آمادگی شهرداری تهران برای ورود۵۰۰۰ معتاد بهبود یافته به چرخه کار/ رد مصرف متادون در «یاورشهرها»

  4021223084

  مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از آمادگی برای ورود۵۰۰۰ معتاد بهبود یافته به چرخه کار در شهرداری خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمدی صدر ظهر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های سازمان خدمات اجتماعی برگزار شد، گفت: آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک پروسه برنامه ریزی شده است تا میزان آن کاهش یابد و باید همه دستگاه‌ها و نهادها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به میدان بیایند و از دو سال قبل که این مدیریت شهری پای کار آمد، سعی کرد که به سهم خود گرهی از آسیب‌های اجتماعی در تهران باز کند.

وی با بیان اینکه در این مدت توانستیم نسبت به ساماندهی معتادان متجاهر اقدام کنیم، اظهار کرد: در دره فرح‌زاد قریب به ۱۰۰۰ نفر معتاد متجاهر زندگی می‌کردند و حتی در جریان ساماندهی معتادی را از دل یک غار در دره فرح‌زاد بیرون آوردیم که هشت سال آنجا ساکن بود و یا در کوه‌سنگی ۱۵۰۰ معتاد متجاهر ساماندهی شدند و این در حالی است که پیش از این شرایط کوه‌سنگی به گونه‌ای بود که پلیس مسلح باید به آنجا می‌رفت و فضا را آرام می‌کرد و زمانی که ما به آنجا رفتیم به سمت ما آجر پرتاب می‌کردند تا وارد پاتوقشان نشویم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که در زمستان سال ۱۴۰۰ در ساعت سه بامداد حدفاصل میدان شوش تا میدان راه‌آهن شاید حدود ۱۵۰۰ معتاد متجاهر کف خیابان مواد می‌فروختند، مواد می‌خریدند و مواد مخدر استماع می‌کردند که گویا وارد کشور دیگری شده‌ای، اظهار کرد: حتی یک بپا داشتند که شبی پنج میلیون تومان می‌گرفت تا به این افراد ورود مأموران پلیس را اعلام کند؛ اما حالا واقعا شرایط شوش و هرندی به مانند سابق است؟

احمدی صدر اظهار کرد: برآوردهای پلیس در سال ۱۴۰۰ نشان می‌داد که حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد؛ اما همان زمان ظرفیت مراکز حدود ۹۰۰۰ تخت بود، یعنی اینکه ظرفیتی برای ساماندهی ۱۱ هزار معتاد متجاهر دیگر وجود نداشت، اما امروز برای بیش از ۲۲ هزار معتاد متجاهر ظرفیت ایجاد شده است که ۵۰۰۰ نفر ظرفیت آن خالی باقی‌ مانده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران علاوه بر ایجاد ظرفیت، اقدام دیگری نیز انجام داده و آن جذب معتادان منع پذیرشی بود، اظهار کرد: معتادان بالای ۷۵ سال، افراد زیر ۱۸ سال، زنان معتاد و غیره موارد منع پذیرشی بودند؛ اما حالا توسط شهرداری تهران ظرفیت نگهداری ایجاد شده است به گونه‌ای که ما یک تخت ویژه نگهداری زنان معتاد نداشتیم و این در حالی بود که پلیس اعلام کرده بود که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ زن معتاد در تهران وجود دارد و حالا با افتتاح «یاورشهر ۱۰» ما ۷۵۰ تخت ویژه بانوان داریم و برای منع پذیرشی‌ها نیز ظرفیت‌هایی ایجاد شده است؛ البته ممکن است برخی‌ها به ما بگویند که به شهرداری این موضوعات چه ارتباطی دارد و باید بگویم که هر مساله‌ای که مردم تهران را ناراحت می‌کند وارد خواهیم شد تا موضوع حل و فصل شود.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه رئیس دادسرای ویژه مواد مخدر شهر تهران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ جرم اول تهران مواد مخدر بود؛ اما حالا از ۱۰ جرم اول کلانشهر تهران خارج شده است، تصریح کرد: پلیس نیز این موضوع را تأیید کرده است چرا که مصرف‌کنندگان مواد مخدر حالا در یاورشهرها هستند و به همین دلیل جرم مواد مخدر نه تنها از جرم اول تهران خارج شده بلکه جزو ۱۰ جرم اول کلانشهر تهران هم نیست.

وی با بیان این‌که لازم است که همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار بیایند، گفت: اگر در این مدت دستگاه‌ها به وظایف خود عمل می‌کردند تعداد معتادان متجاهر به ۲۰ هزار نفر نمی‌رسید؛ اما شهرداری پای کار آمده و از آنها خواسته‌ایم که مشکلات‌شان را با ما در میان بگذارند تا نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم؛ اما دقت داشته باشید آسیب اجتماعی یک پروسه است نه یک پروژه و باید در زمان براساس یک زمان مشخص نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم.

احمدی صدر با رد مصرف متادون در یاورشهرها اظهار کرد: معتقد هستیم که با ۹ گام عملیاتی شهرداری تهران که از سم زدایی اصولی آغاز و به بازپیوند خانواده به اتمام می‌رسد، می‌توانیم معتادان را بهبود ببخشیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا از مواد دیگر مشابه متادون استفاده می‌شود یا خیر؟ افزود: قرار است ماده ۱۶ و وزارت بهداشت داروی جایگزین معرفی کند؛ اما ما معتقدیم که خوددرمانی و هویت‌بخشی اثر بیشتری از این داروها دارد؛ چرا که ما در مرکز بالای ۶۵ سن‌مان ۳۰ حافظ قرآن داریم که جزء‌های مختلفی را حفظ کرده‌اند.

وی از آغاز به کار مراکز جامع‌پذیری خبر داد و اظهار کرد: خانه‌هایی برای افراد بهبود یافته که امکان برگشت به خانه‌شان را ندارند، ایجاد کرده‌ایم تا این افراد به این مراکز بیایند چرا که برخی از این بهبود یافتگان اعلام کرده‌اند که محیط برای برگشت‌شان به خانه مناسب نیست و ما سومین مرکز جامع‌پذیری را نیز افتتاح کردیم و دراین خانه‌ها چند نفر معتاد بهبود یافته کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

احمدی صدر در مورد میزان خروجی معتادان بهبود یافته با تأکید بر اینکه پروسه درمانی این افراد و طی کردن ۹ گام، شش ماه تا یکسال زمان لازم دارد، اظهار کرد: البته تاکنون ۲۰۰ نفر خروجی داشتیم که براساس تجربه سنوات گذشته باید ۱۸۰ نفر از آنها به چرخه اعتیاد باز می‌گشتند اما تنها ۱۵ درصد آنها مجددا دستگیر شدند و ۸۰ درصد موفقیت‌آمیز بودند و حتی ۱۵ نفر از آنها مددکار مجموعه‌های شهرداری شدند.

وی با بیان این‌که آماده هستیم که ۵۰۰۰ نفر را بعد از بهبودی وارد حوزه خدمات شهری کنیم، اظهار کرد: این افراد می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ میلیون حقوق دریافت کنند و حتی به زباله‌گردها اعلام کردیم که دیگر زباله‌گردی نکنند و به عنوان نیروی پاکبان فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص وضعیت ترنس‌ها نیز گفت: این موضوع را از وزارت بهداشت سوال کنید اما دقت داشته باشید که ما برای آسیب‌دیدگان اجتماعی هر مکانی که از سوی نهادها و سازمان‌ها درخواست شده، ایجاد کردیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین