ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

  4021222048

نویسنده فیلم‌نامه «غرش شیر» مدعی است که فیلم «پرویزخان» از روی فیلم‌نامه وی ساخته شده و به دلیل پاسخگو نبودن دست‌اندرکاران فیلم این ماجرا را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده است.

ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

به گزارش مهر، علیرضا مفتخری‌مظاهری نویسنده فیلم‌نامه «غرش شیر» که مدعی است فیلم «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و محصول سازمان اوج از روی فیلم‌نامه او ساخته شده است، درباره ادعای خود به خبرنگار مهر گفت: سال ۹۳ مقدمات تحقیقات نوشتن فیلم «مثل یک سرباز» را شروع کردم که درباره وقایع تیم ملی فوتبال در دهه ۶۰ بود؛ اتفاقاتی که افتاد و طی آن تیم ملی فوتبال ایران پوست انداخت و بازیکنان با سابقه که در جام جهانی و المپیک برای ایران افتخارآفرینی کردند، کنار گذاشته شدند و جوان‌هایی گمنام توسط یک مربی که سال‌ها کنار گذاشته شده بود تیمی را تشکیل دادند و حماسه‌ای ملی را آفریدند. هر چند با توجه به ناداوری و مسایل دیگر نمی‌توانند به نتیجه برسند اما همین حضور جوان‌ها و مربی به میدان بازگشته که از بیماری‌ای مزمن به شدت رنج می‌برد و اتفاقاتی که بین آن‌ها رخ داد، کاملا غرور ملی را زنده کرد.

وی توضیح داد: درباره نگارش شخصیت‌های فیلمنامه حدود هزار ساعت مصاحبه با بازیکنان بزرگ تیم ملی از جمله احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، حمید درخشان، ناصر محمدخانی، نادر محمدخانی، برادران فنونی‌زاده، شاهرخ و شاهین بیانی، فرشاد پیوس و ... کردم و حدود ۳ سال برای مصاحبه‌گرفتن با این عزیزان زمان صرف شد.

ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

مفتخری‌مظاهری درباره مراحل ساخته‌شدن فیلم‌نامه «مثل یک سرباز» یادآور شد: به دلیل اینکه این فیلم نیاز به پرداکشن عظیمی نظیر استادیوم، تماشاگر و مسابقه فوتبال داشت، تولید آن با بودجه خصوصی امکان‌پذیر نبود و آنها انگیزه‌ای برای بر افراشته‌شدن پرچم جمهوری اسلامی نداشتند و همواره بیان می‌کردند باید نهادهای دولتی و نظامی مانند سپاه و موسسه سینمایی اوج در تولید آن مشارکت داشته باشند. به همین استدلال سیناپس فیلم‌نامه را برای گرفتن کمک از طریق آقای دکتر فرید محمدی به سپاه قدس ارسال کردیم که مکاتبات آن موجود است و آنها نیز سیناپس فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ارسال کردند و ما از آن‌ها کمک خواستیم.

نویسنده فیلم‌نامه «مثل یک سرباز» اظهار کرد: جلسات متعددی را با مسؤولان روابط‌عمومی و سرمایه‌گذاری فارابی و اوج برگزار کردیم و در نهایت به من گفتند به دلیل اینکه این فیلم‌نامه ایجاد شبهه و اختلافات آقای پرویز دهداری و برخی چهره‌های فوتبالی را مطرح و به وحدت ملی آسیب وارد می‌کند و از طرفی نزاع سیاسی را به فوتبال وارد کرده است، نمی‌توانند به این شکل در ساخت فیلم همکاری کنند. لذا با اصلاحات بنیادین مقرر شد این فیلم به عنوان محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ساخته شود.

وی درباره اصلاحات انجام‌شده در فیلمنامه، توضیح داد: مشاوران به من پیشنهاد دادند اگر هدف ساخت این اثر را دارم باید اسامی شخصیت‌های فیلم‌نامه را تغییر بدهم و داستان فیلم‌نامه را از حالت بیوگرافی خارج و تبدیل به قصه‌ای درباره حضور یک مربی به میدان بازگشته کنم که به‌جای بیماری، جانباز جنگ شده و به جای کنار گذاشتن بازیکنان قدیمی فوتبال نیز مساله ترور آن‌ها و سقوط هواپیمای تیم ملی و کشته‌شدن آنها را مطرح کند. همین‌طور تاکید کردند از بازی با اعراب هم چشم‌پوشی کنم زیرا در آن مقطع زمانی با توجه به منازعات سیاسی طرح این موضوع که دولت در ساختار فوتبال دخالت دارد می‌تواند بهانه‌ای برای تعلیق فوتبال ایران شود، پس باید موضوع را از تیم ملی به تیم منتخب نیروهای مسلح تبدیل کنم.

ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

مفتخری‌مظاهری ادامه داد: از طرفی اشاره کردند چون در مورد فعالیت سیاسی مرحوم پرویز دهداری شایبه ای وجود دارد امکان طرح شخصیت او در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. با توضیحات ایشان متوجه شدم طرح این فیلمنامه به‌صورت بیوگرافی و رئال امکان تولید ندارد و بنا به خواست مسؤولان مربوطه تعدیلاتی را در فیلم‌نامه «مثل یک سرباز» ایجاد و سرانجام آن را در سال ۱۳۹۶ در بانک فیلم‌نامه خانه سینما ثبت کردم.

وی تاکید کرد: در آن مقطع زمانی سازمان سینمایی اوج به من اعلام کرد که اولویت‌های سازمان تغییر کرده و اولویت‌شان موضوعات دفاع‌مقدس و ۸ سال جنگ تحمیلی است و پرداختن به قهرمان ملی در زمینه ورزشی اولویت‌شان نیست.

مفتخری‌مظاهری با بیان اینکه با شروع رخدادهای سال ۱۳۹۶ سازمان سینمایی اوج از تولید این فیلم انصراف داد، گفت: لذا شخصا سعی کردم با سرمایه بخش خصوصی این فیلم را بسازم از همین‌رو پروانه ساخت آن را در سال ۱۳۹۶ دریافت کردم اما با جازدن سرمایه‌گذار بخش خصوصی باز هم امکان ساخت فیلم میسر نشد. به‌واسطه ارتباطات با کمیسیون فرهنگی مجلس و علاقه‌مندی آقای حسین جلالی نماینده رفسنجان به این فیلم‌نامه و تحت حمایت ایشان در سال ۱۳۹۸ مقرر شد شرکت ملی «مس ایران» اسپانسر ساخت این فیلم شود به شرط آنکه اسم فیلمنامه از حالت نظامی خارج شود. در نهایت با مذاکرات انجام‌شده نام آن به «غرش شیر» تبدیل و کتاب آن نیز منتشر شد.

ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

نویسنده فیلم‌نامه «غرش شیر» با بیان اینکه پس از اخد پروانه ساخت فیلم اسپانسر اعلام کرد به جای وی از ابراهیم حاتمی‌کیا یا مسعود ده‌نمکی برای کارگردانی فیلم استفاده شود، یادآور شد: من این پیشنهاد را نپذیرفتم زیرا هیچ‌کدام از این عزیزان ربطی به فوتبال و تیم ملی فوتبال نداشتند در حالی‌ که بنده بازیکن تیم ملی نوجوانان ایران بودم و حس و حال تیم‌های ملی فوتبال و فوتبال را می‌شناختم. این کشمکش ادامه داشت تا به دوران شیوع ویروس کرونا رسیدیم و به من اعلام شد امکان تولید فیلم به دلیل تعطیلی مسابقات فوتبال و ممنوع‌شدن تجمعات مردمی به علت شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. پس از آن مقطع شروع به پیش‌تولید فیلم کردیم که اتفاقات پاییز سال گذشته رخ داد و کار چندماهی متوقف و اسپانسر نیز منصرف شد. مجموعه این حوادث و عدم حمایت مدیران سینمایی و حتی ملی، اقتصادی و نظامی سبب شد ساخت فیلم «غرش شیر» تا سال ۱۴۰۰ معلق بماند. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره شروع به تامین منابع برای ساخت فیلم کردیم.

وی ادامه داد: به دنبال جذب اسپانسر جدید بودم و چاره ای نداشتم جز آنکه ساخت فیلم را به صورت انیمیشن انجام دهم. با بودجه شخصی کار را شروع کردم اما در دی‌ ماه سال جاری خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه فیلمی بیوگرافی درباره پرویز دهداری و فوتبال ساخته شده است. من از این اتفاق استقبال کردم که خوب است درباره فوتبال و شخصیت‌های فوتبالی فیلم ساخته شود ولی سوالم این بود که چگونه اجازه ساخت فیلم درباره پرویز دهداری داده شده در حالی که به من در سازمان اوج می‌گفتند نباید درباره این شخصیت فیلم بسازید زیرا عقاید سیاسی متفاوتی نسبت به ما دارد.

ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

مفتخری مظاهری در ادامه سخنان خود یادآور شد: در نهایت به این نقطه رسیدم که بروم فیلم «پرویزخان» را ببینم. روز ۲۱ بهمن به تماشای این فیلم در برج میلاد نشستم. بعد از دیدن فیلم بسیار عصبی و آشفته بودم. از آن‌جایی که نمی‌خواستم فضا احساسی شود و قصدم این بود به لحاظ قانونی ماجرا را پیگیری کنم، واکنشی نشان ندادم.

وی درباره پاسخ سازمان اوج نسبت به شباهت‌های «پرویزخان» به «غرش شیر»، اظهار کرد: متاسفانه وقتی به مسؤولان سازمان اوج در سالن نمایش اعتراض کردم به جای اینکه تعامل کنند به من گفتند بروید هر کاری می‌خواهید انجام دهید. من هم رفتم و شکایت کردم و در حال حاضر پیگیر مسایل قانونی شکایت هستم. ماده ۲۳ قانون مولفین می‌گوید حتی اگر بخشی از آثار یک نفر را بدون اجازه استفاده کنید محکوم هستید چه برسد به اینکه کل یک اثر را استفاده کنید.

ادعایی بر علیه «پرویزخان»/ فیلم از روی «غرش شیر» ساخته شده است!

نویسنده «غرش شیر» تصریح کرد: سازمان اوج می‌گوید این فیلم ربطی به فیلم‌نامه «غرش شیر» ندارد پس چرا سکانس شروع فیلم به مانند فیلم‌نامه «غرش شیر» در استادیوم است؟ چرا سکانس دوم جلوی کیوسک روزنامه‌فروشی است؟ چرا عینا کاراکتر ساخته‌شده من را از مربی که با موتور به دنبال بازیکن می‌رود استفاده کردند؟ در حالی که پرویز دهداری اصلا این‌گونه رفتار نمی‌کرد. اینکه مربی احمدرضا عابدزاده را در عشایر پیدا می‌کند زاییده ذهن من بوده نه واقعیت. احمدرضا عابدزاده در واقعیت نماینده منتخب اصفهان بود که در تهران بازی کرد و توسط دهداری انتخاب شد. جواد زرینچه بازیکن تیم ژاندارمری بود که وقتی در ورزشگاه شیرودی با تیم فوتبال دارایی بازی کرد، دهداری او را دید و انتخاب کرد. اینکه مربی با موتور زمین می‌خورد، به پادگان می‌رود و سرباز انتخاب می‌کند، به نقاط مختلف می‌رود و بازیکن انتخاب می‌کند، همه ساخته ذهن من بود.

مفتخری‌مظاهری متذکر شد: شخصیت نظامی در فیلم ساخته ذهن من بود و وجود خارجی نداشت. مگر یک سرهنگ می‌تواند در یک کشور تیم ملی را متوقف کند؟ اما داستانی فرعی به فیلم اضافه شده که به مربی گفته می‌شود اگر ببازید عملیات بچه‌ها در جبهه لو می‌رود و همه شهید می‌شوند که این داستان مسیر فیلم‌نامه را منحرف کرده است. متاسفانه سازمان اوج در کمال تعجب عین کاراکترها و سکانس‌هایی را که من نوشته بودم در این فیلم استفاده کرد.

وی یادآور شد: حتی وقتی با مسؤولان اوج صحبت کردم و گفتم که اگر می‌گویید بیوگرافی ساخته‌اید به من بگویید که شخصیت «حمید کامیاب»، «سرهنگ» و دیگر شخصیت‌ها چه کسانی هستند؟ پاسخی نداشتند زیرا این شخصیت‌ها را من ساخته بودم و وجود خارجی ندارند.

نویسنده «غرش شیر» تاکید کرد: متاسفانه این برخوردها زیبنده نیست و من تا احقاق حقوق خود از پای نخواهم نشست.

لازم به ذکر است سیناپس فیلمنامه «مثل یک سرباز» در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته که در صورت نیاز منتشر می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین