وزیر کار هم در صف طولانی گردن نگیران!

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020919035 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
وزیر کار هم در صف طولانی گردن نگیران!

وزیر کار افزایش دستمزد ۵۷ درصدی کارگران در سال ۱۴۰۱ را به‌نفع این قشر ندانسته و گفته است: «افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق، باعث افزایش تورم به ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ شد.»

این سخنان آقای صولت مرتضوی حاکی از آن است روالی که در خصوص تعیین دستمزد ۱۴۰۲ طی شد، برای سال آتی هم اجرایی و نهایتاً در خوشبینانه حالت، کارگران با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی دستمزد مواجه خواهند شد و دلیل این امر چیزی نیست جز تعمیق‌یافتن و باورمندی به مسئله نقدینگی در بروز تورم. در واقع مجموعه دولت و دیگر نهاهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در این خصوص به اجماعی دست یافته و هیچ استدلال و توجیهی هم دیگر کارساز نیست.

وزیر کار که این‌گونه پایین نگه‌داشتن دستمزد کارگران را توجیه می‌کند، از یاد برده که جهش ارزی ۱۴۰۱، آن موج تورمی سهمگین سال گذشته را رقم زد، نه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد و دیدیم اقدامات بانک‌مرکزی برای کنترل نرخ ارز بود که افسار تورم را تا حد قابل‌توجهی کشید. اما ایشان ظاهرا قصد دارند به‌چهارچوب‌سازی روی‌آورده و بدین‌گونه سرکوب دستمزدی را تئوریزه و نقش افزایش نرخ ارز در بروز تورم را انکار کنند و ریشه این امر چیزی نیست جز غلبه و نفوذ انگاره‌های اقتصاد‌دانان پول‌گرا در اقتصاد ایران.

از دهه‌های گذشته تاکنون یک جدال فکری بین مانیتاریست‌های ایرانی و دیگران در خصوص ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران شکل‌گرفته و اگرچه این طیف همواره دست برتر را در عرصه فکری و عملی داشته‌اند اما به‌بن‌بست‌رسیدن ایده‌هایشان و بحران‌سازی برای کشور هم چشم متولیان امر را برای تغییر ریل‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌ها باز نکرده و همواره بر قدم‌برداشتن در این مسیر پیموده‌شده اصرار می‌ورزند. دولت سیزدهم هم برخلاف گفتمان مطروحه خود در ابتدای سکانداری‌اش نشان داد که درب بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و قرار نیست افق جدیدی در اقتصاد ایران گشوده شود.  

آیا در وانفسای عقب‌ماندگی دستمزدها از سطح تورم و نچرخیدن چرخ زندگی میلیون‌ها کارگر مزدبگیر ایرانی، کسی هست که در خصوص این روند معیوب هشدار داده و از مخاطرات امنیتی چنین سیاست‌گذاری‌های غلطی سخن گوید؟ خالی‌ماندن مشاغل مختلف از نیروی‌کار به‌دلیل دستمزدهای پایین و یا روی‌آوردن کارگران به مشاغل کاذب برای اثبات ناکارآمدی ایده سرکوب دستمزدی کافی نیست؟ حتما باید کارگران را در کف خیابان‌ و در کشاکش اعتراضات معیشتی دید تا چشم‌ها باز شوند؟ هر چند برای مانیتاریست‌ها که اقتصاد را به عملیات ریاضی تقلیل می‌دهند، درک این مسئله که اقتصاد به مثابه یک امر اجتماعی است، سخت و ناممکن به‌نظر می‌رسد.

وزیر کار که چنین آشکارا و با قطعیت درباره دلیل تورم سخن می گوید و افزایش دستمزد کارگران را باعث آن می داند برخلاف وظیفه ذاتی خود - که همانا تلاش برای ارتقای معیشت کارگران است - رفتار می‌کند. مدافعان چنین دیدگاه هایی آیا پاسخ‌گوی بحران‌هایی هستند که در آینده گریبانگیر کشور خواهد شد یا مانند همیشه در ابتدای صف طولانی «گردن نگیران» قرار خواهند گرفت؟! 

 

دیدگاه کاربران

جغتائی۳۳۱۹۵۱۱۱۳:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
به مسئولین آمارهای اشتباه می دهند. در امریکا و اروپا متوسط حقوق بالای 2 هزار دلار هست که به پول ما میشه بالای صد میلیون تومان. تورم اروپا 6 یا 7٪ هست و تورم امریکا در بدترین شرایط فقط و فقط 9٪ شد. اگه دستمزد بالا باعث تورمه چرا اروپا و امریکا با دستمزد بالا تورم خیلی کمی دارند!
ناشناس۳۳۱۹۵۶۱۱۴:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
وزیر با توجه به اینکه حقوق دریافتی خودش را واقعی اعلام نکرد ولی خیلی راحت قلب کارگران را جریحه دار کرد
ناشناس۳۳۱۹۹۵۶۲۲:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دولت فقط باید نرخ ارز رو پایین و ثابت نگه داره و دریافتی‌های مردم عادی رو افزایش بده با افزایش توان خرید مردم و کنترل نرخ ارز نه تنها تورم ایجاد نمیشه بلکه اشتغال و امید و نتیجتاً قیمت‌ها تثبیت میشه دولت باید درآمد و دریافتی‌های صاحبان قدرت رو به شدت پایین بیاره و دریافتی‌های مردم دهک‌های یک تا ۵ را به نسبت و تناسب بالا ببره سیاست‌های نئولیبرالیستی و سرمایه داری و ارباب مآبانه باعث فقر و فاصله‌ی طبقاتی بیشتر شده
ناشناس۳۳۱۹۵۷۳۱۴:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آنها هرسال افزایش حقوق ندارند
ناشناس۳۳۱۹۶۳۴۱۵:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چون تورم ندارن و اقتصادشون دارای ثباته
ناشناس۳۳۱۹۸۳۴۱۹:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ربطی ندارد هرساله به طور معمول بین 3 الی 5 درصد تورم هست
ناشناس۳۳۱۹۶۸۹۱۶:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چرا دارند به اندازه تورم یا کمی بیشتر.
ناشناس۳۳۱۹۶۹۰۱۶:۴۲:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آنچه اینجا داری افزایش حقوق نیست، بلکه ترمیم درآمدی است که خود آقایان ویران کرده اند! الان همه حقوق بگیران نسبت به 10 سال پیش خود باید به قول شما افزایش حقوق داشته باشند، ولی اگر دریافتی ایشان را به دلار یا یورو یا درهم یا طلا یا مسکن یا خودرو یا حتی گوشت گاو تبدیل کنی می بینی کاهش داشته اند، یعنی حتی حکومت در ترمیم و حفظ آنچه ملت بوده اند نیز ناکام بوده چه رسد به افزایش!!
ناشناس۳۳۲۰۱۸۷۰۸:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
اختلاس ، رانت ورشوه ، پارتی بازی و تبعیض ، قاچاق و فساد اداری و .. به اندازه ایران دارند؟
ناشناس۳۳۱۹۵۸۴۱۴:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مسئولین خودشان استاد آمار سازی هستند ،کسی نمی تونه بهشون چیزی یاد بده . اما علت اصلی پایین نگه داشتن حقوق اینه که نه سیر از گرسنه خبر دارد نه سوار از پیاده
ایرانی۳۳۱۹۸۱۵۱۹:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
عدم واقعی سازی و عادلانه سازی حقوق و دستمزد حقوق بگیران اعم از کارگر و کارکنان کشوری و لشکری و بازنشستگان منجر به رکود اقتصاد می شود زیرا ارائه دهندگان کالا و خدمات اعم از خصوصی و دولتی با توجه به تورم و نرخ ارز قیمت کالا و خدماتشان را افزایش می دهند اما مردم نمی توانند آنها را خریداری کنند و لذا رکود در چرخه اقتصاد حاصل می شود که منجر به شکست تعداد روزبروز افزونتر بنگاههای اقتصادی اعم از تولید کننده و فروشنده و ... می شود. من مطمئنم آیندگان از سیاستهای دولت کنونی به نیکی یاد نخواهند کرد همانطور که اکنون مردم با گوشت و پوست و استخوان خود نتایج دهشت بار آزاد سازی نرخ ارز کالاهای اساسی و دارو را حس می کنند .
مهدی۳۳۲۰۱۹۹۰۹:۱۴:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
دلیلش دخالت‌های دولتی در اقتصاد است. متاسفانه حرف هم که بهشان میزنی در جواب اتهام میزنند که لیبرال هستی یا تفکرات نئولیبرال داری، دقت داشته باشید که این دوستان گرامی همه این موارد اقتصاد کمونیستی مارکسیستی را با نام سیاست‌های لیبرال یا نئولیبرال به خورد مردم می‌دهند در صورتیکه نه لیبرال است و نه نئولیبرال. حال آنکه ما در چین کمونیستی هم اقتصاد سرمایه‌داری، بازار آزاد، لبیرال یا به قول این عزیزان چپ، نئولیبرال که از آن بشدت نفرت دارند داریم. کشورهای غربی نیز سرمایه داری و بازار آزاد هستند اما من گمان کنم مردم حداقل با مقایسه اقتصاد ایران و سایرین خود به بصورت عینی به باطل بودن نظرات این حضرات پی برده و تک تک مردم به درک شهودی دست یافته اند.
ناشناس۳۳۱۹۵۱۹۱۴:۰۵:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آدرس غلط داده افزایش حقوق کارگر منجر به این تورم بالا نمی شود اما حقوق کارمند چرا اگر با چاپ پول باشد
امید یاوری دارانی۳۳۱۹۵۳۰۱۴:۱۱:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مایه تاسف است که اقای وزیر بجای دفاع از حقوق کارگران در قامت وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه در می اید و نظریات تخصصی اقتصادی می دهد. اقای وزیر اگر نمی خواهید در راستای دفاع از حقوق جامعه کارگری قدم بردارید لااقل نمک بر زخم کارگران نپاشید و در حوزه تخصصی خود که وزارت ان را بر عهده دارید نظریه پردازی کنید.
ناشناس۳۳۱۹۵۵۰۱۴:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
این مسئولین و وزرای این دوره چقدر تنگ نظر هستند.خدایا
ناشناس۳۳۱۹۵۵۳۱۴:۲۹:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چرا حقوق مسئولان نجومی بگیر تورم ایجاد نمی کند ولی اندک حقوق کارگر تورم ایجاد می کند؟!
ناشناس۳۳۱۹۵۶۳۱۴:۳۷:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نکته فوق العاده جالب و شگفت انگیز اینجاست که کلیه مقامات تصمیم گیر و تصمیم ساز و مجری و ..... تمام ( گفتار و پندار و کردار اقتصادیشان ) صرفاً مختص غیر خودی ها میباشد و هرگز خودی ها را شامل نمیشود !
ناشناس۳۳۲۰۱۹۴۰۸:۵۸:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۰
دقیقا همینطور به گفته خودش حدود 50 تومن دریافتیش میباشد برای کارگر توصب میکنه 7 تومن
صمصام۳۳۱۹۵۶۷۱۴:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
تا زمانی که مدیران و مسئولان کشور درک نکنند و نفهمند که با این مزدها زندگی کارگران به نیمه ماه هم نمیرسد اوضاع همین است که هست متاسفانه هیچ کس زندگی کارگران را نمیفهمد چون تجربه نکرده و نمیداند شرمندگی مرد در مقابل زن و فرزند یعنی چه !
ناشناس۳۳۱۹۵۸۱۱۴:۵۱:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
این هم از وزیر سید محرومان
ناشناس۳۳۱۹۵۹۶۱۵:۰۶:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
بی تفاوتی مطلق آقایان نسبت به شرایط زندگی اکثریت مردم تنها به این دلیل است که خودشان از تمام امکانات مالی موجود در داخل و خارج مملکت بدون هیچگونه حد و مرزی بهره مند هستند .
حسام۳۳۱۹۵۹۷۱۵:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
همه سر و ته از یک کرباس هستید همتون مثل هم هستید هر دولتی رو که بگید و هر فکر و جناح و دسته و گروه رو که فکر کنید تجربه کردیم و فهمیدیم اینها کلهم و اجمعین دلشون برای مردم نمیسوزه
ناشناس۳۳۱۹۶۱۰۱۵:۳۰:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۹
تورم بالا تو کشور ما اگر کنترل بشه وزیر ده درصد بیاد خیلی از مشکلات اقتصادی حل میشه .الان من تولید کننده امسال حساب کردم دریافتی خودم ماهیانه نزدیک سی میلیون تومن شده با این همه تجهیزات وسرمایه ودوندگی .یعنی اگر کسب وکارم رو تعطیل کنم دستگاهام رو بفروشم برم توکار دلالی سکه ودلار خیلی بیشتر نصیبم میشه وکارگرهای زحمتکشم هم باید برن بیمه بیکاری بگیرن .واقعا باید آفرین به این سیستم فشل وبی صاحب گفت که همه رو ناراضی کردن
نوراللهی۳۳۱۹۶۱۳۱۵:۳۱:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشون معلومه اصلا معنی تورم را نمیدانند.واقعا باعث تاسفه.ایشون خودش اعلام کرده اخیرا با اضافه کاری و ماموریت و ... حدودا 50 میلیون تومان در ماه حقوق میگیره ولی برای قشر کارگری حداقل حقوق 6 میلیونی تعیین میکنه.چطور حقوق نجومی ایشون که از بیت المال داره پرداخت میشه تورم زا نیست ولی حقوق کارگری و کارمندی اگر بالای 20درصد اضافه بشه تورم زاست؟ایشون نمیدونند که تاثیر افزایش حقوق توی قیمت تمام شده کمتر از 10 درصد هست.خوده دولت باعث تورم بالای 50درصد در جامعه هست و چوبش رو قشر کارگر و کارمند میخوره.سال1402 وزارت کار با همدستی نمایندگان کارفرمایان کلاه گشادی سر کارگران گذاشتن و حداقل حقوق را به اندازه تورم اضافه نکردن و گفتن نیمه دوم سال دوباره اضافه میکنند که بعدا زدن زیر قولشون.واقعا اینها باید جوابگوی بیش از 10 میلیون قشر کارگری باشند که چگونه با بدعت جدید حداقل حقوق را به اندازه تورم سال اضافه نکردن؟
ناشناس۳۳۱۹۶۲۰۱۵:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
با هیچ کار دیگه ای نقدینگی زیاد نمیشه جز حقوق کارگر؟
ناشناس۳۳۱۹۶۲۷۱۵:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اشکال نداره حقوق ماراافزایش ندهید ولی همه شمااراده کنید یک بارهم که شده جلو تورم و گرانی کمرشکن رابگیرید.رسالت شماهاخدمت به اغنیاوبیچاره کردن توده مردم است هرسیاستی که بکاربردید باعث افزایش فاصله طبقاتی شده.
ناشناس۳۳۱۹۶۴۶۱۶:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دولت ایران با کم دادن حقوق به کارگروکارگران بازنشسته به دنبال نابودی قشر کارگر است مرکز پژوهش های مجلس چطورمیگه تورم کم شده در حالی که من 2سال است خانه برای اجاره کردن پیدانمیکنم.
ناشناس۳۳۱۹۶۹۹۱۷:۰۱:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
وقتی‌همین‌ آقا خودش‌میگه‌فقط‌حقوق رسمی‌اش۵۰میلیون‌است مشخصه‌که هیچوقت‌اجازه‌نمیدن‌مردم‌آب خوش ازگلوشون‌پائین‌بره!!
علی۳۳۱۹۷۰۱۱۷:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
بابا نمیخاد حقوق اضاف کنند اما یارانه کالایی اساسی به اونهایی که حقوق زیر ۱۰میلیون دارن بدهند
ناشناس۳۳۱۹۷۱۳۱۷:۱۴:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آقایون هنوز به این درک بدیهی نرسیده اند که افزایش حقوق معلول تورم است.
ناشناس۳۳۱۹۷۳۶۱۷:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
یکی از راه‌های کمک به قشر کارگر احیای واقعی بن کارگری و در اختیارگذاشتن اجناس با نرخ بسیار تعدیل شده و بدون واسطه ودلال با این بن ها می باشد که می تواند حتی با سی درصد افزایش حقوق برابری کند .در اینصورت نه فشاری به کارفرما وارد می شود و نه نیازی به افزایش حقوق بالایی هست که خود مجددا باعث تورم شود.
ناشناس۳۳۱۹۷۵۰۱۸:۱۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
جناب وزير خودتان مي دانيد با اقتصاد چه كرديد
ناشناس۳۳۱۹۷۵۵۱۸:۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
حرف وزیر از نظر منطقی بی راه هم نیست اینکه بشینیم یه گوشه بگیم حقوق ها رو هفتاد درصد زیاد کنید راحته ولی با کف دستی که مو نداره میشه؟ بالاخره باید پول داشته باشن که افزایش بدن. اما باید یه فکری هم برای حقوق بگیر ها کرد با این تورم اینکه صورت مسئله رو پاک کنن و دنبال راه حلی نباشن هم ظلم به مردمه.
ناشناس۳۳۱۹۷۸۶۱۹:۰۰:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
هیچ نظارتی بر سقف حقوق نیست ، و باعث اختلاف طبقاتی میشود
ناشناس۳۳۱۹۸۱۲۱۹:۲۵:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آقای وزیر چند ساله که به بهانه جلوگیری از افزایش نقدینگی و کاهش تورم جلوی افزایش حقوق رو گرفتید. لطفا دستاورد تون چی بوده؟ عدم افزایش حقوق طی چند سال موجب کوچک شدن سفر کارگر میشه. فاصله این شکاف چطور باید پر بشه.. باز هم نخوره و نپوشه و …. تا کی ؟
محمد۳۳۱۹۸۲۶۱۹:۴۱:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اصلاح طلب، اصول گرا، اعتدالی ها برای مردم یکی هستند.
ناشناس۳۳۱۹۸۳۷۱۹:۵۷:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دو سال تز تورم زا بودن افزایش حقوق را عمل کردید و نتیجه عکس گرفتید. چرا دست بر نمیدارید و برای سال سوم هم میخواهید اجرا کنید؟! چرا قشر مستضعف کارگر، کارمند و بازنشسته را ضعیفتر و فقیرتر میکنید و آه میلیونها نفر را به دنبال خود میکشید؟
نام۳۳۱۹۸۶۳۲۰:۲۸:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
ایشان از معتمدین و نزدیکان آقای رییسی هستند. ایکاش آقای رییسی در تبلیغات انتخاباتی خود شفاف اعلام میکردند که از نظر ایشان افزایش حقوق کارگران موجب تورم میشود.
مصطفی۳۳۱۹۸۶۶۲۰:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
سلام از دولت کمرشکن کارگران و مستضعفان چیزی جز این اظهارات توقع نداریم
علی۳۳۱۹۹۷۱۲۳:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آقای وزیرکار این سوالم رو جواب بدهد لطفا، دولت شما سال قبل برای سال ۱۴۰۲( امسال) افزایش حقوق را ۲۰تا ۲۷درصدی مصوب و اجرا کرد، چرا تورم ۱۴۰۲ بیش از ۴۷درصده ؟
ناشناس۳۳۲۰۰۸۲۰۳:۱۸:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۲۰
قرار نیست که وزرا و نمایندگان مجلس با این حقوق ها زندگی کنند برای همین طبیعی است که اهمیتی برای مردم قائل نباشند اگر این حقوق ها خوب و کافی است چرا خودتان انقدر حقوق نمی گیرید؟حقوق همه ی مردم باید به اندازه نماینده های مردم باشد این حقوق است که برای زندگی مناسبه
ناشناس۳۳۲۰۰۸۳۰۳:۲۱:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
مگه شرکت ها و کارگاهها دستگاه چاپ پول دارند که نقدینگی را افزایش داده و افز ایش حقوق کارگر باعث تورم باشد برعکس افزايش حقوق باعث پویایی اقتصاد و چرخش بیشتر میشود
ناشناس۳۳۲۰۱۰۲۰۶:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنید بعد فرمایشات اضافی دهید؟؟؟ چرا حقوق نجومی مدیران را کم نمی کنید؟ حقوق امثال شما که به استناد گفته خودتون ۵۰ میلیون هست بشه ۱۰ میلیون چقدر در کاهش نقدینگی و کنترل تورم موثر هست؟؟؟ اصلا مگه تامین اجتماعی یک اداره غیر دولتی نیست؟؟ به شما چه مربوط در تعیین حقوق کارگرها دخالت می کنید؟
ناشناس۳۳۲۰۸۸۴۲۲:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
حقوق تمام مدیران دولتی که مسبب وضع فعلی هستن شرعا حرام و مصداق غارت بیت المال است
ناشناس۳۳۲۰۲۳۵۰۹:۵۳:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
تورم ریشه اش در فساده .... حقوق کارگر تورم درست نمی کنه
ناشناس۳۳۲۰۳۴۷۱۱:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
اشتغال مهمتر از حقوق دریافتی است. کارگر شاغل با حقوق کم به مراتب بار روانی منفی کمتری نسبت به بیکاری دارد. هنگامی که در جهان امروز کارگرانی با حقوق کم در کشورهای دیگر مشغول به کارند اگر می خواهیم واردات کالا نداشته باشیم باید ورود کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد که اگر داشته باشد مختصر شغلی هم که وجود دارد از بین خواهد رفت. همه کشورهایی که حقوق بالایی دارند و نفت و معدن ندارند اقتصاد آنها محکوم به شکست است.
ناشناس۳۳۲۰۶۰۷۱۶:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
استخدام کارمندانی که هیچ اورده ی برای کشور ندارن برای حقوق شون باید پول بی پشتوانه چاپ کنن ایران خودرو و سایپا با یک سوم همین نیروها میتونه کار کنه منتها با نامه های برخی ها همین باعث میشه برای پرداخت حقوق افزایش قیمت خودرو بی افته گردن مردم نماینده و وزیر جرات نکنن به خودرو سازها نازک تر از گل بگن صدا و سیما که دیگه واویلاست
علی۳۳۲۰۷۱۵۱۸:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
آقای وزیر!! چرا آدرس غلط میدی برادر !! مگر کارگر دلار 3500 تومانی را 50 هزار تومانش کرد که تواوانش را بپردازد؟!! حالا گیر دادی به چندرغاز پول کارگر و کارمند خجالت داره والله !!
ناشناس۳۳۲۱۵۶۶۱۵:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
سلام از دولت کمرشکن کارگران، کارمندان و بازنشستگان و ضعیفان جامعه چیزی جز این اظهارات توقع نداریم
ناشناس۳۳۲۴۳۶۹۱۳:۳۰:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۵
از دولت غير اين هم نمي توان توقع داشت يك دلال مواد خوراكي كه هيچ سرمايه اي هم نگذاشته ماهي 70 ميليون درآمد داره يك ريال هم ماليات نميده ولي يك بازنشسته 35 سال سابقه ماهي 11 ميليون مي گيره اين است عدالت دولت عدالت محور ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین