معرفی بهترین پارک‌های شمال شهر تهران

  4020905039 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این مقاله، ۱۴ پارک از بهترین پارک‌های شمال شهر تهران را معرفی خواهیم کرد.

معرفی بهترین پارک‌های شمال شهر تهران

پارک نیاوران، پارک جمشیدیه، رویا پارک، هیومن پارک، دکتر لند، پارک شطرنج، پارک جنگلی سوهانک، پارک قیطریه، پارک ملت، پارک آب و آتش، پارک باغ ایرانی، پارک طالقانی، پارک نوروز، پارک ساعی

1. پارک نیاوران

آدرس: شمال خیابان پاسداران تا میدان باهنر (نیاوران)

پارک نیاوران یکی از قدیمی‌ترین پارک های شمال شهر تهران به فرمان محمدرضا پهلوی و با نقشه طراحان انگلیسی و معماری مهندس سردار افخمی در سال ۱۳۴۸ بنا شد. این بوستان با مساحت ۶۲,۰۰۰ متر مربع در شمال شرقی تهران، در منطقه نیاوران قرار دارد. طبقات مختلف و پله‌های متعدد از ویژگی‌های بارز این پارک است.

دو درب ورودی شمالی و جنوبی برای این پارک در نظر گرفته شده که هر دو درب در خیابان پاسداران هستند. آب‌نماهای بزرگی با مساحتی در حدود ۳,۳۲۰ متر مربع در این پارک ساخته شده است.

۸,۰۰۰ متر مربع گل‌کاری و در حدود ۲۰,۰۰۰ متر مربع چمن‌کاری به همراه درختان از گونه‌های فراوان در پهنه سبز پارک قرار دارد. یکی از کهن‌ترین درختان چنار تهران با ۱۵۰ سال عمر، ۲۰ متر ارتفاع و محیط ۲٫۸ متری بر زیبایی این بوستان افزوده است.

ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه، آمفی‌تئاتر، زمین اسکیت، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب‌سواری، سالن ورزشی بانوان و چهار استخر بزرگ از امکانات پارک نیاوران تهران است.

پارک نیاوران

2. پارک جمشیدیه

آدرس: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه یکی از پارک های شمال شهر تهران است که با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در محله جمشیدیه، در شمال خیابان نیاوران قرار دارد. این پارک از شمال به کوه کلک‌چال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود می‌شود و معماری متفاوتی با سایر پارک‌های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا قرار دارد. با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار به طبقات بالایی پارک می‌رسید و از آنجا نمایی زیبا از شهر تهران را خواهید دید.

پارک جمشیدیه برای افراد عاشق کوهنوردی، پیاده‌روی و هر کسی که از دیدن چشم‌اندازهای زیبا لذت می‌برد،‌ گزینه‌ مناسبی خواهد بود. در این پارک هرچه به ارتفاعات بالاتر بروید، با منظره‌ای خیره‌کننده مواجه خواهید شد. پس از اولین بارش برف زمستانی،‌ چهره زیباتری به خود می‌گیرد.

پارک جمشیدیه

3. رویا پارک

آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه

رویا پارک اولین پارک جادویی ایران با محیطی سحرآمیز محسوب می‌شود که به‌عنوان پارک موضوعی و یکی از پارک های شمال شهر تهران، فرصت تجربه چندین سرگرمی را برای ساکنان پایتخت و گردشگران فراهم کرده است.

پنج بخش رویا پارک شامل بخش‌های سه‌بعدی، بی‌نهایت یا آینه‌ها، پرسپکتیو، جاذبه، ترفندها و بخش تاریک است. برای ورود به این بخش‌ها باید ابتدا کف کفش‌هایتان به‌وسیله کیسه‌هایی لمینت ‌شود تا آسیبی به آن‌ها نرسد.

بخش سه‌بعدی از طرح‌های سه‌بعدی تشکیل شده است. در بخش بی‌نهایت با آینه‌های متعددی مواجه می‌شوید که تصویر شما را به تعداد بی‌نهایت تکثیر می‌کنند. بخش پرسپکتیو بیشتر به حس بینایی و خطای دید مربوط است که نتیجه آن عکس‌هایی جذاب و خلاقانه خواهد بود. بخش جاذبه‌ها از اتاقی به‌شکل آشپزخانه و اتاق دیگری به‌شکل خانه تشکیل شده است که وارونه هستند. بخش تاریک به‌ کهکشان راه شیری شباهت دارد و حس سفر در فضا را در شما زنده می‌کند.

همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند که رویا پارک از نظر تنوع آثار در ردیف پنج موزه تراز اول جهان به حساب آید. بازدید از بزرگ‌ترین پارک رویایی ایران برای خانواده‌ها مناسب به نظر می‌آید؛ به‌خصوص که این مجموعه برای گروه سنی سه سال به بالا طراحی شده است و تمام گروه‌های سنی با هر سلیقه‌ای می‌توانند از چنین تجربه‌ای لذت ببرند.

رویا پارک

4. هیومن پارک

آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه

مجموعه شگفت‌انگیز هیومن پارک به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک بدن انسان در خاورمیانه و یکی از پارک های شمال شهر تهران محسوب می‌شود که کودکان را در سفری مهیج به درون بدن انسان می‌برد. در این سفر که از گوش شروع می‌شود، کودکان با بخش‌های مختلف بدن نظیر مغز، چشم، قلب و... آشنا می‌شوند. قطعا تماشای رگ‌های خونی و لوزالمعده و عبور از میان معده و قلب و کلیه جزو جذاب‌ترین اتفاقاتی است که هر کودکی برای آن لحظه‌شماری می‌کند؛ به‌خصوص که در کنار اشکال سه‌بعدی اندام‌های داخلی بدن، صداهای مربوط به بخش‌های مختلف را نیز می‌شنوند.

از آنجا که این محل، حقایق داخل بدن را به زبانی ساده مطرح می‌کند، مقصد بسیار خوبی برای اردوهای مدرسه‌ای و خانواده‌های دارای فرزند کودک یا نوجوان است.

هیومن پارک

5. دکتر لند

آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه

کودکانی که به پزشکی علاقه دارند یا دنیای پزشکی برایشان جذابیت دارد، در دکتر لند دارآباد، یکی از پارک های شمال شهر تهران، می‌توانند با تجهیزات و امکانات پزشکی آشنا شوند. ضمن اینکه بازدید از این محل می‌تواند به کاهش ترس و ایجاد علاقه در کودکان نسبت به مسائل پزشکی کمک کند.

در دکتر لند از تخت دندانپزشکی تا اتاق عمل، بخش اطفال و نوزادان، رادیولوژی، سونوگرافی و اورژانس به چشم می‌خورد که حتی بزرگسالان را به وجد می‌آورد. کارشناسان علمی حرفه‌ای با کودکان همراه می‌شوند و اطلاعات علمی مرتبط با هر بخش را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه کلیه تجهیزات مطابق با استاندارد‌ها هستند، با خیالی راحت می‌توانید کودکتان را به این فضا ببرید. دکتر لند درست در کنار هیومن پارک قرار گرفته است و به‌راحتی امکان بازدید از هر دو جاذبه در یک روز وجود دارد. دکتر لند برای گروه سنی چهار تا ۱۴ سال مناسب است.

دکتر لند

6. پارک شطرنج

آدرس: خیابان آجودانیه، نبش کوچه سیزدهم شرقی

این پارک با مساحت ۳,۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۰ در خیابان شهید سباری، بین دو خیابان پنجم و ششم شرقی افتتاح شده و یکی از پارک‌های خلوت تهران است. محوطه آن به‌صورت صفحه‌های شطرنج سازمان‌دهی شده و دو سالن با نمای قلعه، شبیه مهره رخ در شطرنج دارد. علاوه بر میزهای مخصوص بازی شطرنج، سالن شطرنج در این پارک وجود دارد. اجرای مسابقه و برگزاری کلاس‌های آموزش شطرنج از فعالیت‌های مهم پارک شطرنج است.

مسیرهای پیاده‌روی و حتی دوچرخه‌سواری برای علاقه‌مندان به ورزش در پارک شطرنج  یکی از پارک های شمال شهر تهران در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در سراسر این محل زیبا، نیمکت‌هایی برای استراحت و تجهیزات ورزشی عمومی تعبیه شده است.

پارک شطرنج

7. پارک جنگلی سوهانک

آدرس: بزرگراه ارتش، امتداد جاده لشگرک، ضلع شمالی جاده، محله سوهانک

پارک جنگلی سوهانک در تپه‌های شمالی محله‌ سوهانک تهران قرار دارد و یکی از پارک های شمال شهر تهران است و با مساحت حدود ۴۰۰ هکتار از سال ۱۳۶۱ هجری شمسی میزبان اهالی شهر تهران است. با توجه به اینکه این پارک در فضایی بکر و جنگلی قرار دارد، افراد کمی از آن دیدن می‌کنند و این باعث حفظ فضای سبز شده و زیستگاه مناسبی برای انواع گونه‌های جانوری و گیاهی نظیر سرو، کاج، ارغوان، توت، بادام، اقاقیا، زبان‌ گنجشک و سماق است.

در برخی از روزهای سال و تعطیلات پایان هفته، تپه‌های پارک جنگلی سوهانک به پیستی پرهیجان برای عاشقان موتورسواری تبدیل می‌شود.

پارک جنگلی سوهانک

8. پارک قیطریه

آدرس: خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

پارک قیطریه در گذشته باغ خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار بوده است و اکنون یکی از پارک های شمال شهر تهران است. این باغ در سال ۱۳۵۶ توسط شهردار وقت تهران مرحوم دکتر غلامرضا نیک‌پی که خود نوه دختری شاهزاده ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه بود، به پارک تبدیل شد.

پارک قیطریه در منطقه یک شهرداری تهران قرار گرفته و نقش مهمی در تغییر آب و هوای منطقه دارد و زیستگاه پرندگان گوناگونی به حساب می‌آید. فرهنگسرای ملل در این پارک قرار گرفته که شامل فعالیت‌های آموزشی و هنری متنوع است. همچنین نگارخانه، کتابخانه، نمازخانه، برکه، زمین بازی، مخزن ذخیره آب، پیست اسکیت از دیگر امکانات بوستان قیطریه است.

پارک قیطریه

9. پارک ملت

آدرس: خیابان ولیعصر، بالاتر از تقاطع بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)

پارک ملت، بوستان بزرگی در شهر تهران و یکی از پارک های شمال شهر تهران است که در سال ۱۳۴۵ ساخته شد و از شرق به خیابان ولی‌عصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محدود می‌شود. این پارک به‌لحاظ تاریخچه، قدمت، قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا، معماری اصولی و امکانات، از اهمیت بالایی برخوردار است که با مساحت ۳۴ هکتار به‌عنوان یکی از بوستان‌های بزرگ تهران محسوب می‌شود و طراحی آن به‌صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی است. دریاچه‌ای کوچک و آرام در مرکز این پارک وجود دارد.

بر پایه‌ نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان ملت نخستین بوستانی است که یک شهروند تهرانی به مهمان غیرتهرانی خود معرفی می‌کند.

پارک ملت

10. پارک آب و آتش

آدرس: خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

بوستان حضرت ابراهیم یا پارک آب و آتش یکی از بهترین پارک های شمال شهر تهران در شب است که با مساحت بالغ بر ۲۴,۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۸ در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد. پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آب‌نما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز از بخش‌های مختلف این پارک هستند. از جمله جذابیت‌های پارک آب و آتش تندیس‌های جالبی است که در گوشه و کنار پارک به‌چشم می‌خورند.

این پارک از طریق پل چند طبقه طبیعت، به پارک طالقانی متصل شده است.

پارک آب و آتش

11. پارک باغ ایرانی

آدرس: منطقه سه شهرداری تهران، محله ده ونک، کوچه صابری

باغ ایرانی، پارکی زیبا با درختان کهنسال در شمال تهران است که دسترسی به آن با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌راحتی امکان دارد. این باغ که ۲۴ ساعته به روی بازدیدکنندگان باز است، امکانات خوبی برای پیک‌نیک و ورزش دارد و از جمله بهترین پارک های تهران برای عکاسی است. دو هکتار از سه هکتار باغ ایرانی به فضای سبز اختصاص دارد که انواع درختان، درختچه‌ها و گیاهان رونده و گل‌ها در آن به چشم می‌خورد.

با وجود دیوارکشی و حصار دور باغ که ظاهر جدیدی به آن داده‌اند؛ داخل آن مملو از درختان قدیمی و برفراشته است. علاوه بر این، آب جاری در حوض‌ها و فواره‌ها، گل‌های رنگارنگ و متنوع، تقارن در طراحی و ساختار باغ و همین طور عمارت وسط باغ جذابیت زیادی برای این باغ ایرانی به وجود آورده‌اند که می‌توانید عکس‌های زیبایی از آن‌ها بگیرید. دو کتابخانه نیز برای خانم‌ها و آقایان در بخش کوشک اصلی باغ در نظر گرفته شده است.

زمین بازی کودکان، وسایل بدن‌سازی، آلاچیق، سطوح شیب‌دار (مناسب برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی)، از جمله امکانات این پارک که یکی از پارک های شمال شهر تهران است به حساب می‌آیند.

پارک باغ ایرانی

12. پارک طالقانی

آدرس: بزرگراه حقانی شرق، بعد از پل بزرگراه مدرس، خیابان سرو

پارک طالقانی یکی از پارک های شمال شهر تهران روی تپه‌های عباس‌آباد، در سال ۱۳۵۷ خورشیدی تاسیس شده است و دارای ۷۵ نوع گونه‌های درختی است.

این بوستان دارای آلاچیق‌ها و میز و صندلی‌های متعدد و همچنین مکانی مناسب برای گذراندن تعطیلات و روزهای تابستان است.

پارک طالقانی

13. پارک نوروز

آدرس: میدان آرژانتین، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، بلوار نوروز

این پارک در قسمت جنوبی اراضی عباس‌آباد تهران و در نوروز ۱۳۹۲ افتتاح شد. پارک نوروز یکی از پارک های شمال شهر تهران دارای کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی است که در حوزه کشورهای عضو اکو تعریف شده است. بخشی از پارک، اکو نام دارد که روش‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو که آیین و سنت نوروز در تمام سال محوریت آن است، معرفی می‌شود.

همچنین ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز متعلق به کشورهای عراق و بحرین است که عضو اکو نبوده، ولی نوروز را جشن می‌گیرند. هر کشور در یکی از این سکوها، حوزه گردشگری، آداب و رسوم، صنایع دستی و موسیقی را معرفی می‌کند.

پارک نوروز

14. پارک ساعی

آدرس: خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ونک

پارک ساعی در خیابان ولی‌عصر تهران قرار گرفته و با پوشش گیاهی بسیار متنوع، یکی از زیباترین پارک های شمال شهر تهران به حساب می‌آید. محل این پارک توسط مهندس کریم ساعی در سال ۱۳۲۴ درخت‌کاری شد، در دهه ۴۰ ایده طراحی اصلی پارک صورت گرفت و در سال ۱۳۴۲ با طراحی حسین محجوبی احداث شد. باغ ژاپنی بخشی از پارک است که شامل زیستگاه پرندگان آبزی است. زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز، آلاچیق، حیات‌وحش پارک و شهربازی کودکان از امکانات این پارک است.

پارک ساعی

کریم ساعی

دیدگاه کاربران

بهروز۳۳۰۶۶۹۹۱۶:۴۵:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۷
سلام مطالب مفیدی بود من تازه صاحب فرزند شدم وحتما از این پارکها استفاده خواهم کرد با تشکر
ناشناس۳۳۰۶۸۱۰۱۸:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۷
بوستان بهشت مادران هم سمت حقانی فضای مناسبیه برای خانمها
زهرا وهابیان۳۳۰۷۱۳۵۲۳:۴۷:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۷
عاالی بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

آخرین عناوین