در گفت وگوی الف با "سید جعفر رضوی"،کارشناس مسائل فلسطین بررسی شد چرا جنگ غزه به یک کابوس بزرگ برای صهیونیست ها تبدیل شده است؟!

گروه جهان الف،   4020810112 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«صهیونیست ها با اهداف حداکثری که برای خود در قالب جنگ غزه تعریف کرده اند، فاصله زیادی دارند و به نظر می‌رسد که نتیجه این جنگ نیز به نفع مقاومت فلسطین خواهد بود. این مساله خود بازدارندگی قابل توجهی را به نفع مقاومت فلسطینی رقم می زند و عملا مقدمه ای بر فروپاشی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.»

چرا جنگ غزه به یک کابوس بزرگ برای صهیونیست ها تبدیل شده است؟!

به گزارش الف؛ همزمان با اوج گیری شعله های جنگ غزه در قالب تشدید حملات هوایی و توپخانه ای و آغاز حمله زمینی گسترده صهیونیست ها به نوار غزه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی و نظامی به واکاوی و بررسی چشم اندازهای مختلف مطرح در قالب معادله جنگ مذکور می پردازند. 

در این میان، عده ای بر این باورند که ضربه عملیات هفتم اکتبر موسوم به "طوفان الاقصی" از سوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) به رژیم اشغالگر قدس به قدری جدی بوده که چشم اندازهای مرتبط با فروپاشی این رژیم و البته وقوع تغییرات کلان‌تر در محیط ژئوپلیتیکی منطقه ای و بین المللی، به گزاره های کاملا محتملی تبدیل شده اند. 

"سید جعفر رضوی"، کارشناس مسائل فلسطین، در گفت و گو با الف به واکاوی ابعاد مختلف مسائل مذکور پرداخته است. 

در ابتدا، "سید جعفر رضوی" در پاسخ به این سوال که تا چه میزان عملیات طوفان الاقصی و مقاومت  ملت فلسطین در برابر حملات رژیم اشغالگر قدس و در عین حال، خروش ملت های منطقه علیه صهیونیست ها، گزاره فروپاشی رژیم صهیونیستی را به گزینه ای در دسترس و محتمل تبدیل کرده؟ گفت: «اینکه تا چه حد تحولات اخیر زمینه را برای فروپاشی رژیم اشغالگر قدس هموار کرده اند، به میزان زیادی منوط به این گزاره است که مقاومت فلسطین چگونه نبردهای جاری را به پایان خواهد رساند. خودِ مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز به این نکته اشاره کرده اند که جنگ کنونی آن ها علیه نوار غزه، یک موضوع حیاتی و مساله بودن و یا نبودن برای اسرائیل است.»

وی افزود: «در این زمینه شاهد بوده ایم که مثلا روسای سابق نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی نظیر شاباک و موساد به صراحت تصریح کرده اند که اگر اسرائیل موفق نشود شکستی را که در نتیجه عملیات طوفان الاقصی متحمل شده با از بین‌بردنِ جنبش های مقاومت اسلامی فلسطین در نوار غزه جبران کند، این بدان معنا خواهد بود که نوعی معادله بازدارندگیِ مستحکم و جدید علیه صهیونیست ها ایجاد خواهد شد که این مساله در نهایت به فروپاشی رژیم اشغالگر قدس ختم می شود.»

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: «از این رو، این سوال که تا چه حد تحولات جاری و جنگ میان اسرائیل و مقاومت اسلامی فلسطین، زمینه را برای فروپاشی رژیم اشغالگر قدس فراهم خواهد کرد، بستگی به نتیجه پایانی جنگ غزه دارد. اگر سناریوی حداکثری و خیلی بعیدِ صهیونیست ها یعنی نابودی مقاومت اسلامی فلسطین و راندن فلسطینی های ساکن در نوار غزه به سمت صحرای سینای مصر و یا تخلیه کرانه باختری محقق شود، گزاره فروپاشی صهیونیست ها نیز تا حد زیادی از روی میز برداشته می شود. با این حال، همانطور که عرض کردم، وقوع این سناریو بسیار بعید است. حتی آمریکایی ها نیز در شرایط کنونی شدیدا نسبت به توفیقِ عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تردید دارند و پیشتر شخص جو بایدن بر اساس آنچه برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند، به صهیونیست ها توصیه کرده بود که قدم در خاک نوار غزه نگذارند.»

سید جعفر رضوی خاطر نشان کرد: « از این رو، صهیونیست ها با اهداف حداکثری که برای خود در قالب جنگ غزه تعریف کرده اند، فاصله زیادی دارند و به نظر من نتیجه این جنگ نیز به نفع مقاومت فلسطین خواهد بود. این مساله خود بازدارندگی قابل توجهی را به نفع مقاومت فلسطینی رقم می زند و همین مساله مقدمه ای بر فروپاشی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. در این میان، به نظر من اگر مقاومت فلسطین بتواند شگفتانه های بیشتری را علیه صهیونیست ها در بحبوحه حمله زمینی آن ها به نوار غزه به نمایش بگذارد، هیچ بعید نیست که این موضوع، زمان فروپاشی رژیم صهیونیستی را به نحو قالب توجهی جلو بیندازد.»

این کارشناس مسائل فلسطین در پاسخ به این سوال که آیا جنگ کنونی غزه می‌تواند ژئوپلیتیک منطقه غرب آسیا را تغییر دهد و این منطقه را با واقعیت تازه ای رو به رو کند؟ گفت: «به نظر من جنگ فعلی غزه از ظرفیت های فراوانی جهت تغییر معادلات ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا برخوردار است. اینکه گروه های مقاومت پیروز شوند و سبب شوند که مثلا بخش هایی از شهرک های صهیونیست نشینِ مجاور با نوار غزه تخلیه شوند و دیگر سکنه ای در آن ها ساکن نشود، معادله ای است که مقاومت فلسطین عامل آن بوده و کاملا معنادار است. در عین حال، اگر اسرائیل هم بتواند در قالب سناریوهای حداکثری و بعیدِ خود، نوار غزه و کرانه‌باختری را به دست بگیرد، بر ژئوپلیتیک منطقه ای اثرگذار خواهد بود.»

وی افزود: «با این حال، اینکه شاهد بودیم در قالب تحولات اخیر و به ویژه عملیات طوفان الاقصی، مقاومت اسلامی فلسطین از پوسته خود خارج شد و چالش های جدی را برای صهیونیست ها ایجاد کرد، حامل پیامدهای جدی چه برای اسرائیل و چه منطقه غرب آسیا و ژئوپلیتیک حاکم بر آن است.  با این همه، حتی اگر تغییر و تحولات ملموسی را نیز در ژئوپلیتیک منطقه ای مشاهده نکنیم(در وضعیت فعلی)، باید توجه داشته باشیم که تحولات جاری در معادله فلسطین و نبرد مقاومت فلسطین با رژیم اشغالگر قدس، خود می تواند بستری برای تغییرات بزرگتر و ملموس تر در آینده باشد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۱۹۳۲۰۰:۴۰:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۲
اگر قبلا 25 سال می گفتند الان بدن شک و تردید آن عدد خیلی کمتر شده و قابل کتمان هم نیست
ناشناس۳۲۸۲۰۴۹۰۸:۵۱:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۲
نابودیشون انشالله خیلی نزدیکه
ناشناس۳۲۸۲۴۰۹۱۸:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۲
جنگ غزه فرصت بی نظیری بود که نتانیاهو دنبالش میگشت و حماس در بدترین موقعیت این فرصت را به بی بی داد تا نقشه ای که سالها در ذهنش بود را عملی کند. با این جنگ عملا غزه به ویرانه ای با کشته های بسیار تبدیل خواهد شد و نیروهای موثر حماس نیز به طور قابل توجهی ترور و تسویه خواهند شد و یک زمین سوخته ای برای فلسطینی ها باقی می ماند که تا سالها نمی تواند کمر راست کند.
ناشناس۳۲۸۲۵۳۷۲۱:۰۶:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۲
پدیده جنگ در هر شکلی مذموم و غیر قابل توجیه است .
ایما۳۲۸۴۰۴۹۱۵:۰۷:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۴
برای غزه بالاتر از سیاهی رنگی نبود. برای اسراییل زمان ده سال به عقب بازگشت. اسراییل مجبور به برخورد حداکثری است. لیکن مقاومت کردن غزه چند دستاورد دارد: غیر از هیمنه شکسته دشمن که محقق شده، صبرشان اسراییل را بیشتر به عقب می برد. چون اقتصاد و جمعیت اسراییل را به شدت تحت فشار قرار می دهد. بعلاوه فشار افکار عمومی مردم در جهان برای اسراییل و حامیان غربی اش بسیار آسیب زا خواهد بود. موضوعی که دهه آینده را علیه غرب رقم می زند. نباید عجله کرد...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین