بایدها و نبایدهای یک  استراتژی

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4021030078 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بایدها و نبایدهای یک  استراتژی

 صبر استراتژیک را بد معنا کرده‌ایم؛ آن را به‌ مفهوم انفعال و عدم پاسخگویی ترجمه و تصور عدم توانایی و بی‌عملی را در ذهن دشمن پرورانده‌ایم و به همین جهت است که ترورهای سریالی به‌قوع می‌پیوندد؛ حتی با وجود عملیات‌های دقیق و شاهکارهایی چون حمله به مقر موساد در اربیل. تهاجم هفته گذشته سپاه پاسداران به مقر نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل در عراق نشان داد که دستان ایران برای ضربه‌زدن به دشمن تا چه اندازه بلند است اما به‌دلیل ارجحیت راهبرد صبر استراتژیک، از این مزیت کلیدی برای دفع تهدیدها و مقابله با دشمن کمتر بهره گرفته شده و یا اگر هم به‌صورت نهانی استفاده شده، بازدارندگی‌اش وافر و کافی نبوده که دشمن را به فکر تکرار جنایت می‌اندازد.

برخی تحلیلگران معتقدند که اقدامات اسرائیل در مقابل ایران، واکنشی است و محاصره در اطراف مرزهای خود و تحمل ضربات بی‌شمار از گروه‌های مقاومت موجب شده تا هر از گاهی به واکنش روی‌آورده و ضرباتی را هم به ایران وارد کند؛ گزاره‌ای که تا حد زیادی قابل اعتناست و باید پذیرفت در یک جنگ همه‌جانبه با صهیونیست‌ها که حمایت تمام‌جانبه اروپا و آمریکا را هم دارند، زد و خورد بخش جدایی‌ناپذیر این نبرد است اما این مسئله نافی ضرورت خط‌بطلان کشیدن روی راهبردی نیست که  ممکن است نتایج نامطلوبی به‌همراه داشته باشد . 

صبر استراتژیک که در کنه خود مفهوم عقلانیت، پرهیز از شتاب‌زدگی و اقدام قطعی در زمان مقتضی را به ذهن متبادر می‌کند، نباید با نوعی انفعال آمیخته شود که امنیت و اقتدار ایران را با چالش مواجه کند. 

 این باور در صبر استراتژیک  که معتقد است پاسخ دشمن را باید در زمان و مکان مناسب داد نباید در نهایت منجر به بی‌عملی و یا عدم تناسب پاسخ‌های صادره گردد. صبر استراتژیک نباید  هر سطحی از دفاع را منجر به افتادن در تله جنگ ترسیم کند و صبر استراتژیک نباید  به تنزل خط قرمزهای ترسیم‌شده برای دشمن منجر شود.

باید مراقب بود که صبر استراتژیک رفتارهای ایران را پیش‌بینی پذیر نکند. صبر استراتژیک باید بازدارندگی را افزایش داده و متعاقباً به وجهه نظام و اقتدار کشور بیفزاید. صبر استراتژیک باید سرمایه اجتماعی را بالا برده و موجب تضعیف  چالش‌های امنیتی در داخل کشور گردد و مخلص کلام اینکه اگر اشتباه کنیم  صبر استراتژیک می‌تواند مولد بحران‌های بسیاری گردد و به آلودگی ادراکی منجر شود .

 لذا در چنین شرایطی تجدیدنظر اساسی در راهبردهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی یک ضرورت انکار ناپذیر است. ایران نیاز دارد که فراتر از محاسبات غرب و به خصوص اسرائیل رفتار و ضرورت دارد که در اولین گام، محاسبات رژیم صهیونیستی را دستخوش دگرگونی اساسی کند.

 شهادت 5 نفر از نیروهای مستشاری ایران در سوریه، آن‌هم پس از شهادت سیدرضی موسوی در این کشور نشان می‌دهد که باید پاسخهای کوبنده‌تری را رقم زد و بدین ترتیب ارزیابی‌های اسرائیل را در هم شکست.

نباید پیش‌بینی‌پذیرشدن رفتار ایران و محاسبات صورت‌گرفته از این مسئله، موجب شود که این‌بار فرماندهان عالی‌رتبه‌ای در معرض تهدیدات قرار گیرند و بدین ترتیب عنصر بازدارندگی به‌شکل فاجعه‌باری تخریب گرد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۴۱۲۵۱۸:۲۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اسراییل نشان داده است اگر تو دهنی محکم نخورد روز به روز گستاخ تر میشود ترس از اینکه جنگی رخ دهد نباید مانع از انتقام سریع و قاطع ما از اسراییل شود ما باید از برادران یمنی الگو بگیریم
ناشناس۳۳۶۴۷۲۲۱۱:۲۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روابط بین کشورها با رابطه دو نفر متفاوت است. تو دهنی یا چیزی شبیه این حتی در مقام تمثیل هم برایش کاربرد ندارد.
سعادت۳۳۶۴۸۰۲۱۲:۴۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲
دوست عزیز، بیخودی مسئولین رو تحریک نکن، مردم کم گرفتاری ندارن. من زمان جنگ با عراق یک کوپن میبردم مرغ فروشی ده تا مرغ میخریدم، 3 کیلو کره میگرفتم، الان نمیتونم هر ماه دوتا مرغ بخرم.
ناشناس۳۳۶۴۱۳۹۱۸:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اگر همان چند هفته قبل که 2 ایرانی در سوریه را شهید کردن خودتان از همان محل پاسخ محکم و تکان دهنده به سرزمین های اشغالی می دادید الان نه این ترورها می دیدید و نه کرمان
ناشناس۳۳۶۴۱۴۱۱۸:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
اقتدار از دست رفته را برگردانید وگرنه در بین خودی ها هم.....
ناشناس۳۳۶۴۷۱۸۱۱:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲
از دست رفته ؟ مقتدر تر از آنیم که فکرش را میکنی
ناشناس۳۳۶۴۱۴۹۱۸:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
حالا در مبارزه با اسرائیل چرا ما باید جور تمام کشورهای عربی و اسلامی را بکشیم؟! چرا ترکیه که وارث عثمانی و امارات و عربستان و قطر و اردن و مصر و...که هم خون و مالک فلسطین بودند نباید بهایی بپردازند؟
ناشناس۳۳۶۴۵۷۷۰۸:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
انسان باید کار درست رو انجام بده نه اینکه ببینه خائن ها و پست فطرت ها چه کار کرده اند و از آن ها تقلید کند. آن ها که در مقابل اسرائیل کاری که نمی کنند هیچ تازه داشتند عادی سازی روابط هم می کردند. به نظرتون ما باید به عربستان که حامی داعش هست و خبرنگار منتقد رو در ترکیه سلاخی می کنه نگاه کنیم؟؟؟
ناشناس۳۳۶۴۱۵۴۱۸:۴۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در اربیل دقیقا چه کسانی را زده شدند؟!‌ حمله به پاکستان متعاقب آن به چه منظور بود؟!!
ناشناس۳۳۶۴۱۶۰۱۸:۴۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
به واکنش مردم پس از اتفاقات سوریه دقت کنید.
ناشناس۳۳۶۴۱۶۵۱۹:۰۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱
در حال حاضر،به نظرم بهترین پاسخ به جنگ افروزی آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه،تلاش برای بالا بردن قیمت نفت و مشتقات آن از جمله بنزین تا آخرین حد ممکن است.پاشنه آشیل صنایع غرب از جمله آمریکا و اروپا فقط و فقط در قیمت بالای نفت و مشتقات آن نهفته است.سیستم حمل و نقل در آمریکا بسیار «خودرو محور» بوده و به خودرو شخصی و به ویژه،استفاده از شاسی بلندها و پیکاپ های غول پیکر و پرمصرف شش و هشت سیلندر برای تردد روزمره وابسته است.از همین رو،با بالارفتن ناگهانی قیمت بنزین،هزاران شهروند ناراضی در خیابان های آمریکا و اروپا به خیابان ها می ریزند و دولت های خود را برای قطع جنگ در خاورمیانه تحت فشار قرار می دهند.قیمت بالای نفت پاشنه آشیل تمام سیاستمداران پر مدعای اروپایی و آمریکایی و از جمله نمایندگان کنگره از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه است.قطع یا کاهش شدید عرضه نفت باید همزمان و به طور هماهنگ از طرف کشورهای اسلامی و روسیه صورت پذیرد تا به صنایع غرب شوکی ناگهانی وارد شود.ایران باید در زمینه قطع یا کاهش عرضه نفت با تمامی کشورهای عربی و روسیه رایزنی فوری کند.
ناشناس۳۳۶۴۵۷۱۰۸:۳۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اولا که ایران به تنهایی نمی تونه قیمت نفت و بنزین را تغییر بده. دوما مثل موضوع winter is coming میشه که فکر می کردند زمستان که بیاد اروپا در مقابل روسیه کوتاه میاد. بهترین راه حل همون بازگشت به برجام از طرف همه طرف هاست. اگه برجام هنوز پابرجا بود احتمال خیلی زیاد نه جنگ اوکراین و نه جنگ غزه اتفاق نمی افتاد.
ناشناس۳۳۶۴۱۷۰۱۹:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
از برادران سپاه درخواست میشود یاورها را مستقیما از خاک کشور استاد کنید و دشمن غاصب را غافلگیر کنید اگر اینکار صورت نگیرد احتمال گستاخی های بیشتر این رژیم جعلی میرود
علی۳۳۶۴۱۷۴۱۹:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱
نگارنده عزیز اینکه مردم ایران را درگیر جنگ کنیم نیاز به پرسش و سنجش همراهی مردم است
ناشناس۳۳۶۴۲۰۸۱۹:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱
انتقام گرفتن از کی تا حالا شده جنگ؟!!!
ناشناس۳۳۶۴۲۲۱۲۰:۲۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
مردم اگر فهم اطلاعاتی و امنیتی داشتند که وضع ما خیلی بهتر از این بود!!!!! مردم در سرنوشت سیاسی خود دچار اشتباه و فریب می شوند چه رسد در در مسائل نظامی و امنیتی،اندکی تفکر
ناشناس۳۳۶۴۵۵۷۰۸:۰۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
بله. ما نمیفهمیم و فقط شما می فهیمد.
رضا۳۳۶۴۲۲۸۲۰:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱
با توحه به شرایط داخلی و خارجی نباید در این دام افتاد.حضرت امام ره فرمود حفظ نظام اوجب واجبات است.
ممدعلی۳۳۶۴۱۹۳۱۹:۴۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
بهترین مقاله‌ای بود که در این مورد نوشتین.
معلم تاریخ۳۳۶۴۲۲۳۲۰:۲۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱
هدف دشمنان انقلاب کشاتدن ایران به جنگ نهایی و سرنوشت سلز با جبهه اسراییل- امریکا است. تاریخ در این مورد قضاوت خواهد کرد.
طاهر عبداللهی نژاد۳۳۶۴۲۴۶۲۰:۵۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱
درسته شاید نمی خوایم موشک بزنیم تواسرائیل چون توایران موشک نزدن ولی می شه موشک بزنیم توغزه ۲۰۰موشک و۲۰۰پهباد کافیه این می شه انتقام وکمک به دوستان
طاهر عبداللهی نژاد۳۳۶۴۲۵۰۲۰:۵۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱
انتقام عزیزانمان بایددرغزه وباموشک رادارگریز وپهپاد ۲۳۸کنارچشمهای دشمن وبرعلیه دشمن گرفته شود.... به این می گن انتقام سخت تافرارشون ازغزه حتمی شود
طاهرعبداللهی نژاد۳۳۶۴۲۵۴۲۰:۵۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱
یاکشتی های اسرائیلی نبایدروی دریاتردد کنن هیچ کجای دریا
ناشناس۳۳۶۴۳۰۰۲۱:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱
از کجا می دانید که فرصتی برای صبر استراتژیک وجود دارد؟ شاید دیگر زمانی که برای صبر استراتژیک لازم است در اختیار نباشد شاید بعد از مدتی وضعیت از این هم بد تر شد مگر این که واقعا به این نتیجه برسیم که این رویه جواب نمیدهد و باید اصلاح صورت گیرد
آیدین۳۳۶۴۴۶۱۰۱:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
اگر سیلی بلدین اول طالبان و پاکستانو ادب کنید !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  8. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  11. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  12. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  13. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  14. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

آخرین عناوین