این سئوالات را از دیگران هرگز نپرسید!

  4021122057 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آداب معاشرت بسیار مهم است. در هنگام معاشرت باید بدانیم چه بگوییم و چه بپرسیم.

این سئوالات را از دیگران هرگز نپرسید!

کمتر از 2 ماه به عید نوروز باقی مانده است و در این ایام به دیدن دوستان و فامیل می‌رویم. تصمیم می‌گیریم با آشنایان به سفر برویم و خلاصه از تعطیلاتمان به‌خوبی استفاده کنیم و در کنار عزیزانمان باشیم. برای اینکه بیشتر خوش بگذارنیم و خدایی نکرده اتفاقی نیفتد که عزیزانمان را برنجانیم بهتر است به سئوالاتی که می‌پرسیم و نظراتی که می‌دهیم در الف نگاه دوباره‌ای بیندازیم. 

در اکثر مواقع ما اصلا قصد آزار دیگران را نداریم فقط می‌خواهیم حرفی زده باشیم یا حتی ناآگاهیم و نمی‌دانیم این سئوال ممکن است کسی را ناراحت کند. باید بدانیم که زمانی می‌توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که حفظ حریم خصوصی ما را رعایت کنند که ما نیز حریم خصوصی آنها را رعایت کنیم و حد و مرز خود را بشناسیم.

خیلی شنیده‌ایم که انسان باید باحیا باشد. شاید یک تعریف حیا این باشد که فرد حد و مرز دیگران را رعایت می‌کند. مثلا اگر در خانه‌ای باز است، انسان باحیا سرش را پایین می‌گیرد تا حریم شخصی دیگری را بدون رضایت او نبیند. یا اگر مثلا یک خانم محجبه روسری از سرش بیفتد، یک مرد باحیا به او نگاه نمی‌کند و وارد حد و مرز او نمی‌شود.

اگر کسی به دلیل ضعف مالی کفشی پاره پوشیده است، یک انسان باحیا به روی او نمی‌آورد که متوجه پارگی کفش او شده است تا او شرمگین نشود. پس چطور یک انسان باحیا از ازدواج و طلاق و درآمد و حقوق فردی دیگر سئوال می‌پرسد؟ و با وارد شدن به حد و مرز او، او را معذب می‌کند؟

این سئوالات دیگران را معذب می‌کند و به دور از ادب است. 

1. سئوالات درباره اعتقادات افراد

پرسیدن سئوالاتی در مورد اعتقادات مذهبی و سیاسی که خصوصی هستند درست نیست و ممکن است طرف مقابل را معذب کند. اینکه او نماز می‌خواند یا خمس می‌دهد تاثیری بر زندگی ما ندارد. و اگر هم عیبی دارد شاید بهتر باشد عیب او را حفظ کنیم نه اینکه به روی او بیاوریم و از او سئوال بپرسیم.

راهکار:

اگر این سئوال از شما پرسیده شد، می‌توانید با روی خوش بگویید این سئوال خیلی خصوصی است، چه اتفاقی افتاد که خواستی این سئوال را از من بپرسی؟ و اینگونه گفتگو را مدیریت کنید. بدون اینکه توهین کنید و یا تند صحبت کنید به او یادآوری کنید که این سئوال خصوصی است و تمایلی به پاسخ دادن ندارید.

2. سئوالات درباره درآمد و حقوق و نحوه پس‌انداز یا خرج‌کردن

  • چقدر حقوق می‌گیری؟ سئوالی است که شاید فقط یک زن و شوهر باید در مورد یکدیگر بدانند.
  • با پولهایت چه کار می‌کنی؟
  • چقدر پس‌انداز می‌کنی؟
  • چرا یک ماشین نمی‌خری؟
  • چرا اینقدر وسایل گران می‌خری؟
  • بیشتر صرفه جویی کنید.
  • پرسیدن قیمت هرچیزی که به تازگی خریداری شده

راهکار:

البته باید در نظر داشته باشید که خودتان نیز می‌توانید طوری رفتار کنید که دیگران وارد حریم شما نشوند. مثلا نگویید حقوقم کم یا زیاد است، چون ممکن است سئوال بعدی از شما این باشد که مگر حقوقت چقدر است؟

نگویید پول کم آورده‌ام، چون سئوال بعدی این است، مگر با پولهایت چه کار کرده‌ای؟ چرا ولخرجی کردی؟ چرا پس‌انداز نداری؟ و ...

قیمت وسایلی که می‌خرید را به کسی نگویید که متهم به ولخرجی و گران خریدن نشوید.

3. سئوالات درباره دلایل ازدواج نکردن و طلاق گرفتن

دلایل ازدواج نکردن و طلاق گرفتن به حدی پیچیده و خصوصی هستند که دیگران درک نکرده و اصلا به آنها مربوط نمی‌شود. در جواب چرا ازدواج نمی‌کنی؟ بهتر است بگویید این سئوال خصوصی است و دوست ندارم راجع به آن صحبت کنم. ممکن است متهم به سخت‌گیر بودن، یا نپذیرفتن مسئولیت ازدواج شوید و بخواهید که ثابت کنید این‌گونه نیست. ولی در دام این گفتگو نیفتید.

در جواب این سئوال که چرا جدا شدید بهتر است بگویید من هرگز پشت سر او صحبت نخواهم کرد. شاید راضی نباشد و اینکه خودش هم اینجا نیست که از موضع خودش صحبت کند.

4. سئوال درباره کیفیت ارتباط با همسرتان

این سئوال نیز خیلی خصوصی است. تمام مسائل بین شما و همسرتان باید بین خودتان بماند. با گفتن به دیگران هیچ مشکلی حل نخواهد شد. تنها کسی که در مشکلات می‌تواند به شما کمک کند یک مشاور است و درگیر شدن اطرافیان در مشکلات شما، فقط شرایط را به طور شدیدی بدتر می‌کند. افراد باید لباس همسران خود باشند و عیب او را بپوشانند.

حالا کسی از شما می‌پرسد که عیب او چیست؟ نباید پاسخ بدهید و به او نیز یادآوری کنید که به عنوان یک یار و همسر عیب‌های او را می‌پوشانید. ممکن است در پاسخ بگویند که دلسوز شما هستند و یا می‌خواهند به شما کمک کنند. اما چگونه فردی که حد و مرز را نمی‌داند و از ورود به حریم شخصی شما حیا نمی‌کند، ادعای دلسوزی دارد؟

5. نظر دادن راجع به ظاهر دیگران

چرا چاق نمیشی؟ چرا لاغر نمی‌کنی؟ چرا موهاتو رنگ نمی‌کنی؟ چرا موهاتو انقدر کوتاه کردی، تو که دختری؟ این شلوارت خیلی دمده شده، چرا پوشیدی؟

دیگران ممکن است به دلیل بیماری یا دلایل دیگری که دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند چاق یا لاغر شوند. اینکه ما به موی رنگ شده علاقه داریم و خانم دیگری خودش را با موهای سفید و خاکستری خود دوست دارد طبیعی است. انسان‌ها متفاوت هستند پس سلیقه‌های متفاوتی دارند و این نهایت خودخواهی ما است که بخواهیم دیگران نیز سلیقه شبیه به ما داشته باشند.

حتی شاید گاهی با قصد تعریف از زیبایی کسی به او بگوییم چاق یا لاغر شده است ولی باید بدانیم که ممکن است نظر یا سئوال ما او را ناراحت کند.

اولین اصل در رابطه موفق پذیرش دیگران است. پذیرش هر آنچه هستند. حتما خودشان می‌دانند که می‌توانند چاق یا لاغر شوند. می‌توانند استایل موهایشان را تغییر دهند. ولی این انتخاب آنها است و باید به تصمیم و انتخاب آنها احترام بگذاریم. این انتخاب آنها هیچ تاثیری بر زندگی ما ندارد.

6. نظر دادن در مورد سلیقه و انتخاب شما

در راستای مورد قبلی، بعضی افراد به دلیل فکر بسته و خودخواهی و خودشیفتگی فکر می‌کنند بهترین تصمیم‌گیری را می‌کنند و در همه زمینه‌ها بهترین سلیقه را دارند. مثلا ممکن است از شما بپرسند چرا دکوراسیون خونت قدیمیه؟ چون خودشان فکر می‌کنند بهترین مدل دکوراسیون، دکوراسیون خانه خودشان است. این افراد باید تکثر نظرات و سلایق را بپذیرند و به آن احترام بگذارند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۶۱۲۲۰۸:۳۲:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
مگه میشه این سئوالات را نپرسید؟!!!
ناشناس۳۳۸۶۱۵۹۰۹:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
یک مقاله بسیار خوب
ناشناس۳۳۸۶۲۹۷۱۱:۵۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
با این حساب باید همه لال بشیم
ناشناس۳۳۸۶۶۹۹۱۹:۰۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
اگر قرار است این سوالات رو بپرسیم همون بهتر که لال بشیم!
ناشناس۳۳۸۶۳۳۰۱۲:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
پس چرا موقع استخدام اعتقادات شخصی را پیگیری، نماز می‌خوانی محاسن داری نماز جمعه چطور
ناشناس۳۳۸۶۵۵۹۱۵:۵۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
محاسن داری رو چجوری میپرسن؟ یعنی خودشون نمیبینن؟ ت
ناشناس۳۳۸۶۶۴۶۱۷:۲۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
این متن گفت در مورد جمع دوستان و فامیله نه استخدام و خواستگاری و اینا
ناشناس۳۳۸۶۴۵۲۱۴:۰۰:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
موقع ثبت نام در راهنمایی (سال 74) سوالات یادم هست : - پدر و مادرت نماز میخوانند ؟؟ - نماز جمعه میروید؟ - اسم امام جماعت محلتان چیست ؟ -صبح ساعت چند بیدار میشی (مچ گیری برا نماز صبح) - تظاهرات میروید؟
ناشناس۳۳۸۶۷۵۸۲۰:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
واقعا بسیاری از همکاران ویا فامیل ودوستان هستند که همه چیز خودشان سربسته وراز است اما با کمال پررویی از آدم می پرسند پولهایت را چکار می کنی؟چرا یک ماشین فلان مدل نمی خری؟چرا لباسهای مدل جدید نمی پوشی؟و...وبالاخره معلوم میشود براحتی برای پول دیگران نقشه می کشند وبرایش برنامه دارند حتی بعضی وقتها می گویند نمی خواهیم ازپس اندازمون خرج کنیم وصد البته همیشه از گرانی ووضعیت مردم بیچاره شا کی اند!!!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین