وعده بلندپروازانه وزیر ارتباطات/ واکنش رئیسی به تهدید اتمی وزیر صهیونیست

  4020817065 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

وعده بلندپروازانه وزیر ارتباطات/ واکنش رئیسی به تهدید اتمی وزیر صهیونیست

واکنش رئیسی به تهدید اتمی وزیر صهیونیست

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت سکوت و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را موجب بی‌اعتباری بیشتر این سازمان‌ها نزد ملت‌های جهان دانست و تصریح کرد: این مسئله علاوه بر تاثر و تأسف فراوان، گواهی بر مطالبه بر‌حق مردم جهان برای جایگزینی یک نظم عادلانه به جای ساختار ظالمانه کنونی محسوب می‌شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اظهارات یکی از مقامات رسمی رژیم صهیونیستی درباره استفاده از بمب اتم علیه مردم بی‌گناه و بی‌دفاع غزه اظهار داشت: امروز حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران در خطرناک دانستن وجود این رژیم تروریست برای جامعه بشری و ضرورت مقابله با آن و دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین بر همگان اثبات شده است.

***

وعده بلندپروازانه وزیر ارتباطات

فرهیختگان نوشت: «یکی از بلندپروازانه‌ترین هدف‌گذاری‌ها در کشور نه ساخت چهارمیلیون مسکن در کشور، نه ساخت پتروپالایشگاه‌ها، نه ساخت بزرگراه‌های کریدور شمال-جنوب و نه ورزشگاه‌ها و استادیوم‌هاست، بلکه به‌اذعان کارشناسان فناوری اطلاعات، یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های حال‌حاضر کشور، هدف‌گذاری وزارت ارتباطات برای ایجاد 20 میلیون پوشش فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم است.

ماجرا این است که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم از زمانی که بر سر کار آمد، گفت اصلی‌ترین برنامه وی ایجاد زیرساخت برای پوشش 20 میلیون خانوار با اینترنت فیبر نوری است. در همان زمان وزیر ارتباطات هدف‌گذاری خود را به این صورت اعلام کرد که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ پنج‌میلیون پوشش فیبر نوری، در سال ۱۴۰۲ هفت‌میلیون پوشش و در سال ۱۴۰۳ نیز هشت‌میلیون پوشش فیبر نوری راه‌اندازی شود که درنهایت در سال 1404 به هدف 20 میلیون پوشش موردنظر برسیم.

وزارت ارتباطات از همان ابتدا وب‌سایت پایش طرح توسعه فیبر نوری را نیز به آدرس iranfttx. ir راه‌اندازی کرد که آمار و ارقام توسعه فیبر نوری در کشور را نشان می‌دهد.

متخصصان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات می‌گویند فارغ از اینکه هدف‌گذاری بلندپروازانه‌ وزیر در موعد مقرر (مرداد 1404) محقق شود یا نه، وعده پوشش به‌لحاظ فنی وعده دقیقی نیست و باید وزیر هدف را تعداد اتصال یا تعداد اشتراک (به‌معنی انتقال اینترنت پرسرعت به واحد مسکونی یا ساختمان کسب‌وکارها و ادارات) ذکر می‌کرد.

فارغ از این مباحث فنی، حالا 20 ماه تا پایان وعده وزیر برای تحقق 20 میلیون پوشش فیبر نوری مانده اما اطلاعات سایت iranfttx نشان می‌دهد از ابتدا تا کنون کمتر از 3.7 میلیون خانوار تحت‌پوشش فیبر نوری قرار گرفته و تنها 453 هزار خانوار یا کسب‌وکار اشتراک فیبر نوری (شامل VDSL و FTTH) دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۲.۸ میلیون پوشش و ۱۶۹ هزار اشتراک در دوره زارع‌پور انجام شده است. به‌عبارتی طی 43 ماه اخیر از سال۱۳۹۹فقط 3.7 میلیون پوشش ایجاد شده (تحقق 18.5 درصد از برنامه) و مشخص نیست وزیر ارتباطات چگونه در 20 ماه آتی به 82 درصد (بیش از 16 میلیون پوشش) از برنامه پوشش فیبر نوری دست خواهد یافت.

گرچه باید تاکید کنیم اگر پوشش یا هر تغییری که در بخش دسترسی مشتریان منجر به ارتقای کیفیت اینترنت شود از یک آمار صرفا ارائه‌شده براساس تعاریف غیرشفاف قطعا بهتر است.»

***

روزنامه دولت: تصمیمات مجلس عوام‌پسند است

روزنامه ایران نوشت: «هرچند مسأله تصمیمات غیرکارشناسی و عوام‌پسند، چالشی است که در ادوار مجلس گریبانگیر کشور بوده اما اکنون و در سال پایانی مجلس یازدهم، این مسأله هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند. اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و انتخاباتی با هدف جلب رأی مردم در انتخابات پیش روی مجلس در اسفندماه سال جاری و بی‌توجهی به هزینه‌های سنگین آن برای کشور، بر تصمیمات مجلس در سال جاری سایه افکنده است.

شفاف نبودن عملکرد نمایندگان که دقیقاً برخلاف وعده آنان در انتخابات قبلی مبنی بر «شفاف کردن مجلس برای مردم و نظارت پذیر شدن تصمیمات» بود، راه را برای هزینه‌تراشی‌های بی‌حساب و کتاب نمایندگان باز گذاشته است.

تحمیل پی در پی هزینه‌های سنگین به بودجه و برنامه هفتم و در کنار حذف منابع درآمدی، نشان می‌دهدبرخی نمایندگان برخلاف اظهارات عوام‌پسندانه‌شان در تریبون‌های مختلف، کمترین دغدغه‌ای نسبت به تشدید تورم در نتیجه ناترازی ایجاد شده بر اثر این مصوبات ندارند.»

انتقاد یک نماینده از تذکرات نمایندگان در سال انتخابات

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که به طور مکرر تذکر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تریبون مجلس شنیده می‌شود اما در عمل شاهد اقدام خاصی نیستیم و این داستان در هر جلسه مجلس ادامه دارد، گفت: یک دلیل این است که نماینده‌ها دوست دارند تذکر دهند و نگران هستند که زمان رسیدگی برنامه هفتم تمام شود و از این مسئله عبور کنند. از  سوی دیگر ما نمایندگان اسم گروه‌های مختلفی را در بلندگو می‌آوریم بالاخره نزدیک انتخابات است و دوست داریم اسامی مختلفی را نام ببریم و به نوعی در جریان باشند که نمایندگان به فکرشان هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که بالاخره چه تصمیمی باید در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گرفته شود، عنوان کرد: بارها همکاران ما گفتند، رئیس مجلس هم پاسخ داده است. یکبار هم سر این قضیه من با یکی از نمایندگان بحث کردم اگر مثلا نماینده‌ای پشت تریبون پاسخ نمی‌دهد یعنی واقعا به فکر بازنشسته‌ها نیست؟ اتفاقا هست؛ فقط نمی‌خواهد وقت مجلس را بگیرد زیرا وقت مجلس، وقت مردم است و هزینه‌هایش میلیاردی است و این درست نیست که ما دائم این مطلب را بگوییم و فیلمش را بگیریم و بین بازنشسته‌ها پخش کنیم؛ این کارها لازم نیست نماینده‌هایی که اتفاقاً ساکت هستند و پیگیری می‌کنند آن‌ها بیشتر در بین مردم و بازنشستگان محبوبیت دارند.

***

تکذیب منع تعقیب رضا ثقتی 

به گزارش برنا به نقل منبع آگاه، پرونده رضا ثقتی همچنان در دادگاه کیفری یک استان در حال رسیدگی است و موضوع منع تعقیب کذب محض است.

پیش تر شایعاتی درباره منع تعقیب این مدیر سابق  در وزارت ارشاد و انتصاب در مسئولیتی جدید منتشر شده بود که تکذیب شد.

علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در اعتماد نوشت: «در میان اخبار اخیر درباره وضعیت مدیرکل سابق ارشاد استان گیلان تا اینجا نکته‌ای که تقریبا روشن شده این است که وی هر چند از پست مدیریتی کنار گذاشته شده اما شغل خود را به عنوان کارمند دولت، دارد.

هر چند این شغل طبق اسناد منتشر شده در پایین‌ترین رده‌ها یعنی رده کارشناسی است اما وی در همین حدود حداقلی همچنان کارمند دولت محسوب می‌شود. نکته دیگر هم اینکه فهمیدیم پرونده وی در مسیر دادرسی و رسیدگی توسط مراجع اداری و قضایی است و تا تعیین تکلیف نهایی نتیجه پرونده از تصمیمات درخصوص ایشان مانند اخراج قطعی از کار دولتی یا مجازات‌های دیگر خودداری شده است.

بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این وضعیت اعتراض کرده بودند که باید با وی برخوردی سریع، قطعی و سخت در همان ماه‌های قبل می‌شد و مهلت دادن به رسیدگی قضایی به پرونده وی، درست نیست.

برعکس این نظر که فراگیر هم شده، معتقدم اتفاقا باید از چنین فرآیندی دفاع کرد و تلاش نمود تا با تخلفات و جرایم همه شهروندان همین برخوردهای همراه با تامل و در چارچوب قانون انجام شود.  در واقع می‌شود گفت اعلام تمایل شهروندان عادی برای کنار گذاشتن رعایت موازین قانونی دادرسی درخصوص مدیرکل سابق ارشاد گیلان و پرونده‌های مشابه نیز به همین احساس تبعیض حقوقی برمی‌گردد.

شهروندی که اولا در تجربه زیسته خود بارها نقض موازین حقوقی دادرسی در قبال تخلفات و جرایم توسط نهادهای متولی قانون را دیده و لمس کرده و ثانیا در معرض انواع سختگیری‌ها و حتی تهمت‌های اخلاقی و شرعی به لحاظ مسائلی مانند پوشش ساده خود است، نمی‌تواند موقعیت افرادی چون مدیرکل سابق ارشاد گیلان را در چارچوب عدالت و انصاف حقوقی و قضایی هضم و درک کند.»

***

کنایه سردار صفوی درباره وضعیت معیشتی مردم

به گزارش ایسنا، سرلشکر یحیی صفوی در «همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی» با تاکید بر اینکه باید از فرصت حضور تاثیرگذار در سازمان همکاری شانگهای و بریکس استفاده کنیم، اظهار کرد: به خصوص که اکنون روسیه به دلیل جنگ با اوکراین با آمریکا در اختلاف است و چین نیز رقیب اقتصادی آمریکا است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و نقش خود را سازمان‌های همکاری‌ منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا دهیم.

صفوی همچنین با اشاره به اهمیت تدوین سند چشم‌انداز سند برای ایران ۱۴۲۴ اظهار کرد: سند چشم‌انداز ایران ۱۴۲۴ باید تدوین شود تا به آمایش سرزمینی و جهت‌گیری‌ها کلان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برسیم و دولت‌ها مکلف به اجرای آن باشند.

وی یادآور شد: تقویت راهبرد دریایی در ابعاد اقتصادی و سیاسی و نظامی را باید مورد توجه قرار دهیم. در سطح هوایی و دریایی باید قدرت خود را افزایش دهیم و البته به تقویت نفوذ فرهنگی و افزایش قدرت اقتصادی هم مثل افزایش قدرت نظامی توجه داشته باشیم و بدانیم افزایش قدرت فقط بعد نظامی ندارد.

مشاور فرمانده کل قوا با بیان اینکه انسجام ملی و استحکام قدرت درون‌زا با حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و جدی‌گرفتن رضایت آنان از وضعیت کشور ممکن می‌شود، تصریح کرد: از این طلب‌های چند میلیارد دلاری که وصول می‌کنیم، یک میلیارد دلارش را هم به سفره‌ها و یخچال‌های مردم برسانیم. مردم باید از حکومت ما راضی باشند تا انسجام و استحکام قدرت درون‌زا نیز محقق شود.

***

پیشنهاد متکی برای رسیدگی به مشکلات تهران در مجلس

به گزارش فارس، منوچهر متکی سخنگو و دبیر اجرایی شورای وحدت با اشاره به اینکه مطالبات و خواسته‌های گوناگون مردم در کلانشهر تهران پاسخی در خور از سوی نمایندگان مجلس نمی‌یابد، افزود: مردم ما اساساً نمایندگان خود را نمی‌شناسند. به طور مثال اگر از مردم عادی و حتی بعضاً خواص جامعه در تهران بخواهیم که نام ۵ نفر از نمایندگان پایتخت را بگویند نمی‌توانند این کار را بکنند. 

وی افزود: ما پیشنهاد یک ساز و کار اجرایی و عملیاتی را برای ایفای نقش نمایندگی در کلانشهر تهران ارائه داده‌ایم و معتقدیم که راهکاری اثربخش و مفید فایده خواهد بود.

وی در تشریح پیشنهاد خود افزود: تهران را به ۳۰ منطقه تقسیم می‌کنیم و در هر منطقه یک نماینده به طور ویژه نسبت به امور مردم و مشکلات آن محدوده و منطقه از پایتخت رسیدگی خواهد کرد و البته این نافی نقش نمایندگی او به عنوان منتخب کل شهر تهران نیست.

متکی در پایان گفت: در حقیقت هر نماینده را به طور خاص مسئول  رسیدگی و مدیریت ظرفیت‌ها مشکلات و پاسخگویی به مطالبات یک منطقه تعیین کرده‌ایم. در این صورت مردم نیز به نحو بهتری می‌توانند با منتخبان خود در پایتخت تعامل نموده و مطالبات و خواسته های انسانی، اجتماعی و فرهنگی خود را پیگیری کنند.

***

انتصابات عجیب در زیرمجموعه وزارت نفت

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته خبر انتصاب علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد،در سمت مدیرعاملی شرکت ملی نفتکش ایران منتشر شد. عدم تخصص او در حوزه نفت، دوباره نگاه ها را به سمت «انتصابات فامیلی» در دولت رئیسی کشاند.

این اولین انتصاب حاشیه ساز در این شرکت مهم نبود. چند هفته پیش نیز خبر رسید که محمد حسین صیرفی نفیس، مجری شبکه قرآن به‌عنوان عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش انتخاب شده است. انتصابات فردی غیرمتخصص در شرکت ملی نفتکش... شوکی برای جامعه نفتی بود و بسیاری این انتصابات را مصداق «رانت سیاسی» در دولت رئیسی ارزیابی کردند.

***

موضع عجیب عارف درباره انتخابات

مشرق نوشت: «محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان گفته است که این بنیاد یک حزب سیاسی نیست و در انتخابات‌های گذشته کاندیدایی را معرفی نکرده است و در انتخابات پیش رو هم کاندیدایی را معرفی نخواهد کرد. برای ما در بنیاد امید ایرانیان حفظ و جذب نخبگان اولویت اصلی است.

البته ابن ادعا در حالی مطرح شده است که بنیاد امید ایرانیان نه تنها در انتخابات مجلس دهم از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سهمیه گرفت، بلکه در بستن لیست نهایی نیز نقش اصلی را بر عهده داشته و نامزدهای اصلاح‌طلب برنامه‌های خود را برای این تشکل شبه سیاسی ارسال می‌کردند.»

***

مقصر کمبود شیرخشک کدام نهاد است؟

جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به دلایل بروز اختلال در فرآیند تولید و توزیع شیر خشک در سطح کشور گفت‌: پس از حذف ارز 4200 تومانی دارو، قرار بر این بود که  2.5 میلیارد دلار به وزارت بهداشت داده شود تا این وزارتخانه بتواند ارز مورد نیاز برای واردات داروهای خاص، مواد اولیه دارو و شیرخشک را تامین کند. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در جلسه‌ای که همان زمان با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت برگزار شد، بانک مرکزی متعهد شد 400 میلیون یورو در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا مشکلی برای تامین مواد اولیه تولید دارو و شیر خشک در کشور به وجود نیاید که متاسفانه این موضوع در برهه‌های مختلف دچار اختلال شد و ارز مورد نیاز در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت. 

وی با بیان اینکه  اگر ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه شرکت‌های تولید شیر خشک به موقع تخصیص پیدا می‌کرد امروز اساساً مشکلی تحت عنوان کمبود شیر خشک در کشور وجود نداشت، خاطرنشان کرد: شاهد این مدعا هم این است که تا 6 ماه پیش که فرآیند تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه شیر خشک به خوبی در حال انجام بود مشکلی هم در حوزه تامین شیر خشک در کشور وجود نداشت اما از حدود 6 ماه قبل علی‌رغم تعهد بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه برای تخصیص به موقع منابع ارزی و ریالی اما ارز اکثر شرکت‌های تولید شیر خشک به طور کامل قطع شد که این مسئله حتی منجر به تعطیلی دو کارخانه اصلی تولید شیر خشک در کشور شد.  

میرمحمدی تصریح کرد: عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی و ریالی و همچنین عدم وجود یک برنامه مدون در سازمان غذا و دارو برای ارزیابی میزان نیاز کشور به شیر خشک  موجب شکل‌گیری وضعیت آشفته کنونی در بازار شیر خشک شده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۷۳۵۵۲۳:۵۰:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱۷
چرا نمایندگان مجلس هر چه سریعتر تکلیف قانون عفاف و حجاب را معلوم نمی کنند نیروی انتظامی هم که باید قوانین موجود را تا تصویب قانون جدید اجرا کند
ناشناس۳۲۸۷۵۵۲۰۹:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۸
قابل توجه دولت اگر از همین حالا بفکر تعدیل قیمت گاز مصرفی که در پاییز و زمستان مصرف بالا میرود نباشید فیش های گاز که دست مردم می دهید باعث بروز بحرانی همچون فاجعه بنزینی خواهد شد از همین حالا بفکر باشید.
ناشناس۳۲۸۷۳۸۲۰۰:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۱۸
هر شهروندی که در کشور جمهوری اسلامی ایران که امام خمینی بنیان گزار آن بوده اند زندگی می کند ملزم به رعایت قوانین کشور بوده و کسانی که خود را مقید نمی دانند با باید کوچ کنند و یا کوچانده شوند همین و بس
علی۳۲۸۹۰۷۹۲۱:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۹
مملکت برای همه مردم است .
ناشناس۳۲۸۷۴۲۹۰۲:۵۳:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۸
رفتم مرکز مخابراتی پیام نور گفت برای دو واحد تنها نمی آوریم باید همسایه هات هم بخواهند ولی هیچکدام از همسایه ها نخواستند حالا ماندیم و این adsl.
ناشناس۳۲۸۷۵۳۲۰۹:۱۸:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۱۸
عزیزم همین الان با پول نفت بخشی ازیارانه و حقوق کارمندان دولت و ارز رانتی 28500 از آن محل آن تامین می شود
ناشناس۳۲۸۷۵۳۴۰۹:۲۰:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۸
پول نفت که نباید سر سفره بیاید و هدر برود باید سرمایه گذاری شود در زیر ساخت و بخش بزرگ آن هم ذخیره شود (از وقتی دخل و خرج بودجه نفتی شده تورم دو رقمی در ایران ایجاد شده)
ناشناس۳۲۸۷۵۷۶۱۰:۰۴:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱۸
این که افراد متخصص در جایگاهشون قرار نمی گیرند که چیز عجیبی نیست. الی ماشاالله این چنین افرادی در کشور وجود دارند. همینه که وضع کشور رو به راه نمیشه دیگه. اگه همین یه مشکل رو حل کنند، پنجاه درصد مشکلات مملکت اصلاح میشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین