آموزش کاشت سبزه عید با انواع بذرها!

  4021201086 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرسوم است که بیشتر با گندم، عدس، ماش، قره ماش، لوبیا و نخود سبزه را درست ‌کنند. اما اگر بخواهید سبزه متفاوت داشته باشید با شبدر و ذرت و هم می‌توانید سبزه درست کنید.

آموزش کاشت سبزه عید با انواع بذرها!

آشنایی با انواع سبزه عید با بذرهای مختلف

آشنایی با انواع سبزه عید با بذرهای مختلف به شما کمک می‌کند انتخاب‌های بیشتری برای سبز کردن سبزه داشته باشید و بتوانید با دانه‌های مختلف راحت‌ترین سبزه عید را برای سفره هفت سین تهیه کنید. حال که زمستان در حال رفتن است و بهار مهمان خانه شما است می‌توانیم سبزه‌های سفره عید را خودمان تهیه کنیم.

سبزه عید با گندم

سبزه گندم معروف‌ترین و رایج‌ترین بذر سبزه عید است اگر دوست دارید برای نوروز سبزه گندم سبز کنید باید 1 فنجان گندم را به مدت 48 ساعت در آب بخیسانید. بهتر است در طی این چهل و هشت ساعت آب چندین بار عوض شود تا سبزه گندم بهتر شد کند، حال باید بذر را روی پارچه نخی قرار دهید و به مدت 3 تا 4 روز کنار پنجره جایی که آفتاب به آن بتابد سبزه را قرار دهید تا رشد کند.

حتما به یادداشته باشید برای سبز کردن سبزه عید پارچه را همیشه مرطوب نگهدارید تا گندم سریع‌تر رشد کند. حال که گندم‌های شما جوانه زد آن را به ظرف مورد نظر به آرامی منتقل کنید تا رشد خود را ادامه دهد و پرپشت و سبز شود.

سبزه عید

سبزه ارزن

سبزه ارزن از ارزان‌ترین انواع سبزه عید است و اگر به سبز کردن راحت‌ترین سبزه عید و کاشت سبزه در 5 روز تا 7 روز فکر می‌کنید برای شما بهترین گزینه است. این سبزه زیبا به علت شباهت زیاد آن به سبزه گندم گزینه مناسب برای سبزه عید بوده و در مدت زمان کوتاهی رشد خواهد کرد.

سبزه جو

سبزه جو یکی دیگر از سبزه مناسب نوروز است و برای کاشت آن باید 24 ساعت قبل آن را در آب خیس کنید و با پارچه نخی به مدت 4 روز بپوشانید زمانی که ریشه بذر جو ریشه داد درون ظرف مد نظر خود (ترجیحا سفالی) قرار دهید تا رشد خود را آغاز کند. زمان کاشت سبزه عید نوروز سبزه جو 2 هفته قبل عید است.

سبزه عید با هسته نارنج و پرتقال

یک بذر برای سفره عید ارزان بسیار زیبا و خاص که ماندگاری بالایی دارد و می‌توانید آن را بعد نوروز در خاک باغچه نیز بکارید سبزه مرکبات است. چندین سال است سبزه هسته نارنج و پرتغال بسیار پرطرفدار شده و افراد بیشتری دوست دارند از آن در سفره هفت سین استفاده کنند. روش سبز کردن سبزه عید با هسته مرکبات بدین صورت است که باید به مدت 3 تا 4 روز در آب خیس بخورد سپس پوسته آن را به آرامی بکنید و دانه را درون خاک سبک بکارید. برای رشد بهتر پیشنهاد می‌شود روی گلدان پلاستیک بکشید و درون آن را با آب پاش مرطوب کنید تا در محیطی مرطوب رشد سریع‌تری داشته باشد.

سبزه عدس

عدس بذر سبزه عید بسیار زیبایی است که به علت حالت چند برگی خود زیبایی دوچندان به سفره هفت سین شما خواهد داد. سبزه عدس بسیار زیبا و خوش رنگ است و به خوبی رشد می‌کند. برای کاشت سبزه نوروز با عدس بهتر است به مدت یک هفته آن را در کاسه آب نگهدارید و هرروز آب آن را عوض کنید، سپس آن را به ظرف سفالی منتقل کنید و روی آن را با پارچه نخی خیس بپوشانید. حفظ رطوبت پارچه و داشتن نور کافی باعث جوانه زدن عدس خواهد شد. به یاد داشته باشید بعضی عدس‌ها ممکن است اصلا جوانه نزنند به همین علت باید تراکم زیادی از عدس را درون ظرف مورد نظر قرار دهید تا سبزه‌ای پرپشت و زیبا بعد گذشت 2 هفته سبز شود.

سبزه عید با خاکشیر

از راحت‌ترین سبزه عید، دانه خاکشیر است که به راحتی سبز می‌شود. خاکشیر سریع‌ترین رشد را میان بذر برای سفره عید دارد و جلوه‌ای خاص در سفره هفت سین ایجاد می‌کند. خاکشیر یک شب قبل باید در آب خیسانده شود بعد جوراب زنانه را روی کوزه بکشید و به صورت یکدست خاکشیر هارا روی کوزه قرار دهید. داخل کوزه بهتر است آب بریزید و هرروز با اسپری آب روی دانه‌ها را آبیاری کنید.

سبزه خرفه برای عید

اگر به سبزه‌ای متفاوت برای سبز کردن سبزه عید فکر می‌کنید می‌توانید از بذر خرفه استفاده کنید. سبزه خرفه از انواع سبزه‌های سفره عید است که رنگ بسیار سبز و جلوه‌ای خاص دارد. برای کاشت آن بهتر است 12 ساعت بذر را در آب خیس کنید و بعد آن را به مقدار زیاد روی خاک سبک بریزید تا به مرور جوانه بزند و رشد کند. از نور کافی و آب نیز برای رشد بهتر غافل نشوید.

سبزه عید با هسته خرما

سبزه عید با هسته خرما یک روش سبز کردن سبزه عید است و مانند گل رز جاودان ماندگاری طولانی دارد. برای کاشت آن باید دانه خرما که به بذاق دهان آغشته نشده است را به مدت 24 ساعت درون آب قرار دهید تا تمامی خرماهای اطراف آن کنده شود. سپس آن را به مدت 2 هفته در آب تصفیه شده شیرین قرار دهید و آب آن را هرروز عوض کنید. دانه‌ها را درون دستمال کاغذی بگذارید و آن را در پلاستیک قرار دهید. محیط را مرطوب و تاریک کنید تا هسته جوانه بزند. بعد از جوانه زدن بذر سبزه عید خرما درون گلدانی با خاک سبک قرار دهید و دور گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا بهتر رشد کند.

سبزه ماش

سبزه ماش از جمله سبزه عید با رشد سریع است که ظاهری زیبا دارد. برای رشد بهتر دانه ماش بهتر است حدود 24 ساعت آن را خیس کنید سپس آن را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن را با پارچه نخی خیس بپوشانید تا زمان جوانه زدن، دانه ماش رطوبت خود را حفظ کند.

سبزه شاهی

بذر شاهی به علت اینکه بعد از خیس خوردن حالت چسبنده پیدا می‌کند به همین دلیل برای استفاده روی اسفنج یا کوزه سفالی انتخابی مناسب است. سبز کردن سبزه شاهی روی اسفنج یا کوزه جلوه‌ای زیبا به سفره هفت سین خواهد داد و برای شادابی آن بهتر است هرروز روی آن آب اسپری کنید.

سبزه عید با بذر کنجد

اگر دوست دارید سبزه عید با بذر کنجد بکارید باید ابتدا کنجد خام که بوداده نباشد را خریداری کرده و به مدت 10 ساعت در آب خیس کنید سپس آن را در پارچه نخی نازک قرار داده تا جوانه‌های کوچک آن بعد گذشت 4 روز ظاهر شود. به یادداشته باشید بذر سبزه عید کنجد نباید در نور مستقیم آفتاب قرار گیرد تا بتواند رشد کند. زمان کاشت سبزه عید نوروز با بذر کنجد 10 روز تخمین زده شده است.

سبزه تخم شربتی

یک کاشت انواع سبزه عید سبزه تخم شربتی است که باید به مدت 24 ساعت در آب آن را خیس کنید سپس مانند روش‌های دیگر روی آن را با پارچه نخی بپوشانید تا با رطوبت بتواند رشد کند. تخم شربتی برای انواع سبزه عید به علت لعابی بودنش مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای سبزه عروسکی و سبزه روی کوزه استفاده می‌شود. بعد از گذشت یک هفته سبزه تخم شربتی شما آماده رفتن به سر سفره هفت سین است.

سبزه نوروز با بذر سیاهدانه

سبزه نوروز با بذر سیاهدانه یک ایده منحصر به فرد برای سفره هفت سین است. اگر به دنبال سبزه‌ای متفاوت هستید سبز کردن سبزه عید با سیاهدانه انتخابی ایده‌آل است. برای کاشت بذر سیاهدانه درون گلدان مناسب خاک سبک ریخته و بذر را در عمق 25 سانتی متری بکارید. بعد گذشت 2 هفته شاهد سبز شدن این سبزه زیبا خواهید بود حتی می‌توانید بعد عید سیاهدانه را در خاک باغچه بکارید و از آن لذت ببرید.

سبزه دانه ذرت

بذر سبزه دانه ذرت را باید از گلخانه‌ها تهیه کنید تا بتوانید از آن برای سبز کردن سبزه عید استفاده کنید. به مدت 4 روز باید بذر را در آب قرار دهید و هر روز هم آب را عوض کنید. سپس آن‌ها را روی پارچه بریزید و آب را مرتب روی آن اسپری کنید. بعد گذشت چند روز که جوانه زد آن را به ظرف مورد نظر منتقل کنید. حتی می‌توانید ریشه آن را در آب قرار دهید تا به زیبایی هرچه تمام اطراف شما را زیبا کند. زمان کاشت سبزه عید نوروز با بذر ذرت 2 هفته قبل از عید است.

سبزه عید با دانه آفتابگردان

برای کاشت انواع سبزه عید می‌توانید از دانه آفتابگردان نیز استفاده کنید. طرز تهیه سبزه عید فوری آفتاب گردان بسیار ساده است و باید به مدت 24 آن را خیس کنید و در پارچه خیس قرار دهید. بعد از گذشت 4 روز شاهد بزرگ شدن آن خواهید بود.

سبزه تخم کدو

تخم کدو از بذرهای مناسب برای سبز کردن سبزه عید است. ظاهر این سبزه با ظاهر متفاوت و جذاب به روش خاصی برای کاشت دارد. برای کاشت سبزه تخم کدو باید تخم کدو را ۴۸ ساعت خیس کنید، سپس در یک کیسه نخی بریزید و ۳-۴ روز منتظر جوانه زدن آن بمانید. بعد از جوانه زدن، تخم کدوها را در یک سینی یا ظرف پهن کنید و روی آنها یک لایه سلفون بکشید. بعد از یکی دو روز، سلفون را بردارید و سبزه را در معرض نور و آب قرار دهید تا کاملا سبز شود.

سبزه شنبلیله برای عید

اگر به دنبال طرز تهیه سبزه عید فوری هستید، سبزه شنبلیله سبزه‌ای سه روزه با ظاهری زیبا است که حتی می‌توانید آن را به عنوان سبزی خوردن خانگی نیز استفاده کنید و از آن لذت ببرید. بذر شنبلیله را به مدت 8 ساعت در آب خیس کنید و روی پارچه نخی قرار دهید و روی آن پلاستیک بکشید و بعد جوانه زدن آن را در نور خورشید قرار دهید. بعد 3 تا ۴ روز سبزه شما آماده است.

سبزه یونجه برای نوروز

برای سبز کردن سبزه عید می‌توانید از یونجه نیز استفاده کنید و به مدت 24 ساعت بذر را درون آب بگذارید تا کامل خیس بخورد. بذر یونجه به مدت 10 روز طول می‌کشد تا سبز شود و آماده سفره هفت سین باشد.

سبزه دانه لوبیا

سبزه دانه لوبیا نوعی بذر برای سفره عید بسیار جذاب و زیبا است. برای کاشت آن ابتدا دانه لوبیا را کامل بشویید و در ظرفی پر از آب در بسته به مدت 24 ساعت قرار دهید بعد از جوانه زدن آن را به ظرف مورد نظر منتقل کنید و در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

سبزه عید با لوبیا

سبزه شبدر

اگر بخواهیم انواع سبزه عید با بذرهای مختلف را نام ببریم سبزه شبدر یکی از آن‌ها است. کمتر کسی شبدر را به عنوان سبزه عید، سبز می‌کند اما به علت اینکه نماد رونق و زندگی است پس باید به کار بردن آن در سفره هفت سین جالب باشد! بذر سبزه شبدر را در خاکی سبک بکارید و به یادداشته باشید سطح خاک را مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  2. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  3. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  4. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  5. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  6. کنایه مجری شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی به رضا پهلوی: هیچگاه نماد آینده ایران نیستی!

  7. سفیدشویی جنایت!

  8. جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  9. ترکیه ای که من دیدم! 

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

  12. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  13. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  14. بانکی‌پور، نماینده مجلس: در قانون عفاف و حجاب پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

  15. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  16. اهانت به جامعه جهاني!

  17. ماجرای اقدام شهرداری منطقهٔ ۳ تهران مقابل یک داروخانه چه بود

  18. بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. فردا دیر است...

  5. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  6. درباره توبه تتلو

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  11. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  13. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  14. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  15. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین