آیا بیماری ایدز درمان دارد؟

  4020904047

بیماری ایدز در اثر ورود ویروس HIV به بدن ایجاد می‌شود، این بیماری با تحت تاثیر قرار دادن گلبول‌های سفید خون، سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می‌کند در نتیجه بیماری‌های ساده نیز می‌توانند سلامت فرد را با خطر جدی مواجه کنند.

آیا بیماری ایدز درمان دارد؟

به گزارش فارس، بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی توسط ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV ایجاد می‌شود، این ویروس به گلبول‌های سفید خون حمله می‌کند و نوعی گلبول سفید به نام لنفوسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که وجود این نوع گلبول سفید نقش بسیار موثری در مبارزه با عفونت‌ها دارد بنابراین با از بین رفتن این نوع از گلبول‌های خون توانایی انسان برای مبارزه با عفونت و بیماری کاهش پیدا می‌کند و هر میکروبی به تهدیدی جدی برای سلامت انسان تبدیل می‌شود.

هفته‌های نخست ابتلا به ویروس HIV مرحله حاد نامیده می‌شود در این مرحله برخی افراد هیچگونه علائمی ندارند اما در بسیاری افراد نیز برخی علائم خفیف که شباهت زیادی به علائم بیماری آنفلوانزا دارد ظاهر می‌شود بنابراین ممکن است این علائم جدی گرفته نشود به همین جهت نیز در اکثر موارد تشخیص بیماری در این مرحله انجام نمی‌شود البته در هفته‌های ابتدایی احتمال انتقال ویروس HIV به دیگران بالا است.

مرحله دوم ابتلا به ویروس HIV مرحله مزمن یا تاخیر بالینی نام دارد که ممکن است سال‌ها طول بکشد.

علائم بیماری ایدز چیست؟

تب مکرر، اضطراب و افسردگی، غدد لنفاوی متورم به ویژه در زیر بغل، گردن و کشاله ران، مشکلات عصبی، خستگی مزمن، کاهش وزن ناگهانی، تعریق شبانه، اسهال مکرر و مزمن، لکه‌های تیره پوستی، دهانی، بینی یا بر روی پلک‌ها، ضایعات و بثورات پوستی، زخم‌ها، لکه‌ها یا ضایعات دهانی و زبانی از جمله علائم بیماری ایدز محسوب می‌شوند.

به دلیل از بین رفتن گلبول‌های سفید خون فرد مبتلا به بیماری ایدز مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله برفک دهان، سرطان گره لنفاوی، ذات‌الریه، تومور در دیواره رگ‌های خونی، بیماری سل، انگل روده، بیماری قارچی در مغز، بیماری مغزی ناشی از انگل و... خواهد شد.

راه‌های انتقال بیماری ایدز

بیماری ایدز از طریق مایعات بدن فرد مبتلا به دیگران انتقال پیدا می‌کند درواقع رابطه جنسی، استفاده مشترک از سوزن و سرنگ توسط معتادان تزریقی، استفاده از خون آلوده، انتقال بیماری از طریق شیر مادر به نوزاد، استفاده از تجهیزات خالکوبی بدون اسریل شدن و انتقال بیماری از طریق زایمان به نوزاد از جمله راه‌هایی است که می‌تواند منجر به سرایت بیماری ایدز از فردی به دیگران شود.

بوسیدن و در آغوش گرفتن، حمام مشترک، استخر، عطسه، سرفه، اشک چشم و بزاق دهان باعث انتقال ویروس ایدز به دیگران نمی‌شود مگر اینکه بزاق دهان نیز با خون آلوده همراه باشد.

آیا ایدز درمان قطعی دارد؟

بیماری ایدز نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی تحت کنترل قرار می‌گیرد البته در صورتی که ابتلا به ویروس HIV در مراحلی که بیماری ایدز ایجاد نشده تشخیص داده شود امکان درمان وجود دارد اما بیماری ایدز درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان با مصرف دارو روند بیماری را کاهش و آن را تحت کنترل قرار داد.

تا کنون واکسن موثری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز کشف نشده است و نمونه‌های تولید شده نیز در مراحل اولیه آزمایش قرار دارند و تا اخذ تاییدیه‌های نهایی و ورود به بازار راه بسیاری در پیش است بنابراین تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری شناخت دقیق راه‌های انتقال آن و انجام مراقبت‌های لازم است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین