آیا ما در این جهان تنها هستیم؟

4021204018

همواره وجود موجودات فضایی ذهن بشربت را مشغول کرده و حدس و گمان هایی در این خصوص مطرح شده است.

آیا ما در این جهان تنها هستیم؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امید‌ها برای یافتن حیات در خارج از کهکشان راه شیری زمانی زنده شد که اخترشناسان در ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ اعلام کردند که ستاره "TRAPPIST-۱" هفت سیاره زمین مانند دارد که به دور آن می‌چرخند.

این دانشمندان در یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه که در مقر ناسا برگزار شد، برای اولین بار از کشف "منظومه شمسی" متشکل از هفت سیاره به اندازه زمین که به دور یک ستاره می‌چرخند، خبر دادند. سه تا از سیارات این منظومه قطعاً در منطقه‌ای مناسب برای پیدایش اشکال حیات قرار دارند، یعنی ستاره شرایط مناسبی را برای این سیارات فراهم می‌کند.

این سیارات نه خیلی گرم و نه خیلی سرد توصیف می‌شوند و دمای سطح آن‌ها به گونه‌ای است که آب در صورت وجود به شکل مایع است. جالب اینجاست که ستاره شناسان امکان یافتن آب مایع را در هر هفت سیاره رد نمی‌کنند.

متخصصان حوزه نجوم در این زمینه تأکید می‌کنند که چنین اکتشافاتی بشریت را به پاسخ به این سؤال مبرم که از زمان‌های بسیار قدیم در انتظار بوده است نزدیک می‌کند: "آیا ما در این جهان تنها هستیم؟ "

منظومه هفت سیاره در صورت فلکی دلو در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین و در فاصله بیش از ۳۰۰ تریلیون کیلومتر قرار دارد. این هفت سیاره به دور کوتوله سرخ می‌چرخند که به نام تلسکوپ TRAPPIST-۱ در شیلی که جدیدترین رصدخانه جنوبی اروپا است و سیارات برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۵ توسط آن دیده شدند، می‌چرخند و در آن زمان اعتقاد بر این بود که تعداد آن‌ها فقط سه مورد است که بعداً به عدد "جادویی" هفت افزایش یافت.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سیارات کشف شده در TRAPPIST-۱ از نظر اندازه مشابه زمین یا زهره هستند و هر هفت سیاره ممکن است در منطقه قابل سکونت باشند، اما این موضوع به طور قطعی ثابت نشده است.

در مقایسه با زمین، اقیانوس‌های مایع شرط اصلی پیدایش و توسعه حیات هستند و دانشمندان بر این باورند که سامانه «TRAPPIST-۱» در درجه اول به عنوان یک نقطه مرجع برای جستجوی سیارات فرازمینی مناسب برای زندگی انسان و شاید برای وجود اشکال حیات در فضا هستند.

اهمیت TRAPPIST-۱ در این واقعیت نهفته است که این اولین منظومه سیاره‌ای است که برای بشر شناخته شده است که شامل هفت سیاره سنگی به طور همزمان است. شکل گیری TRAPPIST-۱ با یک ستاره کوتوله قرمز و هفت سیاره که به دور آن می‌چرخند، ممکن است لزوم جستجوی سیارات مشابه زمین و همچنین بیگانگان را دقیقاً در چنین ستاره‌هایی نشان دهد.

ستاره کوتوله سرخ TRAPPIST-۱:

این ستاره شباهتی به خورشید ندارد، این یک کوتوله قرمز است که تنها ۸ درصد جرم خورشید را شامل می‌شود و اندازه آن کمی بزرگتر از مشتری است. هر هفت سیاره در منظومه در نزدیکی "TRAPPIST-۱" در مداری نزدیکتر از آن به عطارد نسبت به خورشید می‌چرخند که به دلیل درخشندگی نسبتا ضعیف ستاره مادر، که ۲۰۰۰ برابر تیره‌تر از خورشید ما توصیف می‌شود، شرایط مطلوبی را برای زندگی فراهم می‌کند.

ستاره شناس بلژیکی، مایکل گیون، نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گروه سیاره ای، که بسیار شگفت انگیز توصیف می‌شود، خوش بین است و در این زمینه تأکید می‌کند که آنچه کشف شده است تازه شروع است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

3. این صدای اقتدار ایران است ...

4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

5. وحدت ملی با وعده صادق

6. کمی دیر نیست؟

7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

10. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»

14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

20. اسراییل چه باید بکند؟

21. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند

24. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

25. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟