علت طغیان قیمت دلار چیست؟

گروه اقتصادی الف،   4021216141 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر و همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد کشورمان به بیش از ۶۱ هزار تومان، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد دلایل و محرک های این افزایش قیمت مطرح می شود.

علت طغیان قیمت دلار چیست؟

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر، شاهد افزایش قابل توجه قیمت دلار در بازار آزاد کشورمان بوده ایم. در این راستا، قیمت هر دلار آمریکا از مرز 61 هزار تومان نیز عبور کرد. موضوعی که خود موجب افزایش قیمت و نوسان در دیگر بازارها نظیر بازار طلا نیز شده است. در افکار عمومی این سوال را مطرح می کنند که علت اوج گیری مجدد قیمت دلار، پس از یک دوره قابل توجه از سکون و پایداری در حوزه قیمت این ارز خارجی چیست؟ به نظر می رسد در پاسخ به این سوال، توجه به 3 نکته ضروری است. 

اول اینکه بخش قابل ملاحظه ای از چالش های ساختاری و نهادینه در اقتصاد ایران که در نوع خود در فضای کلی اقتصاد، ایجاد آشفتگی و نوسان می کنند، هنوز پابرجا هستند. به عنوان مثال، بانک های کشورمان هنوز روزانه چیزی بین 5 تا 7 هزار میلیارد تومان پولِ بی کیفیت تولید می کنند که این موضوع، خود نقش موثری در تشدید چالش نقدینگی در اقتصاد ایران و متعاقبا افزایش تورم و تحریک افزایش قیمت ارز، بازی می کند. در عین حال، اقتصاد ایران سال هاست که با چالش کسری بودجه نیز دست و پنجه نرم می کند که این مساله نیز در افزایش قیمت ارز نقشی محوری بازی کرده و می کند(برخی ارزیابی‌ها از کسری بودجه قریب به 400 هزار میلیارد تومانی در اقتصاد ایران خبر می دهند). 

این در حالی است که این چالش ها سال هاست که در فضای کلی اقتصاد ایران حاکم هستند و دولت های مختلف نیز راهکار جامع و پایداری را جهت مهار آن ها ارائه نکرده اند. 

از این رو، تداوم چالش های نهادینه در فضای اقتصاد ایران، جدای از اینکه انباشت و بزرگتر شدنِ آن ها را در پی داشته، در عین حال، یکی از بروندادهای عینی خود را در قالب افزایش افسارگسیخته قیمت ارز نیز به نمایش گذاشته است. 

دوم اینکه اقتصاد ایران هنوز هم تحت تحریم و فشارهای گسترده بین المللی قرار دارد. مولفه ای که موانع خارجی در حوزه بهبود شاخص ها و تعاملات اقتصادی ایران در محیط بین المللی را حفظ کرده و افزایش داده است. معادله ای که در کلیت خود، ملاحظاتی خاص را در فضای کلی اقتصاد ایران حاکم کرده و سبب شده تا دیدگاهی روشن و عاری از ابهام در مورد آینده اقتصادی کشورمان شکل نگیرد. 

البته که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در ایران در سال های اخیر به این مساله اشاره داشته اند که قدرت اثرگذاری مخرب این مولفه در قیاس با سومدیریت های داخلی به مراتب کمتر است. از این رو، مولفه تحریم و فشارهای خارجی در کنار سومدیریت های داخلی در فضای اقتصاد ایران نیز نقشی بارز و مهم در تقویت روند افزایشی قیمت دلار بازی کرده است. معادله ای که با توجه به تشدید منازعات ژئوپلیتیک در منطقه غرب آسیا و البته طرح چشم اندزاهای مختلف در مورد احتمال قدرت گیری مجدد ترامپ و اوج گیری سیاست های ضدایرانی وی به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا، ابعاد و جلوه های عینی و جدی تری را نیز به خود می گیرد. 

و در نهایت سوم اینکه یکی از مولفه هایی که در برهه های زمانی مختلف و در بحبوحه افزایش قیمت ارز در کشورمان به تقویت هر چه بیشتر این روند کمک می کند، رفتارهای احساسی و هیجانی افکار عمومی و هجوم آن‌ها به بازارهای ارز و طلا با نیت حفظ ارزش دارایی های خود است. 

البته برخی نیز با انگیزه های مرتبط با دلالی در این فضا مشغول به فعالیت می شوند. مسائلی از این دست، در قالب تعطیل شدن رفتارهای منطقی در حوزه کنش های اقتصادی افراد نیز در تشدید چالش افزایش قیمت ارز در کشورمان نقشی محوری بازی می کنند. 

دیدگاه کاربران

علي هاشمي۳۴۱۰۴۰۵۰۱:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
با عرض سلام وادب مواردي را که نویسنده محترم اشاره داشتند را مردم واقف هستند . دیگر بحث هیجان و رفتار شتاب زده بازار مطرح نیست . ا.. انگار یک سستی و قبول سقوط مالی برای همه قطعی شده .
ناشناس۳۴۱۰۹۳۳۱۳:۴۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
مگر دلار دست کیست؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۱۱۶۲۳۰۰:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه بدون هیچ خط قرمزی
ناشناس۳۴۱۱۷۹۵۰۵:۳۰:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
کار دشمنه!!!!
ناشناس۳۴۱۱۲۶۳۱۸:۴۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
هنوز نمیدونید اقتصاد به وقایع مثبت و منفی سریع عکس العمل نشون میده؟!
ناشناس۳۴۱۳۳۵۹۰۷:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
اقتصاد ایران از قبل انقلاب تا کنون با مشکلات بسیاری روبرو بوده و لطمات جبران ناپذیری به اقشار متوسط و پایین جامعه زده است این پروسه بدیل رفتارهای پوپولیستی و تماما به یک نتیجه منجر گردیده است بحران اقتصادی در کشور ما متاسفنه تولید هر روز پیکر نحیفی پیدا کرده و حتی سنگ اندازی ها در جلوی پای فعالان اقتصادی منجر به تعطیلی بنگاهها گشته است از این رو توان تولید و صادرات غیر نفتی بشدت پایین مانده و همین امر در ترازهای مالی گمرک منعکس گردیده در طی لوپ های اقتصادی در کشور ابتدا پرداخت سودهای کاذب به سپرده ها بیش از سود تسهیلات بوده اختلاس ها نیز مشکلات عدیده برای بانک ها ایجاد کرده ودر کنار این دولت با تزریق بیش از اندازه منابع ارزی بشکل کاذب سعی کرده قیمت ارز را پایین بیاورد بعد از طی چند سال بانک ها به ورطه ورشکستگی نزدیک شده چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی سر به فلک گذاشته و فنر دلار جمع میگردد و صرفا دولت و بانک برای بی ارزش کردن پول اقدام به ایجاد تورم و افزایش نرخ دلار میکند این چرخه معمولا 12 ماه به طول می انجامد بعد از این اتفاق سرمایه ها وارد بورس میشوند و معمولا پس از چندین ماه که رشد هیجانی را بازار تجربه کرد با سقوط روبرو شده و سرمایه ها بلوکه میشوند بعد از این جریانات اقتصاد وارد رکود میگردد با توجه به چنین شرایطی نوسانات هیجانی بازار نیاز به گذر زمان و افزایش نقدینگی سر گردان می باشد که میتواند چند سال بطول بیانجامد
ناشناس۳۴۱۰۴۱۹۰۱:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
هیچ اتفاق خاصی نیفتاده با توجه به تورم 40 درصدی ایران و 4 الی 5 درصدی امریکا یعنی 35 درصد افزایش نسبت به سال قبل 2 حالت دارد دولت نمی خواهد سرکوب ارزی کند یا گذاشته برود بالا و بعد وارد شود بیاورد پایین البته دیگر به 50هزار تومان هم هدف دولت نخواهد بود با توجه به آخر سال بودن و دولت 9 ماه اول سال را ثابت نگه داشته تا تورم کمتر شود
ناشناس۳۴۱۱۰۵۰۱۵:۱۵:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
اتفاق خاص این است که به قول سرکار این تورم باید طی یک سال اثر بگذارد نه 3 هفته! چون طی یکسال که بابت آن تورم تمام مصالح ساختمانی بالا می رود و پیرو همان تورم ملک گران می شود، وقتی دوباره در 3 هفته دلار 27 درصد گران می شود، همین مجدد رو طلا و مسکن (مسقل از تورم یک ساله) بابت تورم مضاعف می شود !
ناشناس۳۴۱۲۱۷۰۱۱:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
دلار عامل تورم نیست تورم عامل قیمت دلار و مصالح و... هست تورم هم به خاطر چاپ پول اضافه در جامعه هست که می‌رود در خریدو فروش کاذب و تورم را می کشاند بالا
ناشناس۳۴۱۱۰۷۶۱۵:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
دستش درد نکنه این همه زحمت می کشند
ناشناس۳۴۱۰۴۲۰۰۱:۵۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
قیمت دلار طغیان نکرده. این مدیریت روزمره هست که یکسال قیمت ها را با انواع ابزار نمایشی و دستوری کنترل می کند و درنهایت بالاخره نمی تواند برای همیشه ادامه دهد و باز عدم موازنه بین درامدارزی و کسری بودجه و نقدینگی باعث می شود که دلار مانند همه کالاها خود را با تورم متوازن کند.
ناشناس۳۴۱۰۴۲۵۰۱:۵۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
واقعا تصور می کنید تثبیت و تقویت یک پول به این راحتی است؟ اگر به این راحتی بود عوض سه پول بین المللی دلار و یورو و با فاصله پوند انگلیس روبل و یوان و.... هم بین المللی و قوی می شد.
ناشناس۳۴۱۰۴۳۱۰۱:۵۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
چرا دلار گران شد. وقتی یکسال هست که تورم به قیمت رسمی 45 درصد هست اما قیمت خانه و اجاره نزدیک دو برابر و قیمت گوشت و سایر اقلام خوراکی و مصرفی نزدیک به دو برابر شده یعنی یک ایرانی متوسط می تواند خانه خود را اسفند امسال دو برابر بفروشد و یا دو برابر اجاره کند و اگر دلار همان 50 هزار تومن اسفند پارسال باشد یعنی یک ایرانی دو برابر قدرت خرید دارد و کمترین تاثیر ان یعنی باید واردات کالاهای مصرفی رسمی و قاچاق دو برابر شود.
ناشناس۳۴۱۰۸۹۴۱۳:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
هم اطلاعات غلط دادید و هم درست
ناشناس۳۴۱۱۷۵۸۰۳:۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
اجاره کجا دو برابر شد؟ یعنی طرف نه میداده امسال 18 میده؟ حرف الکی نزنید.
ناشناس۳۴۱۰۴۳۴۰۲:۰۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
اگر خانه ای اسفند سال گذشته 5 میلیارد تومن بود یعنی صد هزار دلار ولی امسال که ان خانه 10 میلیارد تومن شده اگر دلار همان 50 هزار تومن بماند یعنی صاحب ان خانه دویست هزار دلار دارد. انوقت اگر خیلی ها تصمیم بگیرند که به هر دلیلی از ایران خارج شوند یا فرزند خود را برای تحصیل و زندگی به خارج بفرستند یعنی خارج رفتن برای او بمراتب ارزانتر و بهتر هست. حالا درامد ارزی ایران در امسال تغییر معنا داری با اسفند پارسال نکرده. نتیجه افزایش قیمت دلار یا سقوط ارزش ریال است. در مورد همه چیز همین هست. مثلا الان گوشت در ایران از تقریبا همه دنیا و کشورهای همسایه گرانتر هست. اگر دلار 50 تومن بماند یعنی قاچاق گوشت از افغانستان و ارمنستان و عراق و ترکیه به ایران برای قاچاقچی صرف می کند. ولی قاچاقچی دلار خرید این گوشت از دامدار ارمنی یا افغانی را باید از کجا تهیه کند؟ از بازار ارز ایران و خیابان فردوسی. پس محال هست که بتوان در اقتصادی تورم 50 تا 60 درصدی داشت و بتوان قیمت دلار و ارز خارجی را در ان تثبیت کرد مگر اینکه درامد ارزی حداقل 60 درصد افزایش یافته باشد.
ناشناس۳۴۱۰۴۳۹۰۲:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
قیمت واقعی دلار چیست. خیلی ساده هست. نقدینگی ریالی کشور به ارز وارد شده به کشور در طول یکسال با ده درصد بالا و پایین. الان نقدینگی کشور به حدود هشت هزار میلیارد میلیارد تومن ر رسیده و ارز وارده به ان در بهترین شرایط 90 تا صد میلیارد دلار بوده. نتیجه اینکه دلار به عنوان ارز شاخص اصلی حدود 70 تا 80 هزار تومن خواهد بود. اسفند سال گذشته نقدینگی کشور 5500 هزار هزار میلیارد بود و کل درامد ارزی وارده به کشور همین حدود 90 میلیارد دلار بود که همان 50 هزار تومن قیمت دلار بود. سال اینده نقدینگی کشور به بالای ده هزار هزار میلیارد تومن می رسد و با فرض نیامدن ترامپ و عدم تشدید تحریم نفتی توسط بایدن همین 90 میلیارد دلار درامد ارزی قیمت دلار را خود حدس بزنید
ناشناس۳۴۱۰۹۰۶۱۳:۲۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
نقدینگی و ترامپ و... مهم نیست مهم تورم هست که نرخ ارز را می سازد نقدینگی بالا باشد ولی به تولید برود یا به دلالی نرود تورم کم خواهد بود
ناشناس۳۴۱۰۴۴۲۰۲:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
کاری درست توسط دولت که اجازه می‌دهد دلار بالا برود و ارز28500 و مابقی ارزها هم تک نرخی شود دیگر از شوک‌های ارزی و تورم ها خبری نخواهد بود
ناشناس۳۴۱۰۸۶۰۱۲:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
بله خیلی کار درستی است فقط یک سر برو بازار تا ببینی قیمت تمامی اجناس دارد ساعتی گران میشود حرف هم که بزنی میگه دلار گرون شده
ناشناس۳۴۱۱۶۵۳۰۰:۴۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
عزیزم قیمت سرکوب شود و در آینده یکجا بالا برود و شوک ارزی و تورم درست کند و بعد کمتر از تورم افزایش حقوق داده شود به نظرت بهتر هست یا هرسال با درصدی مشخص؟!! ساعتی هم خوب آمدی!!
ناشناس۳۴۱۰۴۵۰۰۲:۴۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این وضعیت را چه کسی باید جوابگو باشه؟ چرا دولت پاسخگو نیست؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۱۰۴۶۱۰۳:۴۸:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
طغیان قیمت دلار در کار نیست! بلکه کاهش و افت شدید ارزش پول ملی را داریم! این ریال ایران است که دائما از ارزشش کاسته شده است و می شود و به صورت افزایش نرخ انواع ارز و قیمت طلا و سایر کالاها نمودار می شود. برای رفع تحریم ها میبایست فکر عالی بشود و مدیریت اقتصادی و پارامترهای دیگر اگرچه مهم هستند اما پرداختن بدانها صرفا دور شدن از مسأله اصلی همان تداوم تحریم ها است که همه چیز را تحت الشعاع خودش قرار داده است و قرار می دهد. والله اعلم
باقری۳۴۱۱۴۸۳۲۱:۵۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
دقیقا
نکته مهم و فوری۳۴۱۲۷۶۳۱۹:۳۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
واقعا ؟؟؟؟
ناشناس۳۴۱۰۴۶۳۰۴:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
رفتارهای هیجانی «افکار عمومی» هرگز قابلیت بازارسازی نداشته. جهت حرکت نرخ ارز را همواره بازیگران عمده تعیین می‌کنند. گاه خود دولت با هدف تامین مخارج ریالی از طریق گرانفروشی ذخایر ارزی به بازار ارز شوک وارد می‌کند و گاه الیگارشی مخالف دولت از جناح مقابل با هدف آسیب زدن به وجهه و جایگاه دولت رقیب دست به این رفتار می‌زند. دارندگان سرمایه‌های خرد تنها پس از آنکه موج به راه افتاد با آن همراه می‌شوند و اغلب هم متضرر می‌شوند.
هادي برزگر۳۴۱۰۴۶۵۰۴:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
من یک فرد عادی هستم . اما درک میکنم که اقتصاد ما سالها هست مریض هست و همه دولت‌ها فقط ادعا دارند چون برای حکمرانی درست نه پول دارند . نه روابط مالي با تجارت جهاني و نه سياست داخلی که مردم رو به آینده مطمئن کند .
ناشناس۳۴۱۰۴۷۳۰۵:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
همه اینها که گفتی را این دولت در انتخابات گفته بود و وعده داد می تونه درست کنه!
ناشناس۳۴۱۰۴۷۹۰۵:۳۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
وعده های دولت فعلی در خصوص قیمت دلار و نرخ تورم چي شد ؟
ناشناس۳۴۱۰۴۹۳۰۶:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
باز دولتهای قبل ومردم مقصرند ؟
ناشناس۳۴۱۰۵۱۱۰۶:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
مقصر روحانی و دولت قبلی هستند!!!
ناشناس۳۴۱۰۵۱۵۰۷:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
اين سخنان ازكيست؟پس از٢سال تورم رو نيم ودرانتهاي ٤سال تك رقمي ميكنم!سالي ١ميليون مسكن ميسازم
ناشناس۳۴۱۰۸۹۹۱۳:۲۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
اول شما بروید قشنگ گوش کنید بعد بیایید
ناشناس۳۴۱۰۵۱۶۰۷:۰۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
دلار چند؟گوشت چند؟مرغ چند؟دارو چند؟اجاره خونه چند؟روغن چند؟
علی۳۴۱۰۵۴۴۰۷:۵۰:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
تمام این مشکلات بخاطر ازاد گذاشتن دست دارندگان ارز کلان میباشدکه با ارزهای حاصله از صادرات قیمتهائی که خودشان میخواهند در بازار بفروش برسانند و از دو طرف سود کنند هم سود صادرات و هم سود فروش ارز با قیمتها بالاتر که اینها هم دولتی هستند وهم بخش خصوصی وهم خصولتی و دولتها هم با اینها کج دار مریض برخورد میکنند هرکسی بدنبال کسب سود خودش هست و مردم این وسط متضرر میشوند و بس
ناشناس۳۴۱۰۵۴۶۰۷:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
یه تحلیل واقع گرایانه
ناشناس۳۴۱۰۵۶۸۰۸:۰۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ریس جمهور توضیح دهد.
ناشناس۳۴۱۰۵۷۱۰۸:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
دلالی و احتکار غیر قابل اجتناب دو علت عمده گرانی ها هستند. این دو خود تا حدی معلول تحریم ها و سو مدیریت هم هستند.
ناشناس۳۴۱۰۵۸۰۰۸:۱۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
علت کاملا مشخص اقتصاد دستوری و جزیره ای نیست باید دنبال رفع تحریم ها بود
ناشناس۳۴۱۰۵۸۴۰۸:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
قالیباف اجازه نداد خاندوزی را استیضاح کنند. برای همین من به قالیباف رای ندادم
ناشناس۳۴۱۰۶۰۱۰۸:۳۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ادعای زیاد دولت.
ناشناس۳۴۱۰۶۰۵۰۸:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی قبولش ندارن. شما دنبال علتی
ناشناس۳۴۱۰۶۱۲۰۸:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این دلار ظاهرا نفهمیده ما در فتح الفتوح شانگهای و بریکس هستیم
ناشناس۳۴۱۰۶۳۶۰۹:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
در یک کلام دموکراسی ومردم سالاری ریشه حل مشکلات اقتصادی است
ناشناس۳۴۱۰۶۵۰۰۹:۳۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
یکی از دلایل مهمش نبود مدیریت صحیح پولی و عدم انتصاب مدیران متخصص در حوزه اقتصاد است.
شروین۳۴۱۰۶۵۳۰۹:۳۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
چه باید کرد راه حل چیست؟
ناشناس۳۴۱۰۶۶۲۰۹:۴۷:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
قطعا سومدیریت تاثیر داره ولی اهرم تحریم ها به تنهایی میتونه یه کشور رو زمین بزنه و باعث کاهش ارزش پول کشور شه. سه رئیس جمهور بر اثر تحریم ها نتدنستن جلوی کاهش ارزش پول رو بگیرن. هر سه تا سو مدیریت داشتن؟ تا مشکل رو قبول نکنسم نمیتونیم راه حل مناسب ارائه بدیم
عبدالله۳۴۱۰۶۶۶۰۹:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این سوال دو پاسخ دارد: اول در دولت روحانی، که مقصر دولت است! دوم در دولت رئیسی که مقصر کلان سرمایه داران رانت خوار هستند!!
ناشناس۳۴۱۰۶۷۷۱۰:۱۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
همه چیز در دلیل دومه تا با دنیا رابطه نداشته باشیم این قصه ادامه داره
ناشناس۳۴۱۰۸۹۷۱۳:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ترکیه یا آرژانتین یا مصر به چه دلیل هست؟!!!!
ناشناس۳۴۱۲۴۹۸۱۶:۰۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
دقیقا باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم مثل عربستان که انقدر پیشرفت کرد
Ay۳۴۱۰۶۸۸۱۰:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
با امریکا و اروپا رابطه اقتصادی قوی ایجاد کنید ، شریک بشین در تجارت های جهانی
ناشناس۳۴۱۰۸۹۵۱۳:۱۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ربطی ندارد
ناشناس۳۴۱۰۶۹۸۱۰:۳۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
تمام عوامل برشمرده شده که کاملا صحیح هم هستند
ناشناس۳۴۱۰۶۹۹۱۰:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
برادر جان ! دقيقاً در فرداي اعلام نتايج انتخابات اين اتفاق به وقوع پيوست ، يكي از دلايل افزايش قيمت دلار مي توان گفت نتايج انتخابات است و افرادي كه انتخاب شده اند !
ناشناس۳۴۱۰۷۲۷۱۱:۱۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
پس قرار بود دولت رئیسی درستش کنه !!
ناشناس۳۴۱۰۷۴۸۱۱:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
معلومه علتش چیه.پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خودش گفت ما خودمون قیمت دلار رو بالا بردیم.
ناشناس۳۴۱۰۷۵۱۱۱:۲۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
چی شد دوستانتان در زمان روحانی دلیل مشکلات اقتصادی را بی کفایتی و بی عرضگی مسئولان می دانستند و تحریم را کمتر از 20 درصد عنوان می کردند و می گفتند که دولت ما سرکار بیاید و هیچ کاری هم نکند تورم یک رقمی می شود.
ناشناس۳۴۱۰۸۹۶۱۳:۲۰:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
آن دولت که دلار را بیشتر از نرخ واقعی بالا می برد! و اقتصاد ایران بیماری زمینه ای دارد و قرار نیست در مدت کوتاه درست شود
ناشناس۳۴۱۱۹۴۲۰۸:۴۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
دنبال علت اقتصادی باش نه برچسب و مدت. این دولت هم مثل اون دولت.
ناشناس۳۴۱۰۷۶۵۱۱:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
مشکل برخی در دولت فعلی است عدم داشتن مواضع درست در سیاست خارجی و داخلی
ناشناس۳۴۱۰۸۲۷۱۲:۳۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
معلومه دولت قبل روحاني ظريف سوال نداره
ناشناس۳۴۱۰۸۳۷۱۲:۴۳:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
جالب اینجاست که دولت صرافی ها رو بسته، معاملات آزاد دلار را بسته، جریان نقد و دستمزد را تا حد ممکن پایین آورده تا تقاضا را کاهش بده، آمارها را هرطور دلش بخواهد میدهد، همش هم میگه نرخ آزاد و بازار داخلی را قبول نداره
ناشناس۳۴۱۰۸۳۹۱۲:۴۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ببینید طالبان چطور ارزش افغانی را افزایش داد..
ناشناس۳۴۱۲۱۷۳۱۱:۴۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
با رکود اقتصادی
ناشناس۳۴۱۰۸۶۷۱۲:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
علتش تورمه اما خیلی وقته دولت بی توجه هست.
ناشناس۳۴۱۰۸۸۴۱۳:۰۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این بانک مرکزی اون بانک قاطع اول نسیت
یوسف۳۴۱۰۹۳۵۱۳:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
جلوی بانک ها بایستید که اینکاره نیستین ،پس تعداد بانک ها رو خیلی کم کنید
ناشناس۳۴۱۱۹۱۹۰۸:۳۰:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
آمریکا چند هزارتا بانک داره این چه حرف بی ربطی هست ؟
ناشناس۳۴۱۰۹۵۱۱۳:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
شاید خبر آمدن ترامپ
ناشناس۳۴۱۰۹۶۳۱۴:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
ایران از نظر تورم در دنیا هفتم است اما از نظر پایین بودن حقوق ،کارگر ایرانی در منطقه با حقوق ۱۷۰ دلاری در ماه ،در جایگاه دوم قرار دارد.مسولین یکم باید سعی شون رو بیشتر کرده ،و با استخدام مشاوران اقتصادی برتر ،سعی در بهبود معیشت مردم کنن ،به امید بهبود این شرایط
ناشناس۳۴۱۰۹۶۶۱۴:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
بنده خداقیمت دلار معلول است از علتها نام ببرید وادعاهایی که برای رفع سوء مدیریتها به مردم وعده دادید
...........۳۴۱۱۰۳۷۱۵:۰۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
با سلام کسانی که مخالف برجام بودن الان بیان پاسخکو باشند.
ناشناس۳۴۱۲۳۹۴۱۴:۳۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
با برجام تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار 10 برابر شد.
ناشناس۳۴۱۱۱۰۶۱۶:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
به قول دکتر فاضلی رفع تحریم شرط لازم برای رفع مشکلات اقتصادی است اما شرط کافی نیست. ما هنوز به مرحله شرط لازم هم نرسیدیم چه برسد به شرطهای کافی من‌جمله شفافیت اقتصادی، اقتصاد آزاد و رقابتی و غیررانتی، اقتصاد علم محور و ...
ناشناس۳۴۱۱۱۲۸۱۶:۳۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
خب حالا که علت معلوم شد راهکار چی هست؟؟؟
ناشناس۳۴۱۱۱۸۴۱۷:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
وقتی دلار در بازار آزاد گران میشود ، دلار عمده هم در بازار مبادله ای دولت با قیمت بیشتر و بالاتر ( به قول خودشان کشف قیمت ) میشود .
سام۳۴۱۱۳۸۱۲۰:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
همه مواردی که گفتید هست البته همه برمیگرده به سومدیریت حتی تحریمهای آمریکای جهانخوار هم از روی بی تدبیری است ..
ناشناس۳۴۱۱۵۵۱۲۳:۰۱:۴۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این متنی که شما نوشتید رو به دولت ومجلس ومسئولان بگید مردم هر روز هر ثانیه این قیمت های لحظه ای رو درک می کنند به طور واضح وروشن....
نجفی۳۴۱۱۶۸۵۰۱:۱۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
نظرم این است که دلار کمترین رشد را نسبت به سایر کالاها و موارد دیگر داشته پس دلار داره سرکوب میشه قیمت واقعیش باز هم بالاتر از این چیزها است
ناشناس۳۴۱۲۳۱۵۱۳:۴۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
عجب دیدگاهی
امیر۳۴۱۳۴۹۷۰۹:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
بزرگوار درست میفرمایند ، اول انقلاب گوشت گوسفند کیلویی 8 تومن بود ، الان 720 هزار تومن هست یعنی 90 هزار برابر . یه حساب ساده میبینی اگر دلار قرار بود به اندازه گوشت گوسفند گرو بشه ، الان باید قیمتش نزدیک به 600 هزار تومن میشد . این یعنی قیمت سرکوب شده و این عواقب بسیار بسیار وحشتناکی در آینده نه چندان دور داره . در مورد هر کالایی که حساب کنید این فرمول صدق میکنه .
ناشناس۳۴۱۱۸۸۰۰۷:۴۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
كمبود افراد توانمند ومتخصص وكار بلد در اين دولت موجب شده
هادی۳۴۱۲۳۷۳۱۴:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
عزیزان در کشور ما عده ای پول کلان دریافت می کنند ودربرخی ایام به فکر عیش و نوش وتفریح در کشورهای خارجی هستند قیمت ارز صد هزارتومان هم باشه براشون مهم نیست
ناشناس۳۴۱۲۵۱۲۱۶:۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
لابد این هم تقصیر دولت قبل است!
ناشناس۳۴۱۲۵۷۹۱۷:۰۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
دلیل را در سوء مدیریت مقامات اقتصادی بجویید.
بیژن۳۴۱۲۶۶۳۱۸:۰۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
علت اساسی را باید در دو دولت یازدهم و دوازدهم جستجو کرد.حالا هم که در مصدر امور نیستند اما به هر طریق بتوانند برای رسیدن به قدرت هر بلایی را سر اقتصاد این کشور در می‌آورند تا در انتخابات بعدی برگردند
م۳۴۱۳۰۱۰۲۲:۰۰:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
تایید صلاحیت ترامپ علت اصلی بالا رفتن دلار است چیزی که میبینیم اگر رئیس جمهور آمریکا سرفه کند بازار دلار در ایران طوفانی میشود
ناشناس۳۴۱۳۴۶۸۰۹:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
بالا رفتن دلار دست خود دولت است و بس . علت : کمبود بودجه کمبود ریال . دلار هر چقدر گران شود به نفع دولت است فقط می خواهد خزانه پر شود . کجای دنیا را دیدید که دولت ارز خارجی را با کد ملی در بانکها به مردمی که نه مسافرند نه تاجر بدهد خود دولت دارد مردم را دلال میکند این روش در دولت های قبلی هم وجود داشت که مردم در صف بودند و دلار می گرفتند و در بازار آزاد می فروختند
امیر۳۴۱۳۴۹۰۰۹:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
از سال 1390 که دلار 1000 تومن بود ، من هر چند وقت یه بار تو نشریات همین تیتر خنده دار رو میبینم : علت طغیان قیمت دلار چیست؟؟؟؟؟؟ از او زمان تا الان دلار 60 برابر شده و باز همون تیتر داره تکرار میشه .....
امیر۳۴۱۳۵۹۷۱۱:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دلایلش به نظرم برای خیلی ها مشخص است. راهکارش چیست؟ عزیزانی که دم انتخابات مدعی بودند طی مدت کوتاه مشکل را حل می‌کنند کجا هستند؟ عزیزی که مجلس قبل می‌گفت گوشت کیلویی ۱۰۰ تومن تاوان رای مردم به روحانی است و الان که گوشت شده ۶۰۰ تومن خودش رفته نماینده مجلس بشه توضیحی برای این شرایط دارند که ما بشنویم و آگاه بشیم تا کی و کجا تقصیر دولتهای قبلیست و ایشالا از کی قراره امور به سامان بشه؟
ناشناس۳۴۱۳۶۱۶۱۱:۳۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
تیتر درست علت افوال پول ملی چیست باید باشد نه علت طغیان دلار ! دلار که نرخ اش از طرف دولت امریکا تغییر نکرده بلکه این پول ملی است که بدلیل ناکارآمدی وبی کفایتی ها و عدم شایسته سالاری روز به روز بی ارزش تر شده و قدرت خرید مردم دقیقه به دقیقه کم تر و کمتر میشود و مردم دچار فلاکت و ناامیدی و خشم و انزجار میشوند ! بیهوده خودتان و ملت و کلمات را به با این تفاسیر و توجیهات تکراری و نخ نما و حال بهم زن به زحمت نیاندازید!
رضا۳۴۱۳۷۶۰۱۴:۰۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
علت؟افزایش رشد دستمزد و سود سپرده بانکی بیشتر از 2 درصدو پرداخت یارانه انرژی بر اثر پوپولیسم حاکم بر کشور همین .این سه را اصلاح کن تورم میشه 2 درصد رشد نقدینگی میشه 5 درصد دلار هم ثابت میمونه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  4. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  5. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  6. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  14. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  15. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  16. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  17. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  18. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  19. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین