هند: دیپلمات‌های کانادا در امور ما مداخله می‌کنند

  4020730119

وزیر امور خارجه هند در ادامه اختلاف دیپلماتیک کشورش با کانادا گفت، روابط دو کشور به وضعیتی دشوار دچار شده و دیپلمات‌های کانادایی را به مداخله در امور کشورش متهم کرد.

هند: دیپلمات‌های کانادا در امور ما مداخله می‌کنند

به گزارش فارس، «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند روز یکشنبه در شهر دهلی نو گفت، روابط کشورش و کانادا وارد مرحله‌ای دشوار شده و پرسنل دیپلماتیک کانادا مشغول «مداخله مداوم» در امور داخلی هند بوده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، صحبت‌های وزیر امور خارجه هند بعد از آن مطرح شد که کانادا روز پنجشنبه بعد از تصمیم دهلی نو برای لغو یکجانبه مصونیت دیپلماتهایش، مجبور به خارج ساختن ۴۱ نفر از آنها از خاک هند شد.

اختلاف میان هند و کانادا بعد از آن بالا گرفت که «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، چندی پیش تیراندازی مرگبار به «هاردیپ سینگ نجار»، یکی از چهره‌های جدایی‌طلب سیک ایالت پنجاب در بریتیش کلمبیای کانادا در ماه ژوئن را به هند نسبت داد.

هند ادعاهای ترودو را رد کرده و آن را پوچ و مغرضانه خواند و ابتدا دست به تعلیق صدور ویزا برای شهروندان کانادایی زد اما در ادامه از کانادا خواست تا ۴۰ دیپلمات دیگر خود را از این کشور خارج کند.

جایشانکار در یک سخنرانی بیان داشت: «روابط ما هم اکنون وارد یک مرحله دشوار شده است. اما می‌خواهم بگویم مشکلاتی که ما داریم با یک بخش از سیاست کانادا و سیاست‌هایی که از این بخش مطرح می‌شود، است.»

نخست وزیر کانادا روز جمعه گفت، تصمیمات دولت هند برای برخورد با دیپلمات‌های کانادایی باعث دشوار شدن زندگی عادی میلیون‌ها نفر از مردم دو کشور شده‌ است.

جایشانکار خاطر نشان کرد،‌ هند صرفا اصل تقارن دیپلماتیک طبق کنوانسیون وین را به کار گرفته «زیرا ما نگرانی‌هایی درباره مداخله مداوم پرسنل کانادایی در امور خودمان داریم.»

جایشانکار در ویدیویی از سخنرانی خود که توسط خبرگزاری ANI منتشر شد بیان داشت: «ما بخش عمده این نگرانی‌ها را علنی نکرده‌ایم. احساس من این است که با گذشت زمان مطالب بیشتری منتشر شده و مردم دلیل نگرانی‌هایی که ما داشتیم را درک خواهند کرد.»

«ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا هفته گذشته به تصمیمات هند اعتراض کرده و آنها را نامعقول و بی سابقه خوانده و نقض کننده آشکار روابط دیپلماتیک طبق کنوانسیون وین دانست.

جایشانکار همچنین خاطر نشان کرد، هند چند هفته پیش به دلیل نگرانی نسبت به امنیت دیپلمات‌هایش در سر کار، صدور روادید در کانادا را متوقف کرد. او بیان کرد، هند صدور این روادید را چنانچه امنیت دیپلمات‌هایش در کانادا هنگام حضور در سر کار ارتقا یابد از سر خواهد گرفت.

اواخر سپتامبر نیز وزارت امورخارجه کانادا اعلام کرد، تعدادی‌ از دیپلمات‌های ساختمان‌های دیپلماتیکش در هند را به دلیل مطرح شدن تهدیدات جانی در رسانه‌های اجتماعی علیه آنها، خارج می‌کند.

کانادا همچنین درخواست کرد که تدابیر امنیتی بیشتری پیرامون ساختمان‌های دیپلماتیکش در هند شامل کمیسیون عالی در دهلی نو و کنسولگری‌ها در بمبئی،‌ چاندیگار و بنگلور اجرا شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین