تعارف با عراقی ها را کنار بگذارید

محمدحسن قدیری ابیانه، گروه سیاسی الف،   4021029001 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدحسن قدیری ابیانه دیپلمات ایرانی و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در این نوشتار به تحلیل حمله موشکی سپاه به تروریست ها در سه کشور پاکستان، عراق و سوریه پرداخته است.

 تعارف با عراقی ها را کنار بگذارید

در ابتدا باید گفت این حق ایران است که اگر از خاک کشور دیگری علیه ما اقدام خصمانه و متعرضانه‌ای شکل گرفت یا اینکه در آن خاک طراحی اقدامات تروریستی صورت می‌پذیرد، جمهوری اسلامی مقر و مراکز این تحرکات تروریستی را مورد هدف قرار دهد و با آنان به شکل جدی برخورد نماید.

درمورد کشور عراق باید گفت که بارها جمهوری اسلامی به دولت آن کشور درمورد حضور تروریست‌های تجزیه‌طلب هشدار و پیغام داده بود و آن‌ها هم در پاسخ گفته بودند که ما این تروریست‌های مسلح را از مرز ایران دور کرده‌ایم؛ اما موضوع دور یا نزدیک بودن این گروهک‌ها به مرز ایران نیست، مسأله مهم و اساسی این است که چرا عراق زمین و بستری را برای حضور این نیروهای مخرب فراهم آورده است!

البته گفتنی است که تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان ساکن هستند و در آن محیط دولت مرکزی عراق چندان حاکمیت قوی و محکمی برای کنترل و مهار آن‌ها ندارد، ضمن اینکه دولت عراق خود حضور این نیروها را در کشورش نمی‌پسندد، اما بارزانی‌ها در راستای سیاست‌ رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند، با اسرائیل مراوده نزدیک دارند و فضا را برای پیاده‌سازی نقشه‌های اسرائیل آماده ساختند. همچنین اسرائیل خود بنا به سیاست از نیل تا فرات حضور در کردستان عراق را حق مشروع خود قلمداد می‌کند! این درحالی است که بنا به قانون اساسی عراق، اساساً صهیونیست‌ها حق حضور در این کشور حتی اقلیم خودمختار کردستان را هم ندارند. 

در این بین، عراق در قبال حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها و صهیونیست‌ها از ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. به نظرم، وقتش است که ما هم تعارف را کنار بگذاریم و از عراق بابت جا دادن و میزبانی از تروریست‌ها و صهیونیست‌ها شکایت نماییم. ضمن اینکه تا این جای کار، ایران به هوای دفاع از دولت مردمی و شیعه عراق، سعی کرد مسأله غرامت جنگی 8 سال دفاع مقدس را چندان پیگیر نشود، اما با این وضعیت باید ما اخذ غرامت را هم در برنامه‌های خودمان قرار دهیم و آن را از عراق مطالبه نماییم، چرا که به اذعان خود عراقی‌ها صدام متجاوز است و با سقوط دولتش، این بدهی همچنان پا برجاست!

در مورد سوریه، اما وضعیت شکل دیگری دارد. به تعبیری دولت سوریه باید از ایران بابت هدف قرار دادن تروریست‌های تکفیری در ادلب متشکر باشد چرا که این اقدام در راستای مقابله با کسانی است که بخشی از خاک سوریه را به اشغال خود در آوردند و حمله موشکی ایران همسو با آزادسازی این مناطق از چنگ تروریست‌های وابسته تکفیری است. 

اما در مورد پاکستان بیان چند نکته حائز اهمیت است. دولت پاکستان خودش را از همراهی و همکاری با تروریست‌ها مبرا می‌کند، این اعلام برائت و از سمت دیگر ادامه خشونت و ترورهای گروهک‌های تروریستی از دو حالت خارج نیست: یا دولت پاکستان در گفته خود صداقت ندارد و چشمش را روی جنایات فاحش تروریست‌ها بسته است، یا اینکه اشراف کاملی بر بعضی مناطق مرزی ندارد و توان مهار برایش سخت است. البته گفتنی است در بعضی مناطق کشور پاکستان، اشراف امنیتی و نظامی چندان بالا نیست و ما شاهدیم که حتی تروریست‌های تکفیری علیه خود نظامیان پاکستانی هم اقداماتی را مرتکب می‌شوند. حال اگر این گروهک‌های مستقر در پاکستان علیه ایران کاری انجام می‌دهند، حق ایران است که برای دفاع از خودش هم که شده با آن‌ها برخورد کند و مورد هدف قرار دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۱۲۵۵۰۱:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
این که عراقی ها می خواهند با چه کشوری چه نوع رابطه ای داشته باشند به خودشان مربوط است.الان آذربایجان هم روابط نزدیکی با اسرائیل دارد آیا قصد حمله به آنجا را دارید؟
ناشناس۳۳۶۱۵۹۹۱۱:۵۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
قاطی پاطی حرف نزن
ناشناس۳۳۶۱۶۴۱۱۲:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
رابطه داشتن با مقر و مکان در اختیار تروریست های صهیونیست قرار دادن فرق می کند.
ناشناس۳۳۶۱۶۹۲۱۳:۳۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
عراق باید به توافق نامه امنیتی که سال گذشته بین 2 کشور امضاء گردید متعهد باشد و مفاد انرا اجرا کند.
ناشناس۳۳۶۱۶۹۴۱۳:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
از آنجا محل شرارت و اعزام تروریست یا خرابکاری باشد ولی دولت آنجا جلوگیری نکند از عمد بله باید در برنامه قرار بگیرد و امنیت ملی با کسی تعارف نباید داشته باشد
ناشناس۳۳۶۱۸۸۹۱۸:۲۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
عراق باید و باید و باید غرامت جنگی به ایران بدهد. باید از عراق شکایت کرد و غرامت گرفت همونجور که کویت پول غرامت جنگی از عراق گرفت.
ناشناس۳۳۶۲۷۳۵۱۴:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
فعلاً که غرامت نگرفتیم !!
ناشناس۳۳۶۲۱۱۶۲۳:۰۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
یعنی انتظار داشتید بگن اشکال نداره موشک بزنید؟!!! کاری کردن که هر کشور مستقلی می کنه
ناشناس۳۳۶۳۲۳۹۲۱:۳۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
عر آق مستقله؟؟!! عراق در اشغال آمریکا و حتی پولش رو با اجازه فدرال رزرو آمریکا برمی‌داره و خر ج میکنه
ناشناس۳۳۶۱۲۵۶۰۱:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
اين موشكها بايد به اسراييل زده شود نه به سه كشور مسلمان !!!!!
ناشناس۳۳۶۱۶۲۸۱۲:۲۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
هر وقت اسرائیل جرات حمله مستقیم به ایران رو داشت چشم! لطفا نگو فلان جا تو ایران منفجر شده، چون صد جا هم تو اسرائیل منفجر شده. حمله از اسرائیل به ایران= حمله از ایران به اسرائیل.
ناشناس۳۳۶۱۹۴۷۱۹:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
فعلا جواب پاکستان را بدهید!!
ناشناس۳۳۶۱۶۲۹۱۲:۲۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
موقع اربعین عراقیها می‌شن دشمن ایران که ۸ سال با ما جنگیده، الان می‌شن کشور مسلمان!!!!!!!
ناشناس۳۳۶۱۹۵۰۱۹:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
مگه موقع اربعین گفتیم موشک بزنید عراق؟
ناشناس۳۳۶۱۲۵۸۰۱:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
اگر نيروي نظامي امريكا داشتيم حتماً مي خواستيم همه دنيا را بگيريم
ناشناس۳۳۶۲۰۹۳۲۲:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
ما مانند آنها خوی آدم کشی و استکباری نداریم
ناشناس۳۳۶۱۲۷۵۰۱:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
کم کم آن روز مبادا که بارها گفتم برای دریافت غرامت جنگ 8 ساله فرا می رسد؟
ناشناس۳۳۶۱۲۷۷۰۱:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
جواب پاکستان را محکم و در خور توجه ندهید که دنیا حواسش را جمع کند که با امنیت ملی ایران بازی نکنند چه از طریق این حمله و چه تروریست هایی که می فرستد از طریق مرز خط قرمزهای عبوری را در موارد متعدد به اوج رساندید و...
ناشناس۳۳۶۱۲۷۸۰۱:۵۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
از بس مماشات کردیم در قبال گروهک هایی که آنجا بودن
ممدعلی۳۳۶۱۲۸۴۰۲:۰۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
درود بر شما که حرف حق میزنید. امیدوارم به زودی با حمله موشکی به مراکز نظامی پاکستان جواب تجاوز بی‌دلیلشون به خاک پاک ایران رو بدیم. چندتا زن و کودک ایرانی رو کشتن. اگر جواب ندیم دو روز دیگه امارات و آذربایجان و ترکیه هم همین کار رو تکرار میکنن
ناشناس۳۳۶۱۶۸۰۱۳:۱۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
اولا کسانی که کشته شدند همه پاکستانی بودند در واقع گرسنگان پاکستانی بودند که برای فرار از فقر به روستاهای ایران پناه آورده بودند و پاکستان برای ژست رسانه‌ای شهروندان خود را کشت دوما هر اقدامی باید حساب شده باشد. برای موشکباران جیش الظلم ادله کافی و مستندات سیاسی و رسانه‌ای وجود داشت که برای حفظ جان مردم ایران این اقدام صورت گرفت. برای اقدام‌های بعدی نیز باید منافع کشور در نظر گرفته شود نه هیجانات.
ناشناس۳۳۶۱۳۰۴۰۳:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
وقتی از غرامت صرفنظر کردید...
ناشناس۳۳۶۱۳۳۵۰۶:۳۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
تحلیل درستی بود
ناشناس۳۳۶۱۳۴۷۰۷:۱۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
از اقاي قديري أبياته بايد سوال شود ايا اگر جاي پاكستان وايران عوض شود وتروريستها در خاك ايران بودند وعليه كشور پاكستان عمليات انجام ميدادند ايا به پاكستان مجوز حمله موشكي وپهبادي به ايران را ميدادند وأجازه ميدادند هرگاه پاكستان صلاح ديد به اين بهانه به حريم هوايي وزميني ايران تجاوز كند؟
ناشناس۳۳۶۱۶۵۸۱۲:۵۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
پاکستان خودش باید تروریست ها را از مناطق مرزی ایران جمع کند در غیر اینصورت ایران حق دارد که با گروهک های تروریست مستقر در خاک پاکستان مقابله کند.
ناشناس۳۳۶۱۶۸۳۱۳:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
نیاز به عوض شدن جا نیست همین الان اگر پاکستان اثبات کند که این افراد تروریست بودند و علیه امنیت مردم پاکستان اقدام می‌کردند و علی‌رغم اعلام به ایران ایران نتوانست یا نخواست جلوی آنها را بگیرد، ما به آنها حق می‌دهیم که چنین کاری کردند همانگونه که ایران با انتشار تصاویر فعالیت‌های جیش العدل و همچنین تذکر‌های مکرر قبلی به پاکستان که هر بار رسانه‌ای می‌شد اثبات کرد که برای این اقدامش حق داشت. اما اگر پاکستان نتواند اثبات کند، نشان می‌دهد برای نمایش قدرت مردم گرسنه خودش را کشته است
حسین۳۳۶۱۳۸۹۰۸:۴۰:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
خلاصه بعد از مدتها درد دل ایرانیان از زبان یکی شنید شد. چرا ایران غرامت 8 ساله را از عراق مطالبه نمی کند.
ناشناس۳۳۶۱۶۶۹۱۳:۰۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
گذاشته بودیم برای وقتی دشمن هم شدیم تا فشار بیاوریم
ناشناس۳۳۶۱۴۳۳۰۹:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
در عالم سیاست تعارف معنی ندارد همانطور که عراق با ما تعارف نداشت. همانگونه که پاکستان نداشت.
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۶۱۵۰۵۱۰:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
مسأله از ۲ منظر قابل بررسی است: حالت نخست اینکه اگر با کشورهای همسایه مان عراق و پاکستان و همچنین با کشور سوریه واقعا دارای روابط دوستانه سیاسی و غیره هستیم نبایستی کار بدینجا برسد که حمله ایران به مکان های تروریستی با واکنش و اقدام متقابل شان و یا شکایت به سازمان ملل و سایر مراجع بین المللی مواجه شود که این نشان از عدم درک صحیح و دقیق این کشورها از حسن نیت ایران است. حالت دوم اینکه اگر متاسفانه روابط مان با آنها چندان هم دوستانه نبوده است و صرفا به ظاهر این روابط را دوستانه می دانیم که در اینصورت قبل از هرگونه اقدام تنبیهی و مجازات تروریست ها و حق دانستن برخورد با تروریست ها اصولا تعارفات را کنار بگذاریم(قابل توجه نویسنده محترم) یعنی قید دوستی با این کشورها را زده و صرفا از طریق مراجع ذیصلاح بین المللی قضیه برخورد جدی با تروریست ها در هر کشوری اعم از همسایه یا غیر همسایه را پیگیری نماییم.
ناشناس۳۳۶۱۵۳۶۱۰:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
با پاکستان چطور؟
ناشناس۳۳۶۱۶۵۹۱۲:۵۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
با پاکستان هم نباید تعارف کرد باید هزینه خطوط لوله گاز به پاکستان را از دولت پاکستان مطالبه کنیم.
ناشناس۳۳۶۱۵۷۴۱۱:۲۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
پیشنهاد می کنم چند موشک هم به آلبانی محل استقرار منافقین شلیک کنیم .
ناشناس۳۳۶۱۶۵۳۱۲:۴۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
ایران هرگز اجازه نخواهد داد که تروریست ها در کشور جولان بدهند پاکستان هم باید کشورش را از وجود تروریست های تکفیری پاکسازی کند.
ناشناس۳۳۶۱۶۵۴۱۲:۴۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
افرادی که در حمله پهپادی پاکستان کشته شدند اتباع خود پاکستان بودند و ایرانی نبودند.
ناشناس۳۳۶۱۶۵۵۱۲:۵۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
مقامات عراق خصوصا بارزانی ها فراموش نکنند که سردار سلیمانی و نیروهای سپاه بودند که عراق و کردستان را از چنگال داعش نجات دادند اگر سپاه نبود داعش یک نفر را در اربیل و کرکوک زنده نمی گذاشت.
ناشناس۳۳۶۱۶۹۹۱۳:۳۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
اتفاقا در مورد عراق یشترین مراوده با جمهور ی اسلامی داشته اسراییل هرگز در عراق جایگاهی نخواهد داشت(بحث اقلیم کردستان جداست) یادمان نرود ارتش عراق در جنگهای کشورهای عربی بوده که بیشترین صدمه را به اسراییل زد و همیشه اسراییل از تجزیه عراق پشتیبانی میکند در عراق نهایت تنفر از اسراییل وجود دارد...
ناشناس۳۳۶۱۷۲۴۱۴:۰۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
ترکیه هم عضو ناتو هست روسیه بدلیل نزدیگی اکراین به ناتو به اکراین حمله کرد ولی با ترکیه رفیق حموم گرمابه
ناشناس۳۳۶۱۸۰۶۱۶:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
پاکستان نوچه امریکا وسعودی وهم پیمان دشمنان واقعی ما نظیر باکو است ..
ناشناس۳۳۶۲۲۹۴۰۷:۵۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
در سیاست خارجی منافعمان رو به خاطر خوشامد کشورهای همسایه که سر بزنگاه خیانت هم می کنند قربانی کردیم
ناشناس۳۳۶۲۵۱۵۱۱:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
بهتر است اولا مشخص شود چرا دولت ها از پیگیری حق مردم ایران برای دریافت غرامت جنگ شانه خالی کرده اند؟ شما اول برو غرامت صدها میلیارد دلاری جنگ رو از عراقی ها بگیر. چه خون پاک جوانان ایرانی که توسط این عراقی ها ریخته شد.
ناشناس۳۳۶۳۲۴۹۲۱:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
خیلی درست گفته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  22. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین