درخواست رئیس‌ جمهوری کره جنوبی برای مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد

  4021006071 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

  «یون سوک یول»، رئیس جمهوری کره جنوبی روز گذشته (سه‌شنبه) خواستار «عزم راسخ» برای مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور شد.

درخواست رئیس‌ جمهوری کره جنوبی برای مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، رئیس جمهوری کره جنوبی به کابینه خود گفت: زمان کوتاه است. امیدوارم هر سازمان دولتی با قاطعیت و امکانات موجود به موضوع زاد و ولد پایین رسیدگی کند.

یون با توجه به اینکه کره جنوبی دارای پایین ترین نرخ زاد و ولد در جهان است، خواستار «راه حل های مؤثر» برای معضل کاهش نرخ زاد و ولد شد و از مقامات خواست تا با دیدگاهی متفاوت به این موضوع بنگرند.

کاهش مداوم جمعیت کره جنوبی باعث نگرانی سیاستگذاران شده است، زیرا نرخ باروری این کشور در سه ماهه سوم سال جاری به کمترین میزان خود یعنی ۰.۷ رسیده است.

یون گفت: موضوع کاهش زاد و ولد ما را ملزم می‌کند که شرایط را جدی‌تر بگیریم و علل و راه‌حل‌ها را از ابعادی متفاوت نسبت به گذشته بررسی کنیم.

کره جنوبی به رغم صرف حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در ۱۶ سال گذشته برای ارتقای رشد جمعیت، شاهد کاهش مستمر تولدهای جدید بوده است.

در همین حال، مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود هشدار داد که اگر نرخ پایین زاد و ولد فعلی ادامه یابد، جمعیت مردم کره جنوبی تا پایان قرن به کمتر از نصف میزان کنونی خواهد رسید.

بر اساس آمارهای رسمی، کره جنوبی برای سومین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ نرخ زاد و ولد پایینی داشت و تنها ۲۴۹ هزار نوزاد در این کشور به دنیا آمدند که منجر به کاهش ۴.۴ درصدی جمعیت نسبت به پایین ترین رکورد قبلی در سال ۲۰۲۱ شد.

روند کاهش جمعیت و رشد پدیده سالمندی در کشورهای مختلف جهان به بحرانی جدید تبدیل شده است. مقامات تاکید دارند که برای حل این بحران به تدابیر ویژه‌ای نیاز است.

به گزارش بی بی سی، دلیل قرار گرفتن در این بحران این است که نرخ زاد و ولد در بسیاری از مناطق دنیا به سرعت رو به کاهش است. در نتیجه جمعیت کشورها پیرتر می‌شود که به نوبه خود می‌تواند مانع رشد اقتصادی نیز شود و این شرایطی است که دولت‌ها معمولا مایلند از وقوع آن اجتناب کنند.

کشورهای بزرگ جهان از جمله چین و آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با این بحران هستند با این حال ممکن است برخی از مشوق‌ها بتوانند روند سریع کاهش جمعیت را کاهش دهند.

بر اساس داده‌های اداره آمار آمریکا، میانگین سنی جمعیت این کشور به بالاترین سطح در تاریخ خود رسیده است. آمار جدید منتشر شده توسط این اداره نشان می‌دهد که میانگین سنی آمریکایی‌ها بیش از ۳۸ سال است در حالی که این رقم در سال ۱۹۸۰ میلادی در حدود ۳۰ سال بوده است.

برخی از اقدامات اخیر دولت‌های جهان که زوج‌ها را به فرزندآوری ترغیب می‌کند عبارتند از:

۱. ارائه خدمات مقرون به صرفه برای مراقبت از کودکان

ارائه پاداش‌ها و کمک هزینه‌ها به والدین می‌تواند یکی از مشوق های افزایش فرزندآوری باشد. همچنین کاهش هزینه و شهریه‌های مهدهای کودک و مراکز نگهداری از کودکان نیز کمک کننده است. در همین راستا، مقامات کره جنوبی برای افزایش نرخ زاد و ولد به کارمندانی که صاحب فرزند شوند، مرخصی تشویقی می‌دهند تا بیشتر در منزل بوده و از فرزند خود مراقبت کنند.

۲. تسهیل دورکاری مادران

کارکردن در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن به ویژه برای کارمندان زن حالت افراطی به خود می‌گیرد و در بیشتر کشورهای توسعه یافته فرهنگ کار با زندگی خانوادگی در تضاد است.

یکی از گزینه های موجود در اختیار دولت ها این است که سعی کنند دورکاری و کار پاره وقت را بیشتر در دسترس قرار دهند. در کشورهایی با شمار بالاتر مشاغل پاره وقت و دورکاری، تمایل به فرزندآوری به مراتب بیشتر است.

۳. ایجاد انعطاف بیشتر از سوی کارفرمایان در شرایط کاری پدران

کارشناسان در یک بررسی خانواده‌های دارای یک فرزند را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که کاهش دغدغه های کاری پدران و حضور بیشتر در کنار خانواده و مشارکت در کارهای خانه با شانس داشتن فرزند دوم در آن خانواده مرتبط است.

دیدگاه کاربران

نوید۳۳۳۵۵۷۴۲۱:۰۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۶
پول پول میاره ، اما به نظر میرسه که در این فقره پول نتونسته کارایی بالایی از خودش نشون بده و برعکس جلوی این افزایش جمعیت رو گرفته بازگشت به فرهنگ گذشته ایی که خود سرمایه داری اون رو از ما گرفته شاید بتونه کارکرد بهتری رو داشته باشه
ناشناس۳۳۳۵۵۸۴۲۱:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۶
شما هم باختید. اقایان و خانم های کره ای.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین