گرانی اینترنت؟ نباید گلایه کنید!

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4021009088 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
گرانی اینترنت؟ نباید گلایه کنید!

1- مرور واکنش‌های مردم به ماجرای افزایش تعرفه اینترنت در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های اعتراضی به آن، نشان داد که با وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی در هم تنیده و تورمی که همواره بر روی خیل عظیمی از کالاها و خدمات مورد نیاز افراد محسوس است، اما نسبت به گرانی اینترنت حساسیت بیشتری وجود دارد و این نشان‌دهنده درهم‌تنیدگی زندگی امروز مردم با پدیده‌ای چون اینترنت است. اگرچه باید درنظر گرفت که امروز بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی  نیز در بستر اینترنت صورت‌ می‌گیرد و بخشی از این حساسیت‌ها ریشه در این موضوع دارد.

2- بالا و پایین‌کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی موضوع جالبی را نمایان کرد. بخشی از همان طیفی که دائماً واژه‌های «آزادسازی»، «اقتصاد غیردستوری»، «بازار» و «عدم دخالت دولت» ورد زبانشان است، پیش‌قراول گلایه از این افزایش قیمت بوده و حالا نقش دفاع از حقوق مردم را به‌عهده گرفته‌اند. انگار نه انگار که روز و شب‌شان را با تاکید بر ضرورت آزادسازی قیمت‌ها در کشور - به‌خصوص حامل‌های انرژی - و دخالت‌نکردن دولت در اقتصاد و نظام قیمت‌گذاری، سپری کرده‌اند. طیفی که متاسفانه توانسته از ناآگاهی افکار عمومی بهره برده و یگانه راه رستگاری مردم را عمل به مبانی اقتصاد آزاد جا بزند، حالا در عملیات روانی متفاوتی، دولت را به‌خاطر اعطای مجوز به اپراتورها برای اعمال افزایش قیمت مسئول و مقصر می‌داند! نمی‌توان این رفتار دوگانه را هضم کرد و پذیرفت کسانی که تا دیروز همواره از ضرورت «آزادسازی»، «اقتصاد آزاد»، «عدم دخالت دولت» و تعابیری این‌چنینی سخن می‌گفتند، حالا در چرخشی عجیب به دولت می‌تازند! هر چند که مردم باید بدانند فرجام راهکارها و توصیه‌های معتقدین به اقتصاد آزاد‌، چیزی فراتر از این نوع گرانی‌ها‌ و فشار بر مردم نیست. افرادی از این طیف که امروز صدایشان نسبت به گرانی اینترنت بلند شده، حقی برای بروز این شکوائیه‌ها ندارند. این افزایش قیمت‌ها همان چیزی است که آنان سال‌ها برای آن جنگیده‌اند، لشکر رسانه‌ای ساخته و مبانی غلط‌شان را تئوریزه کرده و در ذهن مردم کاشته‌اند.

 اینترنت در مقایسه با کالاهایی که این طیف برای گران‌کردن آن شب و روز مبارزه می‌کنند، چیزی نیست. دم‌زنندگان از اقتصاد آزاد نیمی از سال را با توصیه به گران‌کردن و افزایش قیمت حساس‌ترین کالای کشور، یعنی بنزین و دیگر حامل‌های انرژی سپری می‌کنند و از هر تریبونی برای باورمندکردن مردم به انگاره‌هایشان استفاده کرده و حتی به مفاهیمی چون «یارانه پنهان» روی می‌آورند. پس چگونه می‌توان این تناقض رفتاری از سوی آنان را ندید و به گلایه‌های امروزشان اعتنایی نهاد؟ قطعاً افزایش تعرفه اینترنت جای توجیه ندارد و بدون شک سهم هزینه‌های افراد و خانوار را بیش از گذشته می‌کند اما باید با منطق این افراد با خودشان سخن گفت. بنابراین باید به مومنین اقتصاد آزاد یادآوری کرد میانگین قیمت اینترنت از کشورهای منطقه پایین‌تر بوده و آن مابه‌التفاوت، یارانه پنهانی است که به مصرف‌کنندگان اعطا می‌شود. پس ضرورت دارد که با آزادسازی قیمت آن و افزایش چند برابری‌اش، منابع حاصله را در قالب یارانه نقدی به مردم داد !

 

 

 

دیدگاه کاربران

علي۳۳۴۱۳۲۱۱۲:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
استاد مغلطه كردن هستيد ، نوبت قيمت گذاري خدمات عمومي كه مي شود با كشورهاي همسايه مقايسه مي كنيد . چرا سطح درامدها را مقايسه نمي كنيد ؟ چرا كيفيت اينترنت را مقايسه نمي كنيد ؟
ناشناس۳۳۴۱۳۷۷۱۳:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
شما هم استاد نخواندن متن و نظر دادن درباره موضوعات هستید! نویسنده کی از وضع اینترنت کشورهای دیگه گفته؟ نویسنده گفته کسانی که دم از اقتصاد آزاد میزنن با یک‌ گرانی اینترنت حرفهای دیروز خودشون رو درباره عدم قیمت گذاری اجباری از طرف یادشون رفت
ناظم۳۳۴۱۵۷۹۱۵:۰۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
متاسفانه این مقاله‌های سطحی، غیرتخصصی و شتابزده صرفا به انگیزه‌های سیاسی نوشته می‌شود. صدور مجوز دولتی افزایش قیمت برای بنگاه‌های دولتی و شبه دولتی معادل با اقتصاد آزاد در نظر گرفته می‌شود و فکر می‌کنند تناقضی وجود دارد. مقایسه بنزین با اینترنت مقایسه اشتباهی است که به دلیل عدم آگاهی ایشان از سازو کارهای اقتصاد آزاد است. صرف مقایسه با این کشور و آن کشور هم لزوما منتج به استدلال‌های درست و منطقی نمی‌شود کما اینکه دلیل گرانی اینترنت در آلمان انحصار بخش دولتی است.
ناشناس۳۳۴۱۸۴۸۱۸:۱۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
این مقاله اول دارد برای تناقضات دوستان می‌گوید که یکجا موافق سرکوب قیمتی و یک جا موافق رها بود اقتصاد
ناشناس۳۳۴۲۷۲۰۱۰:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اصلی ترین دلیل گران کردن و بی کیفیت کردن اینترنت دور کردن مردم از اتصال به مراکز پیام رسان و بی خبری آنها از عملکرد حاکمیت است .
ناشناس۳۳۴۳۸۰۴۱۱:۳۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
با این همه کانال ماهواره ای که تماشایش میکنید ؟
ناشناس۳۳۴۱۷۳۵۱۶:۳۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
آزاد شدن قیمتها فقط قیمت کالاها نیست نرخ دستمزد کار و قیمت کارگر هم هست اونها باید آزاد بشن نمیشه فقط اینترنت را برد بالا ولی دستمزد در حد 100 دلار بماند یه طرفه نمیشه که نویسنده اینجا را اشاره نکرده در واقع ایشان میفرمایند که فقط قیمت کالاها و خدمات بالا برود ولی دستمرد خیر اون نباید آزاد شود لذا این شدنی نیست ا
ناشناس۳۳۴۱۸۳۰۱۸:۰۳:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
قیمت اینترنت آزاد نشده بلکه عقب ماندگی آن مقداری جبران شده
ناشناس۳۳۴۲۶۳۹۰۹:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
خب دستمزد کارگر و.. هم خیلی عقب مونده اون چرا جبران نمیشه؟ اون جبران بشه بعد اینترنت هم جبران بشه اینترنت را من خاطرم هست بهار پارسال افزایش دادن مرتبا هم افزایش های مخلف میدن
محسن۳۳۴۱۷۷۹۱۷:۱۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اقتصاد آزاد و رقابتي و قيمتهاي آزاد ورقابتي مورد نظر آن عده است .... ما افزايش قيمت اينترنت در فضاي رقابتي را مي پذيريم
ناشناس۳۳۴۲۰۵۶۲۰:۳۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
پس لطف کنند برا همونا فقط گرونش کنند
ناشناس۳۳۴۱۳۸۲۱۳:۱۹:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اینترنت که کلا فیلتر اینها پول شبکه داخلی رو به قیمت اینترنت جهانی حساب میکنند
ناشناس۳۳۴۱۶۱۶۱۵:۳۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
می دونید چه پول هنگفت و گردش مالی در فیلتر شکن هاست؟ این پول به جیب چه کسی می رود؟ چرا برای آن برنامه ای ندارند. تحریمها هم که مشکل مضاعف مردم.
ناشناس۳۳۴۱۷۳۰۱۶:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
از یک طرف دولت نصف اینترنت رو فیلتر کرده از طرف دیگه تحریم های بین المللی تمام درگاه ها پرداخت به روی کاربران ایرانی بستن کسی پاسخگو مردم نیست
ناشناس۳۳۴۱۴۱۹۱۳:۳۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
عجب! مثل اینکه شما مقاله را درست نمی خوانید. دو جای مقاله گفته گران شدن اینترنت اشتباه است. نویسنده می گوید کسانی که همیشه طرفدار گران سازی بودند چرا الان مخالفت می کنند؟ علت معلوم است به خاطر اینکه در فضای مجازی و اینترنت خوب موج سواری می کنند.
ناشناس۳۳۴۱۷۸۲۱۷:۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
هم گران شده و هم سرعت پایین امده
ناشناس۳۳۴۲۲۱۵۲۲:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
صحبت اينترنت است بجاى خود اما صحبت از گرانى همه چيز است دولت بايد و حتماً سياست ارزان سازى در همه چيز را دنبال كند دولت بايد و حتماً بنزين و برق را ارزان كند دولت بايد جلوى گرانى مواد غذايى را حتماً بگيرد دولت بايد بفهمد و بداند مردم از اين اوضاع بشدت ناراضى هستند دولت و حكمرانى كشور بايد درك كند لا معاش له لا معاد له
ناشناس۳۳۴۳۵۶۶۰۷:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
نمی دونم اینهایی که علیه مقاله موضع می گیرن اصلا مقاله رو خوندن یا هیجانی نظر منفی میدن؟! به احتمال زیاد حتی معنی اقتصاد آزاد رو هم نمیدونن فقط می خوان مخالفتی کرده باشن
ناشناس۳۳۴۱۳۳۴۱۲:۴۶:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
این گرانی اصلا قابل توجیه نیست . شما میخوای چی رو توجیه کنی؟ گرانی رو ؟!شاید هم میخوای کسانی رو که از گرانی اینترنت گلایه میکنند رو زیر سئوال ببرید.
ناشناس۳۳۴۱۳۹۰۱۳:۲۲:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
لطفا کنید توجیه ندارد را اول شرح دهید که چرا ندارد
سعید۳۳۴۱۸۳۷۱۸:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
برای کی؟ شما پول میگیرید که نفهمید!!
ناشناس۳۳۴۲۶۶۸۰۹:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
به جای اتهام الکی یک کمی از فضای مسموم بیرون بیا، حقوق شما از چند سال قبل تا الان حداقل 4 برابر شده ان وقت دوست ندارید قیمت ها افزایش یابد؟!
ناشناس۳۳۴۱۸۸۹۱۸:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
شما شرح بدین با سرعت لاکپشتی در میان کشورهای دارنده اینترنت چرا باید گرانترین اینترنت هم باشه؟؟؟؟
ناشناس۳۳۴۲۳۵۰۰۰:۲۵:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
دوست عزیز علت را بفرمایید
ناشناس۳۳۴۱۳۳۶۱۲:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
فیلتر اینترنت سرعت کم و گرانی آن ته داستان معلونه
ناشناس۳۳۴۱۳۳۸۱۲:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
این کار دولت کاری درست و به جا هست ولی دوستان بانی وضع موجود جالب هستند در رنگ عوض کردن ها مانند همین دستوری نکردن اقتصاد گفتن و الان اعتراض به این که چرا اینترنت گران شده!!!
ناشناس۳۳۴۱۸۹۲۱۸:۳۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
از نظر شما هر اشتباه دولت رئیسی مطلوب و بجاست کی میخواین از تعصب بیرون بیایین و واقعیت رو قبول کنین الله اعلم!!!!!
ناشناس۳۳۴۲۳۵۳۰۰:۲۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
نه بابت پایین نگه داشتن آن با چاپ پول هزینه آن را اداره کنند و دلالی هم در ایران آزاد می شود تورم ها، الله اعلم!
ناشناس۳۳۴۲۶۷۲۰۹:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تعصب یعنی اینکه هرچیزی که باب میل من نباشد ولی درست باشد را لگدمال کنم!!!
ناشناس۳۳۴۱۳۴۳۱۲:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
مقایسه با کشور دیگر را بی خیال، وقتی تورم های 40 درصدی چند سال مدام در ایران هست ولی گران نکردن اینترنت یا بنزین دودش به چشم خود مردم می رود
ناشناس۳۳۴۲۶۵۷۰۹:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
افزایش ندادن حقوق دودش به چشم مردم میره !!!
ناشناس۳۳۴۱۳۴۵۱۲:۵۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
در خیلی از کشورها اینترنت سریع و ارزان قیمت ارائه می شود. اینترنت مانند آب و برق مبنای توسعه و زندگی است و ارزان نگه داشتن آن وظیفه یک دولت مردم گرا است. بحث اقتصاد آزاد و قیمتها بیشتر برای کالاها و تولیدات هزینه بر است مانند ماشین است که اتفاقا اقتصاد آزاد و واردات می تواند قمیت آن را کاهش دهد.
ناشناس۳۳۴۱۳۴۷۱۲:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
بنزین هم با توجه به سطح درآمد مردم بالاست. اما در بحث بنزین بحث قاچاق وجود دارد. اینترنت چه مشکلی دارد که باید بالا رود؟؟؟!
ناشناس۳۳۴۱۳۵۳۱۲:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
کدام اینترنت؟کدام کیفیت؟
ناشناس۳۳۴۱۳۵۷۱۲:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
الان طرفداران اقتصاد آزاد چه کاره اند؟! همه چیز دست خودتان و فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق است ولی مشغول آدرس غلط دادن هستید
ناشناس۳۳۴۱۳۵۹۱۳:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اینترنت بی کیفیت با سرعت پایین و فیلترینگ بالا چرا باید افزایش قیمت داشته باشد؟
سیدمحسن۳۳۴۱۳۶۹۱۳:۰۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اگه اینترنت آزاد سازی می شد قیمتش مثل همه دنیا پایین می اومد نه اینکه بالا بره! من بعنوان یک ایرانی جز این چند تا شبکه موجود که غیر پاسخگو هم هستن از کجا می تونم اینترنت تهیه کنم. رقابتی وجود نداره. هر چی دلشون بخواد با هر تعرفه ای ارائه می دن و ما هم اختیاری جز تسلیم نداریم. لطفاً کمی در مورد مباحثی چون رقابت و انحصار مطالعه بفرمایید.
مصدع اوقات شما اصغر اصغر زاده !۳۳۴۱۳۷۲۱۳:۱۰:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اندر حكايت اعجاز قرن ! --------------------- اينترنت اين اعجاز قرن را از مردم دريغ نكنيم ! تلقي مان از اينترنت مثل رساندن آب و برق و گاز و تلفن و جاده و آسفالت و حتي نان -- با كمال فروتني تاكيد مي نمايم حتي نان --به مردم و همه نقاط باشد ! اينترنت در دنياي ما از نعمات خيلي بزرگ است ! ... مضايقه نكنيم ! امروزه ما مي توانيم به عنوان اشرف مخلوقات سرمان را در كائنات بالا بگيريم و به ديگر مخلوقات فخر بفروشيم كه ما انسانها خالق اينترنت هستيم و از اين راه به ساير كائنات و مخلوقات ديگر فخــــــــــــــــــــر فروشي كنيم !! ... باور بفرما !
ناشناس۳۳۴۱۳۷۹۱۳:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
مالیات با سوئد و فنلاند مقایسه میشه ازادی های اجتماعی با افغانستان، پول اینترنت با امارات و عمان سرعت اینترنت با گینه و ـ..
ناشناس۳۳۴۱۴۸۷۱۴:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
چه ربطی داشت، هر چیز خوب را باید برداشت و هرچیز بد آنان را رد کرد در ضمن حتی همین الان با این گران تر کردن قدرت خرید آن خیلی بالاتر از جهان هست در ایران و هنوز مفت هست
ناشناس۳۳۴۱۳۸۵۱۳:۲۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
باز هم سفسطه ها شروع شد مثل معروفی هست که( به شتر میگن گردنت کج گفت کجام درست هست که گردنم درست باشد )بابا شما کدام کارتان درست هست که این یک مورد درست باشد.
ناشناس۳۳۴۱۶۲۳۱۵:۳۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
ضرب المثلتان درست! اما واقعا شتر از حیواناتی است که همه اجزاء آن برای سازگاری با شرایط بیابانی تکامل یافته و خلق شده.
ناشناس۳۳۴۱۴۱۸۱۳:۳۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
شما بنزین رو دو برابر قیمت آمریکا ، اینترنت رو ۵ برابر امارات ، گوشت رو سه برابر آلمان و زمین رو ۲ برابر انگلستان کن . در برابر همه این گرانی ها حقوق و دستمزد رو نصف آمریکا قرار بده . ممنون میشیم !!! الان کف حقوق ایران معادل ۵ دلار آمریکاست ! در حالی که کف حقوق در ایالات متحده بیش از ۱۰ برابر این رقم هستش . خودت نمیدونی مغلطه می‌کنی و فکر می‌کنی که ما هم نادان هستیم !
ناشناس۳۳۴۱۴۳۳۱۳:۴۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
الان طرفدارن ازادی قیمت ها کجای اقتصاد هستن؟
ناشناس۳۳۴۱۸۹۴۱۸:۳۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
خود دولت این کار رو کرده شما دنبال نظریه پردازها هستید
امید یاوری دارانی۳۳۴۱۵۲۸۱۴:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
ما عادت کرده ایم دیگر گله و شکایت نکنیم چون حاکمان کار خود را می کنند و به مردم اهمییتی نمی دهند . این روزگار سخت نیز می گذرد .امتحانات متعددی را مردم پشت سر گذاشته اند .افول اقتصادی کشور در کنار افول سیاسی ثمره اعتماد به دولتمردانی است که حرفشان خوب و شیرین است اما از عملشان چیزی عاید نمی شود . انهایی که امده بودند تا عزت را به ایرانیها برگرداند امروز باعث خدابیامرزی دولتمردان قبلی شده اند . ایا نظر کارشناسان در این مرز و بوم اهمییتی دارد؟ این جاده سنگلاخ بی انتها کی تمام می شود ؟ تا کی باید این راه پر فراز و نشیب را بدون دستاوردی طی کنیم؟
ناشناس۳۳۴۱۵۴۸۱۴:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
بخش اقتصادی الف که کلا طرف دولت است.
ناشناس۳۳۴۱۵۵۱۱۴:۵۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
مردم مدتهاست که از هردو جناح به اصطلاح اصلاح طلب و اصولگرا عبور کرده اند. هردو دسته هدفشان یکی است از دو روش مختلف
ناشناس۳۳۴۱۷۲۰۱۶:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
زمان روحانی حداقل اینستاگرام فیلتر نبود . محدودیت سرعت برای کاربران خانگی هم در دولت روحانی حذف شد
ناشناس۳۳۴۱۸۴۰۱۸:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
جهت اطلاع 13 سال است اینترنت ثابت داریم و هیچ محدودیتی هم وجود نداشت و هر کس می خواست می دادن و اسمی 128 بود فقط در ضمن اینستاگرام را باید همان سال های اولیه یا فیلتر می کردن یا این که قانون کشور را احترام می‌گذاشتند نه اینکه کل ملت بروند بعد یادشان بیفتد که چی کار کنند
ناشناس۳۳۴۱۵۸۶۱۵:۱۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
در این که امثال آذری جهرمی و اعتدالی ها حق اظهار نظر ندارند شکی نیست اما یادتان باشد حقوقی که ما می گیریم با حقوق دیگر کشورها منطقه یکی نیست تورمی که ما داریم با کشور های منطقه یکی نیست ارزش پول ما با کشورهای منطقه یکی نیست حق اعتراض را برای خودمان محفوظ می دانیم
ناشناس۳۳۴۱۷۵۸۱۶:۵۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
واقعا شما متوجه کنایه های متن نشدی؟ بعضی از مردم نیاز بیشتری به اموزش دارند ....
ناشناس۳۳۴۱۷۰۶۱۶:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
آزاد سازی قیمتها فقط در صورت اجازه بازار رقابتی و آزاد ممکن است. ایا بازار ارایه خدمات اینترنتی در ایران رقابتی و آزاد هستش؟
ناشناس۳۳۴۱۷۲۲۱۶:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
صد رحمت به اینترنت روحانی
ناشناس۳۳۴۱۷۴۸۱۶:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
کی اجازه داره در ایران با اپراتورهای موجود رقابت کنه ؟ مجاز داده نمیشه اینها هم هر قیمتی می‌خوان با مردم حساب میکنند
جلال۳۳۴۲۰۶۲۲۰:۴۰:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
انشالله مثل ماهواره که با امدنش دیگر ملت شبکه های داخلی را نگاه نمیکند اینترنت ماهواره ای هم بیاید و ببینم کسی طرف اپراتورهای داخلی میرود
ناشناس۳۳۴۳۷۱۲۱۰:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
با ماهواره آزاد رسیدین به امثال یاسی و بچه های تخس و بی تربیت امروزی که چنان فحش هایی میدن که خود شمای والدین هم نمی دونین چیه ببینم با اینترنت آزاد چه گل دیگه ای به سرتون خواهید زد؟؟؟
ناشناس۳۳۴۲۱۰۷۲۱:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اون وقت برخی میگن چرا آمار مهاجرت از ایران زیاد است.
ناشناس۳۳۴۲۱۸۱۲۲:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
به نظر من اینترنت یک چیز زاید و استعماری است ای کاش کلا قطع بشه و مثل قدیم چاپارخانه ها راه بیوفتند.
ناشناس۳۳۴۲۴۰۵۰۱:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
قبول همه چی رو ازاد کنید و کلا تعرفه واردات رو صفر کنید تا مردم ازدانه تصمیم بگیرن چی بخرن نه اینکه مردم وادار کنید کالای بی کیفیت داخلی بخرن به قیمت جهانی کجاش درسته حقوق من به ریاله و خرجم به دلار شما سطح حقوق مردم و به امارات برسون اصلا بنزین و هرجور دلت میخواد بفروش سرعت اینترنت و به سرعت کره جنوبی برسون ازاد بفروش
ناشناس۳۳۴۲۵۵۰۰۷:۵۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
گرفتار دو گروهی هستیم که هیچ یک به کل مبانی فکری و عملی دیدگاه خود پایبند نیستند و تنها بخش‌های گزینشی مطلوب گروه خود را اجرا میکنند طرفداران اقتصاد آزاد که به مباحثی چون دموکراسی و شایسته سالاری و اخذ مالیات و رفاه اجتماعی باور ندارند و صرفا منافع سرمایه داران را با فریز حقوق کارگران دنبال میکنند طرفداران اقتصاد دولتی و به اصلاح چپها که نظارت دولت را طلب می‌کنند و از دولتی سازی استقبال می‌کنند ولی به فساد و رانت دولت فربه و افزایش هزینه های این دولت که سبب کسری بودجه و تورم می‌شود اعتنایی ندارند این دو گروه دو لبه متفاوت یک شمشیر هستند و هر دو هدفی جز کاهش رفاه عموم مردم ندارند!!!!
ناشناس۳۳۴۲۵۶۸۰۸:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اقتصاد آزاد؟؟هر کاری خواستید کردید مردم فقط نگاه کردن. چی رو تو این مملکت مردم خودشون انتخاب کردند که گلایه هم نکنند؟؟؟
ناشناس۳۳۴۳۷۰۹۱۰:۰۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
خب می خواستن انتخاب کنن همین اسفند هم یک فرصت انتخاب هست اما خب یک عده دوست دارن بشینن توی خونه و بعد هم نق بزنن
ناشناس۳۳۴۳۸۱۰۱۱:۴۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اینترنت برای سرگرمی نیست 80 درصد برای سرگرمی و چرت و پرت از آن استفاده میکنند جای آن دارد که گران شود
ناشناس۳۳۴۳۸۱۲۱۱:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
به علت قیمت های دستوری دولت شبکه های مخابراتی در حال از بین رفتن است بنابراین نباید در این وضعیت از کیفیت و سرعت اینترنت گله کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین