زیاد است که انعکاس بیرونی آن باعث ناامیدی مردم و کاهش حمایت عمومی از این حزب شده است.

چندی پیش روزنامه دست راستی دیلی میل‌ در گزارشی، از برگزاری جلسات مخفیانه نمایندگان جناح راست حزب محافظه‌کار خبر داد و نوشت که آن‌ها سرگرم رایزنی درباره برکناری سوناک و انتصاب خانم پنی موردانت هستند.

موردانت که از سابقه صدارت بر وزارت دفاع انگلیس در دوران نخست وزیری «ترزا می» برخوردار است، یکی از رقبای جدی سوناک در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار بود. او اکنون معاون پارلمانی نخست وزیر انگلیس است.

دیلی میل به نقل از منابع آگاه نوشت که نمایندگان جناح راست در نظر دارند تا در صورت فعال شدن روند عدم اعتماد به سوناک، از خانم موردانت حمایت کنند. یکی از همین منابع ادعا کرد که خانم موردانت تنها گزینه‌ای است که می‌تواند حزب حاکم محافظه‌کار را بدون دوباره متحد کند.

چندی پیش هم نتایج نظرسنجی صورت گرفته در داخل حزب محافظه‌کار نشان داد که او می تواند شانس این حزب را برای پیروزی در انتخابات افزایش دهد. شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که خانم موردانت شانس بیشتری برای شکست آقای استارمر در انتخابات دارد.

سوناک امروز طی سخنانی ادعا کرد که حزب محافظه‌کار متحد است و تمرکز دولت روی بهبود اوضاع اقتصادی است. او به خبرنگاران گفت، علاقه‌ای به بازی‌های سیاسی ندارد و اعضای حزب محافظه‌کار برای تحقق وعده‌های انتخاباتی تلاش می‌کنند.

با این حال ناظران سیاسی احتمال برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام و یا فعال شدن روند عدم اعتماد به سوناک را بعید نمی‌دانند. بر اساس داده‌های آماری موسسه معتبر «یوگاو»، اگر فردا انتخابات برگزار شود ۱۶ درصد به حزب حاکم محافظه‌کار و ۲۹ درصد به حزب کارگر رای می‌دهند. ۱۲ درصد هم گفته‌اند که در انتخابات رای نخواهند داد و ۱۷ درصد دیگر هنوز مطمئن نیستند.

سوناک هفته پیش گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را رد و اعلام کرد که این رویداد طبق برنامه، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. او در گفت‌وگو با شبکه آی‌تی‌وی انگلیس، حزب مخالف دولت (کارگر) را به شایعه‌پراکنی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام متهم کرد و مدعی شد که این حزب «اصرار دارد وانمود کند که کشور در آستانه برگزاری انتخابات سراسری است. آن‌ها می‌خواهند از پاسخ درباره نحوه تأمین مالی همه تعهدات خود اجتناب کنند.»

وی برگزاری انتخابات در ماه «مه»، هم زمان با انتخاب شهردار لندن و نمایندگان شوراهای شهر را رد و اعلام کرد: زمانی که یک انتخابات عمومی برگزار می شود، آنچه اهمیت دارد انتخاب دولت است.

به هر روی مردم انگلیس در سال ۲۰۲۴ میلادی پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند. برآیند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر حزب محافظه‌کار کارت جدیدی را رو نکند، شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین