قانون جدید مهریه که قبل از ازدواج باید بدانید!

  4021127081 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

قبل از گرفتن هر گونه تصمیمی و دادن هر گونه تعهدی در هر زمینه‌ای مخصوصا ازدواج، بهتر است تمامی قوانین مربوط به آن را بدانیم و با آگاهی و با چشم باز در مورد آن تصمیم بگیریم.

قانون جدید مهریه که قبل از ازدواج باید بدانید!

مهریه چیست؟

یکی از حقوق قانونی زنان بعد از جاری شدن صیغه عقد مهریه است. میزان مهریه قبل از عقد طبق توافق طرفین مشخص می‌شود و سپس در سند ازدواج ثبت می‌شود و هر موقع که زن بخواهد می‌تواند مهریه ثبت شده در سند ازدواجش را از همسرش درخواست کند.

انواع مهریه

خب در ادامه همراه ما باشید تا ابتدا شما را با انواع و اقسام مهریه آشنا کنیم و اصلاحات قانون جدید مهریه سال۱۴۰۲ را بیان کنیم:

از نظر استطاعت، مهریه به دو دسته عندالاستطائه و عندالمطالبه  و از لحاظ تعیین مهر در نکاح به مهرالمتعه، مهرالسنه، مهرالمسمی و مهرالمثل تقسیم می‌شود.

مهریه عندالاستطاعه

برای پرداخت این نوع مهریه استطاعت مرد برای پرداخت در نظر گرفته می‌شود و دادگاه با بررسی توانایی مالی مرد و سنجیدن شرایطش حکم را صادر می‌کند و اگر تشخیص دهد مرد توان پرداخت مالی مهریه را ندارد او را جهت پرداخت مهریه عندالاستطاعه تحت فشار قرار نخواهد داد.

مهریه عندالمطالبه

در زمان نکاح میزان مهریه عندالمطالبه تعیین و پس از جاری شدن صیغه عقد مرد موظف به پرداخت مهریه به زن است. در صورت تمکن مالی مرد، مهریه به طور تمام و کمال باید پرداخت شود، ولی در غیر این صورت امکان پرداخت اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد، در این حالت اگر دادگاه با پرداخت اقساطی مهریه موافقت کند، پرداخت مهریه در زمان طلاق را ۱۱۰ سکه اعلام خواهد کرد.

مهریه مهرالمتعه

اگر زمان عقد مهریه‌ای برای زن مشخص نشده باشد و در عین حال زوجین قبل از طلاق نزدیکی نداشته باشند؛ براساس شرایط مالی مرد، میزانی از مهریه به زوجه پرداخت خواهد شد.

مهریه مهرالمثل

طبق قانون ۱۰۹۱ وضعیت زندگی زن و مرد بررسی خواهد شد و براساس آن میزانی از مهریه پرداخت خواهد شد.

مهریه مهرالسمی

در این حالت زن می تواند مقدار معین از مهریه را درخواست کند و طبق قانون این میزان ۱۱۰ سکه است.

قانون جدید مهریه ۱۴ سکه

در سال ۱۴۰۱ طبق قانون و بخشنامه‌ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. این بخشنامه اعلام داشته، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت کنند، در غیر این صورت سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می‌شود.

قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲

علاوه بر قوانین موجود در قانون مهریه یک سری اصلاحات در ماده و قانون جدید مهریه سال۱۴۰۲ صورت گرفته از جمله:

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و اصلاحیه‌های آخر آن، در قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ اگر مهریه زن براساس وجه رایج کشور تعیین شده باشد، هنگامی که زن قصد درخواست مهریه را داشته باشد؛ میزان پرداختی مهریه براساس تغییر شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.

پس با توجه به این ماده قانونی و تبصره متوجه می‌شویم اگر زن از طریق دادگاه مطالبه مهریه خود را انجام دهد و مرد هم برای بری الذمه‌اش بخواهد مهریه را پرداخت کند، مهریه مطابق با شاخص قیمت سالانه که بانک مرکزی تعیین می‌کند، پرداخت می‌شود. در غیر این صورت مرد مدیون زن خواهد ماند.

در ادامه باید اشاره کنیم که اگر مرد فوت شده باشد، میزان مهریه پرداختی به زن تا روز فوت همسر به قیمت روز محاسبه و در زمان انحصار وراثت در نظر گرفته شده و پرداخت شود.

طبق قانون جدید حبس در خصوص مهریه، قبلا تمام کسانی که بدهی مالی در خصوص مهریه داشتند جزء مشمولین حبس به شمار می‌رفتند، اما در حال حاضر طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ تنها در صورتی که مبلغ مهریه در عقد دائم برابر با ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشد، مرد مشمول اجرای حکم عدم پرداخت مهریه خواهد شد.

یعنی زوج تنها به ازای ۱۱۰ سکه بهار آزادی موظف است که درخواست اعسار از پرداخت بدهی را ارائه کند و آن را قسط بندی کند، پس از پرداخت این مبلغ، باقی مانده بدهی به عنوان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته می‌شود؛ در نتیجه برای مهریه بیش از ۱۱۰ سکه زن نمی‌تواند همسرش را حبس کند.

و با تغییر روند در پیگیری درخواست مهریه در طی سال‌های اخیر تاثیر بسزایی در کاهش آمار زندانیان مهریه داشته است.

شرایط درخواست مهریه سال ۱۴۰۲

طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ دریافت مهریه تحت شرایطی امکان پذیر است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

برای پرداخت مهریه سال ۱۴۰۲ مرد موظف است، پس از جاری شدن حکم طلاق بر اساس نرخ روز آن را به زن بپردازد.

اگر برای پرداخت مهریه ملاک اموال منقول و غیرمنقول مرد و یا حساب بانکی وی باشد، بایستی از طریق اجرائیات اداره ثبت اقدام به دریافت مهریه‌اش کند.

برای مهریه زیر بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف تصمیم گیری خواهد کرد اما برای مبالغ بیشتر می‌توان از طریق اداره ثبت و یا دادگاه اقدام کرد.

حق طلاق در ازای مهریه

سوالی که پیش میاد، می توان در ازای مهریه حق طلاق را به دست آورد؟

بله، برخی از خانم‌ها به‌دلیل عدم رضایت از زندگی مشترک برای این که سریع‌تر بتوانند از زوجیت خارج شوند، اقدام به بخشش مهریه خود در ازای به دست آوردن حق طلاق می‌کنند.

البته خانم‌هایی ‌که نیاز به تامین مخارج زندگی خود دارند ممکن است زیر بار این موضوع نروند و مراحل طولانی طلاق را تحمل کنند تا بتوانند به مهریه خود دست یابند.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه؟

تفاوت این دو نوع مهریه فقط در نوع پرداخت آن است، در مهریه عندالمطالبه زن هر موقع که درخواست مهریه را کند مرد موظف به پرداخت آن است ولی در مهریه عندالاستطاعه میزان تمکن مالی مرد سنجیده سپس پرداخت می‌شود‌.

در چه شرایطی به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟

در هر شرایطی مهریه به زن تعلق می‌گیرد مگر در صورت بخشش مهریه از جانب زن.

بعد از فوت زن مهریه قابل مطالبه است؟

بله، وراث ایشان مانند پدر و مادر می‌توانند مهریه را از مرد مطالبه کنند.

آیا مهریه زندان دارد؟

اکثر مردان در آستانه ازدواج می‌خواهند بدانند که آیا اجرا گذاشتن مهریه برای آنها حکم حبس دارد یا خیر؟

اگر مهریه عندالمطالبه باشد و مرد تمکن مالی داشته باشد، اما از پرداخت مهریه به زن خودداری کند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه حکم توقیف اموال مرد را دریافت کند، در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و حکم اعسار را ارائه نکرده باشد، زن می‌تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

اگر دادگاه مهریه را تقسیط کرده باشد و مرد اقساطش را به طور مرتب پرداخت نکند، باز هم امکان دریافت حکم جلب وجود خواهد داشت.

طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ در حال حاضر عدم پرداخت مهریه از جانب مرد زندان دارد؟

با اجرایی شدن قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲  که به امضای رئیس جمهور و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسیده است، در حال حاضر هیچ فردی به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی نمی‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۰۸۰۲۰۷:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مهریه را سکه ای کردند و جوانان را ازدواج باز داشتند و کاشانه ها را ویران کردند
ناشناس۳۳۹۱۰۰۱۱۱:۰۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اگر طرف منحرف و معتاد و بی اخلاق باشه بدن مهریه چطور طلاق دخترت را می گیری ؟ می دونی چه تعداد باج گیری توسط داماد ناباب از خانواده دخترها به دلیل نبودن مهریه و حق طلاق اتفاق می افته ؟ اصلا تصور کن بعد چند بچه و بیست سی سال زندگی دامادت فوت کنه می دونی اگر مهریه نباشه فقط یک هشتم اموال داماد به دخترت می رسه و امکان داره دخترت بدون مهریه سر پیری سربار عروس و داماد بشه ؟ کارکرد مهریه فقط طلاق نیست
ناشناس۳۳۹۱۰۸۶۱۲:۲۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مهریه معقول باشد دادگاه نیز درصورت اعتیاد یا اشتهار به فساد و فحشا و بی اخلاق بودن و دست یزن داشتن مرد طلاق را ساده تر صادر کند
ناشناس۳۳۹۱۱۰۶۱۲:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مگر مردان سایر کشورها مثل ترکیه و ... به زور مهریه با زن خود زندگی می کنند؟ وای بر زن و مردی که مهریه زندگی شأن را نگه داشته است.
ناشناس۳۳۹۱۳۹۶۱۷:۵۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نگفتم مهریه نباشه گفتم سکه ای کردن
ناشناس۳۳۹۰۸۰۹۰۷:۵۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
ای کاش یک عاقلی بررسی میگرد که مهریه و جهاز و ... که باعث زندان شدن و تخریب زندگی ها شده چقدر در استحکام زندگی و شادی زوجین تاثیر داشته ! حکومت هیچ وقت نباید به موضوعات زوجین ورود و حکم زندان صادر می کرد
ناشناس۳۳۹۱۰۱۴۱۱:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
جهیزیه و سیسمونی شرعا و قانونا به عهده خانواده زن نیست ولی عرف شدیدا این امر را از خانواده دختر مطالبه می کنه جالب اینکه صدای همه از مهریه به آسمان رسیده ولی برای جهیزیه و سیسمونی کسی معترض نیست بعضی خانواده های پسر آنقدر جنگ و اختلاف بر سر جهیزیه و سیسمونی را جدی می گیرند و آنرا وسیله سرکوفت و اختلاف می کنند که کار به طلاق می کشه باور ندارید به دادگاه خانواده سر بزنید ! یکی دیگه داره بچه دار می شه خانواده دختر باید تا یک سالگی لباس و پوشک و اسباب بازی و گهواره و کالسکه و .... را تامین کنند ! هر سال هم به تجملات این ماجرا اضافه می شه تا جایی که خانواده پسر کمبودهای جهیزیه و سیسمونی را باعث بی آبرویی و دست کم گرفته شدن پسر خود می دانند !
ناشناس۳۳۹۱۲۰۶۱۴:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بابت جهیزیه کسی رو نمیندازن زندان زن اگر خیانت هم بکنه مهریه ساقط نمیشه
ناشناس۳۳۹۰۸۲۲۰۸:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
از يك طرف مي گوييد اگر مردم نتواند پرداخت كند مي تواند حكم جلب دارد از يك طرف ديگر مي گوييد هیچ فردی به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی نمی‌شود.
ناشناس۳۳۹۰۸۲۵۰۸:۰۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اینکه پس از مرگ زن ، پدر و مادرش بتوانند مهریه دخترشان را از مرد بگیرند قابل تامل است. این که مهریه های بی حساب و کتاب و بدون درنظر گرفتن شرایط مالی مرد ثبت شود خطاست. مهریه می بایست زمان عقد پرداخت شود و اگر قرار بر وصول در آینده باشد باید نسبتی با میزان دارایی و درآمد مرد داشته باشد و نتوان اعداد و ارقام بی ربط ثبت نمود که کار به بدهکاری مادام العمر مرد بکشد.اینکه حتی یک خودرو پراید بعنوان ضروریات زندگی در نظر گرفته نمی شود و جهت مهریه مصادره می شود درست نیست. ادامه روند موجود نتیجه ای جز زیر سوال رفتن اصل مهریه نخواهد داشت.
ناشناس۳۳۹۰۸۲۶۰۸:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
چرا آماری از تعداد پرونده های سالانه مهریه اعلام نمی شود؟
ناشناس۳۳۹۰۸۴۲۰۸:۳۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مهریه یک عامل و مانع ازدواج جوانان است. لازم است مسئولان مهریه را با توجه به وضع اقتصادی جامعه و جوانان مقدار مبلغی مشخص کنند که در هنگام عقد نقدا به عروس داده شود.
ناشناس۳۳۹۰۸۶۲۰۸:۵۸:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
افرادی با دستکاری غیرکارشناسی و غیرخداپسندانه و کیلویی و سلیقه ای قوانین ، موجبات تضییع حقوق گروه زیادی از جامعه رو فراهم می کنند. کدوم گروه زیاد؟ گروهی که تا امروز شرعا و قانونا ، تنها تکیه گاه و پشتوانه و پناه شون در زندگی مشترک مهریه بود. گروهی که میشه گفت ، در اختلافاتی که پیش میاد ، تقریبا تمام قوانین حاکم و جاری و عرفی ، به نفع طرف مقابل اونهاست. گروهی که ارتباطات اجتماعی شون کمتره ، سوادشون کمتره ، سرزبونشون کمتره ، روابط و دوست و اشناشون کمتره ، توان مالی شون کمتره و ... .
ناشناس۳۳۹۰۸۷۹۰۹:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مهریه؟ بابا کی داده کی گرفته!!!!
ناشناس۳۳۹۰۸۸۸۰۹:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
گریز جوانان از ازدواج مهریه ها است که باعث می شود که جوانان نسبت به ازدواج بدبین شوند.
ناشناس۳۳۹۱۰۰۶۱۱:۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
دختر ها هم حق طلاق و حضانت و خروج از کشور و درس خواندن و حتی خروج از منزل ندارند .
ناشناس۳۳۹۱۰۱۸۱۱:۲۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اینکه با دختر مردم ازدواج کنند و بعد چند وقت به دلیل تنوع طلبی یا هر اختلاف کوچک دیگر بدون هزینه و مجازات رها کنند و بروند سراغ یکی دیگه خوبه ؟؟؟ شما خودت دختر داری ؟
ناشناس۳۳۹۱۰۰۲۱۱:۰۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
با سلام ضمن تشکر از زحمات تمامی مسئولین کشور در خصوص کاهش آسیب ها و دغدغه های فردی و اجتماعی این معضل که گریبانگیر برخی افراد جامعه است خواستم نکته ای دیگر را به عرض برسانم. مهریه در عرف نوعی پشتوانه مالی برای زن جهت استمرار و استحکام زندگی است اما متاسفانه گویی این امر روشی برای کاسبی و سودجویی برخی از زنان نیز شده است بطوریکه آن را یک منبع درآمد و کاسبی ناشی از ازدواج قلمداد می نمایند. متاسفانه مردان صرفا به علت عدم آگاهی از عواقب مهریه های سنگین مثل تعداد سکه طلا بر اساس سال تولد و جمله کی داده و کی گرفته درگیر می شوند. جالب آن است زنانی با مهریه سال تولد و در دوران عقد و بصورت دوشیزه جدا می شوند و مرد بایست نیمی از سکه ها را بپردازد!!! زنی که بعد از جدایی، ازدواج مجدد کرده و تشکیل زندگی داده و همچنان مهریه همسر اول یعنی سکه ها را با شرایط پیش گفته دریافت می کند. مناسب است که مسئولین محترم در خصوص زنانی با شرایط فوق(جدایی در دوران عقد و دوشیزه بودن و ازدواج مجدد)تصمیم خاصی را اتخاذ نمایند تا اینکه یک مرد تاوان آن را با این شدت تا آخر عمر نپردازد. به عبارتی یا حد اختتام در پرداخت مهریه برای خانم هایی با شرایط فوق درنظر گرفته شود و یا قیمت سکه ها (که متاسفانه همواره در حال افزایش است)در زمان عقد بر اساس نرخ شاخص تورم رسمی بانک مرکزی محاسبه گردد تا هم جلوی کسب درآمد و سودجویی چنین زنانی گرفته شود و هم مرد بتواند زندگی جدید و بدون دغدغه ای را آغاز کند. با تشکر
ناشناس۳۳۹۱۰۸۱۱۲:۱۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شما در مورد مردانی که با در دست داشتن حق طلاق و حضانت به باجگیری از دختر برای طلاق دادن دست می زنند صحبتی نداری ؟ دوست عزیز بدون اهرم مهریه طلاق گرفتن از مرد ناباب یا منحرف و معتاد و تنبل و بچه نه نه و ... تقریبا غیر ممکنه شما فقط مهریه را نبین حق طلاق و حضانت را هم ببین
ناشناس۳۳۹۱۰۸۴۱۲:۲۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
می دونید چرا ارث دختر نصف پسره و چرا ارث زن از شوهر یک هشتم است ؟ چون زن مهریه و نفقه می گیره و مرد مهریه و نفقه می پردازه ! جالب اینکه قانونگذار کلا دختران مجرد که مهریه و نفقه نمی گیرند را نمی بینه ! وقتی شما قانون مهریه را به نفع مرد دستکاری می کنید باید قانون ارث را هم به نفع زنان دستکاری کنید تا عدالت برقرار بشه کسانی که برای مهریه فریادشان به آسمان رسیده چرا وقتی دو برابر خواهر خودت ارث می گیری و خوشحال هستی را نمی بینی ؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین