سایه عربستان در سرمایه گذاری نفتی در ایران

گروه تعاملی الف،   4020906007 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

حمایت از صنعت محوری نفت و گاز ایران توسط عربستان، قرار است به چندین زمینه که دو کشور منافع مشترکی دارند گسترش یابد که همگی تحت نظر چین و روسیه است.

سایه عربستان در سرمایه گذاری نفتی در ایران

گروه تعاملی الف - سید ابوالفضل هاشمی:

شرکت ملی نفت ایران (NIOC) اعلام کرده که در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد دلار پروژه‌های نفت و گاز و پروژه‌های مرتبط با آن را در دستور کار دارد که در ادامه با پروژه‌های دیگری نیز همراه خواهد شد. با توجه به وضعیت نامطمئن اقتصاد ایران، غیرمنتظره نیست که بیشتر (سرمایه گذاری) این پروژه‌ها توسط دو حامی اصلی آن، یعنی چین و روسیه، پیش‌بینی شده باشد. اما جالب‌تر این است که با ازسرگیری روابط تهران - ریاض در چارچوب توافقی که در ۱۰ مارس انجام شد و تحولات مرتبط با آن، ایران انتظار دارد میلیاردها دلار هم از عربستان سعودی، دشمن اصلی سابق خود، دریافت کند. علاوه بر این، این حمایت از صنعت محوری نفت و گاز ایران توسط دشمن تاریخی، قرار است به چندین زمینه که دو کشور منافع مشترکی دارند گسترش یابد که همگی تحت نظر چین و روسیه است.

همان طور که به تازگی توسط OilPrice.com واکاوی شد، حدود ۲۰ میلیارد دلار از این مبلغ به تکمیل توسعه میدان گاز طبیعی عظیم پارس جنوبی اختصاص خواهد یافت که نیمی از بزرگترین میدان گازی جهان است؛ گستره پارس جنوبی ۳۷۰۰ کیلومتر مربع است و بیش از 14 تریلیون مترمکعب ذخیره‌ گازی درجا و همچنین ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. این میدان در حال حاضر به طور تقریبی۴۰ درصد از کل ذخایر گاز کشف شده ایران (که بیشتر در مناطق جنوبی فارس، بوشهر و هرمزگان واقع شده) را تشکیل می‌دهد که سرجمع حدود ۳۳.۸ تریلیون مترمکعب را شامل می‌شود، ضمن اینکه پارس جنوبی حدود ۸۰ درصد از تولید کنونی گاز ایران را به خود اختصاص داده است.

حدود ۲.۴ میلیارد دلار از این مبلغ به تکمیل فاز ۱۱ اختصاص می‌یابد که توسعه آن بارها به تأخیر افتاده و بسیار جنجال برانگیز بوده است. این فاز برای زمانی دراز، نقطه کانونی کشمکش‌های نیابتی میان غرب و شرق بوده است. حدود ۱.۶ میلیارد دلار دیگر نیز برای تکمیل دیگر فازها و حفر ۳۵ چاه جدید در سراسر آن اختصاص خواهد یافت البته مبلغ اضافی حدود ۱۵ میلیارد دلار برای راه‌اندازی ایستگاه‌های فشار گاز در نقاط مختلف تمام فازهای پارس جنوبی صرف خواهد شد همچنین یک میلیارد دلار دیگر هم به افزایش ظرفیت گاز طبیعی مایع (LNG) ایران، به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهانی LNGکه یکی از اهداف اصلی ایران است، اختصاص می یابد. قطر پیش از این با استفاده از سهم شش هزار کیلومتر مربعی خود در این میدان گازی که به نام میدان شمالی (یا «گنبد شمالی») معروف است، به این هدف دست یافته است. ایران قرار است برای تقویت بخش نوپای گاز طبیعی مایع (LNG) خود و افزایش تولید گاز طبیعی تا دست کم ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز (bcm/d) تا سال ۲۰۲۹ (از میزان حدود یک میلیارد متر مکعب کنونی) حدود ۳.۲ میلیارد دلار دیگر را برای توسعه چندین میدان گازی دیگر از جمله کیش، بلال و فرزاد صرف کند که گفته می‌شود در این پروژه‌ها روسیه پیشتاز خواهد بود.

به نظر می‌رسد امضای توافق‌نامه‌های چندگانه روسیه برای هفت میدان نفت و گاز بزرگ در ایران قبل از خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، شامل توافق‌نامه GazpromNeft برای میدان‌های نفتی چنگوله و چشمه‌خوش، Zarubezhneft  برای میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب، Tatneft برای میدان نفتی دهلران و Lukoil برای میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری بود.

در تفاهم‌نامه گازپروم که پوتین در تهران در امضای آن حضور داشت، روسیه متعهد شد که بطور کامل با شرکت ملی نفت ایران NIOC در توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در روز، همکاری کند. این تفاهم ‌نامه همچنین یک پروژه ۱۵ میلیارد دلاری برای افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی در مرز دریایی میان ایران و قطر را در بر می گیرد. علاوه بر این، گازپروم متعهد شد که در پروژه‌های مختلف LNG و ساخت خطوط لوله صادرات گاز به ایران کمک کند.

یک بخش قابل توجه دیگر از سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری که در فاز بعدی برنامه توسعه نفت و گاز ایران صرف خواهد شد، به افزایش تولید نفت از حدود ۳ میلیون بشکه در روز (bpd) کنونی به حدود ۵.۷ میلیون bpd تا سال ۲۰۲۹ اختصاص می یابد. تمرکز فوری بر میدان نفتی عظیم آزادگان خواهد بود که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است و جمعاً حدود ۴۲ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام برآوردی دارد، که حدود هفت میلیارد بشکه آن قابل قابل بازیابی است. پس از آن، تلاش‌های مشابهی برای افزایش تولید در سایر میادین نفتی بسیار غنی غرب کارون نیز انجام خواهد شد. افزایش تولید از سطح کنونی ۳۵۵هزار  بشکه در روز به حداقل ۵۰۰ هزار بشكه و سپس به یک میلیون بشکه در روز، یکی از بخش‌های کلیدی تعهد چین در توافق همکاری جامع ۲۵ ساله ایران-چین است. خوب است توجه داشته باشیم که اگرچه در تفاهم‌ نامه‌ای که امضاء شده شرکت دشت آزادگان اروند با سرمایه‌گذاری اولیه هفت میلیارد دلاری توسط دو شرکت اکتشاف و تولید نفتی ایرانی و هشت بانک برای اجرای پروژه آزادگان تأسیس شد، اما چین، نیروی پیشران آن خواهد بود.

شرکت ملی نفت چین (CNPC) همچنان اپراتور اصلی خارجی در میدان آزادگان شمالی ایران است که تولید آن در نوامبر ۲۰۱۶ با ظرفیت هفت هزار و 500 بشکه در روز آغاز شد. شرکت ملی نفت چین همچنین در دوره  زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ توسعه‌دهنده اصلی میدان آزادگان جنوبی ایران بود تا اینکه به دلیل تأخیر در پیشرفت پروژه از این میدان اخراج شد. با این حال، از آن زمان، شرکت‌های چینی دوباره در چندین پروژه قراردادیِ صِرف در میدان آزادگان جنوبی ایران در کنار توسعه‌ دهندگان اسمی ایرانی فعالیت می‌کنند. این پروژه‌های قراردادیِ صِرف در سراسر ایران و توسط چین مدیریت می‌شوند و از زمان تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پس از خروج یکجانبه از برجام در مه ۲۰۱۸، افزایش یافته‌اند.

در اواخر ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸، وزارت نفت عراق با شرکت صنایع پایه سعودی (SABIC) در مورد امکان شرکت در پروژه کارخانه پتروشیمی نبراس Nebras تبادل نظر کرد. با این حال، این گفتگوها به تدریج به حاشیه رفت، زیرا شرکت نفتی عربستانی (Saudi Aramco) شروع به بررسی امکان خرید بیشترین سهام در SABIC قبل از عرضه عمومی اولیه خود کرد، که در آن زمان برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود در نتیجه قرار است عربستان سعودی در ابتدا نقش خود در پیش راندن صنعت نفت و گاز ایران را با سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی آغاز کند. 

تحلیل‌های غربی بر این باور است که چین، عربستان سعودی و ایران با این باور که پروژه‌های مشابه در بخش پتروشیمی توجه زیادی را از طرف ایالات متحده جلب نخواهند کرد، به همکاری مشترک روی آورده اند اما هدف نهایی این همکاری هنوز آشکارا مشخص نشده ولی منابع غربی بر نگرانی عمیق واشنگتن از احتمال ورود عربستان سعودی به ائتلاف نظامی چین و روسیه خبر می‌دهند. تمرکز ایالات متحده بر این است که دریابد هدف نهایی‌ چین در توسعه قابلیت‌های هسته‌ای کشورهای رقیب کلیدی در خاورمیانه چیست، به ویژه با توجه به کمک‌های دیرپا و گسترده‌ چین به برنامه هسته‌ای ایران. این نگرانی با اخباری که در ماه دسامبر ۲۰۲۱، چند روز قبل از کریسمس، منتشر شد که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده کشف کرده‌اند که عربستان سعودی با کمک چین در حال تولید موشک‌های بالستیک خود است، تقویت شده است.

در حال حاضر، تنها کشور عربی دارای راکتورهای هسته‌ای امارات متحده عربی است؛ حتی با حضور گسترده ایالات متحده در پایگاه‌های نظامی بزرگ در امارات متحده و مناطق اطراف آن، واشنگتن بسیار نگران است که چین در بندر خلیفه در امارات در حال ساخت یک تاسیسات نظامی مخفی است. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای طبقه بندی شده و داده‌های اطلاعاتی انسانی، مقامات آمریکایی اعلام کردند که چین در تلاش برای برپایی حضور نظامی در امارات متحده است. البته عربستان سعودی پیش از این برای کسب فناوری هسته‌ای از ایالات متحده در چارچوب پروتکل گفتگو می‌کرد که بر اساس آن قرار بود غنی سازی اورانیوم برای مقاصد نظامی را محدود کند. اینکه چین هم آیا بر چنین پروتکلی پافشاری خواهد داشت یا نه، هنوز روشن نیست.

دیدگاه کاربران

كوچيك شما اصغر !۳۳۰۶۲۲۲۰۹:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۷
بنده سياستمدار نيستم ، اما تا حدودي سياست دوست هستم ! اما هميشه معتقد بوده و هستم و نيز خواهم بود كه سه كشور برزگ در جهان اسلام يعني ايران ، مصر و عربستان بايد به مثابه سه برادر بزرگتر در ميان ممالك اسلامي پشت به پشت هم بدهند تا قدرت بزرگي در منطقه و جهان باشند تا هم اتحاد اسلامي خودشان را به دنيا نشان بدهند تا يكي مثل اسراييل دُم ش كوتاه شود -- اصلاً دُم ش بريده شود !! -- و جرأت جنايت و بي رحمي نكند ! حالا چرا تا كنون اين ايده تحقق نيافته بايد گفت : الله اعلم ! ....به نظرم اين ايده خوبي است مگر نه ؟ !!
ناشناس۳۳۰۶۲۳۸۰۹:۳۹:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۷
اول ترکیه را فراموش کردی دوم از نظر اقتصادی ایران سوم و تحت تحریم است اما مهمترین سوال : رییس کیه بین این چهار تا
ناشناس۳۳۰۶۲۷۱۱۰:۱۲:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۷
اردوغان موضعش بیشتر طرف ناتو . انگلیس هست و فقط تظاهر به مسلمونی میکنه
ناشناس۳۳۰۶۴۳۲۱۲:۱۹:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۷
عربستان هم سمت ناتو است! داخل ناتو هم بیشتر متمایل آمریکا! فکر کردی ناو های داخل خلیج فارس برای تاکید بر اهمیت امنیت که مستقر هستند؟!!
ناشناس۳۳۰۶۲۹۴۱۰:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۷
ترکیه جز قدرت پایه محسوب نمی شود و ایران و عربستان جز قدرت های پایه منطقه محسوب می شوند که عربستان هم بیشتر به خاطر بودن خانه خدا در انجا
ناشناس۳۳۰۶۵۰۴۱۳:۴۵:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۷
همین مقاله و دیدگاهها نشان می دهد تا چه اندازه ما در پیله گذشته خود هستیم و از دنیای معاصر بدور هستیم. سرمایه گذاری در نفت و گاز بخصوص در مناطق و کشورهای پر ربسک و تحریم از نظر سیاسی از سوی کشورها و شرکتها کلا دیگر جذابیتی ندارد. الان تمام شرکتهای عمده نفت و گاز دنیا شروع به انتقال و حرکت بسوی انرژی های نوین مانند باد و خورشید کردند. الان دیگر یک نیروگاه هزار مگاواتی بادی از نیروگاه هزار مگاواتی بخاری یا گازی ارزانتر هست. اگر هم بخواهند در نفت و گاز سرمایه گذاری کنند در نفت و گاز شیل که تقریبا در اگثر کشورهای دنیا وجود دارند انجام خواهند داد. همین هست که اوپک و روسیه در یکسال گذشته ۶ میلیون بشکه کاهش تولید داده ولی باز دنیا با وفور نفت و گاز مواجهه هست. ما از تحولات دنیا حتی دانستن این مسایل ۲۰ سالی عقب هستیم و هنوز در بحث طلای سیاه بودن نفت هستیم!
ناشناس۳۳۰۶۷۶۴۱۸:۰۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۷
ده تا شرکت بگو دنبال باد هستند ـ جک ننویس ـ امریکا دنیا رو جخنم کرده برا همین انرژی قدیمی
ناشناس۳۳۰۶۸۷۲۱۹:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۷
خوب . وقتی بخواهیم در ارزوی خود زندگی کنیم هیچ چیز را قبول نمی کنیم . شرکت شورون که بزرگترین شرکت نفتی دنیا هست حالا اعلام کرده سرمایه گذاری های عظیمی در معادن لیتیوم برای ساخت باطری می کند یا ایالت تکزاس که مرکز اصلی غولهای نفت و گاز امریکا هست همچنین اولین ایالت امریکا در تولید انرژی باد و خورشید هست چون این شرکتها قسمت اصلی سرمایه خود را معطوف انرژی های نوین و شیل کردند. تکلیف شرکتهای اروپایی که معلوم هست
ناشناس۳۳۰۷۳۶۷۰۸:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۸
امارات بزرگترین نیروگاه خورشیدی رو افتتاح کرد هندوستان با راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان ۱۸هزار مگاوات برق تولید میکنه خوده امریکا نمونه کامل تولید انرژی خورشیده
ناشناس۳۳۰۶۹۰۵۲۰:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۷
رابطه خود را با شرق و غرب نظیر عربستان متوازن کنید دیگه لازم نیست دنبال سرمایه گذاری بقیه بگردید خودتان راحت نفت صادر کنید و قبل از تغییر نسل انرژی منافع آن را به زندگی مردم و زیر ساخت های کشور تزریق کنید
محمد۳۳۰۷۰۸۱۲۳:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۷
الان مهم دوستی با همسایه هاست تجارت با عربستان عراق افغانستان پاکستان و... چه ربطی داره که ما متحد بشیم بزنیم اسراییل داغون بشه.. ایشالا یک روزی داغون بشه که من میگم ربطی به من ندارن...الان بحث تجارت با عربستان بود.. خدا کنه دو ملت کنار هم زندگی با صلح و تجارت داشته باشند..
ناشناس۳۳۰۶۲۵۶۰۹:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۷
واقعا به چه روز و توهمی افتادید که فکر می کنید عربستان یا هر کشوری برای رقیب تضعیف شده اش مجالی برای پیشرفت فراهم کند، آنهم با سابقه نفرت پراکنی های قبلی که در بالاترین سطح حاکميت دو طرف بوده
ناشناس۳۳۰۶۳۶۸۱۱:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۷
وقتی چماق بگیری بالای سرش ناچار میشه دوستی عربستان وایران میتونه در حد حفاظت از منافع مشترک باشه
ناشناس۳۳۰۶۴۴۴۱۲:۳۱:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۷
عربستان طوری عمل کرده که یک کشور منزوی نیست! کسی بخواهد تهدید به چماقش کند چه دنیای مدرن غرب و چه اکثریت کشور های مسلمان همان چماق را می گیرند و استفاده معکوس می کنند!
ناشناس۳۳۰۶۶۰۳۱۵:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۷
به راحتی می توان انجام داد
ناشناس۳۳۰۶۳۷۶۱۱:۳۹:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۷
هنر دیپلماسی دولت انقلابی این است که رقیب منطقه ای را به همکاری تجاری و نظامی و دوستی ترغیب کرده است.
ناشناس۳۳۰۶۴۵۰۱۲:۴۲:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۷
فعلا که در همین لحظه و به کمک تمامی اقدامات 1.5 ماه گذشته، رقیب منطقه ای دارد مختصات کشور مستقل فلسطینی بدون هیچ کرسی سیاسی برای گروه هایی چون حماس و جهاد اسلامی و قسام و کتائب و غیره ترسیم می کند، تا پس از پایان درگیری غزه با حمایت اکثریت قریب به اتفاق جامعه جهانی، بر سر تاسیس آن با اسرائیل و تشکیلات خود گردان و با رضایت صد در صدی دو کشور پر رنگ همسایه یعنی مصر و اردن، توافق کند.
ناشناس۳۳۰۶۵۰۹۱۳:۵۰:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۷
باز حرف آنان را تکرار کردید؟!! آینده از آن مقاومت هست همان طوری که الان دارد تعیین تکلیف می کند و در گذشته هم همین طور
علی‌اصقر۳۳۰۶۲۶۰۰۹:۵۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۷
عربستان، چین و روسیه در صنعت نفت ایران، سرمایه‌گذاری نخواهند کرد. این کشورها قبلاً در امتحان خود را رفوزه شده‌اند. ایران علاوه بر سرمایه، به فناوری هم نیاز دارد که آن هم به کشور نخواهد آمد. لذا نوشته‌های این مقاله، آرزو است
ناشناس۳۳۰۶۲۸۰۱۰:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۷
همین الان سرمایه گذاری توسط چین و روسیه وجود دارد
ناشناس۳۳۰۶۴۵۵۱۲:۴۶:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۷
سرمایه گذاری یعنی آنچه برای امارات و قطر و کویت و عراق اتفاق افتاد و نتیجه ملموسش (البته که عراق 2 سال است قرارداد 20 میلیارد دلاری را بسته و کمی به طول می کشد به نتیجه برسد).
ناشناس۳۳۰۶۵۱۳۱۳:۵۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۷
ایران با روسیه قرارداد سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری صنایع نفت و گاز منعقد کرده که به زودی به نتیجه می رسد.
ناشناس۳۳۰۶۳۷۰۱۱:۳۷:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۷
فناوری پیشرفته صنایع نفت و گاز در اختیار چین و روسیه است و در 2 سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری را در صنعت نفت و گاز ایران کرده اند.
ناشناس۳۳۰۶۳۱۹۱۰:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۷
سی ساله در صنعت نفت مشغولم. اینا همش خیالبافی بود.
ناشناس۳۳۰۶۳۶۹۱۱:۳۴:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۷
توتال چرا قراردادش را بعد از برجام کنسل کرد ؟!
ناشناس۳۳۰۶۴۵۷۱۲:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۷
چون نمی تواند ذینفعانش را به زور اسلحه وادار به مقاومت و از دست دادن سرمایه و زندگی در فلاکت کند! به هر حال توتال هم سهامدار دارد و هم کارمند و آرمانش منافع خودش و ذینفعانش هست!
ناشناس۳۳۰۶۶۰۵۱۵:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۷
در حین برجام عمل نکرد و اطلاعات گرفت و رفت
ناشناس۳۳۰۶۳۲۰۱۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۷
باعث خوشحالی است ، البته اگر به واقعیت برسه !!!
ناشناس۳۳۰۶۳۲۹۱۱:۰۲:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۷
روس ها بزرگ ترین تهدید صنعت نفت و گاز ایران هستند. تا کنون بخش قابل توجهی از بازار با کیفیت نفت و گاز ایران را موذیانه تصاحب کرده اند. در پوشش سرمایه گذاری در حال تخریب درونی صنعت ایران هستند.
ناشناس۳۳۰۶۳۶۷۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۷
اکنون چین و روسیه در صادرات نفت کمک شایانی به ایران می کنند و دوستان روزهای سخت در شرایط تحریم هستن.
ناشناس۳۳۰۷۰۵۷۲۲:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۷
حالا روسیه و چین ابر قدرت هستند و منافع جهانی دارند چرا باید ما قاطی جناح بندی اونها بشیم ببینید چند درصد اخبار همش شده جنگ جنگ جنگ پس کی صلح و تبادل و تعامل جهانی و رفع تحریم
ناشناس۳۳۰۶۴۷۶۱۳:۲۳:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۷
اگر اسرائیل و نژادپرستان بگذارند. باید این کینه های نژادی و عرب ستیزی در رسانه ها کم بشود
ناشناس۳۳۰۶۵۹۰۱۴:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۷
فرصت های ملت قربانی توهمات جهانی و تحریم شده است. هم چین، هم روسیه هم عربستان پشت تحریم ها هستند.
ناشناس۳۳۰۶۷۲۴۱۷:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۷
به غیر آمریکا و غرب همه بدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین