احمد توکلی دولت ملزم به معتبر دانستن سند رسمی است نه سند عادی

  4020716086 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اسناد رسمی در معاملات برای مردم مطلوب‌تراند یا اسناد عادی؟ بلاشک همه مردم اسناد رسمی را برای اثبات مالکیت اولی می‌دانند چون امضای دولت در پای آن است. اصل سند در نزد دولت باقی است، پس جعل بسیار دشوار است و هزینه‌های دولت برای بهره‌دهی اسناد رسمی به‌مراتب کمتر از اسناد عادی است.

دولت ملزم به معتبر دانستن سند رسمی است نه سند عادی

به گزارش الف، متن این نامه به شرح زیر است:

رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

سلام‌علیکم؛

بحث معتبر دانستن اسناد ثبت‌شده در دفترخانه‌های مورد تائید قوه قضائیه یا اسناد عادی که مردم خود می‌نویسند، به‌جایی رسیده است که شورای محترم نگهبان بی‌اعتباری اسناد عادی را خلاف قانون اساسی و شرع اعلام کرد. مجلس که عکس این نظر را مطرح می‌کرد بر نظر خویش اصرار ورزید و سلب اعتبار از سند عادی و فقط معتبر دانستن اسناد رسمی را ضروری و حسب مصلحت، خواستار شد. بدین ترتیب بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، طرح موردبحث، برای تائید مصلحت سنجی مجلس باوجود نقض قانون اساسی و شرع؛ یا رد مصلحت سنجی مجلس و رعایت شرع و قانون اساسی به مجمع تشخیص ارجاع شد. من در این مقاله با تکیه‌بر بعضی مفاهیم اقتصاد بخش عمومی نشان می‌دهم که گرچه اعتبار اسناد رسمی امری مسلم است اما حکومت برای یک حداقل مدت موردنیاز تبدیل اسناد عادی به رسمی باید سند عادی را برحسب مصلحت، برای زمان محدود، معتبر بشمارد.

توضیح و تشریح موضوع:

هر جامعه‌ای برای بقا و ادامه حیات محتاج تولید کالای عمومی است. کالای عمومی، کالایی است که برخلاف کالای خصوصی برای همه مردم تولید می‌شود تا زندگی جمعی میسر گردد؛ مانند نظم، امنیت، دفاع، قانون‌گذاری و رفع اختلاف. آیا می‌شود تصور کرد بدون امنیت، بتوان مبادله‌ای انجام داد؟ همه افراد جامعه برای معامله - بر سر یک قوطی کبریت تا یک کارخانه بزرگ - محتاج وجود قواعد حقوقی هستند که فروشنده و خریدار را راضی به مبادله داشته‌هایشان می‌کند. اگر حقوق مالکیت را قوه مقننه در آن جامعه، تعیین نکرده باشد، کسی نان نمی‌پزد، میوه‌ای به بازار نمی‌رسد، حتی اغنیا که می‌توانند گوشت بخورند، گوشتی نخواهند یافت. اساساً انگیزه‌ای برای تولید هیچ کالای خصوصی باقی نخواهد ماند. کالای عمومی دو ویژگی دارد؛ نخست رقابت ناپذیری؛ بدین معنا که پس از انجام همه هزینه‌های لازم و تولید شدن آن، افزایش مصرف‌کنندگان هزینه تولید را بالا نمی‌برد. برعکس کالای خصوصی که اگر مصرف‌کننده‌ای مقداری از نان یک مغازه را بخرد و بخورد به‌اندازه مصرف او از نان موجود در دسترس سایر مصرف‌کنندگان کم می‌شود و اضافه کردن مصرف‌کننده جدید، مستلزم نان تازه ایست، پس هزینه‌ جدیدی لازم است. به‌عنوان‌مثال وجود قانونی که مقررات راهنمایی و رانندگی را تعیین می‌کند موجب ایمنی سواره و پیاده است و برخورداری من از این ایمنی باعث نمی‌شود که فرد دیگر از آن محروم بماند؛ یعنی مصرف، به­طور هم‌زمان برای همه مصرف­کنندگان مقدور است. برخلاف نان که وقتی من قرص نانی را می‌خورم، شما باید گرسنه بمانید! ویژگی دوم استثناناپذیری است. بدین معنا که عرضه یک کالای عمومی نه برای یک فرد، بلکه برای عموم مردم است وکسی را نمی‌توان از مصرف آن بازداشت.1 درواقع هیچ مصرف‌کننده‌ای از مصرف، مستثنا نمی‌شود. وقتی کالای عمومی خالص برای یک فرد تولید شود همه افراد می‌توانند از آن کالا استفاده کنند؛ مانند مثال ایمنی رانندگی یا روشنایی خیابان‌ها. با چراغ‌های نصب‌شده به دست شهرداری، همه شهروندان راه را بهتر می‌بینند. تقریباً ناممکن است که کسی را از روشنایی خیابان محروم و مستثنا کرد. برخلاف کالای خصوصی که قیمت، تمام کسانی که توانایی پرداخت نداشته باشند را از مصرف مستثنا می‌کند.

دو ویژگی رقابت ناپذیری و استثناناپذیری سبب می‌شوند کسی کالای عمومی تولید نکند. چون نمی‌تواند هزینه‌اش را از مصرف‌کنندگان دریافت کند. مثال دیگر: وقتی برای پیشگیری از سیل، سدی احداث می‌شود، فقط شما نیستید که از آن بهره می‌برید همه خلائق از سیل مصون می‌مانند، چه در احداث مشارکت کرده باشند، چه نکرده باشند. بدین ترتیب تمایلی پیدا می‌شود که کسی برای کالای عمومی چیزی نپردازد. در اینجا مسئله سواری رایگان2 اتفاق می‌افتد یعنی چون مصرف رایگان مقدور است همه می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند ولی طبعاً کالایی تولید نمی‌شود درواقع در هیچ مکتب سیاسی تولید کالای عمومی را تکلیف مردم نمی‌دانند در این صورت اگر نگوییم جامعه به هم می‌ریزد، بسیار ناکارآمد می‌گردد. کالای عمومی به خاطر اهمیتی که از آن یادکردیم باید تولید شود تا بقیه کالاها امکان تولید پیدا کنند. خلاصه آنکه تولید کالای عمومی باوجود بالاترین اهمیت برای جامعه، زمین می‌ماند. به همین دلیل حکومت‌ها به‌عنوان وظیفه ذاتی و اولیه خویش – که همیشه مصلحت آن وابسته به زمان و مکان نیست و امری همیشگی است – آن را تولید می‌کند بلکه باید گفت به خاطر تولید کالای عمومی است که دولت‌ها برپا می‌شوند. طبیعی است که تنها منبع تولید و عرضه این کالا، از منابع عمومی‌ مانند مالیات و انفال است.

چرا می‌گوییم حکومت باید حقوق مالکیت را روشن و اعمال کند؟ زیرا قانون‌گذاری یا حاکم کردن قانون، کالایی (خدمتی) است که بخش خصوصی نمی‌تواند آن را تولید و عرضه کند. امنیت و نظم نیز مشابه آن است. جوامع بشری چقدر جنگیدند تا توانستند بر استبداد فائق آمده و از اینکه اشخاص بتوانند بر اساس قواعد سیال و خودمحورانه معاملات را صورت بخشند، جلوگیری کنند. در اسلام نیز تولید کالای عمومی ‌مانند نظم، امنیت، دفاع، وضع قانون و مقررات و اعمال آن و فصل خصومت‌ها، بر عهده حکومت است و منبع تأمین آن نیز مالیات تعیین‌شده است3.

دو پرسش نتیجه‌گیری ما را کامل می‌کند:

1) اگر حکومت برای تأمین یک کالای عمومی دو راه داشته باشد؛ محصول یکی باکیفیت‌تر و سودمندتر و درعین‌حال کم‌هزینه‌تر و محصول دیگری پرهزینه با منافع کمتر، آیا حکومت مختار است هرکدام را خواست انتخاب کند یا ملزم است روش منتهی به محصول کارآمدتر را ترجیح دهد؟ بدیهی است که این راه الزامی است و راه دوم اتلاف منابع است و حکومت حق اتلاف منابع عمومی را ندارد. هدف از پیدایش سند، حصول امنیت مالکیت و شکل­گیری مبادلات و رفع خصومات به‌عبارت‌دیگر امنیت مالی و حمایت سیاسی از حقوق مالکانه است. نتیجه استفاده بهینه از این کالاها، ایجاد اطمینان خاطر و ثبات اقتصادی و ثبات سیاسی در جامعه است که خود مشوق کاهش هزینه مبادلات اقتصادی و امنیت اجتماعی است و درعین‌حال اعتماد بین فردی و اعتماد دوجانبه حاکمیت و مردم را بهبود می‌بخشد هر چه اطمینان حاصل از این کالاها بیشتر باشد ریسک و نا اطمینانی و هزینه مبادلات در اقتصاد ملی4 کمتر می‌شود و این مؤلفه‌ها موجب بقا و رشد اقتصاد ملی می‌گردد. همین‌طور به دلیل کاهش احتمال جعل و کلاه‌برداری اثرات مثبت توزیع درآمدی دارد.

2) سؤال باقی‌مانده این است: اسناد رسمی در معاملات برای مردم مطلوب‌تراند یا اسناد عادی؟ بلاشک همه مردم اسناد رسمی را برای اثبات مالکیت اولی می‌دانند چون امضای دولت در پای آن است. اصل سند در نزد دولت باقی است، پس جعل بسیار دشوار است و هزینه‌های دولت برای بهره‌دهی اسناد رسمی به‌مراتب کمتر از اسناد عادی است. پیش از سال 1290 هجری شمسی ملاک تعلق ملکی به اشخاص، انجام معامله و انتقال مالکیت، اسنادی بود که توسط خریدار و فروشنده تدوین می‌شد و معمولاً به امضاء شاهدانی می‌رسید. هر چه این افراد معتبرتر بودند خدمت حاصل از سند ارزش بیشتری می‌یافت. به دلیل فقدان صنعت چاپ، اسناد با دست‌ نوشته می‌شد و به دلیل فقدان فناوری تشخیص هویت، این اسناد قابل دستکاری، تقلب و کلاه‌برداری بود. اگر فرض کنیم 35 درصد از پرونده‌های قضایی ایران مربوط به اسناد عادی است5 که البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و ارقام کمتر و بیشتری برای آن گفته شده است، آنگاه به هزینه سنگینی که از اعتبار سند عادی بر جامعه از طریق افزایش هزینه دولت تحمیل می‌شود، پی می‌بریم.

سند رسمی به‌عنوان حکم اولیه حکومتی است که مصلحتی ذاتی و همیشگی است، نه مصلحت زمانی یا مکانی. تا وقتی‌که رشد فناوری، روش‌های بهتر و کارآمدتری را در اختیار جامعه قرار دهد با روش اسناد رسمی آن مصلحت دائمی، به کارآمدترین وجه، تأمین شدنی است. شاید این نخستین بار است که در مسیر تقنین، دقت در مقدمات یک موضوع ماهیت آن را تغییر می‌دهد. آنچه باید مصلحتاً معتبر شناخته شود ادامه موقت اعتبار اسناد عادی است نه رسمی شاید اما نکته‌ای که بیشترین فایده را می‌رساند و کمترین هزینه را دارد؛ اما نکته‌ای که محل ابهام است آن است که آیا احکامی که تاکنون در این طرح تصویب شده است ما را به مقصودی که در بالا توضیح داده شد ما را به معتبر شدن اسناد رسمی و لغو اعتبار اسناد عادی می‌رساند یا خیر؟ به نظر می‌رسد چون اعتبار سند رسمی امری ذاتی است، مقصود موجه مجلس حاصل است و مجلس محتاج به تمسک به مفهوم مصلحت نیست. ثانیاً فرایندی که در مصوبه مجلس در خصوص تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی پیش‌بینی ‌شده است و مواعد زمانی آن و گلوگاه‌هایی که سند رسمی از آن مسیرها به جایگاه صحیح خود خواهد رسید، محتاج اصلاحات جدی است. ازاین‌رو لازم به نظر می‌رسد تا این مصوبه به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در اجرا پیش‌رو خواهد داشت ازجمله مشکلاتی که ازنظر اجرایی و قضایی ایجاد خواهد کرد، از دستور کار مجمع خارج شود؛ اما به‌منظور نیل به مقصود فوق، ضروری است اولاً جنابعالی موضوع را به استحضار رهبری برسانید تا با موافقت ایشان طرح به‌طور موجه از دستور مجمع و مجلس خارج شود ثانیاً قوای محترم سه‌گانه به‌ویژه دولت محترم با توجه به دغدغه‌ای که رئیس‌جمهور محترم در این خصوص دارند، با هم‌فکری و بهره‌گیری از مطالعات کارشناسی شده راه‌حلی کارآمد و کم‌هزینه را برای گذار از وضعیت فعلی در زمان مطلوب ارائه دهند. بعید است در چنین فرضی فقهای محترم شورای نگهبان که آگاه به مقتضیات زمان و مکان هستند، موضوع را در چارچوب موازین اسلامی تشخیص ندهند.

 با تشکر 

احمد توکلی 

رونوشت:

-دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت استحضار ایشان

-اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

-رئیس محترم جمهور و اعضای ارجمند هیئت دولت

-رئیس محترم و نمایندگان ارجمند مجلس شوری اسلامی

-دبیر محترم و اعضای ارجمند شورای نگهبان

-رئیس محترم قوه قضائیه، رئیس محترم دیوان عالی کشور، دادستان محترم کل کشور و رئیس سازمان اسناد و املاک کشور

******

1 - پیرامون کالای عمومی در اقتصاد بخش عمومی مباحث دقیق‌تری هم وجود دارد که ما به حداقل اکتفا کردیم مراجعه شود به:

توکلی، احمد (1392)، "مالیه عمومی"، انتشارات سمت، تهران، چاپ هجدهم. نخستین ویرایش کتاب، چاپ سال 1382 است.
2-  Free Rider Problem
3-  در نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) چهار وظیفه برای حکومت می‌شمارد؛ که اغلب آن‌ها کالای عمومی خالص هستند و منبع تأمین هزینه آن‌ها را مالیات قرار داده است؛

4-  Transaction Costs
5-  حسن بابایی رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، خبرگزاری موج، کد خبر 503087، مورخ 22 مرداد 1402

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۵۲۴۰۴۱۶:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱۶
با این سیستم فشل اداری چطوری می خواهید اسناد را رسمی کنید الان بر روی یک زمین با خانه که سند عادی دارد باید کفش آهنی بپوشی به سازمان ثبت اسناد بروی نا جواب سلامت را بدهند .
ناشناس۳۲۵۲۵۰۶۱۷:۵۶:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
با درود و سلام خدمت جناب دکتر توکلی ریاست محترم سمن دیده بان شفافیت و عدالت که هیچ صنمی با هیچ یاسمنی ندارند و در مواقع لزوم بانگ و فریاد خود را به گوش همه مسولان میرسانند
ناشناس۳۲۵۲۶۲۷۱۹:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۶
وقتی مجمع قولنامه رو همسطح و هم اعتبار اسناد رسمی میداند یعنی اعتبار اسناد رسمی رو تا حد اسناد عادی تنزل میدن معتبر دونستن اسناد عادی و قولنامه‌ای با داعیه‌ی شفافیت و عدالت در تضاده ____ مجمع باید تناقضات و شائبه‌ها رو به حداقل برسونه یا حتی از بین ببره ،
ناشناس۳۲۵۲۸۶۰۲۳:۱۴:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
عده‌ای همیشه منافع فئودال‌ها و ویژه‌خوارها رو به منافع و مصالح ملی ترجیح داده‌اند اگه فئودال‌ها ملزم به اخذ سند رسمی بشن ، در چارچوب قابل ردگیری و رهگیری قرار میگیرن و این براشون مزاحمت تلقی میشه و ناراحتشون میکنه
ناشناس۳۲۵۲۵۴۸۱۸:۲۲:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
با سند تحول قوه قضا جول و پلاس مفسدان روی هواس
ناشناس۳۲۵۲۴۱۲۱۶:۳۶:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
راستی آن نامه قبلی که می گفتی حق الزحمه هست ولی در مصوبه مولد سازی چیزی در آن نیست چی شد؟!!!!!
ناشناس۳۲۵۲۴۲۸۱۶:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
ملاحظه شد بایگانی شود مانند سایر نامه های ایشان به سران سه قوه ؛قوه تقنین قوه قضا قوه اجرا
ناشناس۳۲۵۲۴۳۲۱۶:۴۶:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
جناب دکتر توکلی جواب نامه شما در مورد بطلان مولد سازی را دادند یا در حال جواب دادن هستند
ناشناس۳۲۵۲۴۴۱۱۶:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
کاملا حق با ایشان است و این مصوبه اشکالات فرآوان دارد
ناشناس۳۲۵۲۴۴۲۱۶:۵۴:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۱۶
شما با این قوانین کاری کرده اید که درب خیر را هم بستید الان افراد دیکر جرات ندارند یک حساب پس انداز خانوادگی برای ایجاد قرض الحسنه خانوادگی افتتاح کنند از مجلس درخواست میشود وزیر اقتصاد را بابت تورم افسار گسیخته و مالیات کمر شکن و ایجاد نارضایتی عمومی استیضاح نمایند یعنی دیگر یک پدر هم نمی تواند با دست نوشته ای اموالی را به فرزند خویش بدهد این یعنی فاجعه
ناشناس۳۲۵۲۴۵۱۱۶:۵۸:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
سال 1310 نمایندگان مجلس ملی تعریف سند را سند رسمی اعلام نمودند و اسناد دیگر را فاقد اعتبار تشخیص دادند. کار بسیار درستی بود. می دانید با اسناد عادی چقدر کلاه برداری شده است؟ بدون این تعریف چه کسی به اعتبار سند تک برگ ملک خود اطمینان می تواند داشته باشد؟
ناشناس۳۲۵۲۴۷۳۱۷:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
این سند های تک برگ بی ارزش است همان سند های قدیمی دفترچه ای خیلی با ارزش تر است
معلم۳۲۵۲۴۷۵۱۷:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
پهترین راه کلاهبرداری و بدست اوردن ثروت فروش اپارتمان به جند نفر و خروج از ایران است. کاری که خیلی ها انجام دادهاند.
محمد۳۲۵۲۴۹۳۱۷:۴۰:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
خونه خریدی سند تک برگ زدی، بعد چند سال یکی با یه تیکه کاغذ میاد میگه خونه رو من زودتر خریدم مسخره است واقعا
ناشناس۳۲۵۲۵۱۷۱۸:۰۱:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۶
متوجه نشدم که در این مقاله اشکالات متعدد مصوبه بی اعتبارسازی اسناد عادی چیست؟ اصل کار قطعا به مصلحت کشور است و خواهیم دید چقدر بنگاه های املاک که رشد قارچی دارند تعطیل شده و تاثیر مثبت روی تورم مسکن دارد.
ناشناس۳۲۵۲۶۴۸۱۹:۵۹:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
آقای توکلی شما چرا؟! الان برای اینکه یک فرد بخواهد با همسرش شب در هتل اقامت کند می‌گویند شناسنامه باید اسم همسر ذکر شده باشد و به صورت رسمی ثبت شده باشد. به لحاظ شرعی و عقلی فرد می‌تواند خودش خطبه عقد بخواند اما به هر حال از نظر حکومت وقتی می‌تواند سندیت داشته باشد که به صورت رسمی ثبت شده باشد. حالا چطور ممکن است که میلیاردها تومان معامله صورت بگیرد روی یک تکه کاغذ؟ الان برای خرید و فروش ماشین ما را مجبور می‌کنند به دفتر اسناد رسمی برویم در صورتی که ضرورت ندارد اما برای خرید و فروش املاک چند میلیارد تومانی میتوان از طریق یک تکه کاغذ اقدام کرد و در دادگاه سندیت دارد!
کند ذهن۳۲۵۲۶۵۲۲۰:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۶
سلام . شرمنده . من نفهمیدم
جعفر۳۲۵۲۶۶۶۲۰:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۶
بنده قاضی دادگاه تجدیدنظر هستم .................................... پنجاه سال است این بحث در دستگاه قضایی مطرح است همین قانون فعلی از سال ۹۵ در جریان است و شورای نگهبان بارها و بارها با مصوبات مشابه مخالفت کرده است خروج این قانون از مصوبات مجمع صرفا پاک کردن صورت مساله است مخالفت با این قانون ثمری جز ادامه آشفتگی وضع موجود ندارد بنده آقای توکلی را دعوت میکنم سری به محاکم بزنند بعد پیشنهاد خروج طرح از مجمع را مطرح کنند قطعا هر قانونی ایراداتی دارد که بعدا قابل اصلاح است لطفا اجازه بدهید این قانون به رغم معایبی که البته نگفته اید تصویب شود
J۳۲۵۳۰۹۷۰۸:۱۴:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
درست است که اسناد عادی خیلی معایب دارند اولا که آنها هم بایدساماندهی شوند ثانیاً خیلی از مردم عادی اموالشان همه دارای اسناد عادی است ثالثا کلاهبردارها بیشتر با اسناد رسمی کلاهبرداری میکنند نه عادی وقتی طرف یک آپارتمان را با سند و واگذاری قانونی به چندین نفر می فروشد و بعد در می رود همه آنها گول قانونی بودن ملک را می خورند که خریداری می کنند وقتی که یک سند عادی می خواهد جابجا شود معمولا از چندین نفر دور وبرهمان ملک پرس وجود می کنی که کلاه سرت نرود و چند تا بند قید می کنی که به آنها استناد کنی ....
مرادی۳۲۵۲۸۷۸۲۳:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۶
تا اصلاح سیستم اداری فرسوده و عقب افتاده سازمان ثبت اسناد نمی‌شود اسناد عادی را بی اعتبار کرد.سازمان ثبت برای تک برگ کردن سند های دفترچه ای منگوله دار مشکل دارد و مردم را در راهروهای سازمان ثبت سر میدونند.
یک هموطن۳۲۵۲۹۱۲۰۰:۱۷:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سلام جناب توکلی نظرت محترم در استان مازندران در سالهای قبل بخشداری بنیاد مسکن و اداره ثبت اقدام به صدور سند مالکیت در روستا ها کردن حالا همین سند را که جهت اخذ سند تکبرگی و یا انتقال به اداره ثبت میبری قبول ندارن و میگویند اشکال داره البته بعضا هم اشکال داره ولی در عجبم که چرا ثبت اسناد قبل از راستی آزمایی اقدام به صدور سند کرده و حالا از کار خودش اشکال میگیره و هزینه و معطلی را به حساب مراجعین میگذارد .
ناشناس۳۲۵۳۱۳۱۰۸:۴۴:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سیاست های غلط عامل بوجود آمدن قولنامه بجای سند ثبتی رسمی ست مردم گناهی ندارند.
حسین۳۲۵۳۱۵۲۰۹:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سلام درمورد قانون الزام به ثبت معاملات مربوط به اموال غیرمنقول وبی اعتباری اسناد عادی دردادگاه کمی تعقل کنید . قریب به هفتاد درصد پرونده های دادگاه ونارضایتی ها از دستگاه قضا همین اسناد عادی هست . مانمی گوییم اسناد عادی باطل کنید اسناد عادی درقالب سندرسمی باشد با سند عادی تا صدسال شخصی نمیتونه مالکیت خودرااحراز کنه
سعید۳۲۵۳۱۶۷۰۹:۱۱:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در مواقعی هم مشاهده شده برخی از افراد که آشنایی با قانون و خلاء های آن دارند اقدام به زمین خواری و.... نموده و برای این اموال و املاک سند رسمی نیز گرفته اند و افرادی که صاحب اصلی موضوع هستند به علت جهل به قانون یا عدم اطلاع از موضوع وقتی با اسناد عادی به دنبال حق و حقوق خود هستند به مشکل بر می خورند . افرادی هستند که با همکاری برخی اسناد رسمی و.... اقدمات خود را پیش می برند. همانطور که می دانید خلاء های قانونی فراوان است...
کارمند ساده۳۲۵۳۱۷۲۰۹:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
البته که سند رسمی باید معتبر تر از سند غیر رسمی باشد؛ ولی آیا زیرساخت اش حاضر است ؟ آیا می دانید که دولت الکترونیک بین وزارت اقتصاد و زیر مجموعه ی آنها در خرید و فروش توسط بنگاه ها که با کد اقتصادی و رهگیری کار می کند با قوه قضاییه که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی دست به معامله زمین و مسکن و .... می پردازند هیچ ارتباطی و لینکی ندارد و این خودش یک خطا در خرید و فروش است؛ چه بخواهید و چه نخواهید بوجود می آورد؟ زمانی که استعلام سیستم و سامانه های خرید و فروش در دفاتر ثبت اسنادرسمی قوه قضاییه با سامانه این دو وزارت خانه یعنی وزارت اقتصاد و وزارت مسکن و در نتیجه بنگاه ها که کد رهگیری را ارائه می دهند لینگ و متصل نباشد هر خطای فاحشی در این اواخر بوجود آورده و آمار پرونده ها فروش مال غیر و معارض داشتن مسکن و خودرو و... را در قوه قضاییه که خود مسبب اش است و دو وزارت خانه دیگر این گسترش و بی عدالتی را بوجود می آورد ؛ پس اول زیر ساخت را درست کنید بعد به فکر سند رسمی و غیر رسمی باشید....
محمد۳۲۵۳۱۸۶۰۹:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۷
الان دولت و منابع طبیعی دارند زمین‌های کشاورزی کشاورزانی را می‌گیرند که سند رسمی دارند که در دفترخانه‌های اسناد رسمی ده استعلام توسط منابع طبیعی تایید شده توسط جهاد تایید شده توسط سازمان ثبت اسناد هم تایید شده حالا آنها می‌گویند نه این زمین‌ها اراضی ملی‌اند.
ناشناس۳۲۵۳۲۷۴۱۰:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
هر طرحی معایب و محاسنی دارد،منتها اکثر طرحهای دولت سرکیسه کردن مردم و به هم زدن تمرکز مردم هست ،به هر بهانه ای باید برای عده ای از مردم دغدغه ایجاد و دستگاهای خود را سرگرم کند،وگرنه برای اکثر مردم خرید و فروش حتی بدون یک قولنامه ساده هم مشکلی ندارد،این سرمایه داران و عده ای دلال و دغل باز که خون مردم را شیشه کردند و مملکت را این شکلی آشفته کردند دنبال سند رسمی هستند که کلاه سرشان نرود ،در اصل همانهایی که سر مردم کلاه میزارند تلاش میکنند که سر خودشان کلاه نرود که این امری محال است
ناشناس۳۲۵۳۳۴۵۱۰:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سند عادی شرعا مالکیت ایجاد می کند. آیا دولتی که از مردم مالیات می گیرد و از اموال مردم روزگار می گذراند می خواهد برای رفع مشکلاتش از صاحبان شرعی اموال حمایت نکند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  8. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین