«پای برتر همیشه»؛ سیروس همتی؛ کتاب نیستان دو فیلمنامه در یک قاب!

سیروس همتی،   4021222001

میگم: نه اونم سختی های خودش و داره و واقعا  داشت و داره. بخصوص فیلمنامه‌هایی که باید از چهار چوب خاصی پیروی شوند.دستت انچنان که باید باز نیس، پاتو کج بذاری قلمش می کنند. موضوع هر دو فیلمنامه اهمیت و حساسیت خاصی دارد

دو فیلمنامه در یک قاب!

«پای برتر همیشه»

نویسنده: سیروس همتی

ناشر: کتاب نیستان،  چاپ اول 1402

87 صفحه،  88000 تومان

 

****

 

میگن:

تو که دستی تو نمایشنامه نویسی بر آتش داری، فیلمنامه نوشتن برات کاری نداره.

میگم:

نه اونم سختی های خودش و داره و واقعا  داشت و داره. بخصوص فیلمنامه‌هایی که باید از چهار چوب خاصی پیروی شوند.دستت انچنان که باید باز نیس، پاتو کج بذاری قلمش می کنند. موضوع هر دو فیلمنامه اهمیت و حساسیت خاصی دارد. دو موضوع انتخابی، یا بهتر بگویم پیشنهادی از سوی دو دوست هنرمندم، همان شتک هایی بود که سالها دغدغه ی من بود. روح و روانم را سوهان می کشید و ذره ذره می خورد  در سفری به ‌جنوب، حسین اباد و میناب، مردم از فروش خاک سرخ با مواد غنی بالا به ‌کشورهای دیگر سخن می گفتند، درونم ضجه کشید، به لرزه درآمد. آنجا بود که به ‌خودم گفتم«یه روزی یه متنی،  نمایشنامه،  فیلمنامه یا داستان،  درباره این قضیه دردآور خواهم نوشت»

آمدم تهران، چند وقت بعد با دوست هنرمند و بچه محلم «جمشید بایرامی» طبق روال جلسات ماهانه گپ و گفتی شد؛ در نهایت از زنی تنها گفت وچیزهایی شبیه آن، همزمان در ذهنم دزدی خاک وطن و زندگی مادر شهیدی با فرزند شهیدش،  شد معجون خوردنی که جان می دهد برای نوشتن....

بیشه نوشته شد 

همان ابتدا به ‌ساکن، هنوز نون والضالین فیلمنامه خشک نشده بود که به ‌جشنواره میراث راه یافت و انتخاب شد اما برگزیده نشد. گفتم به ‌برکت آیه،  مادر شهید فیلمنامه،  برکت از سرم خواهد بارید، امید دارم تا شرایطی محیا شود که «جمشید بایرامی»، فیلمنامه بیشه را بسازد چون می‌خواهد که بسازد.

 

*پای برتر در پرستش فوتبال 

پای برتر، اونطور که از اسمش معلومه و پیداست.حول محور بازی فوتبال است.فیلمنامه درباره معرفی فقط یک بازیکن از بین دو بازیکن نوجوان، به لیگ نوجوانان بوندس لیگای آلمان ست.

کدام پا، پای برتر است؟

فشارهایی که بر سر مربی می اید. شکست مرزها و .... گریزی طنز و جدی به ‌مافیای فوتبال،  مافیای حواشی  آن‌ و.... درنهایت، حرکت جوانمردانه ای که مدتهاست در فوتبال وحتی سایر ورزش ها کم شده است.روی می دهد. فیلمنامه ورقی می‌خورد در تلاش بودم که این حرکت و برگه آس که در فیلمنامه رو می کنم بدون پیش بینی باشد و اصلا احساس نشود .... 

اینکه کدام فوتبالیست نوجوان، پا به ‌تیم بوندس لیگای آلمان می گذارند و در کمال عدالت و لیاقت  اعزام می‌شوند همان تعلیق یا سوسپانس فیلمنامه است که بلا شک خواندنی است. تحقیق و تفحص بنده، حضورم در چند بازی، نشست و برخاست با ایجنت ها و....

مرا متوجه این نکته مهم کرد که عجب پشت پرده کثیفی دارد این فوتبال، من به ‌موضوعی پرداختم که در برابر موضوعاتی که می شنوم، شنیده و خوانده ام، خیلی شریف است و معمولی کاش دستم باز بود تا در همین بستر، مسائلی مطرح میکردم که سر مخاطب سوت می کشید چون سر نویسنده، ب وقت تحقیق ، سوت کشید.

بهر حال:

نوشتن درباره فوتبال، این ورزش مورد علاقه و پر طرفدار را تجربه کردم. چند مستند فوتبالی دیدم.چند مدرسه فوتبالی را پیش تر تجربه داشتم (از انجا که دبیر ریاضی بودم شاگردان فوتبالی داشتم که زیر نظر آقای مهدوی کیا(برادر مهدی مهدوی کیا)تمرین می کردند  و برای مسابقات جهانی سر از کشورهای اروپایی در می آوردند و دست پر-جام به ‌دست-بر می گشتند.

فیلمنامه«پتی برتر»بر اساس طرحی از«اشکان درویشی» به نگارش درآمده، بعد از همکاری مشترکمان در فیلم «کن-پامنار»،  فیلم برگزیده جشنواره روسیه،  این فیلمنامه دومین همکاری ماست و البته قرار است توسط خود ایشون ساخته هم شود.

 

*بیشه

در پرستش مادر

تلاش سخت و جانفرسای مادری برای جلوگیری از دزدیده شدن خاک روستای بیشه به ‌بهانه تغییر مسیر قطار از ایستگاه، «بیشه» مادری که تنها پسرش را برای دفاع از خاک و وطن بدرقه کرده و سالهاست چشم انتطار امدن اوست؛ حال خودش باید با دزدان خاک بجنگد. «بیشه»در بین فیلمنامه ها سینمایی که نوشته ام متفاوت وحاوی کمترین دیالوگ است.

 

*حرف اخر

بعد از نگارش طرح فیلمنامه سینمایی«طبقه حساس»کمال تبریزی و«قدم خیر» مسعود فرخنده بر  آن‌ شدم تا خودم فیلمنامه بنویسم و نوشتم: گل سر، کن- پامنار و آینه و چند فیلمنامه های ساخته شده و نشده، اماچاپ شده از سیروس همتی وارد بازار شده است. کتاب«پای برتر بیشه» به ‌همت و مرحمت نشر هنر نیستان چاپ شده است [کما فی السابق، اغلب اثار سیروس همتی توسط این نشر چاپ می‌شود]. 

                                                  والسلام

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین